Noob vragen ivm voeden en aansturen van LED.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Hallo,

Ik wil deze led strip die 120W nodig heeft aan 24V en een 5-tal LED-inbouwspots in mijn keuken installeren in een stukje verlaagd plafond voor de dampkap.
Er lopen naar dat stuk verlaagd plafond electriciteitsdraden komende van 2 schakelaars (nuja inbouwdozen, de schakelaars zijn er nog niet opgeplaatst) die naast elkaar staan in de muur.

Ik besef nu dat als ik dimmers had willen gebruiken ipv schakelaars ik te weinig draden heb lopen tenzij ik met de kleurcodering begin te rommelen.

Nu zie ik door het bos de bomen niet meer. Het beste dat ik voor de led strip heb kunnen verzinnen is deze transformator Meanwell HLG-150 (en dan specifiek de HLG-150-24 type B omdat die 24V levert en dimmable is).
Op pagina 5 van die gelinkte PDF staat een schema van hoe je dat moet aansluiten en ik begrijp die niet.
Kan ik het niet gewoon als volgt doen (met deze 100k potentiometer)?
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/cixx4yo1r/Naamloos.jpg
De potentiometer zou ik dan in het verlaagd plafond verstoppen en dus maar zelden gebruiken.

Voor de inbouwspots heb ik nog geen oplossing gevonden. Ik heb al begrepen dat ik die waarschijnlijk niet op dezelfde transformator aangesloten zal krijgen (Bijvoorbeeld omdat 24V LED inbouwspots moeilijk te vinden zijn). Iemand suggesties van een goeie combinatie van krachtige inbouwspots + transformator + dimmertje?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik snap de tekening op P5 nu:

Er is een soort draai/drukknop op de tekening die dus in je muur zit en als je drukt gaat dankzij een relais de stroom naar de transformator/dimmer aan. Deze geeft stroom aan de lamp waardoor deze aan gaat. Door aan de draaiknop te draaien kan ik vervolgens de lamp dimmen.
In deze set-up lopen er 5 draden naar de transformator en ik heb er maar drie dus dat is geen oplossing voor mij.

Nog geen goeie combinatie van dimmer + transfo + 5 led-inbouwspots gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Leds dimmen via een potentiometer op dat B-model voeding van Meanwell is wel een nette oplossing om leds te dimmen. De voeding zal dan netjes de stroomsterkte regelen. Een voeding dimmen dmv fase-aansnijding of -afsnijding is vragen om problemen met flikkerende leds als resultaat. Het dimmen van leds laat je bij voorkeur over aan de driver.

Kun je niet door zelfde buis een kabel trekken om de potentiometer aan te sluiten?