HDD vervangen voor SSD: klonen met samsung magician

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 20:43
Mijn ssd is binnen en ook mijn drive bay waarmee ik mijn normale hdd als 2e harde schijf wil gebruiken.
Nu dus de uitdaging om het over te gaan zetten op de ssd zodat ik daar straks vanaf kan booten.

Mijn huidige hdd is verdeeld in een aantal partities en bevat 500gb ruimte. Mijn ssd heeft echter 250gb ruimte. Ik kan dus niet mijn volledige hdd klonen.

Op mijn HDD heb ik nu onder andere ook mijn herstel partitie en nog een andere partitie volgens mij.
Kan ik mijn herstel partitie ook over zetten naar mijn SSD? ik twijfel zelf of dat gaat werken.

Mijn laptop is een Acer E5-571-50hj. Is daar support voor?

Ik moet sowieso nog een sata naar usb kabel zien te vinden aangezien die niet meegeleverd is door Samsung bij mijn Evo850.

Kortom, 2 vragen:
1. klonen als mijn ssd kleiner is dan de gewone hdd, gaat dat problemen geven (als het enkel disk to disk is wel lijkt mij, als ik partities kan kiezen gaat het wellicht wel lukken)
2. kunnen herstelpartities ook overgezet worden op een SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30
Wat je moet doen is 2 partities ter grootte van de partities van je hd aanmaken en vervolgens met kloonsoftware deze partities klonen.
Achteraf wellicht een Windows repair uitvoeren vanaf de Windows CD/USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:54
mad-dog schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 22:03:
Wat je moet doen is 2 partities ter grootte van de partities van je hd aanmaken en vervolgens met kloonsoftware deze partities klonen.
Achteraf wellicht een Windows repair uitvoeren vanaf de Windows CD/USB
Samsung Data Migration gebruiken, dat werkt als een trein. Je hebt geen andere clone tools nodig.

Samsung Magician is louter en alleen een SSD tool voor gebruik in je Windows installatie.

Je hangt de SSD via USB aan je bestaande systeem, installeer de Data Migration software en volg de stappen. Voor ik zover kan zien kun je aparte partities overzetten, dus ook alleen je Windows partitie bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door jeryz op 18-12-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Thanks. Eerst maar eens even een sata > usb kabel regelen. Gaan we daarna die migratie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel121
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-01 21:27
Heb alleen maar problemen gehad met clone tools. Twee keer op een laptop van HDD naar SSD gemigreerd, allebei daarna niet meer op kunnen starten. Zou eerder aanraden om een clean install op je SSD te doen, waarna je je bestanden vanuit je oude disk handmatig overzet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Laatst online: 20:30
Michiel121 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:58:
Heb alleen maar problemen gehad met clone tools. Twee keer op een laptop van HDD naar SSD gemigreerd, allebei daarna niet meer op kunnen starten. Zou eerder aanraden om een clean install op je SSD te doen, waarna je je bestanden vanuit je oude disk handmatig overzet!
Daarom daarna een repair draaien, is er niks aan de hand.
Beetje kortzichtig om te zeggen dat je maar gewoon een clean install te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 19:03
Ik gebruik acronis voor clonen.. daarin heb je ook de optie om partities proportioneel over te zetten, dat houd in dat die de grootte van de partities aanpast naar je ssd, alleen moet je dan niet hebben dat er teveel data opstaat dat het sws niet naar de ssd wil. Verder overigens nooit problemen gehad met klonen, het kan wel eens mislukken maar dan kun je altijd nog een clean install doen van windows en de bestanden handmatig overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16

Thomg

Aww yiss

Heb ook Samsungs data migration gebruikt na een generatieshift van pc en laptop.
Werkt als een toeter.

Ik raad echter wel nog steeds aan om gewoon een fresh install te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 07:15
Deze handleiding gebruik ik in combinatie met clonezilla. Nog nooit problemen gehad.
http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/

Ik weet alleen niet zeker of clonezilla werkt in jouw situatie. Migreren van een grote naar kleine disk.

[ Voor 24% gewijzigd door Deem007492 op 26-12-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
dat laatste heb ik inderdaad eerder problemen mee gehad met clonezilla.
Nu nog even afwachten, mijn sata naar usb kabel zou onderweg zijn. Al overweeg ik deze te annuleren:
Ik heb een hdd caddy waarin mijn normale hdd straks moet komen. Daar kan ik nu ook eerst mijn ssd monteren. En dan vervolgens daarmee de boel klonen. Alleen weet ik niet of dat handig is: de hdd caddy komt op de plek waar anders de optische drive zou zitten en maakt dan gebruik van de aansluiting van de optische drive. ik weet alleen niet of die voldoende snelheid biedt.

is dat handig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:16

Thomg

Aww yiss

Het is op z'n minst SATA-150 en dat is zat voor een ordinaire HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Deem007492 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 08:45:
Deze handleiding gebruik ik in combinatie met clonezilla. Nog nooit problemen gehad.
http://www.howtogeek.com/...7-to-a-solid-state-drive/

Ik weet alleen niet zeker of clonezilla werkt in jouw situatie. Migreren van een grote naar kleine disk.
Alle benodigdheden zijn binnen dus ik wilde vol goede moed aan de slag. De tutorial geopend en stap voor stap bij langs. Wil zoals gezegd eerst een backup maken maar daarvoor dan eerst maar even cleanen en defragmenteren. Alleen wat duurt dat laatste akelig lang! Snel defragmenteren duurt net zo lang als gewoon defragmenteren, zo niet langer lijkt het wel.

