Verschil oude en nieuwe monitor overstap

Pagina: 1
Acties:

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
Hey tweakers,

Ergens in de komende paar maanden wil ik een nieuwe monitor gaan kopen, maar ik heb daar vrij weinig verstand van. Nou heb ik na wat research gekozen voor 1440p in plaats van voor een 4K scherm te gaan.

Dit scherm lijkt mij wel wat: pricewatch: Dell P2416D Zwart

En op dit moment gebruik ik deze: pricewatch: BenQ G2220HD Zwart

Is dit een goede overstap? De reactietijd is wel 3ms lager, maar dat merk je niet toch? En zijn er verder nog voor/nadelen bij het wisselen van monitor?

Ik speel voornamelijk games zoals: GTA V, Project Cars, League of Legends, Call of duty 4, cod black ops 3 , F1 2013, etc...

• Larkinzzz
Niemand hier die de afgelopen 6 maanden in overgestapt van 1080p naar 1440p? :>

Ik ben vooral benieuwd of je verschil merkt in de reactietijd tijdens het gamen, aangezien die iets trager is bij IPS beeldschermen. En zijn de kleuren etc. echt zoveel mooier als wordt beweerd?
Modbreak:Je topic binnen 24u omhoogschoppen is not done. Geen geduld om te wachten? Bel een helpdesk ofzo...

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 18-12-2015 23:17 ]

Verwijderd

Larkinzzz schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:56:
Niemand hier die de afgelopen 6 maanden in overgestapt van 1080p naar 1440p? :>

Ik ben vooral benieuwd of je verschil merkt in de reactietijd tijdens het gamen, aangezien die iets trager is bij IPS beeldschermen. En zijn de kleuren etc. echt zoveel mooier als wordt beweerd?
Sorry zit nog op 1680x1050 (60hz) wil binnekort de benq XL2430T halen, wou eerst de eizo foris FG2421 maar lees helaas veel slechte user reviews.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Geen wonder dat de reacties tegenvallen als je op verkeerde plek gaat posten...

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Lol sorry, las de modbreak en moest echt keihard lachen. Echt zo droog als het maar kan. Jeetje heb nog een beetje last van me lachspieren hahaha.

Nu weer even ontopic en traantje weer weggepikt, sorry daarvoor!

Er is ontzettend veel te lezen en te zien tussen de verschillen van TN naar IPS. De reactie tijd, de verversing snelheid enz...
Dat je nu aan ons vraagt terwijl je door even te zoeken middels google-is-your-friend: http://www.rockpapershotg.../best-monitor-for-gaming/
Je vanzelf op zoveel antwoorden en reviews terecht komt, dat je je hele weekend wel eraan kan spenderen.

In een notendop: IPS vs TN

IPS heeft lagere refreshrate dan TN, verschil is hedendaags met nieuwere monitoren amper merkbaar, tenzij je een getraind oog hebt en aan competitive gaming doet.

IPS 4ms gemiddeld
TN 1ms

IPS heeft betere kleurcontrast, kleuren zien er levendiger uit en meer realistischer dan TN.
1440p vs 1080p, ook hier is het antwoord simpel, beeld ziet er scherper uit. Meer pixels per inch.

Nadeel van overstap naar hogere resolutie, vereist meer GPU kracht omdat er gewoonweg meer pixels ingeladen moet worden per Hz dan een lager resolutie scherm. Dus ja, het heeft impact en als je competitive gamer bent dan wil je zo'n hoog mogelijke Hz behalen met een zo'n laag mogelijke verversing impact.
Aangezien het hier om milisecondes gaan, is het voor zulke gamers wel belangrijk. Ben je een normale gamer, dan zou ik gewoon voor IPS gaan en je hebt tegenwoordig ook 144Hz met IPS en ja 60Hz vs 144Hz is een wereld van verschil, zelfs gewoon onder Windows werken merk je het.

Dus niet alleen naar je scherm kijken en hoeveel Hz en resolutie het heeft, kijk ook naar je GPU. Zal die het trekken of zit je met 1080p al op het randje met alle toeters en bellen aan?

Daarbij komt er nog een techniek bij:

Gebruik je AMD? Kijk naar Freesync monitor
Gebruik je Nvidia? Kijk naar een G-sync monitor

Laatste is wel dat je gemiddeld 100 euro meer betaal vanwege de G-sync chip die in de monitor gebouwd zit. Maar ook dit kun je makkelijk vinden in de pricewatch filter.

De techniek? Zie hier: http://www.digitaltrends....a-side-and-stick-with-it/

En hier: http://www.techradar.com/...c-vs-amd-freesync-1289637

[ Voor 19% gewijzigd door Xtr3me4me op 18-12-2015 23:36 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Larkinzzz
Ik had al aardig veel research gedaan op internet, het enige wat ik hier graag wil horen is wat voor ervaring mensen hier hebben die zijn overgestapt van 1080 > 1440p. Dus of het echt zoveel scheelt in kleur/kwaliteit zoals sommigen beweren. En of mensen wel of geen last hebben van de iets tragere reactietijd van zo'n monitor tijdens het gamen. Op Tweakers zie ik vaak reacties van gebruikers die ik hoger op waarde schat dan van een random youtube gebruiker, vandaar dat ik liever hier ervaringen hoor.

• loki504
  • Laatst online: 12:58
ga niet uit van de fabrieks nummers

http://www.displaylag.com/display-database/

hoeveel TN zit weet ik niet. maar er is geen gemiddeld voor een ips monitor. tussen de 10-16 is voor snelle shooters nog prima en zal 90% geen verschil merken. tussen de 16-30 is voor meeste games prime. daarboven moet je niet willen.
Pagina: 1