Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672637

Topicstarter
Ik heb een Canon 600D en maak videos voor youtube. Ik heb een nieuwe geheugenkaart nodig. Ik zag op bax-shop deze geheugenkaart:
http://www.bax-shop.nl/sd...uhs-i-geheugenkaart-32-gb

is deze goed voor mijn canon 600d om te filmen? :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazerB
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:29
hallo,

het linkje werkt helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

Het is een UHS-I kaartje, dus 10 MB/s schrijven kan prima kloppen.
Op 1080p @30 fps moet je ongeveer 2,5 MB/s schrijven.
De Canon 600D ondersteunt zowel SDHC als SDXC, dus ik zou zeggen: Ja, die kaart is geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
je kan hem kopiëren en plakken in je zoekbalk, bij mij doet hij het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heel erg bedankt czar2020 voor 30fps met 2,5 MB doe k het wel thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672637 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:55:
heel erg bedankt czar2020 voor 30fps met 2,5 MB doe k het wel thanks
Die 2,5 MB/s is een gemiddelde, geen keiharde waarde.
Het hangt af van de compressie-factor en het beeld dat je opneemt.
De Canon 600D is natuurlijk ook al 5 jaar oud, dus ik zie niet dat het kaartje hier een beperking oplevert en Kingston maakt prima kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:31
Kaartje is class 10 dus voldoende voor filmen. (Overigens kun je ook de handleiding van je camera erbij pakken, daar staat ook in wat je nodig hebt)

Naar mijn mening kun je beter iets meer uitgeven en een 64Gb kaartje kopen. Filmen gaat best hard met geheugen, en iets meer is nooit erg.

Als je (bv) amazon een beetje in de gaten houd kun je voor een eurotje of 15 prima een 64Gb kaartje halen.

Zowel de Sandisk als Samsung 64Gb SDXC kaartjes zijn onlangs nog langsgekomen voor 16-17 eur ofzo. Bestel er 2 (of gebruik het 'boekentruckje') en je betaald geen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
Ga voor deze Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Enorm snel en groot wat fijn is als je op je PC met veel/grote videobestanden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJSmiley schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:27:
Naar mijn mening kun je beter iets meer uitgeven en een 64Gb kaartje kopen. Filmen gaat best hard met geheugen, en iets meer is nooit erg.
Niet helemaal mee eens, natuurlijk kun je wel koopjes gaan jagen (geen rommel kopen).
Gemiddeld gesproken kost een 32 GB kaartje je 10 euro en een 64 GB kaartje 20 euro.
Ik zou dan gaan voor 2x32GB i.p.v. 1x64GB.
Uitgaande van gemiddelde waardes geldt voor een 32GB kaartje op 1080p @30fps:
32.000MB gedeeld door 2,5 MB/s = 12.800 seconden
En dat is dan 12.800/3.600 = 3,5 uur filmen op full-HD.
Dat lijkt mij genoeg voor een SD-kaartje. Dan is een tweede misschien handiger, want als je HD-kaartje kapot gaat, dan ben je alles kwijt. Na 3,5 uur wisselen lijkt mij wel te doen.
4x16GB zou misschien nog beter zijn, maar dat is dan wel beduidend duurder.
Ik kijk altijd wat het kost per GB en dan kies ik de kleinste eenheid voor dezelfde prijs (maar wel goede kaartjes natuurlijk, geen rommel).
Ik denk dat TS best wel blij is met 3,5 uur filmen, misschien bij gedetailleerde onderwerpen 2,5-3 uur, maar dat is ook best veel. 32 GB lijkt mij dan ook best wel voldoende. 32 GB uitbreiding is ook niet duurder dan meteen 64GB te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 176232 op 25-12-2015 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:10
Hoe kom je aan die 2.5 MB/s? geldt dat specifiek voor de 600D?
Ik weet namelijk van de 70D dat die filmt met een bitrate van ca. 90Mb/s (11,25 MB/s).
Daarmee kom je op 47 min. uit. (wat nog steeds meer dan genoeg is).

[ Voor 18% gewijzigd door wappiewappie op 25-12-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Balance schreef op zondag 20 december 2015 @ 16:01:
[...]

Ga voor deze Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Enorm snel en groot wat fijn is als je op je PC met veel/grote videobestanden werkt.
En ook drie keer zo duur...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Hahn schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 19:03:
[...]

