Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrambler
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-01 07:54
Hallo,

Vandaag heb ik mijn eerste gaming monitor gekocht, namelijk een Asus VG248QE. Daarnaast staat nog een monitor toevallig ook van Asus (VN247H), maar nu heeft de nieuwe gaming scherm een overduidelijke gele waas en dit is nog is extra zichtbaar doordat de ''normale'' monitor dat niet heeft.

Een kameraad van mij zegt dat dit normaal is? Omdat het een gaming scherm is (hij heeft dat ook), maar ik twijfel daaraan. Vooral omdat ze bij Hardware.info in een review praten over een ''blauwig beeld'' (zie quote)
Hij heeft een wat zwak contrast en de kleurtemperatuur is veel te hoog, wat zorgt voor een kil, blauwig beeld
Zou graag van andere mensen een bevestiging willen of dit normaal is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zo'n scherm heeft aardig wat instellingen qua kleurtemperatuur, contrast en vaak ook nog saturation per kleur. Heb je daar eens mee gespeeld? Wat gebeurde er toen?

Twee monitoren naast elkaar zullen zonder instelling nagenoeg nooit zelfde beeld geven, zelfs twee schermen van zelfde type.

Komt bij: dit zijn beide ranzige TN-panelen met bijbehorende kijkhoek-afhankelijke kleurweergave. Het verschil kan ook komen omdat je er anders inkijkt. Controleer dat ook even - al kun je hier weinig aan doen.

Als kleurweergave je lief is, neem je geen TN-paneel, maar bijv een IPS-paneel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01 16:18
De monitor zal vast wel een menu hebben (knopje op het scherm?) waar je instellingen kan aanpassen. Vaak kun je dan kiezen uit pre sets zoals 'standard' 'film' 'game' 'text' 'media' enz. De ene kan een gelig beeld en de ander kan een blauw beeld opleveren. Gelig is misschien wat rustiger voor de ogen, maar dat blauwe levert bij wel een mooier wit op.

Anders kun je misschien ook met software van de videokaart de kleuren aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrambler
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-01 07:54
Heb meerdere presets geprobeerd, in ''landschap'', ''nacht'' en ''theater'' is het al minder gelig en ook minder storend. Vooral in ''standaard'' en ''spel'' is het gelig, in sRGB is het zelfs rood.
Je hebt ook een ''blauwlichtfilter'' maar daar zie ik bij de meeste standen nauwelijk verschil tussen.

Via de Nvidia configuratiescherm ook geprobeerd de kleuren te veranderen maar ik heb echt geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Wel dingen geprobeerd hoor, maar het werd niet beter en eigenlijk maakt het vrij weinig uit wat ik doe... wit word gewoon niet zo spierwit als op mijn ''oude'' scherm.

Maar ik had ook gelezen dat de Nexus 5X problemen met een gele waas over hun schermen had. Misschien dat ik net een scherm heb die dat probleem ook heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je moet niet alleen de presets proberen maar gewoon de settings een voor een aanpassen. Op het scherm, niet in de (nVidia) driver.

Relevantie van een Nexus 5X met ander type paneel, ander OS en dus andere drivers ontgaat me geheel.

Oslik blyat! Oslik!