Gigabyte GA-B150-HD3P of Asus H170 Pro Gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 16:47
Ik zag net het volgende B150 mobo van Gigabyte, met USB 3.1 support: Gigabyte GA-B150-HD3P. Als ik deze vergelijk het H170 mobo van Asus dat ik nu in mijn lijstje heb staan, de Asus H170 Pro Gaming, dan zie ik zo bar weinig verschillen...

In de BBG van November wordt overigens de Gigabyte GA-B150M-D3H aangeraden, deze heeft echter geen USB 3.1 support maar is wel net zo duur als de GA-B150-HD3P, dat snap ik dan eigenlijk ook niet zo goed... Wat zie ik daar over het hoofd??

Zijn er, afgezien van de chipset zelf en de prijs (45 euro!) nog andere verschillen welke ik over het hoofd zie? Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom? Of zouden jullie voor een nieuw Skylake systeem met DDR4 en USB3.1 support een ander mobo aanraden?

Heb bovenstaande vraag ook gesteld in mijn topic in het Desktop Aankoopadvies forum, maar aangezien ik eigenlijk vandaag nog de knoop wil doorhakken hoop ik hier wat sneller een antwoord te krijgen...

[ Voor 15% gewijzigd door The_Big_Easy op 18-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastandfourier
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

fastandfourier

Veel voor weinig

Het zal afhangen van je behuizing en of je in de toekomst van plan bent je opslag in een RAID-opstelling te zetten. Dat laatste wordt chipsetsgewijs bepaald, m.a.w. de B150-moederborden zullen dat dus níét kunnen. Ondersteuning voor USB 3.1 is leuk meegenomen, maar persoonlijk zie ik de noodzaak ervan niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Zijn er nog kwaliteits verschillen te verwachten tussen deze borden? Mijn huidige systeem is nu na 7 jaar instabiel aan het worden, maar heeft het verder altijd goed gedaan.

Ik verwacht/hoop eigenlijk ook met mijn nieuwe systeem weer minstens 5 jaar vooruit te kunnen, maar brakke condensators op een mobo zouden dan natuurlijk wel roet in het eten kunnen gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De D3H is een micro-ATX met zo te zien minder power fases dan de grote ATX HD3P versie. Ik zie bij de micro ATX 3 gekoelde VRMs en 2 ongekoelde VRMs, terwijl de HD3P 6 gekoelde VRMs heeft (passief met heatsink). Ik vind van beide borden het wel jammer dat er een Realtek ALC892 audiochip in zit ipv de nieuwere 1150.

Ik vind zelf het Asus model interessanter omdat:

- 2 x 4-pins CPU header (voor double fan CPU koelers of AIO watercooler met fan + pomp aansluiting)
- 3 x 4-pins fan headers (PWM controlled)
- Realtek 1150 audiochip + mogelijkheid om digitaal (SPDIF) een versterker of iets soortgelijks aan te sluiten.
- Ik vind de Asus AIsuite 3 software erg prettig

Maar het zal geheel van je eigen wensen afhangen en de form-factor van je behuizing; bij een zeer compacte behuizing is een micro-atx bordje nodig, bij een 'normale' behuizing gewoon ATX pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
stin00 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:12:
Ik vind zelf het Asus model interessanter omdat:

- 2 x 4-pins CPU header (voor double fan CPU koelers of AIO watercooler met fan + pomp aansluiting)
- 3 x 4-pins fan headers (PWM controlled)
- Realtek 1150 audiochip + mogelijkheid om digitaal (SPDIF) een versterker of iets soortgelijks aan te sluiten.
- Ik vind de Asus AIsuite 3 software erg prettig
Betekent dat dat ik op het Gigabyte bord niet de Scythe Mugen PCGH (dual fan) kan gebruiken? Want die had ik nl. ook al geselecteerd...

Wat audio chip betreft denk ik dat het niet zo heel veel gaat uit maken, heb nog een analoge Technics versterker waar ik het op aansluit, SPDIF doet er dus niet toe en volgens mij is de S/R van beide chips wel goed (genoeg). de Realtek 1150 zou een S/R van 110 of zelfs 115 dB hebben, maar dat geld dacht ik gelezen te hebben alleen voor de front aansluiting, niet voor alle kanalen...