Nieuw systeem, cadeautje voor mezelf

Pagina: 1
Acties:

• Sjerrie82
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-11 20:57
13e maand, en sowieso tijd voor iets nieuws. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste wat ik ga doen is gamen. Hoeft wat mij betreft niet eens op max settings, maar zou natuurlijk mooi zijn. ;) In ruim 9 jaar heb ik slechts 1 keer een major aanpassing gedaan (8800GTS naar HD4890), dus de tijd is rijp voor iets compleet nieuws. Verder wil ik mikken op snelle boot-/laadtijden. Pure schijfruimte heb ik eigenlijk niet veel nodig. Ik ben heel erg benieuwd naar NVMe PCI-e en zou daar graag van booten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1500 euro, maar ben enigzins flexibel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk m'n data-HD (Raptor), of ik koop grotere drives voor m'n NAS erbij en gebruik een oude daarvan als data-HD. Als mijn huidige voeding (650w) de nieuwe lading aan kan, misschien die. Mocht de complete set wat duurder uit vallen zou ik kunnen overwegen de HD4890 tijdelijk te gebruiken tot het volgende salarisstrookje... O-)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben aan het twijfelen of ik nu meteen een Skylake systeem of toch nog voor een Haswell-refresh ga. Skylake is natuurlijk beter voor de toekomst, maar is het het waard om er nu de hoofdprijs voor te betalen? Mijn huidige systeem draait nog heel aardig op een Q6600, zelfs met gamen. :+

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur Intel, en ben stiekem wel fan van Asus, maar is geen vereiste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. Een beetje ruimte in de behuizing zou héél fijn zijn, maar heb liever geen wolkenkrabber op m'n bureau. Zijn er kasten die wél goed koelen, maar ook stof beter weren?

Ga je overklokken?
Nee, niet mijn uitgangspunt. Ik heb in m'n lijstjes gekozen voor een K-processor omdat die standaard ook al een hogere kloksnelheid hebben.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben al een tijdje uit het wereldje en dus niet meer zo op de hoogte. Werken deze spullen goed samen of zit er ergens een bottle-neck die ik over het hoofd zie? Ben ik iets cruciaals vergeten? Kan het beter voor ietsje meer geld, of goedkoper zonder al teveel in te leveren? Zit er iets tussen waarvan jullie denken: WTH moet hij dáár nou weer mee? :P

Haswell refresh setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 351,51€ 351,51
1Asus Z97-PRO€ 208,-€ 208,-
1G.Skill F3-1600C7D-16GTX€ 98,49€ 98,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,-

Skylake setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Tray€ 425,-€ 425,-
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 115,90€ 115,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,85

Overige onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,80€ 359,80
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 71,06€ 71,06
1be quiet! Dark Power Pro 10 750W€ 161,50€ 161,50
1Samsung SM951 (NVMe) 128GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 689,31

Verder ben ik dus ook nog op zoek naar een goede behuizing en koeler(s). Zoals aangegeven genoeg ruimte, goede koeling, cable-management... Op dit gebied weet ik helemaal niet zo goed wat ik nodig heb.. :$ Hoeft niet super fancy. Sober maar functioneel. Minimaal 2 externe 5.25 bays, 1 externe 3.5 (of ingebouwde kaartlezer) en wat usb3 poortjes.

Ik hoor graag jullie reacties! :)

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Waarom een i7? een i5 is meer dan snel genoeg voor wat je nu opnoemt, zelfs met gamen.
Je voeding is zware overkill.
8 gb is nog steeds ruim voldoende, en kom je tekort dan kan je er altijd nog 8 bij stoppen.

Misschien zoiets?
Alleen de kast?? Zelf vind ik hem mooi maar dat is smaak.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 191,95€ 191,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,80€ 359,80
1NZXT S340 Zwart€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master GM G550M€ 62,95€ 62,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 80,89€ 80,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 886,44

Edit: zie nu dat je een brander erbij wil hebben, dus wordt zo en zo een andere kast

[ Voor 3% gewijzigd door Elmo_b op 19-12-2015 13:07 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je voor Skylake met dat Asus Z170 board gaat, houd dan ook eens M.2 NVMe SSD's in de gaten.
Bijvoorbeeld de http://tweakers.net/product/449225/samsung-950-pro/
Die prik je rechtstreeks op het moederbord (in het M.2 slot, onder de southbridge koeler) en krijgt z'n eigen PCIe interface, ipv via SATA te moeten gaan (wat vertragend werkt)

Uit eigen ervaring was de overstap van HDD naar SSD ten tijde van de eerste generaties (OCZ Vertex e.d) een jaw-dropper. Daar na is het nooit meer echt 'waaaauuuuw!' geweest met SSD upgrades.
Tot de M.2 NVMe SSD's, that is :) Dat is écht merkbaar stukken sneller dan een reguliere SATA SSD.
Kortom: aanrader, als je de cash er voor hebt.

