Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een week geleden een een PC samengesteld op basis van de desktop best buy guide hier op Tweakers http://tweakers.net/revie...-en-basisgamesysteem.html.

Ik had dan ook besloten de AMD Athlon X4 860K Boxed als processor en de ASRock FM2A68M-HD+ als moederbord te kopen. Deze heb ik beiden besteld bij de webshop Megekko. Nadat ik deze thuis bezorgd heb gekregen, alles in elkaar gezet heb en de PC voor het eerst aandeed; gebeurde er niets. Simpelweg niets. Alles opnieuw in elkaar gezet, alles nagekeken, maar niets hielp. Ben uiteindelijk naar de plaatselijk MyCom gegaan omdat ik er zelf niet meer uitkwam. Deze kwam tot een opmerkelijke conclusie.

Het blijkt dus nu, dat de CPU en Moederbord die aangegeven staan bij de desktop buy guide niet compatible met elkaar zijn. Het model nummer van alle CPU's die staan aangegeven bij de pricewatch onder de Athlon X4 is als volgt: AD860KXBJABOX. Deze staat echter niet op de lijst met compatible CPU's op de site van ASRock http://www.asrock.com/mb/...-HD+/index.nl.asp?cat=CPU.

Mijn vraag is nu als volgt. Ligt het probleem nu serieus aan het feit dat de MB en CPU niet compatible met elkaar zijn, of ligt het probleem gewoon bij een moederbord/CPU die het niet doet? Moet ik deze CPU omwisselen voor eentje die wel op de lijst staat?

Ik heb namelijk het idee dat deze CPU het gewoon moet doen met deze moederbord, ook al komt het model nummer niet voor op de site van ASRock. Het volgende nummer staat er namelijk wel bij: AD860KXBI44JA. Dit is de tray versie van de Athlon X4. Maar ik heb hier simpelweg te weinig kennis voor om dat vast te kunnen stellen. Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Vrij maffe conclusie van Mycom, want de AD860KXBI44JA ís een AD860KXBJABOX. De tweede komt echter met stock koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:09:
Vrij maffe conclusie van Mycom, want de AD860KXBI44JA ís een AD860KXBJABOX. De tweede komt echter met stock koeler.
Bedankt, dat bevestigt dus mijn vermoeden. Hij hoort het dus gewoon te doen. Ik zit nu wel met het probleem dat ik nog steeds niet precies weet waar het probleem ligt. Ik dacht namelijk dat het aan de moederbord lag, en had deze dan ook teruggestuurd naar Megekko voor reparatie. Daar kwam echter niets uit, ik kreeg te horen dat, en ik quote:
Bios update uitgevoerd i.v.m. nieuwere cpu ondersteuning/herkenning. Moederbord werkt nu perfect.
Terwijl bij mij thuis absoluut niets aan gaat of de moederbord nou maar ook iets doet. Met of zonder CPU. Het enige wat ik nu kan bedenken is dat mijn CPU dead on arrival was, en ik voor niets de moederbord de schuld gegeven heb. Maar zeker weten doe ik het nog steeds niet.

Ook mooi dat Megekko mij gewoon alle verzendkosten laat betalen, dus ben 7 euro onnodig kwijt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:11

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat heb je bij Mycom gedaan? Hebben ze daar nog iets getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn idee was dat zij daar wel nog een AMD processor hadden liggen en we zo konden testen of inderdaad daar het probleem lag. Ze hadden echter niets liggen, en verkochten al 2 jaar geen AMD CPU's meer. Hij heeft in principe alleen het modelnummer opgezocht, meer niet. Heb ook niets betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Heb je je moederbord alweer ontvangen nu megekko de bios geupdate heeft?

Als support voor je CPU pas bij een latere bios op je moederbord ontwikkeld is, dan waarmee die verkocht is dan gaat die het inderdaad niet doen.

Als ze bij megekko dus de bios geupdate hebben zou het prima kunnen dat de moederbord nu wel gewoon werkt.

Toch is het raar dat de cpu met boxed variant niet op de support lijst van ASRock staat, maar opzicht geen gamebreaker mits het nu wel fatsoenlijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ardjee schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:29:
Heb je je moederbord alweer ontvangen nu megekko de bios geupdate heeft?

Als support voor je CPU pas bij een latere bios op je moederbord ontwikkeld is, dan waarmee die verkocht is dan gaat die het inderdaad niet doen.

Als ze bij megekko dus de bios geupdate hebben zou het prima kunnen dat de moederbord nu wel gewoon werkt.

