Toon posts:

Kom niet meer in de BIOS.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn desktop wil niet meer booten naar Windows. Dit is de melding die ik krijg bij het opstarten: Select proper boot device or insert boot media.
Op mijn SSD staat nu windows 7. Ik moet op een toets drukken om verder te booten schijnt. Maar ik kan niet op een van mijn toetsen drukken, althans dat kan wel, alleen staat er nog geen stroom op mijn keyboard in deze status van opstarten.

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Groeten,

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Meer informatie is nodig voor dat we hier wat over kunnen zeggen. Typenummers en merken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Clear CMOS, batterij verwijderen en booten. Je bent bij de melding select proper boot device al lang voorbij je bios en dit hoort niet verder power naar USB devices te stoppen, tenzij je zelf in de BIOS dit uitgezet hebt

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 07:39
Is windows geinstalleerd met UEFI ?
Heb je recent aanpassingen aan je systeem gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Een ander toetsenbord gebruiken dat het wel gewoon doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:49:
Mijn desktop wil niet meer booten naar Windows. Dit is de melding die ik krijg bij het opstarten: Select proper boot device or insert boot media.
Volkomen duidelijk.
Technische achtergrond: je Bios zorgt ervoor dat bij de opstart de harde schijf naar sector-0 Cilinder-0 wordt gestuurd en daar het eerste cluster laadt en vervolgens uitvoert.
De melding is klassiek.
Mogelijke oorzaken:
1. je hebt je bootschijf uitgeschakeld in je BIOS (schakel die dan weer in)
2. je hebt een andere schijf als bootschijf ingeschakeld in je BIOS (wijzig de volgorde naar de juiste bootschijf)
3. er zit een stekkertje los naar je SSD
4. je MBR (Master Boot Record) op je boot-schijf is kapot. Daar zijn tooltjes voor.

Normaal gesproken springt de BIOS naar je boot-schijf en laadt daar de eerste cluster. De eerste cluster bestaat uit je MBR (Master Boot Record) en de partitie-indeling van die schijf. Als die eerste cluster kapot is, dan zijn er wel tooltjes voor om die te repareren, maar fysiek kapot betekent wel echt kapot. De MBR en de partitie-indeling staan buiten elke partitie en kun je dus nooit als bestand aantreffen, ook niet als je de HD op een andere PC aansluit.
Harde schijven gaan niet zo snel kapot. Als je bijvoorbeeld een tweede HD hebt en in je Bios aangeeft dat je daarvan wilt opstarten, dan staat daar geen MBR op en dus kan de PC niet opstarten. Kijk vooral na in je Bios of je wel van de juiste HD Boot (dat is de eerste HD in je Bios).
Als je iets hebt ge-installeerd vanaf USB en je Bios staat daar nog op ingesteld, dan kan het zijn dat je Bios vanaf een verwijderde USB-stick wil opstarten.
Kortom: kijk eerst 5x na of alles in je Bios goed staat ingesteld. Als dat echt zo is, dan kan je SSD zijn gecrasht, maar dat komt zelden voor. Dan zijn er reparatie-tools beschikbaar, maar de kans dat je data verloren hebt is dan wel groot. Ik heb het in 30 jaar nog nooit meegemaakt en bij een SSD is de kans op fysiek crashen nog veel kleiner.
Onderzoeken en niet in paniek raken. Soms kan het zelfs aan een voeding liggen, maar dat is niet waarschijnlijk. Bios-instellingen onderzoeken en laat ons weten of er de laatste tijd iets is gewijzigd aan het systeem (ook al heb je het systeem maar verplaatst).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdejong
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:16
Heb je misschien een sd kaartje of usb stick in de pc en dit vergeten er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 11:40

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hang er een toetsenbord aan met zo'n oude aansluiting als je die hebt. Die krijgt mogelijk wel gelijk al stroom.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frozen schreef op zondag 20 december 2015 @ 02:08:
Hang er een toetsenbord aan met zo'n oude aansluiting als je die hebt. Die krijgt mogelijk wel gelijk al stroom.
Grappig, dat was laatst ook mijn tip naar een vriend, al zal dat hier niet zo spelen.
Die kwam niet meer in zijn Bios, want F2-F8-F5-Esc-Del werkten allemaal niet om in de Bios te komen.
Nu herinnerde ik me dat hij een draadloos toetsenbord had en een vrij oud systeem. Op het moment dat de Bios is geladen is dat natuurlijk je OS. De kans dat je Bios een draadloos keyboard ondersteunt is gering, er zijn immers nog geen drivers geladen voor dat draadloze ding. Je bios ondersteunt alleen bedrade aansluitingen op het mainboard. Daar komt wel verandering in met UEFI. Dan zou een Bios bijv. Windows-drivers kunnen laden voor een draadloos keyboard, maar bij oudere mainboards bestaat dat nog helemaal niet. TIP: gooi nooit je oude keyboard weg, je kunt het ooit nog eens nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:35
Je pc vind geen apparaat om te booten, dat is je foutmelding.

-Hd defect, kijk in de bios of je hd zichtbaar is,
-bios, volgorde of boot apparaten keuze, in bios zijn gewijzigd,
-Kabel defect,
etc.
Misschien andere usb apparaten aangesloten die normaal bij booten niet aanwezig zijn, haal deze eens los.
Pagina: 1