Groot verschil in temperatuur GTX480 met energiebeheermodus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NFS3HP1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-01-2023

NFS3HP1

Helpt graag bij BBG's

Topicstarter
Beste Tweakers,

Over een maand wordt mijn huidige gamesysteem 5 jaar oud. Het systeem is uitgerust met de volgende componenten:
  • MSI GeForce GTX480 (1536MB)
  • Intel I5-760 (2,8GHz)
  • 8GB DDR3-1366MHz
  • Asus P7P55D PRO
  • Cooler Master GX750 (750W ;) )
  • Cooler Master Gladiator 600
Hoewel het systeem niet de jongste meer is, kan ik zo goed als alles wat ik wil er nog op spelen (Full HD). Het is naar mijn mening over de jaren heen een goed uitgebalanceerd systeem gebleken.

Het is alom bekent dat de videokaart (de GeForce GTX480) op hoge temperaturen opereert (hoger dan iedere andere kaart destijds, en waarschijnlijk is het nog steeds een van de warmste videokaarten ooit gemaakt). rond de 90 graden onder full load is niet ongebruikelijk (of zorgbarend volgens de beschikbare data).

De videokaart heeft dit de afgelopen 5 jaar zonder problemen volgehouden, dus ik heb er nooit uitvoerig op gelet. Een maandje geleden merkte ik echter dat de videokaart 74 graden werd in rust. Dit vond ik enigszins warm, dus ik heb mijn PC schoongemaakt (incl. videokaart), de bekabeling flink verbeterd en de krachtigste fan aan de voorkant in plaats van de zijkant gemonteerd omdat deze waarschijnlijk de airflow om zeep hielp.

Na deze aanpassingen werd de videokaart nog 'maar' 70 graden. Een kleine verbetering dus. Desondanks begrijpen jullie dat ik het nog steeds enigszins warm vond in rust. Aangezien ik dit systeem nog ongeveer 1,5-2 jaar intensief wil gebruiken (en het niet de bedoeling is dat de PC er na jarenlang gebruik er nu de geest aan geeft) probeerde ik het euvel te achterhalen, zonder succes.

(Ja, ik doe lang met computers. Mijn 98 (uit '98) is pas na 12 jaar intensieve dienst werkend de zolder op verdwenen, mijn XP uit 2003 heeft een tweede leven gekregen bij een familielid en wordt iedere dag nog intensief gebruikt. Nooit een onderdeel hoeven te vervangen. Laat ik overigens over mijn medion uit 2006 maar niet beginnen...

Na een volledige reset (Windows 10 opnieuw geïnstalleerd) bleek tot mijn grote verbazing de kaart 45 graden in Idle te blijven, 25 graden warmer dan eerst. Ik kwam erachter dat het flinke verschil werd veroorzaakt door de energiemodus in het Nvidia Control Panel. Adaptief betekende 25 graden kouder, Optimale prestaties leidde tot de temperaturen van 70 in rust.

Hoewel ik de logica hierachter begrijp, ben ik benieuwd of ik de enige ben die zulke enorme verschillen in temperatuur ervaart. Ik kon er vrij weinig over vinden op het internet en ben dus erg benieuwd of jullie soortgelijke verschillen merken wanneer de modus veranderd (deze verandering heeft pas effect na het herstarten van de PC).

De fan speed was in beide situaties 44%, de videokaart is niet (of nooit) over geklokt en maakt gebruik van de standaard koeler.

Intel Core I5 760 2.8GHz (@3.6GHz OC) - Nvidia GeForce MSI GTX480 (1.038V, Core Clock @825MHz, Shader Clock @1650MHz, Memory Clock @ 2000MHz OC) - 8GB Kingston DDR3 RAM (1380MHz) - 1TB Samsung HDD - CM GX750(w) - CM Gladiator 600 - Win 10 - Stock koeler