De laptop heeft de rest van de dag nodig om het defragmenteren te doen. Dus voor ik toe ben aan mijn ssd zijn we in ieder geval 1 dag verder. Nog 23 uur en 45 minuten te gaan....en dat terwijl ik nauwelijks iets op mijn hdd heb staan naast Windows.

Is dat defragmenteren nou echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Michiel121 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:58:
Heb meerdere PC's gedaan met de clone tools en nergens last van gehad, het enige vind ik is dat soms de bios nog op sata/ide staat en niet op AHCI, in dat geval zou ik wel een clean install doen. Naderhand AHCI drivers toevoegen is niet even gedaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
Als je bekijkt hoeveel tijd je bezig bent om een clone te maken dan denk ik dan een verse installatie van Windows op SSD veel sneller klaar is. Zeker met Windows 10 ben je meestal met 10 tot 15 minuten klaar.

Vorige week nog eens mijn PC opnieuw gedaan en met totaal 2,5 uur was ik weer helemaal klaar.

Windows opnieuw geïnstalleerd + drivers die nog nodig waren, alle software opnieuw, email account ingesteld en bestanden terug gekopieerd van mijn NAS.

Daarbij goed opletten dan de TRIM functie niet actief is in Windows. Bij een schone installatie worden dit soort zaken uitgezet voor een SSD. Ik weet niet als je een clone van HDD naar SSD maakt of Windows dit ook automatische doet. Ook defragmentatie uitzetten voor je SSD.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 18-01-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik wil mijn ssd alignen zoals in de howtogeek tutorial staat:
Diskpart
List disk
Select disk n (where n is your SSD’s number as provided by the previous command)
Create partition primary align=1024
Active

Exit
Bij het align=1024 gaat het niet goed.
Dat commando kent mijn os niet binnen diskpart blijkbaar. Ik krijg dan enkel een hele lijst met mogelijke commando's binnen diskpart. En align staat niet in die lijst.

Nu op zoek naar hoe ik een goede alignment krijg voor mijn ssd

Edit: lag puur aan mijn scherm weergave waardoor ik het verkeerd invoerde (moest ik dezelfde regel maar dat zag ik niet op mijn iphone 5)

[ Voor 11% gewijzigd door DeRooney op 18-01-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:51
Ik vraag mij ook af waarom je je HDD eerst wil defragmenteren. Als het op een SSD komt te staan na de clone maakt het niet uit hoe gefragmenteerd het staat want er is geen fysieke actie meer nodig om de data te benaderen.

Daarnaast gebruik ik altijd een Acronis boot cd om te clonen, nog nooit problemen gehad. Alles gaat lekker vanzelf.

[ Voor 21% gewijzigd door LordSinclair op 18-01-2016 14:36 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Het is mijn eerste kennismaking met een ssd en de guide van howtogeek vond ik erg handig om te volgen. Daar is defragmenteren 1 van de 3 stappen voordat je werkelijk begint te klonen. De 23:45 uur viel mee. Uiteindelijk was deze na 2 uur klaar.

Dus ik heb nu mijn ssd uitgelijnd. En ik wil klonen. Het liefst in dezelfde partitie structuur als in het screenshot hieronder. Dus inclusief de herstel partities die Acer erop gezet heeft. Alleen dat moet ik nu even uitvogelen hoe dat te doen is. Easus partition master kan ze niet allemaal klonen helaas.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/swktu1ezh/Schermafdruk_2016_01_18_15_22_31.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door DeRooney op 18-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem007492
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 07:15
arjoderoon schreef op maandag 18 januari 2016 @ 15:28:
Het is mijn eerste kennismaking met een ssd en de guide van howtogeek vond ik erg handig om te volgen. Daar is defragmenteren 1 van de 3 stappen voordat je werkelijk begint te klonen. De 23:45 uur viel mee. Uiteindelijk was deze na 2 uur klaar.

Dus ik heb nu mijn ssd uitgelijnd. En ik wil klonen. Het liefst in dezelfde partitie structuur als in het screenshot hieronder. Dus inclusief de herstel partities die Acer erop gezet heeft. Alleen dat moet ik nu even uitvogelen hoe dat te doen is. Easus partition master kan ze niet allemaal klonen helaas.
[afbeelding]
Mooi dat het fragmenteren is gelukt!
Is je SSD groter dan je huidige Disk? Zo ja, dan kun je de how to geek manual volgen en clonezilla hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
Ik heb voor het klonen een andere tutorial gevolgd.
https://hddcaddy.nl/how-t...nen-naar-nieuwe-lege-ssd/
Met macrium reflect was het echt heel makkelijk!

Mijn ssd is kleiner dan mijn gewone hdd maar dat is met macrium echt geen issue, je kan heel eenvoudig de partitie groottes aanpassen voor op je ssd. (Mits de bron partities natuurlijk niet helemaal vol staan).
Dus ik moet nu alleen nog mijn ssd in mijn laptop installeren. Dan kan daarna mijn gewone hdd in de bay geplaatst worden.

Edit: dat laatste is misschien nog wel het moeilijkste. Ik heb een acer e5-571-50hj. Daar is het keyboard geïntegreerd in het pols steun. En hoe ik die los moet krijgen is mij toch echt een raadsel. Met geen mogelijkheid is die op een fatsoenlijke manier los te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door DeRooney op 19-01-2016 21:53 ]

Pagina: 1