Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin96
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 19:15
Beste Tweakers,

Het probleem waar ik mee zit is dat de opstarttijd vanaf power button tot aan het bureaublad circa 25 seconden duurt, iets wat in mijn ogen iets te lang duurt voor mijn pc.

Ik heb de volgende configuratie:

- CPU: Intel Core i5 6600K
- MOBO: Asus Maximus VIII Ranger
- RAM: Kingston HyperX Fury Black (2x4GB)
- GPU: Asus Geforce GTX780-3GD5 (Reference model)
- SSD: 1x Samsung 850 EVO, 1x Samsung 840 EVO

UEFI BIOS:

- XMP: [Profile #1]
- Fast Boot: [Enabled]
- Next Boot after after AC Power Loss: [Fast Boot]
- Boot logo display: [Auto]
- POST Delay Time: [0 sec]
- CSM: [Disabled]
- Secure Boot: [Enabled], Windows UEFI Mode
- Boot Option #1: [UEFI: Windows Boot Manager Samsung 850 EVO]
- Ongebruikte SATA poorten en de USB 3.1 Type C heb ik uitgezet.

Windows 8.1 geïnstalleerd in UEFI mode, SSD is GPT, msinfo32 geeft aan dat ik in UEFI boot en de Fast Startup van Windows heeft bij mij geen impact en heb ik dus weer uitgezet.
Wat mij ook opvalt is dat ik het bekende "Press DEL or F2 to enter UEFI BIOS Settings" krijg te zien bij het opstarten, wat volgens mij niet zichtbaar moet zijn met deze instellingen.

Het duurt overigens 10 seconden vanaf power button indrukken tot het "Press DEL or F2 to enter UEFI BIOS Settings" schermpje en dan nog 15 seconden vanaf het daadwerkelijk opstarten van Windows tot aan het bureaublad.

Ik heb ook al contact gehad met Asus support maar die waren niet echt behulpzaam, draaide om mijn vragen heen en begonnen opeens advies te geven over hoe ik mijn computer beter kan koelen door meer ventilatoren te plaatsen :F

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Heeft je videokaart GOP ondersteuning op alles inclusief driver? Dat is bij UEFI bakken een van dé grote boosters namelijk (is tevens eigenlijk hetgeen wat fast boot doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin96
Umbrah schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:50:
Heeft je videokaart GOP ondersteuning op alles inclusief driver? Dat is bij UEFI bakken een van dé grote boosters namelijk (is tevens eigenlijk hetgeen wat fast boot doet).
Hey, bedankt voor je reactie.

Volgens mij heeft mijn videokaart GOP ondersteuning, ik kan namelijk gewoon booten met CSM op Disabled terwijl ik dat met een GTX 760 niet kon (kreeg een foutmelding bij het booten dat het geen UEFI ondersteunde of iets dergelijks). Maar...! ik heb de videokaart zelf niet hoeven te flashen zoals ik bij andere heb gezien, als ik kijk bij GPU-Z zie ik wel dat mijn kaart een UEFI module heeft, maar in de BIOS zie ik bij "GOP Version": Please select a valid Graphics Card. Dus het lijkt van de ene kant dat ik toch geen GOP heb? :?

Ik heb trouwens ook al contact gehad met Asus over een UEFI GOP, maar die stuurde mij naar de verkoper van de videokaart. Dus heb ik contact opgenomen met de webshop maar die zeiden dat ze mij hier niet mee konden helpen en stuurde mij weer terug naar Asus, waarop Asus antwoordde dat zij geen UEFI GOP kunnen uitleveren aan consumenten en ook zeiden ze later dat ze geen UEFI GOP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem waar ik mee zit is dat de opstarttijd vanaf power button tot aan het bureaublad circa 25 seconden duurt, iets wat in mijn ogen iets te lang duurt voor mijn pc.
Op basis waarvan heb je voor jezelf die conclusie getrokken? Volgens mij is 25 seconden prima acceptabel voor een cold boot. (oprechte vraag)