Toch is het raar dat de cpu met boxed variant niet op de support lijst van ASRock staat, maar opzicht geen gamebreaker mits het nu wel fatsoenlijk werkt.
Dat was mijn hoop dan ook. Vandaag alles weer aangesloten en opnieuw geprobeerd de PC aan te krijgen... Zonder geluk. Als Megekko aangeeft dat de moederbord gewoon aan gegaan is en deze ook nog eens geupdate heeft, kan ik alleen nog maar aannemen dat bij mijn CPU het probleem ligt. Ik ben echter al een week bezig met retouren en reparaties etc. Had dus gehoopt dat ik vandaag gewoon mijn build kon afmaken. En ik weet nog steeds niet zeker of het wel aan de CPU ligt, want ik heb hier geen andere compatible AMD CPU liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De CPU wordt al vanaf de eerste BIOS versie ondersteund, dus daar lag het waarschijnlijk sowieso niet aan. Heb je alles wel goed aangesloten? Ook de 8 pins CPU connector op het moederbord? En het knopje van je voeding staat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:33:
De CPU wordt al vanaf de eerste BIOS versie ondersteund, dus daar lag het waarschijnlijk sowieso niet aan. Heb je alles wel goed aangesloten? Ook de 8 pins CPU connector op het moederbord? En het knopje van je voeding staat aan?
Alles correct aangesloten. 4 pin CPU connector (8 pin niet nodig volgens handleiding) ook aangesloten. Voeding staat aan en werkt gewoon. Heb dit getest door de voeding op mijn oude pc aan te sluiten. Welke direct aan ging.

Heb met en zonder grafische kaart geprobeerd. Met en zonder RAM. Met en zonder SSD. Met en zonder CPU. Zelfs een andere voeding. Het enige wat ik nog niet gedaan heb is een andere CPU of andere moederbord. Deze heb ik namelijk niet zo voor de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alle bedrading goed controleren en of alle aardpunten van het moederbord goed zijn verbonden met de kast.

Je kan ook de voeding apart testen, met een fan of hdd als verbruiker.
Er zijn dan 2 bepaalde pins die je 'kortsluit' zodat de voeding start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gp500 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:38:
Alle bedrading goed controleren en of alle aardpunten van het moederbord goed zijn verbonden met de kast.

Je kan ook de voeding apart testen, met een fan of hdd als verbruiker.
Er zijn dan 2 bepaalde pins die je 'kortsluit' zodat de voeding start.
Voeding heb ik inderdaad apart getest. Zowel met mijn oude pc als met de korstluiting methode. Gaat gewoon aan, fans draaien. Het probleem ligt dus niet bij de voeding. Het gaat hier trouwens om een "be quiet! System Power 7 350W".

Heel erg bedankt voor de snelle reacties trouwens, ik ben echt het eind zoek op dit moment. Geen fysieke winkel ook die nog AMD CPU's lijkt te verkopen. Anders had ik dit ondertussen gewoon al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een moederbord moet je in de kast op stand offs plaatsen, die zien er ongeveer zo uit:
http://www.mountainmods.com/images/images_big/BSTANDOFF.jpg

Als je die nog niet hebt geplaatst ziet het er zo uit:
http://www.howtoguide4win...serting_stand_off_low.png

Geen idee of ze standaard al in je kast zaten maar die heb je in ieder geval nodig. En anders zit er misschien zo'n stand off op een plek waar geen schroefgat in je moederbord zit en raakt hij de achterkant van je moederbord aan. Dit zorgt voor kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Al geprobeerd om de aan/uitschakelaar van de kast te testen?
Of om b.v. even de reset knop als aan/uit te gebruiken?

Het zou zomaar kunnen dat het knopje in je kast niet meewerkt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
McKaamos schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:43:
Al geprobeerd om de aan/uitschakelaar van de kast te testen?
Of om b.v. even de reset knop als aan/uit te gebruiken?

