Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Dharquen
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-12-2015
Gegroet,

Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn Canon 700D.

Deze lens wil ik gebruiken voor video opnames. Ik maak bordspel reviews (Nox' Spellenzolder - Youtube).
HIerbij gebruik staat de camera op een statief en deze kijkt schuin omlaag (ongeveer 100cm) naar de tafel, waarop het spel uitgestald staat.

Ik ben op zoek naar een lens die aan de volgende eisen voldoet:
- Het scherpstellen moet fluister stil zijn (de microfoon zit er direct boven gemonteerd).
- De lens moet snel kunnen focussen als ik een onderdeel van de tafel oppak & naar de lens breng voor een close-up, en vervolgens weer terug naar de tafel.

Mijn vraag aan jullie, welke lens zouden jullie aanraden?

Alvast bedankt voor jullie info.

Alle reacties

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 30-10 08:11

Fiber

Beaches are for storming.

Geen enkele AF is echt helemaal stil. Hang er gewoon een externe mic aan, dan hoef je je daar al veel minder zorgen over te maken.

Welke lens gebruik je nu en op welke brandpuntsafstand?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Bij Canon zijn STM lenzen je beste optie (op de pancake STM lenzen na dan). De STM zooms zijn erg stil en AF is ook goed geschikt voor video.

Geen idee welke lens je nu hebt en wat je budget is maar denk dat een pricewatch: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM een goede optie is. Hiermee ben je redelijk flexible qua zoom en door STM focus motor stil qua AF en nauwelijks/niet hoorbij tijdens video en door redelijke bereik kan je veel kanten op ook qua close-ups. Of AF snel genoeg is zal eerder aan je camera liggen.

[Voor 6% gewijzigd door Soinar op 19-12-2015 22:36]

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

1 meter boven tafel is met een 18-55 STM prima te doen. Staan die niet voor weinig op Marktplaats?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Dharquen
@Fiber; Ik gebruik nu de 18-55 EFS die standaard bij de 700D zat en dat is inderdaad een prima lens. Doodstil, maar beperkt.
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Ik heb ook gekeken naar lenzen met een vast brandpunt (zoals de CANON EF 40MM F/2.8 STM), mogelijk dat die gemakkelijker & sneller kan auto focussen. Maar als ik de post van Soinar lees, is dat geen ideale lens.

Zoals jullie horen ben ik nog behoorlijk groen in de wereld van fotografie, dus daarom wordt jullie hulp ook bijzonder gewaardeerd.

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

In welk opzicht is die 18-55 niet goed genoeg dan? Je geeft aan dat hij "beperkt" is, waarin beperkt hij je? Dat soort zaken zijn essentieel om je een gefundeerd advies te kunnen geven.

Vaste brandpuntsafstand is niet per se nodig, aangezien je gewoon je lens op één brandpuntsafstand kan laten staan. Dan mis je iets lichtsterkte, maar da's op te lossen door de lamp wat harder te zetten. Een kleine DoF (kleiner dan f/5.6 bij close-ups) lijkt me niet nodig in jouw geval, of wel?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 30-10 23:54
Als je de niet STM kitlens die je nu hebt al doodstil vindt, dan liggen je eisen niet echt hoog. In mijn beleving is het focussen van deze lenzen namelijk vrij goed te horen in een opname. De STM versie van deze lens is stiller (net zoals de 40/2.8 STM en 24/2.8 STM). De snelheid van autofocus bij video ligt trouwens ook niet zozeer aan de gebruikte lens in dit geval, maar aan de camera. De 700D is al redelijk vlot met AF tijdens video, maar de 70D is een stuk beter daarin. Bekijk ook vooral op reviews op youtube van de verschillende lenzen en camera's, dan zie en hoor je of ze geschikt zijn voor jouw type filmpjes.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Soinar
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 25-07-2016
Dharquen schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:27:
@Fiber; Ik gebruik nu de 18-55 EFS die standaard bij de 700D zat en dat is inderdaad een prima lens. Doodstil, maar beperkt.
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

Ik heb ook gekeken naar lenzen met een vast brandpunt (zoals de CANON EF 40MM F/2.8 STM), mogelijk dat die gemakkelijker & sneller kan auto focussen. Maar als ik de post van Soinar lees, is dat geen ideale lens.

Zoals jullie horen ben ik nog behoorlijk groen in de wereld van fotografie, dus daarom wordt jullie hulp ook bijzonder gewaardeerd.
Inderdaad zoals UC al zegt die EF-S 18-55mm IS II is niet echt stil qua focussen. De Pancake STM lenzen zijn dan al een stuk stiller.

Alleen hebben deze wel een ander type AF motor als de STM zoom lenzen waardoor deze pancakes niet helemaal stil zijn. Daardoor is er wel kans in hele stille situaties dat de ingebouwde microfoon van de camera het AF geluid opneemt.

Maar zoals tobiasvs al zegt wat mis je nu met de 18-55mm dat je naar iets anders opzoek bent?

Canon AE-1, EOS 7D Mark II, EOS M - Fujifilm X-T1

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
AF in liveview met de 700D is niet echt geweldig, plus dat het altijd maar een beetje afwachten is of de camera niet gaat hunten en of de camera ook focust op datgene waar jij ook op wilt focusen.

Buiten dat zijn de STM lenzen over het algemeen echt stil. Ik heb alleen ervaring met de 10-18, maar daar hoor ik eigenlijk niks van tijdens focusen (wat niet wilt zeggen dat je ook niks hoort bij filmen, maar het is stil genoeg dat ik af en toe me afvraag of ik niet toevallig de camera uit heb staan of de AF uit heb staan op de lens). Een 18-55 of 18-135 STM lijken me qua bereik het meest bruikbaar van de STM lenzen.

Je zou natuurlijk ook een losse microfoon aan kunnen schaffen en gewoon je huidige lens blijven gebruiken.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13:18
Een losse microfoon is echt wel een pre en maakt een wereld van verschil in geluidskwaliteit. De wat betere 'hotshoe' mount microfoons hebben een ophang systeem waardoor trillingen en vibraties niet hoorbaar zijn. Grote kans dus als je een beetje stille lens hebt dat je echt niks hoort, ook met USM al niet.

Blijf er stiekem toch op hameren dat in veel gevallen het beter is om gewoon met MF te werken in combinatie met een lens die een fatsoenlijke focus ring heeft, dus niet zoals de 50mm 1.8 'plastic fantastic' en 18-55 omdat daar vaak speling in zit wat het focussen lastig maakt.

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds III | 1N | 5Ds
EF: 300mm f/2.8L IS USM | 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM | 100mm f/2.8L IS USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/50 | Milvus 1.4/25

• Dharquen
Iedereen heel erg bedankt voor alle informatie.
- Ik ga eens wat STM lenzen bekijken,
- Sparen voor een Canon 70D body &
- op zoek naar een goede externe microfoon.
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True