13e maand, en sowieso tijd voor iets nieuws. 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste wat ik ga doen is gamen. Hoeft wat mij betreft niet eens op max settings, maar zou natuurlijk mooi zijn.
In ruim 9 jaar heb ik slechts 1 keer een major aanpassing gedaan (8800GTS naar HD4890), dus de tijd is rijp voor iets compleet nieuws. Verder wil ik mikken op snelle boot-/laadtijden. Pure schijfruimte heb ik eigenlijk niet veel nodig. Ik ben heel erg benieuwd naar NVMe PCI-e en zou daar graag van booten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1500 euro, maar ben enigzins flexibel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk m'n data-HD (Raptor), of ik koop grotere drives voor m'n NAS erbij en gebruik een oude daarvan als data-HD. Als mijn huidige voeding (650w) de nieuwe lading aan kan, misschien die. Mocht de complete set wat duurder uit vallen zou ik kunnen overwegen de HD4890 tijdelijk te gebruiken tot het volgende salarisstrookje...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben aan het twijfelen of ik nu meteen een Skylake systeem of toch nog voor een Haswell-refresh ga. Skylake is natuurlijk beter voor de toekomst, maar is het het waard om er nu de hoofdprijs voor te betalen? Mijn huidige systeem draait nog heel aardig op een Q6600, zelfs met gamen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur Intel, en ben stiekem wel fan van Asus, maar is geen vereiste.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. Een beetje ruimte in de behuizing zou héél fijn zijn, maar heb liever geen wolkenkrabber op m'n bureau. Zijn er kasten die wél goed koelen, maar ook stof beter weren?
Ga je overklokken?
Nee, niet mijn uitgangspunt. Ik heb in m'n lijstjes gekozen voor een K-processor omdat die standaard ook al een hogere kloksnelheid hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben al een tijdje uit het wereldje en dus niet meer zo op de hoogte. Werken deze spullen goed samen of zit er ergens een bottle-neck die ik over het hoofd zie? Ben ik iets cruciaals vergeten? Kan het beter voor ietsje meer geld, of goedkoper zonder al teveel in te leveren? Zit er iets tussen waarvan jullie denken: WTH moet hij dáár nou weer mee?
Haswell refresh setje:
Skylake setje:
Overige onderdelen:
Verder ben ik dus ook nog op zoek naar een goede behuizing en koeler(s). Zoals aangegeven genoeg ruimte, goede koeling, cable-management... Op dit gebied weet ik helemaal niet zo goed wat ik nodig heb..
Hoeft niet super fancy. Sober maar functioneel. Minimaal 2 externe 5.25 bays, 1 externe 3.5 (of ingebouwde kaartlezer) en wat usb3 poortjes.
Ik hoor graag jullie reacties!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste wat ik ga doen is gamen. Hoeft wat mij betreft niet eens op max settings, maar zou natuurlijk mooi zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 1500 euro, maar ben enigzins flexibel.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Waarschijnlijk m'n data-HD (Raptor), of ik koop grotere drives voor m'n NAS erbij en gebruik een oude daarvan als data-HD. Als mijn huidige voeding (650w) de nieuwe lading aan kan, misschien die. Mocht de complete set wat duurder uit vallen zou ik kunnen overwegen de HD4890 tijdelijk te gebruiken tot het volgende salarisstrookje...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben aan het twijfelen of ik nu meteen een Skylake systeem of toch nog voor een Haswell-refresh ga. Skylake is natuurlijk beter voor de toekomst, maar is het het waard om er nu de hoofdprijs voor te betalen? Mijn huidige systeem draait nog heel aardig op een Q6600, zelfs met gamen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Bij voorkeur Intel, en ben stiekem wel fan van Asus, maar is geen vereiste.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. Een beetje ruimte in de behuizing zou héél fijn zijn, maar heb liever geen wolkenkrabber op m'n bureau. Zijn er kasten die wél goed koelen, maar ook stof beter weren?
Ga je overklokken?
Nee, niet mijn uitgangspunt. Ik heb in m'n lijstjes gekozen voor een K-processor omdat die standaard ook al een hogere kloksnelheid hebben.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben al een tijdje uit het wereldje en dus niet meer zo op de hoogte. Werken deze spullen goed samen of zit er ergens een bottle-neck die ik over het hoofd zie? Ben ik iets cruciaals vergeten? Kan het beter voor ietsje meer geld, of goedkoper zonder al teveel in te leveren? Zit er iets tussen waarvan jullie denken: WTH moet hij dáár nou weer mee?
Haswell refresh setje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-4790K Boxed | € 351,51 | € 351,51 |
| 1 | Asus Z97-PRO | € 208,- | € 208,- |
| 1 | G.Skill F3-1600C7D-16GTX | € 98,49 | € 98,49 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 658,- | |
Skylake setje:
| 1 | Intel Core i7-6700K Tray | € 425,- | € 425,- |
| 1 | Asus Z170 PRO GAMING | € 148,95 | € 148,95 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 115,90 | € 115,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 689,85 | |
Overige onderdelen:
| 1 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | € 359,80 | € 359,80 |
| 1 | LG BH16NS40 Retail Zwart | € 71,06 | € 71,06 |
| 1 | be quiet! Dark Power Pro 10 750W | € 161,50 | € 161,50 |
| 1 | Samsung SM951 (NVMe) 128GB | € 96,95 | € 96,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 689,31 | |
Verder ben ik dus ook nog op zoek naar een goede behuizing en koeler(s). Zoals aangegeven genoeg ruimte, goede koeling, cable-management... Op dit gebied weet ik helemaal niet zo goed wat ik nodig heb..
Ik hoor graag jullie reacties!