USB-stick in de wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Beste Tweakers,

Net ontdekt dat ik per ongeluk mijn USB-stick een flinke wasbeurt heb gegeven. Momenteel ligt hij hier naast mij, het water drupt er nog letterlijk uit.

Ik heb al vlug even gegoogled maar ik lees zoveel tegenstrijdige zaken... daarom vraag ik het hier maar:
  • Wat doe ik nu het best?
  • Hoe lang laat ik hem drogen?
  • Doe ik de befaamde zak-met-rijst truc, of is dit vrij zinloos?
  • Uit de hitte houden, of mag hij gewoon op de verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Reden dat rijst vaak wordt gebruikt is omdat het vocht opneemt. Leg hem in een bak met rijst op een warme plek en rustig afwachten. Na 48 uur zou hij wel droog moeten zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-10 15:34
Ik heb dit persoonlijk half jaar geleden ook gehad 2 usb sticks in de was.

Heb ze vervolgens weekje laten drogen op me bureau. En toen geprobeerd op een oud systeem. Werken allebij nog steeds vlekkeloos.

Voordeel is dat een USB stick zelf geen energie bron heeft dus kan er geen kortsluiting gemaakt worden en dus technische gezien niks stuk kan gaan.

Alleen wel goed laten drogen voor gebruik.
Zou het niet extra verwarmen of iets in die richting. Gewoon alles natuurlijke wijze laten verdampen.

[ Voor 11% gewijzigd door 88Gamer88 op 20-12-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als je heel gehecht bent aan je stick zou je hem kunnen naspoelen met demi water en/of IPA. Maar tbh, heb dat nog nooit gedaan voor een USB stickje. Gewoon goed naspoelen onder de kraan zodat je eventuele zeepresten kwijt bent (al heeft je wasmachine dat theoretisch ook al gedaan) en laten drogen aan de lucht.

Rijst zou ik niet doen. Geeft alleen maar troep en je wint er hooguit een beetje tijd mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 20 december 2015 @ 10:16:
Als je heel gehecht bent aan je stick zou je hem kunnen naspoelen met demi water en/of IPA. Maar tbh, heb dat nog nooit gedaan voor een USB stickje. Gewoon goed naspoelen onder de kraan zodat je eventuele zeepresten kwijt bent (al heeft je wasmachine dat theoretisch ook al gedaan) en laten drogen aan de lucht.

Rijst zou ik niet doen. Geeft alleen maar troep en je wint er hooguit een beetje tijd mee.
Eens met demi-water. Ik zou wel rijst gebruiken: probleem kan zijn dat als het water opdroogt dat er alsnog mineralen e.d. achterblijven door het verdampen van het water. Als je het water er met rijst uittrekt, dan heb je daar minder last van.

In theorie natuurlijk; in praktijk zou ik voor niet-gevoelige usb-sticks niet te moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Echt belangrijke data stond er niet op, daar dienen die dingen nu ook niet bepaald voor. De USB-stick in kwestie was echter wel nog maar enkele maanden oud en niet bepaald een el cheapo model.

Heb hem momenteel bedolven in een schaaltje met rijst. Ik ga hem enkele dagen laten genieten van zijn rijstbad, een week lijkt me wat extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

USB-sticks zijn vreemde dingen. Ik heb ze gehad die na een wasbeurt dood waren, maar vooral mijn oude (uit de tijd dat een 1gb ding nog 25 euro kostte) sticks hebben misschien wel 10x in de was gezeten en doen het nog perfect.

Gewoon laten drogen in de lucht, of ook per ongeluk in de droger, en niks aan het handje.

Die dingen zijn sterker dan je denkt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 22:36

JesseMacaw

Electronicafanaat

Ik zou de USB-stick ook laten drogen aan de lucht, bijvoorbeeld op een theedoek op de verwarming of bovenop mijn computer ;)

Zelf heb ik een USB-stick waarvan de behuizing ooit stuk was: druppeltje constructiebruislijm erin, nu is het ding onverwoestbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
SanderH_ schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:55:
Echt belangrijke data stond er niet op, daar dienen die dingen nu ook niet bepaald voor. De USB-stick in kwestie was echter wel nog maar enkele maanden oud en niet bepaald een el cheapo model.
Tja, dan zou ik er toch extreem voorzichtig mee zijn (ik zou hem persoonlijk weggooien) want ongeacht hoe duur hij was, of hoe nieuw hij was. Hij kan er onverwacht / sneller mee uitscheiden als er ergens nog iets van oxidatie is opgetreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
In de droger ermee! :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

Pinobigbird

doesn't share food!

Ik heb ook wel eens een usb-stick in m'n broekzak van een gewassen en in de droogtrommel gedroogde broek gevonden. Geen problemen mee gehad.

Natuurlijk moet je wel even alle bestandsgroottes controleren dat je bestanden niet gekrompen zijn in de was.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Je krijgt bij sommige elektronische artikelen van die zakjes om het spul droog te houden, anders even vragen bij een elektronica winkel wat ik gedaan heb (2 stuks). Met een elastiekje aan beide zijden die zakjes en in de (zonnige kant) vensterbank 2 week laten liggen en hij draait weer pefect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
kunnen schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:32:
[...]

