Upgrade - CPU, RAM, Mobo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario1231
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 13:30
Hallo,

Ik wil een PC gaan upgraden aangezien deze sterk verouderd is, ik wil graag eerst de CPU, RAM en moederbord upgraden, ik zal later de rest upgraden.

De PC zal gebruikt worden voor Skype-videochat, surfen op het internet, online videos bekijken (YouTube soepele 1080p playback) en 1080p films bekijken. Geen games.

Ik zoek een?
  • CPU
  • RAM
  • Moederbord mATX
Wat is je budget?
Rond de 125 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Zelf denk ik dat AMD beter zou zijn door de krachtigere iGPU in vergelijking met Intel HD Graphics, maar zou niet weten wat de beste keus is voor een AMD CPU

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Computer nu:
CPU: E2180
RAM: 2GB DDR2
MOBO: GA-T671MG
GPU: Onboard GPU SiS Mirage 3
CASE: Packard Bell mATX kast
PSU: Generic PSU 240w
en een DVD RW speler/brander

Ik had zelf deze 2 combo's bijelkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 69,-€ 69,-
1Gigabyte GA-H81M-S2H€ 42,95€ 42,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 18,95€ 18,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 130,90

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 132,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:30
Duidelijk 2 en de skylake igpu is niet heel veel langzamer als een amd apu. Terwijl de cpu kan vele male krachtiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
loki504 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:21:
Duidelijk 2 en de skylake igpu is niet heel veel langzamer als een amd apu. Terwijl de cpu kan vele male krachtiger is.
Lastige dit, de G3258 is zeer geliefd omdat deze hoge overclocks gemakkelijk toelaat (vrije multiplier) en dus bang for bucks. De geïntegreerde videochip is wel weer langzamer dan die van de G4400. Maar games speelt TS niet (hierop) dus ja..lastig lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

M.i.: Skylake en DDR4. Aan het oude systeem te zien lijkt het mij redelijk dat TS enige tijd met deze bak vooruit wil. De iets krachtigere iGPU kan dan ook geen kwaad.

Als je budget zou kunnen vinden zou ik adviseren direct voor 2x4GB geheugen te gaan. Dualchannel is niet alleen een stukje sneller dan een enkel reepje, maar 4GB houdt niet echt over tegenwoordig. Maar goed, niets weerhoudt je om deze 2 tientjes er met een paar weken/maanden alsnog bij te prikken.

Ik heb wel mijn twijfels bij het gebruik van een OEM voeding die Packard Bell bijna 10 jaar terug in zo'n kant-en-klare bak heeft gemikt. Geen idee welke het is, maar voor ~32 eur heb je een be quiet! system power 7 300W. Zelfs als je hem niet zou willen vervangen vanwege de leeftijd moet je er rekening mee houden dat die voedingen vaak specifiek afgemeten kabels hadden, een mobo met andere layout kan dan al problemen geven dat de voeding de aansluitingen niet haalt. Ik zou het iig even controleren.

Ik zou je dus sterk adviseren de eerste stap ietsje groter te maken dan je nu voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario1231
Foritain schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:32:
M.i.: Skylake en DDR4. Aan het oude systeem te zien lijkt het mij redelijk dat TS enige tijd met deze bak vooruit wil. De iets krachtigere iGPU kan dan ook geen kwaad.

Als je budget zou kunnen vinden zou ik adviseren direct voor 2x4GB geheugen te gaan. Dualchannel is niet alleen een stukje sneller dan een enkel reepje, maar 4GB houdt niet echt over tegenwoordig. Maar goed, niets weerhoudt je om deze 2 tientjes er met een paar weken/maanden alsnog bij te prikken.

Ik heb wel mijn twijfels bij het gebruik van een OEM voeding die Packard Bell bijna 10 jaar terug in zo'n kant-en-klare bak heeft gemikt. Geen idee welke het is, maar voor ~32 eur heb je een be quiet! system power 7 300W. Zelfs als je hem niet zou willen vervangen vanwege de leeftijd moet je er rekening mee houden dat die voedingen vaak specifiek afgemeten kabels hadden, een mobo met andere layout kan dan al problemen geven dat de voeding de aansluitingen niet haalt. Ik zou het iig even controleren.

Ik zou je dus sterk adviseren de eerste stap ietsje groter te maken dan je nu voor ogen hebt.
Bedankt voor het advies, zal er zeker rekening mee houden!

Ik zit nu nog met een vraag... Is de G4500 een betere keus? Ik zie op de Intel site dat de G4500 een HD 530 heeft en de G4400 een HD 510. Ik weet niet hoeveel verschil hier in zit qua performance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58

D4NG3R

kiwi

:)

Met deze eisen zijn beide processoren eigenlijk al vrij overkill. Zelfs de pricewatch: Intel Celeron G1840 Boxed volstaat al voor half het geld met een lager verbruik.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_beuner
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 18:05
Ben het met D4NG3R eens, de celeron is snel genoeg voor jou eisen.
Mischien in de toekomst een goedkope SSD erin en je heb een hele aardige pc voor wat je ermee wild gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
master_beuner schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:38:
Ben het met D4NG3R eens, de celeron is snel genoeg voor jou eisen.
Mischien in de toekomst een goedkope SSD erin en je heb een hele aardige pc voor wat je ermee wild gaan doen.
Dat is eigenlijk wel een goed advies. Maar TS neigt met zijn laatste bericht toch wel naar wat grafische capaciteiten, ik weet niet in hoeverre er verschillen zijn tussen de celerons en pentiums. Maar als TS toch niet gamed, of hele oude games nog wel eens wil spelen (red alert 2 etc 8) ) dan is de celeron meer dan prima. Een SSD is een hele verbetering voor de snelheid/respons/starten van programma's/windows op zowel slome als snelle pc's en laptops. En eigenlijk dus een must en de beste upgrade die je kunt doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 19-12-2015 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:41
Wellicht dat je dvd speler nog een IDE aansluiting heeft, deze kun je dan niet meer gebruiken.
De harde schijf zal wel sata zijn.

PS: voldoet het huidige systeem niet meer?

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 20-12-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario1231
mitsumark schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:30:
Wellicht dat je dvd speler nog een IDE aansluiting heeft, deze kun je dan niet meer gebruiken.

Nee, surfen gaat vaak niet echt smooth, en online video's al helemaal niet, dus is echt toe aan een upgrade.

Maar ik denk dus dat het de G4500 wordt, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermario1231
mitsumark schreef op zondag 20 december 2015 @ 00:30:

Je hebt trouwens gelijk over de DVD Speler, kan ik die dus sowieso niet meer gebruiken? Of bestaat er een IDE naar SATA kabel die ik dan kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58

D4NG3R

kiwi

:)

Gebruik je überhaupt nog DVD's? Ik zou zelf gewoon een nieuwe kopen, voor 15 euro heb je er al een. Of gewoon weglaten aangezien 9/10 die dingen toch niet meer gebruiken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1