Wireless NAS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theory
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-04 15:21
Hoi,
ik ben opzoek naar een Wireless NAS die ik kan gebruiken als een netwerk harde schijf, en deze dan te kunnen kopellen aan PLEX dus deze moet HD video streaming kunnen ondersteunen.
Ik heb al gezocht maar vind niet direct een oplossing, hopelijk kennen jullie iets dat me kan helpen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:32

itarix

404 soul not found

Waarom moet het perse wireless? Als je de NAS met een draadje aansluit aan je router kun je er ook gewoon bij met draadloze apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou voor een apparaat dat een serverrol moet gaan vervullen zoals Plex geen WiFi gebruiken, maar het kan inderdaad wel.

Veel apparaten vermelden op het etiket wel dat ze HD streaming ondersteunen, maar dit is van zoveel andere zaken afhankelijk dat de realiteit vaak iets anders laat zien. Stotteren, bufferen, traag zoeken etc.

Als je de mogelijkheid hebt, gewoon bedraad aansluiten (is mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Als de oplossing van itarix niet geschikt is (maar het is wèl de meest gebruikelijke oplossing) en je per se een standalone netwerkopslag wilt, zijn er alternatieven. Kies een geschikt filter in de Pricewatch. Helaas ontbreken dan de modellen/fabrikaten waarbij je met een wifi-usb-stick eenvoudig de functionaliteit van een nas kunt uitbreiden.

Van andere merken weet ik niet of die het ondersteunen, maar in elke Synology nas kun je zo'n uitbreiding insteken en er een wireless nas van maken. Zie de online help: Configuratiescherm > Connectiviteit > Draadloos. Gegarandeerd geschikte dongles vind je in de compatibiliteitslijst. Met de huidige versie van het besturingssysteem, DSM 5.2, is het mogelijk gelijktijdig twee dongles in te prikken: één met ondersteuning van 2,4 GHz voor legacy systemen en één voor de 5 GHz-band.

Aanvulling.
De pricewatch: Synology DS213air die je met bovenstaand filter op dit moment nog bij een enkele leverancier kunt bestellen raad ik af. Ten eerste omdat deze op leeftijd is en er jongere en krachtiger modellen verkrijgbaar zijn tegen een lagere prijs. Ten tweede omdat - volgens diverse reviews - de door Synology gekozen wifikaart al ten tijde van de introductie verouderd was, een te hoge meerprijs had en zeker geen eerste klas doorvoerresultaten vertoonde, nog afgezien van het feit dat enkel de 2,4 GHz-band werd ondersteund (geen 802.11ac in 2013 |:( ).

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 19-12-2015 21:21 . Reden: DS213air afraden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theory
Ik zit namelijk al met 8 LAN kabels en om nog een router aan te sluiten vind ik overkill. Alsook vind ik de huidige wifi verbindingen mits de juiste hardware in de nas meer dan voldoende om te streamen zonder problemen binnen mijn netwerk.

Ik stream namelijk nu ook draadloos van mn laptop naar mn xbox one plex 1080p en 5.1 zonder problemen.

Maar zo te horen liggen er niet echt gebruiksklare nas die ik zoek momenteel en zou ik al aanpassingen moeten voeren als ik het zo hoor?

Zit momenteel op mn werk maar zal eens kijken naar de link die aardvark stuurde.
Bedankt bij voorbaat al, mochten er nog tips zijn gelieve mij het te laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Een router aansluiten is idd onzin, daar gebruik je namelijk een switch voor. Lijkt me een stuk betere oplossing dan een wireless NAS.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

Als je een nas draadloos wilt benaderen is spreken over een router of AP zeker geen onzin. Vaak maakt deze al deel uit van een thuisnetwerk en is daarom de zoektocht naar een wireless nas mogelijk niet zinvol. Het mag duidelijk zijn dat een stationair toestel als een nas het beste bedraad kan worden aangesloten. Uitbreiding van een bestaande installatie met een switch vanwege onvoldoende vrije ethernetpoorten ligt dan voor de hand.

Maar wat als de TS een open relais op wil zetten om bijvoorbeeld een mediabibliotheek met copyright-vrije werken draadloos te delen (à la Piratebox)?

@hieronder:
Nee, in het geheel niet. Mijn reactie is genuanceerder. Niet alle (impliciete) eisen van de TS zijn bekend.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 19-12-2015 23:25 . Reden: 'Onzin' is een trigger om hetgeen volgt met argwaan te bekijken. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Je zegt volgens mij exact hetzelfde als wat ik zeg.

=edit=
Je moet gewoon even begrijpend lezen. Hij heeft het erover dat a) hij al 8 lan poorten in gebruik heeft en b) nog een router overkill is. En dat laatste klopt over het algemeen gewoon; ik kan geen situatie bedenken waar het plaatsen van twee routers in één netwerk nuttig is. Het bijplaatsen van een switch echter is vrij normaal om het aantal beschikbare poorten te vergroten.

[ Voor 79% gewijzigd door Ramon op 19-12-2015 23:15 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt in een Synology een USB WiFi dongle steken om hem wireless te maken, of om hem als AP te laten fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 18:58
theory schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 21:35:
Ik zit namelijk al met 8 LAN kabels en om nog een router aan te sluiten vind ik overkill. Alsook vind ik de huidige wifi verbindingen mits de juiste hardware in de nas meer dan voldoende om te streamen zonder problemen binnen mijn netwerk.
Koop gewoon een 5-poorts switch als deze en je bent voor < 2 tientjes klaar.
- Waarschijnlijk goedkoper dan een NAS met speciaal WiFi functionaliteit.
- Waarschijnlijk goedkoper dan losse Wifi dongle.
- Sneller dan een NAS via WiFi.
- Mogelijk ook stabieler dan een NAS met WiFi.

Als je nu al 8 apparaten hebt, en de NAS is de 9e, kun je met bovenstaande oplossing in de toekomst nog 2 apparaten aansluiten waarvoor geen dure / trage WiFi module nodig is. :)

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 20-12-2015 01:06 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Move OT->CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theory
OK ik heb dus jullie advies ter harte genomen en zal gaan voor een bekabelde NAS.
Deze zal voornamelijk gebruikt worden om PLEX server op te draaien en te streamen naar mijn Xbox One.
Ik heb even gezocht en heb de pricewatch: QNAP TS-251 (1GB) momenteel als beste keuze gevonden, enige tips hieromtrend? Ik ben uitgekomen op Qnap omdat Synology blijkbaar lastiger heeft met Plex Support dan Qnap en algemeen betere CPU's heeft volgens sommigen.

Bedankt alvast!
Pagina: 1