Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:04

jurroen

Security en privacy geek

Topicstarter
Beste,

Een klant wil graag een stukje maatwerk; Windows 7 in een DaaS (Desktop as a Service) model. Er zijn drie gebruikers nodig, die gelijktijdig van Windows 7 gebruik kunnen maken, door er bijvoorbeeld via RDP op in te loggen.

Het probleem is echter dat er geen in-house kennis is over de verschillende licentiemodellen. Er is nog geen enkele overeenkomst met Microsoft, daar waar de servers tot heden enkel op Unix/Linux draaien. De kennis van Windows (client én serverside) is er wel.

Wat is de beste manier om dit aan te kunnen bieden, qua licenties? En enig idee van de kosten, ervan uitgaande dat het de eerste maanden drie gebruikers zijn?

Vriendelijke groet,
Jeroen

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Alle reacties

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Ik ga er even vanuit dat jullie een Datacenter partij zijn die hosten voor klanten?

In dat geval is dit een vrij dure oplossing, er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan het aanbieden van Windows Client OSén as a service.

Daar Client Osén niet onder het SPLA model beschikbaar zijn moet de klant zelf licentie houder zijn van de windows licenties die gebruikt worden. Dit kan op 2 manieren: Wanneer het enkel Windows machines betreft deze uit te rusten met Windows 7,8 of 10 Profesional of Enterprise met SA (hier zitten VDI rechten bij in, SA is verplicht voor VDI, tenzij je VDA licenties koopt), wanneer het gaat om apparaten waar geen Windows 7,8 of 10 Professional of Enterprise op geinstalleerd kan worden heb kan enkel met VDA licenties de apparaten licensen. Deze koop je jaarlijks per device (of ik geloof sinds kort ook mogelijk per user, niet 100% zeker) dat toegang heeft tot de gehoste client machines, kosten zijn ongeveer €100 per device per jaar. Al met al op licentie gebied een dure grap voor de klant.

Ook aan de hosting kant zijn er valkuilen aan, Windows Client OSén mogen niet Multitenant gehost worden qua hardware. Maak je dus een Windows Client OS beschikbaar voor een klant die op jullie platform op bijv vSphere Host A draait mogen er ten alle tijden geen Virtuele Machines van jullie zelf of van andere klanten op Host A draaien. Hetzelfde is van toepassing op de storage waar de virtuele disks op staan, zet je de virtuele disks op Lun Z op SAN Node B, dan mag er op SAN Node B geen data van jullie of van andere klanten staan. Local storage in de Virtualisatie hosts is hier enigzins een oplossing voor.

Wil je toch zoiets hosten, kijk daar naar eens Desktops as a Service gebaseerd op Windows Server licenties, door de bank genomen vaak een veel goedkopere oplossing daar je daar wel gebruik mag maken van SPLA licenties en dus ook van multitenant hosted op hardware gebied.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Je kan niet met zijn drieën tegelijk ingelogd zijn op dezelfde Windows 7 installatie. Dus je zou op zijn simpelst drie virtuele desktops moeten leveren. Maar let wel, enkel Windows 7 Enterprise mag dan gebruikt worden. Dit is de enige variant waar de licentie VDI gebruik toestaat.

Een nadeel bij bovenstaande is dat Windows 7 Enterprise enkel via Software Assurance te koop is en je minimaal 25 licenties moet afnemen. Dat is een beetje prijzig vrees ik voor drie gebruikers.

Alternatief richt je een terminal server in op basis van Windows Server 2008R2. Dit is het server OS wat hoort bij Windows 7. Het voordeel is dat je slechts een licentie nodig hebt, want met de terminal server rol geïnstalleerd kan er drie man tegelijk ingelogd zijn. Je hebt dan ook voldoende aan de Standard Edition. Let wel dat je voor een terminal server ook CAL's moet hebben. Die zal je bij moeten kopen.

