USB 3.1 hub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020
Ik weet niet goed waar dit thuishoort, maar goed, ik gooi het even hier.
Ik ga over enkele dagen mijn nieuwe laptop aanschaffen. Nu heeft die niet zo veel USB poorten, dus ging ik op zoek naar een hubje. Ik wou deze hub aansluiten op de type c poort van de laptop.
Ligt dit nu aan mij, of zijn er amper USB hubs met USB type C van betrouwbare fabrikanten? :p

Form follows whatever the f*ck I want

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Klopt, er zijn niet veel.
Een selectie van wat ik tegenkwam:
  • Dell DA200: Licht en klein, USB-C naar HDMI, VGA, ethernet en USB 3.0. Geen opladen via hub mogelijk
  • Minix Neo C: USB-C naar HDMI of VGA (je moet kiezen). Verder heeft deze hub een ethernet output, SD kaart ondersteuning, 1x USB-C, 2x USB 3.0. Omdat deze ook USB-C ondersteund, kan je de laptop opladen via deze dock (mits je een USB-C oplader koopt, en je laptop dit ondersteund).
    De verkoop van de neo c is al een paar keer uitgesteld. Als ik deze franse winkel mag geloven, is hij midden maart leverbaar
    Update 14 feb: Hij is nu kennelijk beschikbaar, voor 89 euro bij een nederlandse minix distributeur: http://www.minixwebshop.n...2-usb-c-hdmi-adapter.html
  • OWC USB-C Docker: Deze dock is wat forser en duurder ($159), maar heeft ook meer uitgangen. Hij komt met een 80W adapter die ook je laptop van stroom kan voorzien. Uitgangen zijn: SD, koptelefoon aansluiting, 4 USB 3.1, 1 USB-C, 1GB netwerk en HDMI
  • Dell USB-C dock 130W: Deze dock is duur (300 euro), maar komt met veel uitgangen, en met de mogelijkheid om je laptop op te laden: 2x USB 2.0, 3x USB 3.0, HDMI, VGA, ethernet en audio. In het buitenland is deze dock goedkoper, zo is de 180W variant $200,- in de VS (click
  • Dell Thunderbolt dock (TB15): Deze dock is nog niet in Nederland verkrijgbaar, maar wel in het buitenland ($300,- voor 180W of 240W). Deze dock is verwijdert uit de Dell shop vanwege slechte driver support. Zie hier voor meer informatie. Verwachting is dat deze dock weer op de markt komt als de problemen zijn gefixed.
    Gebruikt thunderbolt 3.0 over USB-C, en biedt aan:
    ondersteuning voor 3 schermen, 2 USB 2.0 poorten, 3 USB 3.0, 1 thunderbolt 3 (USB-C) poort, 2x audio out en ethernet.
  • Hydradock: Een kickstarter project, welke overgaat op massaproductie op eind februari. De Hydradock kost $229 (of $169 als pre-order), en ondersteund:
    ethernet, sd cards, audio, HDMI, minidisplay, 3x USBc- female, 1x USB-c male, 4x USB 3.1. Om je laptop op te laden, heb je een aparte USB-C oplader nodig die je connect met de hydradock
  • Hydradock Roadie Hub: Het kleine broertje van bovenstaande. De roadie kost $99 (of $69 als pre-order), en ondersteund HDMI, 2x USB 3.1, ethernet, en als ik het goed heb ook het opladen van de laptop via een USB-C kabel die je op de roadie aansluit
  • CalDigit USB-C Dock: Kom in april/mei uit, en kost 179 euro (169 als pre-order):
    Gigabit ethernet, audio in/out, 2x USB 3.1 C, 3x USB 3.1 A, HDMI en displayport. Ondersteund opladen van de laptop (de dock adapter krijg je mee geleverd)
  • HP Elite USB-C Docking Station: Is al te koop voor ongeveer 180 euro. Komt met DisplayPort, HDMI, ethernet, 5 USB-A ports en 65W adapter.
  • HP Elite Thunderbolt 3 Docking Station: Grote broer van de andere HP docking station, die via thunderbolt werkt. Is te koop voor ongeveer 250 euro. Komt met 2 display pors, 4 usb-A ports, 1 extra usb-c port, ethernet, VGA, combo audio en een 65W adapter

[ Voor 76% gewijzigd door lrietveld op 20-06-2016 14:19 . Reden: problemen dell geupdate ]

System Specs

• lrietveld
Heb voor nu even de Dell DA200 gekocht. Ik wil uiteindelijk een dock die ook mijn laptop kan opladen, en die ik op mijn bureau kan laten liggen. Maar gezien ik ook een hub voor onderweg wil, en ik op dit moment 'iets' beter vind dan 'niets', heb ik besloten de DA200 te kopen, en over 1 of 2 maanden een dock (wanneer het aanbod iets is verbeterd).

Ervaringen: Zowel display, usb als ethernet werkt out-of-the-box onder linux (Ubuntu 15.10). Verder is dit hubje erg klein, en prima geprijst (voor ongeveer 60 euro kan je m krijgen).
1 kenmerk die ik storend vind: omdat de HDMI en VGA poorten vlak bij elkaar zitten, is het (in elk geval met mijn kabels) niet mogelijk beide display poorten tergelijkertijd te gebruiken. Erg jammer.

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
Gezien ik eindelijk een hub heb gekocht, even een (laatste) update:

Ik heb de dell TB15 dock gekocht, wat een USB-C thunderbolt dock is. Kan hiermee de laptop opladen, en heb alle poorten die ik zou willen (hdmi, vga, utp, usb2, usb-c, audio).
Het is echter voor veel mensen een probleem-dock, zeker voor de linux gebruikers (zoals ik) onder ons. Zodoende heeft dell besloten deze dock niet meer te verkopen. Maar, ik heb er eentje kunnen regelen uit de VS die maar 110 dollar was (versus 300 euro die dell er hier voor vroeg). Goedkoop genoeg om te proberen dus.
Resultaat is boven verwachting positief: power, HDMI, utp, en usb werken. Andere poorten gebruik ik niet, en dus nog niet getest. Enige probleempje is dat ik niet kan booten met de dock aangesloten. Ik moet eerst booten, en dan pas de dock aansluiten.
(overigens is dit alles op Ubuntu 16.10 met de 4.8.0-27 kernel)

System Specs