Mijn i5 2500k, 16gb, GTX970, ssd machine doet er bijvoorbeeld iets van 35 seconden over maar die moet o.a. een RAID initialiseren met HDD's...
POST is inderdaad het meest tijd consumerende gedeelte maar ik zou persoonlijk niet weten hoe je dat naar beneden krijgt.
Windows zelf is in enkele seconden opgestart.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin96
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 13:00:

Op basis waarvan heb je voor jezelf die conclusie getrokken? Volgens mij is 25 seconden prima acceptabel voor een cold boot. (oprechte vraag)
Vrienden van mij hebben ongeveer dezelfde specs maar bij hun zijn ze binnen 10 seconden al op het bureaublad terwijl die van mij dan net pas klaar is met de POST en begint met het laden van Windows.
Het is ook niet echt een groot/ernstig probleem maar vind het een beetje raar dat mijne zoveel langer duurt.

Hier is trouwens een YouTube filmpje dat ik heb gevonden als voorbeeld hoe snel een systeem opstart met Fast Boot en alles daaromheen.

YouTube: Asus Z170 Deluxe Boot Time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:28
Kijk even in de bios, of er geen dingen aanstaan, die de boek vertragen, zoals b.v een begin scherm, ect. Dat kan de boottijd ook aanzienlijk verkorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je videokaart heeft geen ondersteuning voor GOP. Kijk eens op fora rond. Ik weet dat MSI en EVGA wel actief alsnog een GOP BIOS hebben uitgebracht na discussies op de fora.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet knullig overkomen, maar 25 seconden is toch gewoon iets normaals wat acceptabel moet zijn? Wat had je anders verwacht? Zelfs met een echt goede ssd is die niet binnen 3 seconden opgestart, als die geheel uit staat...

Dus wat is het probleem nou, 25 seconden kan je toch best in je leven besteden aan een computer aanzetten of begrijp ik het nou verkeerd? Je kan altijd nog kijken in je taakbeheer of er misschien extra grote programma's zoals AVG virus scanner mee worden opgestart automatisch, die zorgen meestal voor toch wel een iets slomere opstarttijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zet al 10 jaar geen PC meer uit.
Die dingen hebben toch alle mogelijkheden om automatisch in spaar/sleep-modus te gaan?
Handige bijkomstigheid is dat je er van buitenaf dan ook altijd nog bij kunt.
Soms moet je 'm wel eens opnieuw opstarten, maar uitzetten? Nah ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opnieuw opstarten is iets wat je dan wel regelmatig moet doen. Maar ik zal niet je pc, 24/7 aan laten staan, met af en toe opnieuw opstarten. Ik denk niet dat je voeding dat zo leuk gaat vinden, en jij de rekening niet. Ze gaan zelf wel in sleep-modus of spaar-modus. Maar dat neemt nog niet weg, dat het echt bar slecht voor je pc is. Ik zou het niet doen, je kan het wel doen, maar dat is de keuze aan jezelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin96
Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 20:47:
Ik wil niet knullig overkomen, maar 25 seconden is toch gewoon iets normaals wat acceptabel moet zijn? Wat had je anders verwacht? Zelfs met een echt goede ssd is die niet binnen 3 seconden opgestart, als die geheel uit staat...

Dus wat is het probleem nou, 25 seconden kan je toch best in je leven besteden aan een computer aanzetten of begrijp ik het nou verkeerd? Je kan altijd nog kijken in je taakbeheer of er misschien extra grote programma's zoals AVG virus scanner mee worden opgestart automatisch, die zorgen meestal voor toch wel een iets slomere opstarttijd...
Zoals ik al eerder had aangegeven, het is geen groot/ernstig probleem waar ik mee zit maar ik vond het een beetje raar dat mijn pc vergeleken met anderen gewoon veel langer doet om op te starten.
En daardoor werd ik dus nieuwsgierig en hoopte ik eigenlijk op een reactie dat ik misschien een of andere instelling in mijn UEFI/BIOS was vergeten. maar het blijkt dus dat mijn videokaart toch geen GOP VBIOS heeft en dat Asus ze ook niet (meer) heeft. :/
Pagina: 1