Clocksnelheid CPU constant maximaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Tweakers,

De clocksnelheid van de CPU (i7 2820QM) blijft 3,0 - 3,4ghz en deze weigert terug te gaan naar de standaard 2,3ghz of lager. Hierdoor wordt de cpu vrij warm (65 - 70 graden idle).

Wat eraan vooraf ging: Laptop is gerepareerd --> Moederbord & videokaart vervangen. Daarvoor was er niets aan de hand qua hitte. Na de reparatie liep de processor erg warm aan (tot wel 100 graden onder een +-50% load) en toen hebben ze de heatsink vervangen. Dit scheelt ruim 10 graden, maar lost het probleem nog steeds niet helemaal op.

Door op accu te werken wordt de processor automatisch lager geclockt (3,0 onder hoge prestaties, 2,3 onder gebalanceerd en 1,5 onder energiebesparing) en dan gaat de fan direct rustiger draaien en worden de temperaturen lager. Eerst springt de snelheid dan naar 0,8ghz, maar daarna gaat deze ook zsm weer naar 1,5 / 2,3 / 3,0.

Ik kan geen temperaturen / clocksnelheden zien bij de Ubuntu live-cd, maar de fan bleef toen wel rustiger. Aangezien ik in de bios niets kan vinden vermoed ik nu dat Windows 7 heb probleem is, maar waar / wat? Op de standaard HP drivers na staat er nog weinig speciaals op.

Iemand die mij op weg kan helpen waar ik het in moet zoeken?

Vriendelijke groet,
Detmer

[ Voor 4% gewijzigd door Detmer op 18-12-2015 20:17 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 21:07

Nemesizz

Untouchable

Dit deed mijn (Asus) laptop ook. Kwam door een setting in energiebeheer waardoor de CPU niet op een lagere snelheid mocht draaien (Windows setting).

Configuratiescherm > Hardware en Geluiden (tja... wie verzint die namen? :F ) > Energiebeheer en daar zie je dan waarschijnlijk iets staan van 'Gebalanceerd' 'Maximale Prestaties' 'Energie Besparen'.
Gewoon degene aanklikken die al aangevinkt is en dan 'instellingen wijzigen' , daarna 'Geadvanceerde Instellingen wijzigen' > dan in dat lijstje naar onderen naar 'Energiebeheer voor de processor' , en dan zie je als het goed is 'minimale processorstatus' 'koelbeleid' en 'maximale processorstatus' .
Dan klik je op 'minimale processorstatus'.

Bij mijn laptop was het zo dat minimale status op 100% stond, wat dus inhoud op 100% van de snelheid (mijn i5 betekende dat 1,9Ghz). Als je die waarde verlaagt dan zal je CPU tijdens idle op een lagere snelheid draaien. Bij m'n desktop i5 staat ie op 5%, m'n laptop had ik wat hoger (die vliegt toch regelmatig omhoog omdat het niet zo'n snel ding is :P ).

Percentage instellen wat je goed lijkt op 'ok' drukken (misschien ergens een keer op 'toepassen') en als het goed is moet je CPU nu in idle een stuk rustiger draaien en op full load gewoon weer op de maximum snelheid.

(ik heb de termen in het NL, als je een Engelse variant van Windows hebt heet het allemaal wat anders maar staat gewoon allemaal op dezelfde plek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:13:
Dit deed mijn (Asus) laptop ook. Kwam door een setting in energiebeheer waardoor de CPU niet op een lagere snelheid mocht draaien (Windows setting).

Configuratiescherm > Hardware en Geluiden (tja... wie verzint die namen? :F ) > Energiebeheer en daar zie je dan waarschijnlijk iets staan van 'Gebalanceerd' 'Maximale Prestaties' 'Energie Besparen'.
Gewoon degene aanklikken die al aangevinkt is en dan 'instellingen wijzigen' , daarna 'Geadvanceerde Instellingen wijzigen' > dan in dat lijstje naar onderen naar 'Energiebeheer voor de processor' , en dan zie je als het goed is 'minimale processorstatus' 'koelbeleid' en 'maximale processorstatus' .
Dan klik je op 'minimale processorstatus'.

Bij mijn laptop was het zo dat minimale status op 100% stond, wat dus inhoud op 100% van de snelheid (mijn i5 betekende dat 1,9Ghz). Als je die waarde verlaagt dan zal je CPU tijdens idle op een lagere snelheid draaien. Bij m'n desktop i5 staat ie op 5%, m'n laptop had ik wat hoger (die vliegt toch regelmatig omhoog omdat het niet zo'n snel ding is :P ).

Percentage instellen wat je goed lijkt op 'ok' drukken (misschien ergens een keer op 'toepassen') en als het goed is moet je CPU nu in idle een stuk rustiger draaien en op full load gewoon weer op de maximum snelheid.

(ik heb de termen in het NL, als je een Engelse variant van Windows hebt heet het allemaal wat anders maar staat gewoon allemaal op dezelfde plek).
Minimale processorstatus staat op 5%, maximaal op 100%. Dit lijkt me dan niet het probleem?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 21:07

Nemesizz

Untouchable

Detmer schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:27:
[...]

Minimale processorstatus staat op 5%, maximaal op 100%. Dit lijkt me dan niet het probleem?
Hmm, dat maakt het dan weer wat lastiger, want leek op het zelfde probleem als wat mijn laptop had.

Maar kan nog steeds een conflict zijn tussen Windows powermanagement en bijvoorbeeld de energiebeheer software van de laptop zelf. Sommige OEM's (fabrikanten) van laptops leveren hun eigen software mee voor energiebeheer. Wat soms gebeurt is dat die software in conflict komt met het energiebeheer van Windows.
Meestal krijg je dan het tegenovergestelde van het probleem dat jij hebt, namelijk dat de processor (en vaak ook videokaart) vast blijft zitten op idle snelheid.

Ik weet niet of je laptop dat soort software er standaard op heeft zitten, maar (indien aanwezig) dat eens proberen uit te schakelen en kijken of dat enigszins helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Topicstarter
Nemesizz schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:27:
[...]

Hmm, dat maakt het dan weer wat lastiger, want leek op het zelfde probleem als wat mijn laptop had.

Maar kan nog steeds een conflict zijn tussen Windows powermanagement en bijvoorbeeld de energiebeheer software van de laptop zelf. Sommige OEM's (fabrikanten) van laptops leveren hun eigen software mee voor energiebeheer. Wat soms gebeurt is dat die software in conflict komt met het energiebeheer van Windows.
Meestal krijg je dan het tegenovergestelde van het probleem dat jij hebt, namelijk dat de processor (en vaak ook videokaart) vast blijft zitten op idle snelheid.

Ik weet niet of je laptop dat soort software er standaard op heeft zitten, maar (indien aanwezig) dat eens proberen uit te schakelen en kijken of dat enigszins helpt.
De update naar Windows 10 was er eerst :9 . En dat heeft nog geholpen ook _/-\o_ . Waarschijnlijk dan toch een stukje software wat aan het vervelen was.