• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:45
Hallo Tweakers,

Sinds vorige week heb ik Windows 10 op mijn systeem staan, deze draaide voorheen Ubuntu en ik heb wat nieuwe onderdelen erin gestopt. Dit is de build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,75€ 184,75
1Asus H97M-E€ 90,50€ 90,50
1Asus Strix Radeon R9 380 DC2OC 2GD5 GAMING€ 216,95€ 216,95
1Sharkoon MA-W1000€ 36,50€ 36,50
1NZXT NZXT Sentry Mix 2€ 30,95€ 30,95
4Kingston KHX1600C9D3/4G€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II Evo 520W€ 67,95€ 67,95
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
1Crucial BX100 500GB€ 161,67€ 161,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 870,22

Op zich merkte ik geen problemen totdat ik vanavond verschillende crashes meemaakte met Fallout 4. Ik werd toen teruggegooid naar het bureaublad en kreeg meerdere keren de melding dat het AMD stuurprogramma een fout had en dat deze afgesloten is en vervolgens opnieuw is opgestart. Kan gebeuren dacht ik, maar toen ik naar event viewer ging zag ik toch een aantal dingen die niet helemaal correct waren. Elke keer wanneer mijn pc uitschakelt en ik doe hem vervolgens weer aan genereert hij meerdere foutmeldingen over dat het systeem niet goed opgestart kan worden of afgesloten kan worden.

Voorbeeld:

code:
1
Windows kan niet snel worden opgestart met de foutstatus 0xC00000D4.

code:
1
De vorige afsluiting van het systeem om 22:32:22 op 19-12-2015 is onverwacht gebeurd.

code:
1
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Met Google ben ik erachter gekomen dat dit mogelijk komt door Fast Boot, deze heb ik dan ook uitgeschakeld maar de foutmeldingen blijven, tevens heb ik bij het opstarten zonder Fast Boot een Blue Screen meegemaakt met de melding "CRITICAL_PROCESS_DIED". Deze heb ik uitgelezen met BlueScreenView en het blijkt dat het in ntoskrnl.exe zit.

Nou is het aparte dat Windows 10 voor de rest wel gewoon goed werkt behalve dus deze bovenstaande problemen maar ook bij het afsluiten van het systeem hoor ik een foutmeldings geluid, het geluid alsof er een programma een foutmelding geeft. Een enkele keer werd ik zelfs getrakteerd met een melding die naar cnext.exe verweer. Een beetje Googlen toonde aan dat dit mogelijk met AMD te maken heeft.

Wat heb ik nu gedaan? Ik heb de AMD stuurpgrogramma's er helemaal uitgegooid en vervolgens een reboot gedaan, ik werd toen gepresenteerd met een Microsoft driver met lage resolutie. Ik heb toen vervolgens weer de computer uitgeschakeld met Fast Boot aan en vervolgens daarna weer aangedaan, wat me opvalt is dat er nu geen melding wordt gegeven en ik krijg ook geen geluid meer te horen wanneer ik het systeem uitschakel. Ik heb daarna opnieuw de drivers geïnstalleerd maar dan enkel die van de grafische kaart en ik heb nog geen melding gehoord en nog geen kernel specific error in de event viewer gezien, ook na meerdere keren uitschakelen en aandoen.

Kan het mogelijk zo zijn dat de AMD software of driver deze problemen veroorzaken?

Edit: Ik denk dat dit topic beter op z'n plek is bij "Videokaarten & Beeldschermen" mocht dit wel het probleem zijn.

Edit 2: Fallout 4 crasht nog steeds en heb inmiddels een geheugentest gedaan, deze test zegt dat het geheugen goed moet zijn.

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Gewoon booten in normale modus. Niet fast of safe modus.

Ik denk dat je het moet zoeken bij temperatuur. Niet het geheugen.

Download openhardwaremonitor.
Zet logs aan voor alleen temperatuur GPU en CPU.
Ga Fallout spelen en wacht tot pc herstart.

Deel de temperatuur grafiek met ons door het plaatje ergens te uploaden.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik hebdeze errors wel 2 a 3x op een dag. Simpel weg je pc niet in hibernate zetten, fast boot en standby geven mijden crap ook.

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
Dit probleem heb ik ook gehad dit probleem doet zich voornamelijk voor bij asus borden

Wat de oorzaak hiervan is is voor mij ook nog een raadsel

Je ziet nog een melding over het hoofd volgens mij want je ahci driver melding heeft er na mijn idee ook mee te maken

• Allard Pruim
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, het heeft volgens mij te maken met de Fast Boot optie die in mijn BIOS zit, onder het kopje Boot. Wanneer ik deze BIOS functie uitschakel en de fast boot optie in Windows 10 uitschakel en het systeem vervolgens opnieuw opstart dan zijn de meldingen weg.

Het aparte hieraan is zodra ik in Windows de fast boot optie weer inschakel en ik start het systeem opnieuw op blijven de meldingen weg, tevens krijg ik dan last van coil whine voor een seconde wanneer het Windows logo verschijnt, er doet zich dan een piepend geluid voor uit de voeding. Zodra het Windows logo weg is start Windows normaal door en zijn die meldingen uit de logboeken verdwenen. De coil whine verdwijnt na het Windows log ook. Bij een herstart hoor ik geen coil whine, dus het systeem moet echt eerst uit zijn geweest.

Wanneer ik in de BIOS dus de Fast Boot optie aanzet dan is die coil whine weg maar zijn de meldingen in de logboeken weer terug. Raar hoor. :?

@marcelmaria

In de logboeken zie ik inderdaad deze ook nog:
code:
1
The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device ACPI\PNP0A0A\2&daba3ff&0.

Maar die kom ik op meerdere Windows 10 installs tegen volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Allard Pruim op 21-12-2015 12:21 ]

• Allard Pruim
Ik ben weer een stukje verder, zo te zien heeft AMD hier niks mee te maken maar puur het stukje Fast Boot. Ik heb zowel in de BIOS als in Windows 10 Fast Boot uitgeschakeld. Houdt wel in dus dat het opstarten in theorie langzamer zal gaan maar omdat ik een SSD heb zal ik dat toch niet merken.

Nu hoop ik echter niet dat ik weer die gevreesde Blue Screen te zien krijg, want het uitzetten van die functie eerder resulterende bij mij in Blue Screen met de melding 'CRITICAL_PROCESS_DIED'.

Ik hou het in de gaten.

• Allard Pruim
Windows 10 is tot op heden nog niet weer gecrasht en nog geen BSOD meegemaakt. Het ziet er naar uit dat ik het probleem kwijt ben voor nu.

Ik heb hiervoor een aantal dingen gedaan. Ik heb in mijn UEFI BIOS C6/C7 state van Intel uitgeschakeld. Fast Boot in de BIOS uitgeschakeld, en als laatste heb ik het snel opstarten in Windows volledig uitgeschakeld.

Misschien een tip voor mensen die dezelfde probleem hebben in Windows 10. ;)
Pagina: 1