PC start op (lijkt) - geen signaal naar peripherals

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robboroom
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2024
Hallo beste mensen,

Eerste post en meteen een megaprobleem. Ik heb sinds bijna 3 jaar een pc die eigenlijk altijd als een zonnetje heeft gedraaid. Een paar maanden geleden gebeurde het voor het eerst dat hij opstartte, maar dat monitor, keyboard en muis geen signaal kregen. Reboot loste dit probleem op.

Maar sinds een paar weken helpt rebooten ook niet meer. Het enige dat lijkt te werken is het verwijderen van de cmos-batterij, paar minuten wachten en weer opstarten. Soms gaat hij dan in een boot-loop van soms wel 20+ keer, maar start hij op zich wel weer op en álles doet het dan. Rebooten gaat ook prima (voor wijzigingen in setup), maar zodra ik mijn computer weer uitzet, vertikt hij het de keer daarop weer. Led op kast brandt, fans draaien, ik hoor een hd zoemen, maar ik kan niks.

Het systeem:
Moederbord: MSI z77ma-G45
Processor: i5 3579K
Videokaart: Sapphire ATi Radeon HD7850 OC 2 gb
Geheugen: twee reepjes van 4 mb Corsair DDR3 (geen namen of rugnummers)
Harde schijven: 240 gb Corsair Force SSD, 1 x WD 500 gig en 3 x WD Black 1 tb.
Voeding: Be Quiet! Pure Power 630W
Windows 8.1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rIYtyuWl.jpg

Wat heb ik gedaan:
Van alles.
- Nieuwe cmos-batterij
- Allerlei componenten verwijderd (hd's losgekoppeld, videokaart eruit en over op onboard), geheugen eruit (pieperdepiep), één voor één er weer in, omgewisseld in slots, memtest (geen fouten).

Probleem blijft. Pc wil alleen opstarten na verwijderen en terugplaatsen cmos-batterij.

De boel heeft daarna een week stilgelegen, ik was er wel effe klaar mee.

- Vandaag weer tijd: PSU-tester aangeschaft Alle juiste ledjes gaan branden, maw: de voeding lijkt het gewoon te doen. Zo'n beetje alle connectors losgetrokken en weer bevestigd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cBZ803bl.jpg

Vandaag ook geprobeerd de bios te flashen (bootable usb). Riante foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CUZuKeFl.jpg

Ik zit met mijn handen in het schaarse haar. Ik weet het niet meer.
Ik vrees dat mijn mobo gaar is, maar het probleem is: ik kan wel een nieuw mobo kopen (of eerder een upgrade setje, want een vergelijkbaar nieuw socket 1155-mobo is niet eenvoudig te vinden), maar wat nou als dat het niet was? Dan ben ik 400+ euro verder voor niets.

Dus eerlijk gezegd hoop ik dat er iemand is die deze nieuweling op dit forum een beetje wil/kan helpen.

Alvast bedankt iig.

Hele verloop van verhaal op FOK! (ja, FOK!) ;)

r.

[ Voor 3% gewijzigd door robboroom op 19-12-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robboroom
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-12-2024
Niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:11
Ik denk toch eerder aan je voeding dan aan je moederbord.
Dat denk ik omdat ie na 20 keer proberen wél doorstart en het dan ook prima blijft doen totdat ie weer uitgaat. Lijkt alsof een component eerst moet opwarmen voordat ie stabiel spanning kan leveren.
Kan je met die PSU-tester ook je CPU kabel testen of alleen de 24pin? Heb je em koud getest of nadat ie al was opgestart/opgewarmd? Ik zie dat je voeding twee 12v rails heeft, misschien test je er op deze manier maar eentje?

Ik zou voordat je een nieuw mobo/cpu koopt toch proberen op een andere manier je voeding uit te sluiten. Heeft niemand in je omgeving nog een PC? Waar woon je, misschien kan een tweaker wel even een voeding beschikbaar stellen. Ze kunnen je bij een pc-reparatie winkel ook vast wel helpen met testen. Desnoods bestel je een voeding die je terugstuurt als het toch aan het mobo blijkt te liggen, al zadel je die webshop dan wel op met kosten.

Succes ermee