KaKu dimmer aansluiten op bestaande schakelaar+stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21
Hallo,

Ik heb hier een bestaand stopcontact met schakelaar in 1 waarmee ik m'n lamp kan schakelen en waarbij het stopcontact uiteraard altijd stroom geeft.
Nu heb ik voor de lamp een mini-kaku (KlikAanKlikUit) dimmer gekocht die ik in de wand achter de schakelaar kan proppen.

Hoe sluit ik deze aan zodat het stopcontact altijd blijft werken (natuurlijk ongedimd) en waarbij ik de schakelaar kan gebruiken om de lichten aan/uit de doen. Deze mag natuurlijk niet de KaKu zelf schakelen anders kan ik het niet draadloos aanzetten als de schakelaar verkeerd staat.

Hieronder een schema hoe de schakelaar momenteel aangesloten is, dus nog zonder KaKu.
De bedrading heeft nog een oude kleurcode.

Hoop dat jullie me kunnen helpen. (desnoods met een tekening)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/166eib9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
Bij nader onderzoek op Google blijkt dit volgens mij een hotelschakelaar te zijn (terwijl deze lamp maar op 1 punt wordt geschakeld) en dat gaat dan sowieso niet werken met KaKu.
Ik zal dus opzoek moeten naar een zelfde stopcontact met schakelaar maar die van elkaar gescheiden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door XfadeR op 19-12-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om dit zo aan te sluiten dat ook de schakelaar blijft werken heb je meer nodig. Als je de lamp met de KAKU dimmer gaat bedienen kun je alleen nog maar de KAKU dimmer gebruiken. Je zult de knop in de schakelaar om moeten bouwen naar iets wat de draadloze schakelaar aanstuurt met bijvoorbeeld deze : http://www.klikaanklikuit...rs/inbouwzender-awmt-231/

@XfadeR: Dit is geen hotelschakeling. Daarvoor heb je sowieso 2 schakelaars nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Janoz op 19-12-2015 23:57 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
Hoi Janoz,

Bedankt voor je reply maar dat is het probleem niet.
Ik dim en schakel ook draadloos met Domoticz via een rfxcom. Maar ik wil de harde schakelaar ook gebruiken zodat ik wel altijd het licht kan uit en aan doen.

Het probleem met mijn schakelaar is volgens mij dat hij A-D en/of B-D schakelt maar niet A-B.
Ik moet het stopcontact compleet gescheiden hebben anders voer ik stroom op de schakeldraden van de KaKu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sorry, ik ben in de war. Ik heb de normale dimmer in mijn hoofd. Ik zie dat de minidimmer inderdaad zelf ook schakeldraaden heeft die te gebruiken zijn in een soort van hotel schakeling. In dat geval heb je gelijk. Je zult een andere schakelaar moeten halen, of deze verder open maken om te kijken of je binnenin wat te doen is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
Je kan deze kaku dimmer niet gebruiken met deze combi schakelaar, wandcontactdoos. Deze heeft zoals te zien op je tekening een aansluiting voor de fase van de wcd en de schakelaar. Wat wel kan is de dimmer gewoon aansluiten achter de wcd en de schakelaar niet meer gebruiken. Dan zou je de draad die bij D zit tevens op de L van de kaku moeten aansluiten en de draad van het a contact moet naar het schakelcontact, ding met het rare kronkeltje. Dan vervolgens de dimmer met een afstandbediening of draadloze wandschakelaar van kaku bedienen. Een andere manier is helaas niet mogelijk op de bestaande situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt hier 2 opties:

Het stopcontact met schakelaar en de kaku vervangen door een hotel-model.
Of de schakelaar over de schakelpolen van de kaku zetten.

Dan kan je met de schakelaar en de dimmer de lamp aan/uit schakelen, met als enige uitzondering dat je niet met de kaku de lamp kan uitzetten als hij met de knop aangezet is (en andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:27
Of een relais poweren vanaf die schakelaar. Wanneer je een fasedraad in je lichtpunt hebt (vaak wel) kun je alles wegbouwen in je armatuur. Zo doe ik het meestal althans. Edit: Is het de AWMD250?

[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 26-12-2015 15:22 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1