Het zou zomaar kunnen dat het knopje in je kast niet meewerkt.
Klopt, dit had ook elders gelezen. Inderdaad geprobeerd, helpt niets. Geen verschil.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:42:
Een moederbord moet je in de kast op stand offs plaatsen, die zien er ongeveer zo uit:
http://www.mountainmods.com/images/images_big/BSTANDOFF.jpg

Als je die nog niet hebt geplaatst ziet het er zo uit:
http://www.howtoguide4win...serting_stand_off_low.png

Geen idee of ze standaard al in je kast zaten maar die heb je in ieder geval nodig. En anders zit er misschien zo'n stand off op een plek waar geen schroefgat voor je moederbord zit en raakt hij de achterkant van je moederbord aan. Dit zorgt voor kortsluiting.
Dit weet ik, heb ik ook extra op gelet. Mijn kast heeft gewoon standoffs en allemaal zitten ze op de juiste plek. Zoals ik al zei, het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat een onderdeel gewoon niet werkt, in dit geval de CPU. Maar zeker weten doe ik het nog steeds niet. Begin er nu toch wel moedeloos van te worden.

Ik ben van plan deze topic te updaten met de verdere voortgang en alles wat ik probeer. Misschien ook wel een paar foto's of video's om het nog duidelijker te maken. Laat maar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat ik de manual zie is dat er geen leds zijn voor foutmeldingen.

Wel is er een header voor de chassis-speaker is deze aangesloten?
Deze kan je door piepjes een foutcode geven.
Op pagina 18 staat hoe je die aansluit

Ps: Is je CPU fan aangesloten, zonder deze zal die ook niet opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Speaker had ik inderdaad aangesloten, maar heb nog geen piep gehoord. Ik heb persoonlijk ook nog geen enkel teken van leven gezien van de moederbord zelf. Maar door de reactie van Megekko mag in toch aannemen dat deze het gewoon moet doen.

CPU fan was ook aangesloten trouwens. Geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Zeer vreemd. CPU's, zelfs niet ondersteund maar wel van dezelfde 'soort' werken vaak wel (maar worden niet herkent qua type, of juiste aantal MHZ). CPU's gaan ook niet zo snel dood. Maar goed, als we vanuit Megekko uitgaan moet het wel aan de CPU liggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja of de powerknop zoals McKaamos zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist alles weer uit elkaar gehaald en terug in elkaar gezet, terwijl ik extra gelet heb op de punten die jullie aanstipten. Zonder succes. Mijn gebeurt gewoon absoluut niets, geen fans die aangaan en geen piepjes. Vraagje: hoor ik ook piepjes te horen als er geen CPU is aangesloten? Want het enige wat ik op dit moment wil weten is welk onderdeel van de PC het probleem is en vervangen dient te worden. Volgens Megekko doet de moederbord het gewoon, maar heb persoonlijk nog niets gezien wat daarop zou moeten duiden. Klopt het dat de moederbord niets kan zonder een CPU? Zelfs geen piepjes? En de voeding blijft die dan ook stijf stil staan zonder een krimp van leven te geven?

Is er geen enkele manier, zonder een andere CPU te moeten gebruiken, om te onderzoeken of de moederbord stroom ontvangt en deze dus niet het probleem is? Ik wil zeker weten dat het probleem bij de CPU ligt voordat ik deze zodadelijk terug stuur voor niets.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet eens een advertentie in http://tweakers.net/aanbod/ en vraag of er iemand in de buurt woont met een FM2+ processor en jou even kan helpen dat uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen kan ook oorzaak zijn, probeer eens met ieder reepje apart in elk geheugenslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Laatst online: 11-09 15:40
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:20:
Geheugen kan ook oorzaak zijn, probeer eens met ieder reepje apart in elk geheugenslot.
Dit kan niet aangezien ts al geprobeerd heeft zonder geheugen.

Het gaat erom dat er niks gebeurd in de pc, ook geen fans gaan draaien neem ik aan.. lampje op moederbord brand overigens wel? Als dat niet zo is krijgt het mobo (als het goed is) geen stroom, waar dat aan kan liggen kun je zelf bepalen.

Is het ook niet iets doms als een schakelaar omzetten van het stekkerblok?

Overigens kun je de schakelaren van de kast uitsluiten door de +/- van de powerbutten aansluiting van het moederbord te "kortsluiten" met een schroefendraaier oid zonder magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skipe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:55:
[...]

Dit kan niet aangezien ts al geprobeerd heeft zonder geheugen.

Het gaat erom dat er niks gebeurd in de pc, ook geen fans gaan draaien neem ik aan.. lampje op moederbord brand overigens wel? Als dat niet zo is krijgt het mobo (als het goed is) geen stroom, waar dat aan kan liggen kun je zelf bepalen.

Is het ook niet iets doms als een schakelaar omzetten van het stekkerblok?

