Wat is de juiste flow?

Pagina: 1
Acties:

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-08 07:02
Ik ben dus bezig met een waterkoeling, ik heb een koperen blok op de freesbank bewerkt en met zilversoldeer gedicht.
Ik heb alle spullen al, ik zit alleen te twijfelen aan de diameter van de leidingen.
Er wordt namelijk veel gesugereerd over de flow van het water varieerend van 800 tot 1300 lph, maar ik lees dus ook dat een lagere doorvoer een betere warmte overdracht tot stand brengt.
Ik heb een super radiator van een oude koelkast(grootkeuken). Ik heb een test gedaan, met een flow van 100lph was radiator in:50'c en uit:20'c
Ik wil dus een leiding van 6 of 8mm toepassen met een druk regeling.
Is er een thermisch ingenieur in de zaal?

every man is wise, until he speaks

Verwijderd

bij lagere flow komt de vloeistof langer in contact met de warmtebron dus wordt meer warmte afgestaan. Als de flow te langzaam is stroomt de verwarmde vloeistof nie snel genoeg weg. Is de flow te snel dan krijgt de warmtebron geen tijd om warmte af te staan.

En dan ligt het dus aan de warmteopname en de snelheid daarvav, van de koelvloeistof die je gebruikt

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Ik zou zeggen hoe harder het stroomt hoe beter, want des te sneller is de warmte weg bij de warmtebron.

Geen inspiratie

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Is de flow te snel dan krijgt de warmtebron geen tijd om warmte af te staan.
En dit is waar jij fout zit. De warmte wordt echt wel afgestaan. En dus hoe sneller de stroming hoe beter de tempratuur..

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:17

Epsilon

idd die redenering is fout
door de lage flow wordt het warmteverschil kleiner en dat is ongunstig want hoe groter het verschil in temperatuur, hoe beter.