Verder ben ik het wel eens met Elmo_b. Een i7 is waarschijnlijk niet heel interessant voor gamen. Dan kan je beter wat centen uitsparen en een i5 pakken.
Uberhaupt zou ik een K versie lekker laten liggen als je niet gaat overklokken. K versies zijn multiplier unlocked, wat leuk is als je gaat overklokken. Maja, je geeft aan dat dat niet het geval is, dus dan is een duurdere K versie niet interessant. Die paar honderd Mhz extra merk je ook niet echt veel van ofzo, tenzij je echt kijkt op de 3fps extra die het eventueel zou kunnen opleveren,

Qua behuizingen... sja... Een lekker simpele en strakke Antec Three Hundred Two en dan los een cardreader er in hangen?
En een set dempingsmatten er in plakken, maar dat adviseer ik voor elke case. :)

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2015 13:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
pricewatch: NZXT H630 Black

strakke kast maar wel aan de prijs :+ :+
ben wel een fan van nzxt.
maar zou lekker zelf wat moois naar je eigen smaak uitzoeken.

pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

wordt ook vaak aangeraden voor zijn kwaliteit

[ Voor 27% gewijzigd door Elmo_b op 19-12-2015 13:14 ]

• Sjerrie82
@Elmo_b mooi kastje! Maar aangezien ik een optische drive gebruik heb ik toch echt een externe 5.25 bay nodig. ;)

@McKaamos in het laatste tabelletje in m'n OP staat idd een Samsung NVMe SSD... ;)

Jullie hebben een punt w.b. CPU. Misschien ben ik wel teveel gebrand op een zo hoog mogelijke kloksnelheid.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjerrie82 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:14:
@Elmo_b mooi kastje! Maar aangezien ik een optische drive gebruik heb ik toch echt een externe 5.25 bay nodig. ;)

@McKaamos in het laatste tabelletje in m'n OP staat idd een Samsung NVMe SSD... ;)

Jullie hebben een punt w.b. CPU. Misschien ben ik wel teveel gebrand op een zo hoog mogelijke kloksnelheid.
Ah jah, idd, maar das de vorige serie ;) Verschil is MLC (2-bit per cell) vs TLC (3-bit per cell) geheugen. Ik zou een 950 Pro pakken ipv een 951. Betere prijs per GB en sneller.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2015 13:17 ]

Verwijderd

Ik zou voor de behuizing Fractal Define S gaan, linkje: pricewatch: Fractal Design Define S

Erg solide kast, waar alles mooi in weggewerkt kan worden en persoonlijk vind ik hem ook erg mooi, met dat geborsteld zwarte frontje. Komt eventueel ook met window.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Trouwens, ook al gedacht aan koeling?
Icm een Antec Three Hundred (Two) is een Scythe Ninja4 wel erg leuk. Die kan je gewoon passief in de airflow hangen omdat er twee fans in de case zitten dicht bij de CPU. Koelt ruuiiiim voldoende op een i5-6xxx :) En lekker stil omdat je geen turbulente lucht door een koeler aan het persen bent.

• Sjerrie82
McKaamos schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:16:
[...]

Ah jah, idd, maar das de vorige serie ;) Verschil is MLC (2-bit per cell) vs TLC (3-bit per cell) geheugen. Ik zou een 950 Pro pakken ipv een 951. Betere prijs per GB en sneller.
Ah, ik zie 'm. :) Wat ik echter ook zie is dat de 950 Pro eigenlijk alleen op aequentieel lezen sneller is. Of geven die harde cijfers een vertekend beeld?

Edit: sorry, dat gaat alleen op als je van beide types de 256gb vergelijkt... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Sjerrie82 op 19-12-2015 13:30 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjerrie82 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:24:
[...]

Ah, ik zie 'm. :) Wat ik echter ook zie is dat de 950 Pro eigenlijk alleen op aequentieel lezen sneller is. Of geven die harde cijfers een vertekend beeld?
MB/s per seconde zijn leuk. Ik zeg altijd dat je je daar niet teveel op moet verkijken.
De ervaring vertelt dat de SSD's op SATA in dagelijks gebruik weinig profijt hebben van meer MB/s.
Een SSD is (of iig was) altijd snel omdat de accestijd (latency) ommenabij 1/10de van een miliseconde was, waar een reguliere harddisk gemiddeld 15ms nodig had om de platters te roteren naar de correcte positie en de leeskop boven de juiste track te krijgen.