Overigens kun je de schakelaren van de kast uitsluiten door de +/- van de powerbutten aansluiting van het moederbord te "kortsluiten" met een schroefendraaier oid zonder magneet.
Klopt, heb het inderdaad al geprobeerd zonder geheugen. Stroom staat aan, voeding werkt gewoon, en heb inderdaad ook geprobeerd de moederbord "aan" te zetten met behulp van een schroevendraaier, ook zonder succes.

De moederbord heeft geen lampjes spijtig genoeg. Wat betreft de fans, die gaan inderdaad niet aan. Niks gebeurt. Wat wel vreemd is, is dat ik een case fan had aangesloten op de moederbord en ik toen de 24pin connector ook aansloot, niet wetende dat ik vergeten was de voeding uit te zetten, hierdoor ben ik erachter gekomen dat als de 24pin connector halverwege in de moederbord zit de fans weldegelijk beginnen te draaien. Geen piepjes echter.

Het klinkt een beetje vreemd, maar als de 24 pin connector dus halverwege in de moederbord ziet (niet compleet ingeklikt) beginnen de fans te draaien. Dat is ook het enige wat er gebeurt, zodra ik de connector volledig doordruk gaat deze weer uit.

Ervan uitgaande dat Megekko de moederbord geüpdate heeft, moet deze het dus gewoon doen. Dan blijft voor mij maar 1 conclusie over, en dat is dat het probleem bij de CPU ligt. Heb nog nooit meegemaakt dat deze DOA was, maar op dit moment weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het lijkt mij dat hier de 24-pin connector misschien een soort van sluiting geeft? Wat als connector er half inzit, start ie dan wel?

[ Voor 74% gewijzigd door Viper72 op 19-12-2015 20:53 ]

New Build in Progress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:42

JesseMacaw

Electronicafanaat

Viper72 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 20:53:
Het lijkt mij dat hier de 24-pin connector misschien een soort van sluiting geeft? Wat als connector er half inzit, start ie dan wel?
Dat zou ik dus nooit doen, dat is ronduit gevaarlijk! Ook het in- en uitpluggen van kabels in de computer terwijl de computer draait is een heel slecht idee. Als je een stroomkabel maar half aansluit moet er stroom langs een kleiner contactoppervlak, waardoor de kabelaansluiting heet kan worden en er zelfs brand kan ontstaan!

Ik heb inderdaad ook nog nooit een kapotte processor gezien, maar met al het werk dat je er al in hebt gestopt, en de conclusie die Megekko je gegeven heeft, zou ik ook kijken of ik een andere processor kon krijgen. Het liefst natuurlijk via garantie van Megekko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties mensen en voor het meedenken. Ik heb geen zin om mijn huis af te branden, dus ben dan ook niet verder gegaan met het In- en uitpluggen van de connectors. Daar kan het probleem toch niet mee opgelost worden.

Heb inmiddels maar een retour verzoek ingediend bij Megekko. Wil op dit moment gewoon mijn geld terug en ergens anders een nieuwe CPU halen. Zit nog binnen de twee weken herroepingsrecht dus dat zou geen probleem zijn. Ben benieuwd wat ze zeggen.

Heb net mijn oom gesproken die mij vertelde nog wel een paar AMD processors te hebben liggen. Deze ga ik maandag dus even ophalen en uittesten. Ik weet nog steeds niet zeker dat het de CPU is die het probleem veroorzaakt, maar als het de voeding en moederbord niet is dan blijven er niet veel boosdoeners over.

Of ik zelf doe iets fout of de CPU is DOA. En na het controleren en hercontroleren en testen en doen en uiteindelijk zelfs naar een PC winkel gegaan die mij vertelde dat ik alles gewoon goed had aangesloten, kan ik niet anders dan aannemen dat het de CPU is. Ik houd jullie op de hoogte zodat anderen er hopelijk van kunnen leren.

Als iemand nog vragen/suggesties heeft hoor ik dat graag, ik blijf deze topic in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Laatst online: 11-09 15:40
Nog 1 andere vraag, je hebt je cpu vast niet verkeerom/gedraaid in de socket? ( geen idee of dat kan)

Anders lijkt me inderdaad de processor doa, heb ik zelf ook als eens gehad op de zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skipe schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:40:
Nog 1 andere vraag, je hebt je cpu vast niet verkeerom/gedraaid in de socket? ( geen idee of dat kan)

Anders lijkt me inderdaad de processor doa, heb ik zelf ook als eens gehad op de zaak
Nee, dat is ook het probleem niet. Jammer genoeg niet wil ik bijna zeggen haha.
Pagina: 1