Ik denk dat Windows Server de goedkoopste optie nog is, al zal het voor drie gebruikers sowieso een duur iets blijven. Eventueel aanbieden kan via Citrix voor wat extra veiligheid, maar je hebt dan ook weer kosten aan Citrix en bijbehorende infra.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Hoe groot is het bedrijf en hoe hoog moet het beschikbaar zijn?

Als ik het nu zo hoor zou ik gewoon drie desktops met Windows identiek inrichten en deze via een beveiligde RDP beschikbaar maken. Je kan er nog een vierde naast zetten als 'cold' stand-by.

Ik zou als ik minder dan tien man had en mijn kritische bedrijfsprocessen het toelaten, nog even weg blijven bij de duurdere Microsoft licenties en service contracten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Dennism
CMD-Snake schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:19:
Je kan niet met zijn drieën tegelijk ingelogd zijn op dezelfde Windows 7 installatie. Dus je zou op zijn simpelst drie virtuele desktops moeten leveren. Maar let wel, enkel Windows 7 Enterprise mag dan gebruikt worden. Dit is de enige variant waar de licentie VDI gebruik toestaat.
Voor zover ik weet is een Windows 7 Professional VL met SA ook toegestaan, al moeten het mogelijk dan wel lopende contracten zijn, aangezien voor zover ik weet Windows 7 Prof VL + SA is vervangen door Enterprise, die nu hetzelfde kost als dat vroeger een Professional versie + SA kostte.

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 19-12-2015 12:36 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In het geval dat je VDI wil aanbieden vanaf een Win 2012 server heb je zover ik weet Windows 7 Ultimate of Enterprise licenties nodig. Plus CAL's voor elke client of user.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik vraag mij sowieso af in hoeverre het nog verstandig is om anno 2015 nog Windows 7 (welke al in de extended support zit) hiervoor in te gaan zetten (want je moet in feite alles nog inrichten). Wij zijn inmiddels al 3 (en als je de 1511 update van Win10 meerekent) al 4 windows versies verder. Ook zuigt bv remoteFX onder win7 / 2008R2 enorm vergeleken de nieuwe edities van Windows.
Het gaat natuurlijk uiteindelijk om wat de klant wilt alleen zou ik hen daar wel op wijzen.

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:18
Misschien is het handig om door te vragen waaròm klant dit wil , en zijn er andere, simpelere en goedkopere oplossingen mogelijk !?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Topicstarter
Dank allen voor de antwoorden!

In dit geval zijn wij de leverancier, via een dedicated server die we colo plaatsen, een VM verspreid over verschillende bare metal servers is dus niet van toepassing.

Klant is een administratiekantoor en wil een online werkplek hebben, met diverse applicaties voor boekhouding. Klant heeft specifiek aangegeven dit via een dedicated omgeving te willen doen, in plaats van online administratiepakketten afnemen. En remote desktop was ook een eis, overal bij de online omgeving willen.

De oplossing van CMD-Snake is wellicht interessant, daar ga ik mij eens verder in verdiepen. Ik weet dat de partij waar de server colo komt te hangen (Leaseweb) voor een vrij klein maandbedrag Windows Server licenties heeft. Wellicht kunnen ze de CALs er dan ook bij verschaffen.

En even nazoeken of de gewenste applicaties (klant heeft zelf de licenties in orde/geregeld) op TS kunnen én mogen draaien!

• Dennism
jurroen schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:59:
Dank allen voor de antwoorden!

In dit geval zijn wij de leverancier, via een dedicated server die we colo plaatsen, een VM verspreid over verschillende bare metal servers is dus niet van toepassing.

Klant is een administratiekantoor en wil een online werkplek hebben, met diverse applicaties voor boekhouding. Klant heeft specifiek aangegeven dit via een dedicated omgeving te willen doen, in plaats van online administratiepakketten afnemen. En remote desktop was ook een eis, overal bij de online omgeving willen.

De oplossing van CMD-Snake is wellicht interessant, daar ga ik mij eens verder in verdiepen. Ik weet dat de partij waar de server colo komt te hangen (Leaseweb) voor een vrij klein maandbedrag Windows Server licenties heeft. Wellicht kunnen ze de CALs er dan ook bij verschaffen.

