Spanning van systeem = geen MBR kunnen vinden?

Pagina: 1
Acties:

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33
Kort door de bocht, heb een pc-tje met een 120GB SSD (Acer Veriton X480G) en daarop Windows 10. Werkt perfect, installatie gaat vlot en draait als een tiet. Eenmaal van netstroom af geweest (computer verplaatst) wil hij Win10 niet meer zien en er niet naar booten. Herinstallatie, alles draait weer perfect. Stroom er een keertje af (na netjes afsluiten), weer hetzelfde probleem.

Lang verhaal:

PC-tje tweedehands gekocht met een 120GB SSD. Win10 + Office erop en hup draaien, ding naar m'n vader verplaatst als vervanging van z'n stokoude laptop. Daar aangesloten, booten ho maar! Hij vindt Windows 10 niet (en gaat kijken of er een CD-rom inzit, USB of dat er van netwerk geboot kan worden).

Ding weer mee naar huis en van CD-rom en USB gaat het goed. Windows 10 maar weer opnieuw erop zetten, tijdens de installatie vindt hij de partities ook en ik formateer het. Alles opnieuw erop en het draait weer, vervolgens sluit ik de pc af (herstarten tijdens installatie gaat gewoon goed) en haal 'm van de stroom (mijn stappen nagaan). Een minuutje later gooi ik 'm weer aan de stroom, BINGO. Ding start op maar vindt geen Windows om op te starten! Het probleem is dus opnieuw gecreeërd, maar veel wijzer werd ik er niet van 8)7 .

Vervolgens een adapter gekocht en de SSD aan mijn pc gehangen via USB. SMART controle gedaan met diskinfo tool, geeft geen rare meldingen. Goede gezondheid volgens het tooltje.

SSD weer in de pc gehangen, usb met Ubuntu erin geprikt en een live sessier opgestart. Vervolgens krijg ik de volgende melding als ik de SSD wil mounten.

http://btracing.home.xs4all.nl/got/IMG-20151217-WA0028.jpg

Ubuntu geeft dus aan dat Windows in hibernate is, maar ik had 'm toch echt netjes afgesloten. Kortom, hier lijkt wat fout te gaan.

Wat ik tot nu toe kan bedenken:

Batterij van het moederbord, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Settings blijven bewaard in het bios.
Voeding & moederbord, werkt niet goed samen met het moederbord? Hibernate versus echt afsluiten gaat fout?

Kortom, zijn er mensen die dit ook wel eens meegemaakt hebben of hun licht willen laten schijnen over deze kwestie in deze donkere en warme dagen?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
1 batterij vervangen zou ik al eerste doen.
2 heb je na booten als het niet werkt, ook je ssd weer voorgekozen in de bios, om daar van te booten.
3 Tijdens booten kun je ook eenmalig kiezen voor een apparaat, om te booten, heb je dit al geprobeerd.
4 Heb je meer hd's in de pc, dan kan de bootloader ook op de andere hd staan, deze dus ook proberen, zie bovenstaande.
5 foutmelding van linux is correct, je file systeem is niet goed afgesloten, omdat de nieuwere windows de file systeem niet afsluiten, om zo sneller op te starten, zie bios/windows fastboot.
6 ssd op andere poort aansluiten proberen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:10

TommieW

Numa numa.

Ik gok er op dat "iets" in Windows niet echt lekker werkt met hibernate op die PC. Als toch niet van plan was om te hibernaten, is het geen probleem, natuurlijk. Je vraagt je al af waarom die PC in hibernate gaat, terwijl je toch echt op "afsluiten" had geklikt. Dit komt doordat Windows 8 en hoger een feature genaamd "fast startup" hebben. Dit zorgt er voor dat als je Windows af sluit, dat alle programma's worden afgesloten en daarna Windows in hibernate gaat. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat Windows iets sneller zou moeten opstarten. Natuurlijk is langzaam opstarten bij een SSD niet echt een issue. Daarom kan je net zo goed fast startup uitzetten.

Hiervoor ga je naar Configuratiescherm, "System and Security", "Power Options", links: "Choose what the power buttons do". Klik op "Change settings that are currently unavailable" en haal het vinkje voor "Turn on fast startup (recommended)" weg. Vergeet niet op te slaan. Als je Windows in het Nederlands staat, zal je het een en ander moeten vertalen, maar dat zal wel lukken, gok ik.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:33
De pc draait inmiddels! TommieW, het lag inderdaad aan de optie die jij aangaf. Bizar dat het zo moet, kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen.

Thx voor de input!

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6