Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Linux laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil een laptop waar ik relatief probleemloos Linux Ubuntu (+ Kali via USB boot) kan draaien, LibreOffice, eenvoudig video bewerken (vergelijkbaar met Windows Live Movie Maker), Bedoeling is dat ik eigen ingekochte apparatuur probeer aan te vallen, achterdeuren ontdekken, etc. voordat dit de markt in gezet gaat worden. (ben wel een absolute beginner op dit vlak) etc. Verder gewoon een beetje surfen en mailen?

Wat is je budget?
Zo min mogelijk natuurlijk, maar max € 1.000,00 voor een nieuwe laptop en max. € 500,00 voor een gebruikt exemplaar. Ik vind bouwkwaliteit erg belangrijk en ben eigenlijk wel verwend met de zakelijke laptops die ik de afgelopen jaren heb gebruikt (HP ProBook en nu bijv. een Dell Lattitue E5520), naast nieuwe laptops overweeg ik zeker een degelijke refurbished laptop.

Eisen zijn:

- Min. i5
- Min 8 GB RAM
- Min. 120 GB SSD
- Mat scherm
- Fijn touchpad

Overwegingen nu zijn bijvoorbeeld:

Dell XPS 13, maar vind ik wel stevig aan de prijs. En de Linux variant is momenteel niet verkrijgbaar en ik zie het eigenlijk niet zitten om Windows te kopen en het nooit te gebruiken en de refund-discussie heb ik niet zo'n trek in.

Wat ik ook een interessante optie vind, zijn de laptops van UbuntuShop.be. Ik kan alleen geen reviews vinden van deze laptops en heb dus geen idee van de kwaliteit.

Het gaat dan met name om deze lijn:

Ubuntubook

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik sleep mijn laptop overal mee naar toe. Maar het gewicht is niet zo belangrijk. Ik zou wel een maatje kleiner willen dan ik nu doorgaans gebruik (15'6"), 13,3 of 14" zou prima zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben wel gewend / verwend met de HP ProBooks, Dell Lattitudes de afgelopen jaren en wil geen el cheapo acers / packard bells / etc. waar de scheuren in springen als je deze 3 keer met 1 hand op tilt.

Ik sta uiteraard open voor een alternatief, mits de bouwkwaliteit behoorlijk is.

Alvast bedankt voor de suggesties!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 12:31 . Reden: Op verzoek een budget bijgevoegd. ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-11 12:04
"Zo goedkoop mogelijk" is geen budget. Kom eens met een echt budget.

Het was ook tegen mijn principes om voor Windows te betalen toen ik mijn laptop kocht (alweer 5-6 jaar geleden) maar in de praktijk heb je helaas weinig keus. Die situatie is in al die tijd helaas nauwelijks veranderd. Er zijn wel een aantal modellen op de markt maar de keuze is beperkt en ze zijn niet eens goedkoper dan hun Windows tegenhangers. Als je het jezelf een stuk makkelijker wilt maken zou ik toch adviseren even je principes aan de kant te zetten en te accepteren dat je 30 euro te veel betaalt voor je hardware.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Relatief probleemloos Linux op een laptop draaien is nogal een ruim begrip.

Lenovo heeft een lijstje met 'Linux Certification': https://support.lenovo.com/nl/nl/documents/pd031426
Dell heeft een 'Developer Edition' van de XPS13: http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps-13-linux/pd

Let vooral op de gpu als de fabrikant 'officieel' geen ondersteuning biedt. Dat kan nog wel eens een issue zijn.

- knip -

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die ervaring heeft met Ubuntubook.be?

• Liselotte111
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-05 19:08
Misschien dat deze binnenkort weer verschijnt bij dell?
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/xps-13-linux/pd

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:37:
Iemand die ervaring heeft met Ubuntubook.be?
Hallo, we zijn bezig jouw eerste vraag te beantwoorden. Daar worden vragen op gesteld en suggesties gedaan maar jij negeert die volledig en walst er gewoon overheen met een andere vraag die hier niet eens thuishoort. Zo werkt dat niet, hè. We zijn hier net mensen, dus een beetje respect (als in, mensen die jou helpen netjes beantwoorden) zou wel aardig zijn. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 29-12-2015 12:07 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is niet dat in de topicstart al aangegeven was dat de topicstarter onbekend is met de kwaliteit van UbuntuBook.be. 'Wij' hebben dus ook al twee dagen gehad om daar iets op te zeggen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:06:
[...]