En even nazoeken of de gewenste applicaties (klant heeft zelf de licenties in orde/geregeld) op TS kunnen én mogen draaien!
Ik verwacht inderdaad ook dat een oplossing op basis van RDS goedkoper is dan client OSén te gaan hosten. Ik heb redelijk wat ervaring met accountant kantoren op RDS en ik kan vertellen dat dit eigenlijk qua applicaties altijd vrij makkelijk gaat, eigenlijk alle applicaties van de bekende administratie pakket software leveranciers zijn compatible met RDS, wel kan het zo zijn dat je bijv. wanneer ze gebruik maken van Exact Globe (of nieuwere versies van dit pakket) je er nog een applicatie / SQL server naast moet zetten. Het enige probleem dat ik ooit ben tegen gekomen is Exact voor Dos / Grote beer voor Dos op een RDS omgeving werkend te krijgen, zat wat werk in, maar lukte uiteindelijk wel.

Check bij het huren van licenties via Leaseweb wel of jullie deze ook mogen doorverhuren, het kan namelijk zijn dat jullie klant deze om compliant te zijn zelf moet huren bij leaseweb, of dat jullie als bedrijf zijnde zelf een SPLA Partner van Microsoft moeten worden wanneer van huur software gebruikt gemaakt moet worden. Alle benodigde Server licenstie's, Cal's en bijv MS Office licenties zijn te huur via SPLA dus dat mag geen probleem zijn. Let er wel op dat als de klant nu bijv. OEM of FPP Office licenties heeft deze niet zomaar gebruikt mogen worden op RDS omdat deze geen remote use rights kennen, ze zullen dan ook Office licenties moeten huren via SPLA.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dennism schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:20:
Ik verwacht inderdaad ook dat een oplossing op basis van RDS goedkoper is dan client OSén te gaan hosten. Ik heb redelijk wat ervaring met accountant kantoren op RDS en ik kan vertellen dat dit eigenlijk qua applicaties altijd vrij makkelijk gaat, eigenlijk alle applicaties van de bekende administratie pakket software leveranciers zijn compatible met RDS, wel kan het zo zijn dat je bijv. wanneer ze gebruik maken van Exact Globe (of nieuwere versies van dit pakket) je er nog een applicatie / SQL server naast moet zetten. Het enige probleem dat ik ooit ben tegen gekomen is Exact voor Dos / Grote beer voor Dos op een RDS omgeving werkend te krijgen, zat wat werk in, maar lukte uiteindelijk wel.
Dos applicaties gaan niet zomaar werken op een recente versie van Windows. Je bent dan al aangewezen op trucs als je het nog werkend krijgt.

Het licentie punt is wel iets om op te letten met een terminal server. Als je daar Office op installeert moet je een licentie hebben voor elke gebruiker die inlogt op die server. Onderzoek ook hoe dit zit voor andere applicaties die op die terminal server komen. Een pakket met een licentie installeren voor drie simultane gebruikers is niet altijd toegestaan.

• Dennism
CMD-Snake schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:21:
[...]

Dos applicaties gaan niet zomaar werken op een recente versie van Windows. Je bent dan al aangewezen op trucs als je het nog werkend krijgt.

Het licentie punt is wel iets om op te letten met een terminal server. Als je daar Office op installeert moet je een licentie hebben voor elke gebruiker die inlogt op die server. Onderzoek ook hoe dit zit voor andere applicaties die op die terminal server komen. Een pakket met een licentie installeren voor drie simultane gebruikers is niet altijd toegestaan.
Klopt, Exact voor Dos / Grote Beer voor Dos was ook niet zonder trucs werkend te krijgen op 2008 R2 en 2012 R2, nu heb ik natuurlijk geen idee of het Kantoor waarvoor TS de omgeving moet inrichting nog administraties aangeleverd krijgt in deze pakketen, maar het is wel iets om te checken. Licenties klopt ook zeker, per pakket zal je moeten kijken of het mag op een RDS, als ik echter kijk naar de verschillende accountant / administratie kantoren die wij bij een vorig werkgever als klant hadden en hostten in op onze omgeving in het DC was dat in de meeste gevallen bij gebruikt van software van de grotere accounting / administratie software van o.a. Unit4/Exact e.d. geen issue, die waren allemaal RDS compatible en ook qua licensing was RDS geen issue.