Als je het water er met rijst uittrekt, dan heb je daar minder last van.
Zolang de rijst niet fysiek contact met het water maakt, zal het slechts waterdam uit de omgeving van de USB-stick aantrekken vanwege z'n hygroscopische eigenschappen. En daardoor zal het water in de USB-stick slechts verdampen en daarmee alle mineralen achterlatende ;)

Dus voor jouw voorstel zou je rijstpoeder ín je USB-stick moeten strooien o.i.d., iets wat ik niet aan zou raden _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dank voor de vele tips. Ik moet alleen nog even denken hoe ik hem ga testen binnen een paar dagen.

Bestaat er geen kans dat hij de USB-poorten of het moederbord sloopt indien er toch oxidatie zou opgetreden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weggooien, nieuwe USB-stick kopen en backup daarop terugzetten :)

Of wou je gaan vertellen dat je geen backup er van hebt? Dan was de data ook niet belangrijk genoeg blijkbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:35:
[...]

Zolang de rijst niet fysiek contact met het water maakt, zal het slechts waterdam uit de omgeving van de USB-stick aantrekken vanwege z'n hygroscopische eigenschappen. En daardoor zal het water in de USB-stick slechts verdampen en daarmee alle mineralen achterlatende ;)

Dus voor jouw voorstel zou je rijstpoeder ín je USB-stick moeten strooien o.i.d., iets wat ik niet aan zou raden _O-
In dat geval zit er maar een ding op: stop hem na de wasmachine ook in de (onverhitte) centrifuge, om zo alsnog het water eruit te trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSDtje
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-07 18:00
In een bakje met rijst leggen is eeen goeie, en hem zo 48 uur laten drogen

En misschien een optie voor je, mocht dit nog eens gebeuren.
Ik heb zelf deze USB-stick, en deze is al vaak genoeg in de wasmachine geweest, zonder dat het de bedoeling was uiteraard.
Maar deze overleeft het elke keer prima ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SSDtje op 20-12-2015 18:45 . Reden: Hyperlink was niet correct ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SSDtje schreef op zondag 20 december 2015 @ 18:43:
In een bakje met rijst leggen is eeen goeie, en hem zo 48 uur laten drogen

En misschien een optie voor je, mocht dit nog eens gebeuren.
Ik heb zelf deze USB-stick, en deze is al vaak genoeg in de wasmachine geweest, zonder dat het de bedoeling was uiteraard.
Maar deze overleeft het elke keer prima ;)
Die is ervoor gemaakt: YouTube: Stresstest: Corsair Survivor Stealth 64GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:59
ThinkPadd schreef op zondag 20 december 2015 @ 15:38:
Weggooien, nieuwe USB-stick kopen en backup daarop terugzetten :)

Of wou je gaan vertellen dat je geen backup er van hebt? Dan was de data ook niet belangrijk genoeg blijkbaar ;)
Mag ik jou, ookal ben je mod, er ook (of zelfs juist) op wijzen goed te lezen ;)
Hij zegt een paar posts terug al dat er geen echt belangrijke data op staat, maar dat hij graag de stick wil blijven gebruiken omdat deze vrij nieuw, en niet de goedkoopste is

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja ik vind wel dat hij gelijk heeft. Oké, je kan hem blijven gebruiken om bestanden tussen twee computers over te zetten ofzo, maar ik zou hem niet weer vertrouwen als betrouwbare opslag. Nat worden van elektronica is één ding. In de wasmachine is heel stukje erger voor elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn allereerste Kingston Datatraveler usbstick van jaren geleden is verschillende keren in de wasmachine beland. Er zit nu zelfs wat roest op... Maar hij werkt nog steeds perfect.

Laat hem al sinds goed opdrogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik ben zelf nogal fan van WD40 om water te verdrijven. Nooit op USB-sticks getest trouwens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nog veel beter dan rijst zijn die zakjes met bolletjes die je soms in verpakkingen vind. Deze zijn puur gemaakt om vocht op te nemen en dit werkt dan ook veel beter dan rijst.

Ik zou de stick goed spoelen met gedestileerdwater en dan een week laten drogen in die bolletjes die er voor bedoelt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rijst gaat niet werken. Die bolletjes ook niet. Gewoon aan de open lucht drogen is veel efficiënter.

Beide producten nemen vocht op uit de lucht. Niet uit je apparaat. Daar moet het vocht eerst uit, om vervolgens in de rijst te verdwijnen.

Jammer genoeg is rijst niet magisch en kan het het vocht niet uit je apparaat zuigen. Het vocht zal dus eerst moeten verdampen voor het bij de rijst uit komt. En dan maakt het geen donder uit wat er met het vocht gebeurt, zolang het maar niet terug in het apparaat verdwijnt. En dat zal echt niet gebeuren in de open lucht.

Er valt genoeg over te Googlen. Rijst helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Maar rijst is toch om Aziaten te lokken die dan 's nachts als je slaapt je elektronica repareren? ;)
Pagina: 1