En ook drie keer zo duur...
En ook twee keer zo groot... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wappiewappie schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 19:01:
Hoe kom je aan die 2.5 MB/s? geldt dat specifiek voor de 600D?
Ik weet namelijk van de 70D dat die filmt met een bitrate van ca. 90Mb/s (11,25 MB/s).
Daarmee kom je op 47 min. uit. (wat nog steeds meer dan genoeg is).
Ja, dat is wel een hele goede vraag en nee dat geldt niet specifiek voor de 600D.
Ik heb een gemiddelde van websites getrokken, maar als je even naar boven gaat, naar eerdere berichten, dan zie je daar ook dat ik aangeef dat het maar aannames zijn op 1080p @ 30fps.
Het is enorm afhankelijk van de vraag in hoeverre je compressie toepast en ook van wat je filmt. Film een beeld dat heel veel details bevat of film een witte muur, dat maakt nogal uit.
90 Mb/s (niet helemaal gelijk aan 11,25 MB/s, want je vergeet de controle bits) is waarschijnlijk de snelheid van de bus in de camera. De data moet natuurlijk van de sensor naar de processor, maar die processor zal dat comprimeren middels MPEG. Ik weet niet precies nu welke snelheid je bedoeld. De vraag is: welke hoeveelheid data komt gecomprimeerd op de SDHC te staan?
Er was in de vraag sprake van een SDHC die UHS-I was. Dat zou betekenen dat de poortsnelheid bij schrijven 50 MB/s is en bij lezen 104MB/s. Sterker nog, omdat het UHS is worden die snelheden ook nog eens gegarandeerd bij tegelijk lezen en schrijven. Ja, dat klopt, dat zijn poortsnelheden, maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat dat SDHC-kaartje dat ook kan. Dat klopt ook, het aangegeven SDHC-kaarje kan slechts 10MB/s schrijven.
Correct me if I am wrong, bitrate zegt iets over ? de bitrate van de videochip naar de processor? Ongecomprimeerd? Uiteraard als je RAW wilt opnemen, dan kun je het zo uitrekenen ... dat kost tig-keer meer ruimte dan als MPEG op je SD-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562971

DJSmiley schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:27:
Kaartje is class 10 dus voldoende voor filmen. (Overigens kun je ook de handleiding van je camera erbij pakken, daar staat ook in wat je nodig hebt)
En daar gaat het fout.... bij velen :)

Op zoom.nl kwamen wij eentje tegen die regelrecht de geschiedenisboeken in kan... Hoe maak je een zwart/wit foto met een 600D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-07 21:32

jd1987

cliquefotografie.nl

Anoniem: 176232 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 20:17:
[...]

Ja, dat is wel een hele goede vraag en nee dat geldt niet specifiek voor de 600D.
Ik heb een gemiddelde van websites getrokken, maar als je even naar boven gaat, naar eerdere berichten, dan zie je daar ook dat ik aangeef dat het maar aannames zijn op 1080p @ 30fps.
Het is enorm afhankelijk van de vraag in hoeverre je compressie toepast en ook van wat je filmt. Film een beeld dat heel veel details bevat of film een witte muur, dat maakt nogal uit.
90 Mb/s (niet helemaal gelijk aan 11,25 MB/s, want je vergeet de controle bits) is waarschijnlijk de snelheid van de bus in de camera. De data moet natuurlijk van de sensor naar de processor, maar die processor zal dat comprimeren middels MPEG. Ik weet niet precies nu welke snelheid je bedoeld. De vraag is: welke hoeveelheid data komt gecomprimeerd op de SDHC te staan?
Er was in de vraag sprake van een SDHC die UHS-I was. Dat zou betekenen dat de poortsnelheid bij schrijven 50 MB/s is en bij lezen 104MB/s. Sterker nog, omdat het UHS is worden die snelheden ook nog eens gegarandeerd bij tegelijk lezen en schrijven. Ja, dat klopt, dat zijn poortsnelheden, maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat dat SDHC-kaartje dat ook kan. Dat klopt ook, het aangegeven SDHC-kaarje kan slechts 10MB/s schrijven.
Correct me if I am wrong, bitrate zegt iets over ? de bitrate van de videochip naar de processor? Ongecomprimeerd? Uiteraard als je RAW wilt opnemen, dan kun je het zo uitrekenen ... dat kost tig-keer meer ruimte dan als MPEG op je SD-kaart.
Bitrate gaat gewoon over hoeveel data er per seconde wegschreven wordt aan videodata, in dit geval H264 in een .mov container. Helemaal geen bussnelheid. Een bitrate van 90Mb voor de 70d kan heel goed. De 600D van OP zit op 50Mb. Dit varieert iets(+- 10Mb), afhankelijk van het detail van de scène die je filmt.

Op het 32GB kaartje welke OP wilt kopen past ruwweg 1.5 uur filmmateriaal, afhankelijk van de gebruikte fps en lichte variatie in bitrate.

RAW filmen kan overigens niet met een 600D of 70D(Magic Lantern buitenw beschouwing latend).

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Ik ben altijd voorstander van zo snel mogelijke kaartjes aanschaffen. En dan bij voorkeur sandisk of lexar. Dat de camera schijnbaar vrolijk kan opnemen met 10MB/s is mooi. Maar als ik de video op mijn computer laad kan het mij niet snel genoeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:10
Voor het fotograferen maakt het uiteraard ook uit. Met een snellere kaart kan het buffer geheugen sneller geleegd worden en kun je meer foto's snel achter elkaar maken.
Die snelheid wordt ook bepaald door de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

analogworm schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:13:
Ik ben altijd voorstander van zo snel mogelijke kaartjes aanschaffen.
Ja, daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. De kaartjes kosten een schijntje van de camera.
Doe maar lekker veel kaartjes ook. En als je een nog snellere camera aanschaft, dan werken de snelste kaartjes daarin natuurlijk ook.
Maar ja, de vraag was of het kaartje dat TS aangaf goed genoeg zou zijn voor de 600D, en het antwoord is ja.
Ik heb zelf een 80 MB/s schrijven kaartje aangeschaft voor mijn smartphone die die snelheid absoluut niet haalt, maar ja dat kaartje was maar 2 euro duurder dan een 20 MB/s kaartje. Waar hebben we het over?
Ik kan niet in de portemonnee van TS kijken, dus ik beantwoord de vraag zo goed als ik kan.
Pagina: 1