Qua Office licenties heb je trouwens niet helemaal gelijk, gebruik je Volume licenses om te verbinden met een RDS dan moet ieder device dat gebruikt wordt om te verbinden met de RDS een Office Volume licentie hebben, de RDS server zelf hoeft trouwens geen licentie te hebben. Office Volume Licences zijn niet te koop op een per user basis, het zijn altijd device licenses. Gebruik je echter een Office 365 Subscription die Remote use rights heeft is het wel weer per user, net als SPLA, echter SPLA mag je weer niet lokaal gebruiken (weet niet of TS dit nodig heeft, maar kan wel een puntje zijn om op te letten) tenzij je ook die hardware huurt van de SPLA partner.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 19-12-2015 20:24 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jurroen schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 13:59:
Als de klant dit vraagt: waar komt dan de eis voor Windows 7 desktops vandaan?

Ik zou dit gewoon gaan aanbieden via een Remote Desktop Server, en dan wel de Windows 2012R2 variant...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:10:
[...]

Als de klant dit vraagt: waar komt dan de eis voor Windows 7 desktops vandaan?

Ik zou dit gewoon gaan aanbieden via een Remote Desktop Server, en dan wel de Windows 2012R2 variant...
Die 'eis' komt vanuit de klant, die heeft nu Windows 7 via RDP bij een andere partij, waar hij zo snel mogelijk weg wil door een "uit de hand gelopen situatie", die mij bekend is.

Na de nodige uitleg heeft klant akkoord gegeven voor de terminal services/RDS. De licenties zijn inmiddels al rond, ben de omgeving as we speak aan het installeren. Dus eind goed, al goed.

Vraag mij wel af of en hoe de huidige leverancier het qua licenties speelt. Is zover ik weet een eenmansbedrijf en via-via erbij gekomen. Maar ach, niet mijn/ons probleem ;)

• Dennism
jurroen schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:50:
[...]

Die 'eis' komt vanuit de klant, die heeft nu Windows 7 via RDP bij een andere partij, waar hij zo snel mogelijk weg wil door een "uit de hand gelopen situatie", die mij bekend is.

Na de nodige uitleg heeft klant akkoord gegeven voor de terminal services/RDS. De licenties zijn inmiddels al rond, ben de omgeving as we speak aan het installeren. Dus eind goed, al goed.

Vraag mij wel af of en hoe de huidige leverancier het qua licenties speelt. Is zover ik weet een eenmansbedrijf en via-via erbij gekomen. Maar ach, niet mijn/ons probleem ;)
Als hij het op een shared omgeving heeft draaien hoogstwaarschijnlijk niet compliant, wat op zich ook niet heel vreemd is, zeker bij eensmans zaken is de kennis van vooral zakelijke licentie structuren vaak schikbarend slecht want voor de echt complexe zaken is het hebben en bijhouden van deze kennis gewoon een baan waarmee je makkelijk een FTE kan vullen. Al zullen dat soort complexe zaken normaliter ook niet bij eenmanszaken terecht komen. Mijn ervaring is dat de allround eenmans ICTér meestal niet meer doet dan een Essentials Server neerzetten (vroeger SBS), een office 365 regelen, wat desktops inrichten en klaar zijn ze bij de meeste bedrijven die de ICT laten doen door een eenmanszaak.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennism op 21-12-2015 12:40 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
jurroen schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:50:
Welke licenties zijn er nu exact aangeschaft? En hoe ga je nu alles ontsluiten richting het Internet? Is daar bijvoorbeeld ook goed over nagedacht?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En hoe gaat de gewenste beschikbaarheid gegarandeert worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1