Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Passief gekoelde HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Nikel
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Ik ben van plan een htpc aan te schaffen. Ik gebruik nu een oude laptop maar dat is op verschillende manieren niet ideaal. Er staan thuis ook nog een desktop pc en een nas pc, dus dit moet echt een dedicated HTPC worden. Ik verbaasde me erover dat ik geen recent HTPC topic of BBG kon vinden dus heb me vooral gebaseerd op wat ik elders op internet kon vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als HTPC. Eventueel altijd aan laten staan om downloads door te laten lopen. Moet daarom energiezuinig zijn en passief gekoeld.

Het systeem moet dus alle gangbare mediaformaten af kunnen spelen (full frame 3d blu-ray iso misschien niet), en moet daarnaast geschikt zijn voor wat internetbrowsen. Games gaan er niet op gespeeld worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen budget. Doel is minimumprijs waarmee wel aan de wensen wordt voldaan. Als ik ergens iets meer uit moet geven om toekomstvaster te zijn is dat prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen. Randapparatuur voor input en weergave is voldoende aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gelezen dat voor goede 23.976 weergave ik Intel Skylake nodig heb. Verder overweeg ik of ik ook ondersteuning voor fullframe 3d blu-ray iso playback wil hebben, ik neig er naar dat niet als eis op te nemen, tenzij bijvoorbeeld blijkt dat ik dat voor een geringe meerprijs ook mee kan nemen.

Hdmi output en digitale geluid uit zijn eisen, maar ik verwacht dat dit tegenwoordig standaard is en de keuze dus niet beïnvloedt.

Verder moet het systeem zoals eerder vermeld passief gekoeld kunnen worden. Een kleine behuizing is een pré.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor Intel boven AMD, verder geen voorkeur. Reden voor voorkeur is mijn aanname van iets betere betrouwbaarheid en energiezuinigheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
23.976 fps support en passief gekoeld zijn de enige harde eisen.

Ga je overklokken?
Nope, misschien onderklokken als dat de zuinigheid ten goede komt.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een paar vragen:

- Slaat mijn configuratie ueberhaupt wel ergens op? De totaalprijs lijkt me wat aan de hoge kant. Wat zou er anders kunnen?
- De CPU lijkt mij overkill en lijkt relatief duur. Is daar een goedkoper alternatief voor te verzinnen? Of is dit een prima keuze? Of zit ik sowieso fout met de keuze voor socket 1151 ipv 1150?
- Ik neem aan dat een aparte videokaart of geluidskaart in mijn geval onzin zijn, klopt dat?
- Als ik toch ook full frame 3d blu ray af wil kunnen spelen, hoeveel gaan de kosten dan omhoog? Of is het sowieso een no-go omdat een dergelijk systeem niet meer goed passief te koelen is?

De componenten die ik nu op mijn lijstje heb staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1Akasa Euler S Fanless€ 85,40€ 85,40
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 45,95€ 45,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,89€ 80,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,14

• martijn-
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:49
je processor en moederbord passen waarschijnlijk niet in de behuizing.
Ze staan niet op de compatibiliteit lijst van Akasa link

[Voor 3% gewijzigd door martijn- op 19-12-2015 13:59]

• Johan9711
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 24-10 17:25

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Die behuizing wordt volgens de reviews te heet voor een HDD...

[Voor 200% gewijzigd door Johan9711 op 19-12-2015 13:59]

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Waarom wil je passief koelen? Moet het echt 100% stil zijn of mag relatief stil ook? Want er zijn genoeg HTPC's die wel met een fan komen maar waarvoor je echt je best moet doen om hem te horen.
Ik zou je downloads verplaatsen naar je NAS en dan dit als dedicated HTPC gebruiken, dan kan je gewoon optimaliseren voor media playback.

Je hebt geen Skylake nodig voor 23.976hz, dat kan ook met Braswell cpu's. Je kan dan kijken naar een Intel NUC als je een klein systeem wilt of eventueel zelfbouw op basis van een Pentium. Dan kom je stukken goedkoper uit.

Zelf heb ik deze NUC configuratie en dat werkt prima zonder enige problemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 184,50€ 184,50
1Crucial CT51264BF160BJ€ 17,95€ 17,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,40

Dat kan zelfs nog goedkoper door de NUC om te wisselen voor de pricewatch: Intel NUC NUC5CPYH, die is 50 euro goedkoper (dualcore ipv quadcore en iets tragere GPU) en dan ben je voor 215 euro klaar.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 135,95€ 135,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,85

Hij is dan vrijwel geluidloos en snel genoeg om alle media af te spelen. Enkel 4K aan 60hz zal hij wat moeite mee hebben. Ik moet echt naar het lampje kijken om te weten of het systeem aan staat, dat kan ik niet horen op basis van fan geluid.

[Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 19-12-2015 14:00]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 15:35

Thomg

Aww yiss

Helemaal eens met Tsurany.
Mik niet op absolute stilte, mik gewoon op een pc die je niet hoort.

Als je dat echt wilt ben je beter af met een barebone.

Van wat ik zie wil je trouwens alleen maar mediacontent afspelen, kan je dan niet gewoon streamen naar je NAS met iets als Plex of menig ander?

• leader1000
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-10 22:40
Als je Fanless gaat kan je ook kijken naar de kasten van Streacom. En als je voor zuinig gaat is een T processor misschien ook nog een aanrader, zoals de: Intel Core i3 i3-6100T Boxed

• Nikel
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Het gaat inderdaad een Intel NUC worden. Ik zie dat er eerder vandaag een topic hierover is geopend, dus mocht ik nog vragen hebben, dan ga ik daar verder.

Het lijkt dit te gaan worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH€ 184,50€ 184,50
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,89€ 80,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 283,34
Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True