Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-02 22:26
Hi allemaal,

Ik ben met een projectje bezig waar ik een bluetooth speaker wil gaan maken.
ik heb bijna alles rond echter loop ik tegen 1 dingetje aan.
Mijn accu levert 12v en de bluetooth unit heeft slecht 5 volt nodig..

Nu is mijn vraag hoe ga ik dit doen?
Weerstand er tussen zetten? maar welke of misschien een oude oplader als donor gebruiken? maar goed, dan weer welke?

Mijn batterij levert 12v, 7A en de bluetooth unit heeft 5v, 1A nodig. Iemand die mij kan helpen?

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

regulators.. MOUNT UP!!

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
Uhm? iets meer uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Regulator is een component dat 5v uitbraakt als je er 12v in stopt.
Het is heel inefficient, en veel warmte ontwikkeling. Er zijn waarschijnlijk betere oplossingen.
Switched bijvoorbeeld. Maar daar weet ik niks van.

(Regulators mount up is een citaat uit de speelfilm Young Guns, sorry :)

https://www.fairchildsemi.com/datasheets/LM/LM7805.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door MrMonkE op 19-12-2015 19:56 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat voor accu ? Anders gewoon bij de action zo'n auto lader.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

zo iets misschien:

http://www.dx.com/nl/p/dc...Kagyo_N6MkCFasEwwodp94Ajw

Ingangsspanning: DC 12V (8V ~ 22V); Uitgangsspanning: 5V; Uitgangsstroom: 3A; Uitgangsvermogen: 15W; Conversie-efficiëntie: 96%

[ Voor 29% gewijzigd door MrMonkE op 19-12-2015 19:58 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
riomaster4 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:47:
Hi allemaal,

Weerstand er tussen zetten? maar welke of misschien een oude oplader als donor gebruiken? maar goed, dan weer welke?

Mijn batterij levert 12v, 7A en de bluetooth unit heeft 5v, 1A nodig. Iemand die mij kan helpen?

Groetjes!
Misschien een idee om zo'n car-charger voor je mobiel uit elkaar te halen en aanpassen?
Er komt nl. 12v uit zo'n sigarettenaanstekeraansluiting en die chargers spuwen 5V uit (USB volt standaard)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riomaster4
DukeBox schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:56:
Wat voor accu ? Anders gewoon bij de action zo'n auto lader.
Een loodaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het alleen om de bluetooth ontvanger gaat kan je deze prima met een gewone 7805 voeden, zit de versterker ook aan die 5v zal je inderdaad naar een switched regulator moeten kijken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Hier een mooie uitleg van een 5V regulator en hoe je deze moet bouwen:

http://www.instructables.com/id/5v-Regulator/

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Van die regulator is wel zonde dat hij iets van 41% rendement heeft.
Maar als dat geen issue is. DIe enorme heatsink is niet voor de show.

[ Voor 18% gewijzigd door MrMonkE op 19-12-2015 20:00 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Ach je hoeft niet zo moeilijk te doen om zo'n regulator circuit zelf te bouwen, haal bij de action of ergens anders iets van deze dingen.
Afbeeldingslocatie: http://miniimg2.rightinthebox.com/images/384x384/201412/cslkla1418995343064.jpg
Eventjes uit elkaar halen, zelf draadjes eraan bouwen en je kunt zo van 12V naar 5V.

Bijv dit hier, zijn echt niet duur. http://www.miniinthebox.c...OXpmeXO6MkCFdEYGwod6PEG1w

[ Voor 3% gewijzigd door MB113 op 19-12-2015 20:07 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 18:55

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Nadeel van miniinthebox is dat ze bij mij altijd minstens een maand nodig hadden om te leveren, een paar keer zelfs 2.5 maand. Als je de speaker snel wil gaan gebruiken is dat geen goed idee.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:26

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die aanstekerpluggen genereren ook een hoop rommel op de voedingsspanning wat uiteindelijk ook door de versterker hoorbaar kan zijn.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:47

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Ik gok dat deze alleen voor de bluetooth module nodig is en niet voor de versterker..

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 19-12-2015 21:04 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riomaster4 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:47:
Ik quote zelden een geheel onderwerp.
Waarom wil je zelf een BT-speaker maken? Je kunt prijstechnisch gewoon niet tegen commerciële leveranciers opboksen, zelfs niet als je alle onderdelen zelf tegen 0-verzendkosten uit China importeert.
Mijn ergernis: ik wil een mobiele en compacte externe actieve speaker, maar dan geen Bluetooth en met een enorme batterij-capaciteit. Die zijn er helaas niet commercieeel. Dus ik ben zelf gaan bouwen, maar zo eenvoudig zijn de beslissingen niet.
Geen Bluetooth, want BT comprimeert het signaal nogmaals en verbruikt daarvoor ook nog onnodig vermogen. Ik wilde dus een externe speaker met groot vermogen, tegen een redelijke prijs, erg draagbaar en met een speeltijd van rond de 50-100 uur op 1 lading. Zo goed mogelijk geluid, zoveel mogelijk lawaai, maar enorm compact. Het lijkt vrijwel onmogelijk.
Mijn ontwerp begon bij enorm efficiente luidsprekers van een zeer compact formaat. Je verliest gek genoeg het meeste op je speakers. Dan komt de keuze voor een versterker: dat moet een klasse-D versterker worden, want die halen 85-92% efficiency tegen veel minder voor een AB-klasse. En dan zoveel mogeijk hi-capacity 18650's erin proppen, maar wel nog wat ruimte houden in de behuizing voor enige bass-ontwikkeling (een passive radiator kan helpen).

Je bent niet duidelijk in wat je wilt bereiken. Als het een accu-gevoede externe speaker is, dan zijn alle vorige adviezen fout. Een weerstand, of een 7805 zetten alle extra vermogen gewoon om in warmte. Gebruik je dan een klasse-D versterker om energie te sparen, die werkt via modulering. Dan kun je geen gemoduleerde step-down voeding gebruiken, want die gaan enorm op elkaar storen.

Kortom: wat is je doel?
Waar komt die 12V vandaan? Een accu levert een mooi signaal, een gemoduleerde voeding niet.
Bij 12V op 7A denk ik meteen aan een lood-gel-accu, maar misschien zit het bij jou compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

memphis schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:41:
Die aanstekerpluggen genereren ook een hoop rommel op de voedingsspanning wat uiteindelijk ook door de versterker hoorbaar kan zijn.....
Goedkope gemoduleerde adapters (step-up en step-down) geven enorme problemen i.c.m. klasse-D versterkers die ook gemoduleerd zijn. Het kan wel, maar daar zitten flink wat design- en afstemmingsproblemen in. Dat kan ik alleen maar opmaken uit ervaring met gemoduleerde voedingen i.c.m. klasse-D versterkers. Je zult alle modulaties eruit moeten filteren, vooral tussen voeding en versterker.
Als capaciteit geen grote rol speelt kunt je er beter een 7805 tussen zetten. Die vreet wel veel vermogen, dus je accu-duur heeft er danig onder te lijden (TS houdt hooguit 5V over en moet maar zien hoe hij de warmte van die overbodige 7V overspanning kwijt raakt). Het is vooralsnog niet duidelijk hoeveel vermogen de versterker van de speaker vraagt. 5 Watt voor Bluetooth alleen lijkt mij redelijk overdreven.
Pagina: 1