Hoe zich dat verhoud met M.2 NVMe? Not sure yet, om heel eerlijk te zijn.
Maar de 'general wisdom' zegt dat de IOPS waarden vele malen interessanter zijn, want die hebben effect op hoe hard er gesneden wordt in de accesstijd.

Windows opstarten of een applicatie openen bestaat meestal uit het lezen van allerlei kleine stukjes data (denk aan allerlei DLL bestandjes enzo) die verspreid staan over de disk.
Als je de wachttijd tussen de kleine stukjes lezen er uit kickt, haal je veel meer nuttige snelheid.
Je wachttijden zijn namelijk in de regel groter dan de tijd die nodig is om de data daadwerkelijk te lezen.

En ja, dan is een 950Pro, afgezien van rauwe transfer snelheid, ook sneller.

Daarbij moet wel gezegd worden dat NVMe sowieso een veel snellere standaard is dan SATA-AHCI.
SATA introduceert als gevolg van het protocol al een stukje extra latency, en NVMe snijdt in dat gedeelte van de latency.
Daar bovenop het je de latency van het daadwerkelijke accessen van de SSD, waar een 950Pro ook sneller zou moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 19-12-2015 13:34 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:44
De 950pro is al verschrikkelijk snel. En ook betrouwbaar, net zo belangrijk lijkt me. Verder op wat voor reso game je?

En die benachmarks zijn mooi, maa wat merk je hier van, echt?.

Welke Raptor heb je?

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 19-12-2015 13:42 ]

• Sjerrie82
freaky35 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:41:
De 950pro is al verschrikkelijk snel. En ook betrouwbaar, net zo belangrijk lijkt me. Verder op wat voor reso game je?

En die benachmarks zijn mooi, maa wat merk je hier van, echt?.

Welke Raptor heb je?
Ik had in eerste instantie naar de 128gb versie van de SM951 gekeken, maar het verschil in snelheid met de 256gb versie van de 950 Pro lijkt verwaarloosbaar.

M'n raptor is een oudje, het eerste 150gb model. Wist vantevoren dat ie wat meer geluid zou produceren, dus had er een geluidsdemper voor gekocht, daar zit ie nu in. ;)

Oh, en ik denk dat ik voorlopig gewoon bij 1080p blijf... tenzij er leuke andere opties zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Sjerrie82 op 19-12-2015 13:52 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sjerrie82 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:51:
[...]

Ik had in eerste instantie naar de 128gb versie van de SM951 gekeken, maar het verschil in snelheid met de 256gb versie van de 950 Pro lijkt verwaarloosbaar.

M'n raptor is een oudje, het eerste 150gb model. Wist vantevoren dat ie wat meer geluid zou produceren, dus had er een geluidsdemper voor gekocht, daar zit ie nu in. ;)

Oh, en ik denk dat ik voorlopig gewoon bij 1080p blijf... tenzij er leuke andere opties zijn...
De getallen lijken verwaarloosbaar idd.
De 950 Pro heeft, zeker in hoge capaciteit versie, lichtelijk betere specs, maar niet gestoord veel.
Echter, er zijn toch wel grotere verschillen dan je zou verwachten.
B.v. het gebruik van TLC NAND versus MLC NAND flashgeheugen, de betere thermische beveiliging, ingebakken AES encryptie, (theoretisch en verhoudingsgewijs) beter energieverbruik en dergelijke.
En dat terwijl ze wel beide dezelfde controller gebruiken.

Echter, volgens Anandtech (zie: http://www.anandtech.com/...-ssd-review-256gb-512gb/4) is de Real World performance van een 950Pro significant beter dan die van de SM951.
Het is zelfs grappig om te zien dat een SM951 in AHCI mode (kan ook via M.2 slot als die geen directe PCIe ondersteunt) niet beter presteert dan in PCIe/NVMe stand.
Ook de Latencies zijn vrij fors in gesneden.

En ook in een Heavy Use scenario doet de 950Pro het beter, zei het minder indrukwekkend grote verschillen (zie: http://www.anandtech.com/...-ssd-review-256gb-512gb/5)

De prijzen per GB zijn ook lichtelijk in het voordeel van de 950Pro.
Dus ik zou zeker de 950Pro nemen over de SM951. Alle kleine voordelen, de betere performance en de lichtelijk betere prijs per GB zijn mijns inziens genoeg om een 950Pro te rechtvaardigen.