Hallo, we zijn bezig jouw eerste vraag te beantwoorden. Daar worden vragen op gesteld en suggesties gedaan maar jij negeert die volledig en walst er gewoon overheen met een andere vraag die hier niet eens thuishoort. Zo werkt dat niet, hè. We zijn hier net mensen, dus een beetje respect (als in, mensen die jou helpen netjes beantwoorden) zou wel aardig zijn. :)
Lange tenen? Doe inderdaad even alsof je je in de grote mensen wereld bevind.
Let op:
- Reageer ontopic, plaats geen onzinnige reacties en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
- Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
- Lees je eigen reactie even door voor je het post.
In de reactie van mcDavid staat een vraag of ik een budget zou willen opgeven. Dit heb ik vrij snel daarna toegevoegd in het eerste bericht.

Overige vragen lees ik waarschijnlijk overheen. Maar misschien dat je deze kan duidden, dan zal ik daar uiteraard op antwoorden.

Tenzij ik graag het laatste woord zou willen hebben, zag ik nog niet echt een aanleiding om een reactie te posten op de reacties.

In dat geval. De Dell en Lenovo links zijn heel nuttig, maar ook ben ik een Ubuntu LINK tegen gekomen die erg nuttig is in mijn zoektocht. Ik heb alleen nog geen keuze gemaakt. De XPS is aantrekkelijk, maar ruim boven het budget dat ik zou willen uitgeven.

• Raymond P
  • Nu online
Een laptop hoeft geen certificering te hebben om te werken natuurlijk, het geeft wel wat meer zekerheid.
Hoe probleemloos moet het zijn en hoe snel wordt iets een probleem voor jou?

Zolang er geen 'exotische hardware' in zit zal je over het algemeen Ubuntu gewoon kunnen installeren.
Voorbeelden van rare hardware die ik tegen ben gekomen zijn dubbele grafische kaarten met fysieke knopjes om te switchen, dimmende (omgevingslichtgevoelige) toetsenbordbacklight, supermultifunctionele touchpads.
Een simpele install zal dan 'gewoon' een bruikbaar systeem geven maar functionaliteit zal beperkter zijn.

GPU's kunnen wat meer werk opleveren om volledig (of grotendeels) te benutten, met name die van AMD.

Goedkopere laptops hebben vaker geen exotische hardware en zijn daardoor imho geschikter om 'relatief probleemloos' bijvoorbeeld Ubuntu te draaien.
Een live stick maakt uitproberen ook erg makkelijk. Werkt het, dan werkt het.

- knip -

Verwijderd

Topicstarter
Beste Raymond P,

Bedankt voor je bericht.

Probleemloos is dat het met googlen oplosbaar is. De daadwerkelijke oplossing mag best een paar uur duren, daar kom ik dan wel uit.

Ik ben mij vooral aan momenteel vooral aan het oriënteren op een jong gebruikte business laptop (Dell Lattitude, HP ProBook / EliteBook / oid.).

Ik zal een backlit toetsenbord voorzichtig uit het hoofd zetten. Extra grafische kaarten was al geen vereiste.

Het meeste aanbod heeft een Intel processor met geïntegreerde grafische kaart, dus dat zal wel los lopen.

Begrijp ik goed dat als ik een livestick gebruik en het werk, dat het ook zal werken met een werkelijke install? Dat maakt het testen in ieder geval heel eenvoudig. Bedankt!

• Raymond P
  • Nu online
Alles wat met een live stick werkt werkt ook geïnstalleerd.
Toetsenbordverlichting werkt meestal ook gewoon out of the box, wat niet altijd wilt werken is het automatisch dimmen van die verlichting naar omgevingslicht door het missen van drivers.

- knip -

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Pagina: 1