Toon posts:

intellectueel eigendom bij apps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond iedereen!

Ik heb een kleine vraagje omtrent intellectueel eigendom bij het ontwikkelen van systemen gebaseerd op apps.

Stel ik heb een leuk idee. Ik laat een mobiele app ontwikkelen welke efficiëntie zal bieden aan voornamelijk restaurants en cafés. Door deze app zullen ze o.a. de klanten makkelijker en efficiënter bedienen.
Als een ander persoon/bedrijf, bijvoorbeeld uit het buitenland, een soortgelijke app wilt ontwikkelen en al een patent op zijn naam heeft staan. Betekend dit dat ik mijn gewenste app eigenlijk niet mag ontwikkelen?

Ik heb begrepen dat patenten/octrooien gelden op uitvindingen... is een systeem gebaseerd op een software/app ook echt een uitvinding? Velen bedrijven en banken, bijvoorbeeld ING, ontwikkelen apps om bijvoorbeeld hun betaaldiensten te verbeteren, alle andere banken ontwikkelen daarop ook een soortgelijke app. Is dat toegestaan? Wat zijn de grenzen?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-11 16:06
Het octrooirecht (ook wel patentrecht genoemd. Octrooi = patent) in Nederland beschermt technische uitvindingen. Er is sprake van inbreuk op een octrooi als dit octrooi bedrijfsmatig wordt toegepast of verkocht. Bij software, zoals apps, is het 'feitelijke' octrooi eigenlijk de broncode van de software. Dat gedeelte is wat is opgenomen in het octrooiregister als het daadwerkelijke octrooi. Als deze broncode dus niet 1 op 1 wordt nagemaakt, wordt op dat octrooi daardoor geen inbreuk gemaakt. Het patent van de andere persoon zal dus alleen zien op de broncode van de app. Dat jij dus een soortgelijke app maakt is volgens mij niet zo'n probleem, zolang je niet die andere zijn broncode gebruikt. Of dezelfde naam uiteraard (maar dat is weer andere inbreuk).

Het octrooi ziet op de technische uitvinding, maar er moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan om te spreken van een 'technische uitvinding'. Een octrooi wordt verleend “voor uitvindingen, produkten dan wel werkwijzen, op alle gebieden van de technologie, mits zij nieuw zijn, op uitvinderswerkzaamheid berusten en industrieel kunnen worden toegepast.” Er is dus, als iemand een octrooi heeft, een mogelijkheid tot inbreuk. De andere vraag is eerder: is een dergelijke app octrooieerbaar? Het is niet iets 'nieuws' in de zin van echt onderscheidend nieuw. Als er geen octrooi voor is, is er ook geen mogelijkheid tot inbreuk. Voor de rest is het vooral juridische geleuter (mijn aankomende vakgebied).

Hier nog een link: http://www.ejure.nl/2015/11/octrooi-op-software/
In dat stuk is het duidelijk uitgelegd, ik ben op dit gebied er nog geen expert:).

Conclusie: Lekker die app maken als je dat wil. En veel succes!

Je kan je er maar druk om maken...

Verwijderd

Topicstarter
Gnosis schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:14:
Het octrooirecht (ook wel patentrecht genoemd. Octrooi = patent) in Nederland beschermt technische uitvindingen. Er is sprake van inbreuk op een octrooi als dit octrooi bedrijfsmatig wordt toegepast of verkocht. Bij software, zoals apps, is het 'feitelijke' octrooi eigenlijk de broncode van de software. Dat gedeelte is wat is opgenomen in het octrooiregister als het daadwerkelijke octrooi. Als deze broncode dus niet 1 op 1 wordt nagemaakt, wordt op dat octrooi daardoor geen inbreuk gemaakt. Het patent van de andere persoon zal dus alleen zien op de broncode van de app. Dat jij dus een soortgelijke app maakt is volgens mij niet zo'n probleem, zolang je niet die andere zijn broncode gebruikt. Of dezelfde naam uiteraard (maar dat is weer andere inbreuk).

Het octrooi ziet op de technische uitvinding, maar er moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan om te spreken van een 'technische uitvinding'. Een octrooi wordt verleend “voor uitvindingen, produkten dan wel werkwijzen, op alle gebieden van de technologie, mits zij nieuw zijn, op uitvinderswerkzaamheid berusten en industrieel kunnen worden toegepast.” Er is dus, als iemand een octrooi heeft, een mogelijkheid tot inbreuk. De andere vraag is eerder: is een dergelijke app octrooieerbaar? Het is niet iets 'nieuws' in de zin van echt onderscheidend nieuw. Als er geen octrooi voor is, is er ook geen mogelijkheid tot inbreuk. Voor de rest is het vooral juridische geleuter (mijn aankomende vakgebied).

Hier nog een link: http://www.ejure.nl/2015/11/octrooi-op-software/
In dat stuk is het duidelijk uitgelegd, ik ben op dit gebied er nog geen expert:).

Conclusie: Lekker die app maken als je dat wil. En veel succes!
Wauw, erg bedankt voor je duidelijke en uitgebreide informatie! :) :)