• Sjerrie82
Ben wat gaan snuffelen en heb wat YouTube filmpjes bekeken (vooral over behuizingen) en dit is m'n huidige boodschappenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,80€ 248,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 150,95€ 150,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,90€ 359,90
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 87,95€ 175,90
1Fractal Design Define R5 Titanium Window€ 116,-€ 116,-
1Scythe Ninja 4€ 39,95€ 39,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 113,95€ 113,95
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 154,95€ 154,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 184,50€ 184,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.614,85

De rode WD's zitten er puur in voor m'n NAS, daar mag sowieso wel wat extra schijfruimte in, en de schijven die daar nu in zitten (2x 1TB Samsung F1 in raid 1) kan ik gebruiken als data-schijf (evt. beiden in raid 0 ).

Toch maar een i5 cpu, maar wel een iets hoger model en een K-variant omdat het verschil te klein lijkt qua prijs met de gewone. En wie weet wordt ik toch wel enthousiast voor overklokken. Het Asus-bord voornamelijk gekozen op vertrouwen in het merk, en een beetje de mogelijkheden, iemand andere ideeën?

De Fractal gekozen voor stilte. Het uiterlijk heeft wel iets, maar toch wel kaal imho. :$ Ik zit me wel af te vragen of er genoeg ruimte is om te manoeuvreren, zeker in combi met de Scythe, in reviews is laten zien dat de fan daarop over het dichtsbijzijnde geheugenslot valt. Ook: hoeveel zou het schelen qua geluid als ik een windowed versie neem? 2e keus was een kast van Be Quiet.

De PSU gekozen voor geluid en hogere certificering. Ik zou 'm echter kunnen laten vallen aangezien m'n huidige PSU ook 650w is en nog niet zo oud. Is het echt genoeg voor een relatief dikke gpu?

Ik mag van mezelf ook meer richting de 2000 euro gaan (érg leuk die 13e maand :+ ), wat overblijft kan ik ik stoppen in betere onderdelen of de nodige randapparatuur. Bijv. een nieuwe monitor of toetsenbord. Of een goed setje speakers. O-)

Ik heb er zin in. :9~

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, dat Asus board is wel een fijne opzich.
Het kan wel goedkoper. Zelfs Asus zelf heeft al goedkopere boards, zoals deze: pricewatch: Asus H170 PRO GAMING

MSI board met Military Class componenten zijn ook erg fijn.
Wat me wel opvalt is dat de meeste boards met een lager genummerde chipset dan x170 vaker geen M.2 slot hebben.
Dus ja, je doet er in ieder geval goed aan om een H/Z-170 board te nemen.

Wat betreft de koeling gaat t wel goed komen.
Sowieso raad ik je af om de bijgeleverde ventilator op de koeler te zetten. Die is zwaar overbodig op een i5-6xxx en goed doorstromende kast zoals de Define R5.
Misschien dat het zinvoller wordt zodra je gaat overklokken, maar normaliter is het alleen maar een extra lawaaimaker die je monteert.
Stekkers die langs de bovenste rand van het board zitten, zijn wat lastiger om bij te komen (een paar fan-headers en de CPU power plug), maar het is niet ondoenlijk.
Sowieso is het altijd slim om de CPU, het geheugen en de CPU koeler te monteren vóór je de boel in de kast monteert. (in die volgorde)

De voeding zou ik lekker behouden. 650watt lijkt me ruuuiiiiim voldoende voor jouw toepassingen.

Verwijderd

Zou zelf naar een 550w gaan 650 is een overkill. Je hebt een zuinige cpu en een gpu zuiger als de AMD gpu's. Zelfs als je gaat overklokken zou een 550 Voldoende zijn. En je weet wel dat de window variant niet zo stil is als de closed versie?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2015 13:22 ]

• Sjerrie82
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:18:
En je weet wel dat de window variant niet zo stil is als de closed versie?
Dát ie minder stil is weet ik idd, maar daarom vooral mijn vraag hoeveel het zou schelen. Ik kan het niet terugvinden in de verschillende reviews. Een venstertje erin doet toch een hoop voor het imho toch wat té sobere kastje. ;)

Het is trouwens niet eens ter sprake gekomen, maar zou er een reden zijn om voor een Radeon kaart te gaan? De R9 390 bijvoorbeeld is vergelijkbaar in prijs en prestaties, maar heeft een grotere bus en het dubbele aan VRAM... Wel weer een wat hogere temperatuur en stroomverbruik...

Verwijderd

Sjerrie82 schreef op zondag 20 december 2015 @ 13:33:
[...]

