Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DriesA
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 27-10 07:50
Hoi,

Ik probeer de volgende VLAN configuratie te realiseren:
LAN-Poort 1 tot 3: VLAN1. Hier moet de router zijn DHCP rol spelen en IP-adressen uitdelen in de range 192.168.1.x.

LAN-Poort 4: VLAN2. Het apparaat dat op deze poort aangesloten wordt moet een eigen extern IP adres krijgen.

Ik heb een Cisco RV042G router. Ik kan voor elke LAN-poort configureren of hij tot VLAN 1 of VLAN2 hoort. Maar mij is niet helemaal duidelijk waar je kan configureren dat hij voor VLAN1 DHCP moet doen, en voor VLAN2 niet?

Of kan dit enkel met custom roms zoals OpenWRT?

Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22:35

Yariva

Power to the people!

Volgens mij geef je dit aan met je DHCP scoop. Als je je scope instelt op 192.168.1.0/24, en poortje 4 valt hierbuiten, dan bemoeid die hier zich verder niet mee.

ps: Bij een extern IP adres kan het handiger zijn om een statisch adres erop te zetten :)

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• DriesA
Hoi Yariva,
Bedankt voor je feedback.

Wij hebben geen vast extern IP adres. Ook het apparaat dat zijn eigen extern IP adres nodig heeft, "vraagt" gewoon een IP adres. En de router geeft hem dus iets zoals 192.168.1.x in plaats van deze vraag door te geven aan de modem van de provider.

Om het wat visueler te maken.

Huidige situatie:

Gewenste situatie:

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Haal je externe IP adres weg. Nu weten wij allemaal waar je bent, enz.... Voor de duidelijkheid kan je gewoon de naam "external IP" laten staan. Het zal ons een worst want je gaat toch NAT doen op je Cisco.

• DriesA
Geen zorgen, dit is een fictief adres :-)

• DriesA
Niemand?

• jellederksen
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 30-06-2019
De beschreven situatie maakt geen gebruik van VLAN's. Dit zijn 'gewoon' 2 netwerken die gerouteerd moeten worden door de router. Het IP-adres 84.194.80.308 is niet correct. Als je een fictief IP-adres wilt gebruiken, dan kun je gebruik maken van de netwerken 192.0.2.0/24, 198.51.100.0/24 en 203.0.113.0/24 zoals beschreven in RFC5737.

Om ervoor te zorgen dat "Network Device X" een extern IP-adres krijgt van je internet provider, zul je ervoor moeten zorgen dat de WAN poort en poort 4 in Bridge Mode komen te staan. Hoe je dit op de Cisco router doet weet ik niet, maar dit kun je vast wel vinden in de handleiding. Veel succes.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True