Dát ie minder stil is weet ik idd, maar daarom vooral mijn vraag hoeveel het zou schelen. Ik kan het niet terugvinden in de verschillende reviews. Een venstertje erin doet toch een hoop voor het imho toch wat té sobere kastje. ;)

Het is trouwens niet eens ter sprake gekomen, maar zou er een reden zijn om voor een Radeon kaart te gaan? De R9 390 bijvoorbeeld is vergelijkbaar in prijs en prestaties, maar heeft een grotere bus en het dubbele aan VRAM... Wel weer een wat hogere temperatuur en stroomverbruik...
Als ik tussen een 970 of een R9 390 zou moeten kiezen dan zou ik voor een R9 390 gaan..
Waarom? R9 390 is ietsje sneller 8GB ram dus meer future proof eigenlijk. Wel ten koste van wat meer stroomverbruik tegenover de GTX 970. Zelf weet ik ook niet hoe stil het zou zijn met de window variant maar ik denk dat als je tog echt voor een stille optie zou willen gaan dat ik de closed versie zou nemen meer zekerheid. Tegenwoordig gooien fabrikanten windows erin van slecht kwaliteit. Maar ik zou het eerlijk gezegd niet zeker weten. De keuze is aan jou :).

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:33

Thomg

Aww yiss

Die Dark Power Pro 11 is wel lastig te beargumenteren aangezien deze koning vrijwel even duur is.
pricewatch: Corsair HX750i
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story6&reid=392

Maar iets als dit is meer dan zat.
pricewatch: Corsair RM550x
Tenzij je echt per sé die platinum wilt.

[ Voor 42% gewijzigd door Thomg op 20-12-2015 13:58 ]

• Sjerrie82
Ik heb ontdekt dat Fractal Design paneeltjes ook los kan leveren, alleen geen info kunnen vinden of dat ook zo is voor de titanium versie. Ik zou het absoluut niet erg vinden om iets extra's neer te leggen om te kunnen switchen tussen windowed of closed. _/-\o_ Mailtje gestuurd naar Fractal.

De kwestie nVidia of Radeon denk ik nu eigenlijk teveel over na. |:( Komt er niet toevallig een leuke nieuwe lijn van nVidia uit "binnekort" met wat meer VRAM? :p

• Sjerrie82
Huidige boodschappenlijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 241,95€ 241,95
1Asus Z170 PRO GAMING€ 148,95€ 148,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 359,90€ 359,90
2WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB€ 89,-€ 178,-
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 103,95€ 103,95
1Scythe Ninja 4€ 38,95€ 38,95
1Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2014 (US-Layout)€ 132,95€ 132,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 109,71€ 109,71
1LG BH16NS40 Retail Zwart€ 71,95€ 71,95
1be quiet! Dark Power Pro 11 650W€ 154,95€ 154,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 183,34€ 183,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.724,60

Volgens mij heb ik alles. :) Ik denk dat ik morgen ga bestellen.

Verwijderd

Voeding is 'over the top'. Een pricewatch: Corsair RM550x zal ruimschoots voldoen, ook met een dikke overklok.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Er kan nog een hoop van je geheugen af en je moederbord als je een niet-overclockbaar setje neemt.

• Sjerrie82
rickbovenkamp schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:27:
Er kan nog een hoop van je geheugen af en je moederbord als je een niet-overclockbaar setje neemt.
Ik zit nog steeds ruim onder mijn budget. Waarom zou ik nu kosten willen besparen als mij dat mogelijkheden ontneemt?
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:25:
Voeding is 'over the top'. Een pricewatch: Corsair RM550x zal ruimschoots voldoen, ook met een dikke overklok.
Is 550W daadwerkelijk voldoende? Ik heb in het verleden nare ervaringen gehad met overbelaste voedingen omdat (gok ik) de videokaart teveel opslurpte.

Is er met 550W evt. nog ruimte voor uitbreidingen? Bijvoorbeeld een 2e GTX970, of in de toekomst een zwaardere videokaart? Of een nieuw model CPU?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Je zou het geld wat je bespaart door niet overclockbare hardware te nemen kunnen steken in een betere videokaart of wat dan ook. Keuze is aan jou uiteraard, ik geef alleen maar aan dat er wel veel op te besparen valt!

Verwijderd

Met een overklok van de cpu zal je nu iets over de 300w gaan.
Een 2e 970 is niet interessant zolang er kaarten met een enkele gpu zijn die sneller zijn. Tzt kan je beter je huidige verkopen en een nieuwe veel snellere terug kopen.
Kaarten zullen in de toekomst alleen maar zuiniger worden dus daarom een zwaardere voeding nemen is onnodig.

• Sjerrie82
Bedankt. Ik zal er nog een nachtje over slapen.
Pagina: 1