Nieuwe Grafische kaart de moeite?

Pagina: 1
Acties:

• Starr0w
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-02 23:13
Beste Tweakers,

misschien wat een simpele vraag maar goed:
ik wil mijn pc verzwaren. Hiervoor dacht ik te beginnen met de grafische kaart. Ik ben echter niet zeker of dat de moeite zal zijn. Momenteel heb ik volgend moederbord:

http://tweakers.net/price...-x58-pro-e/specificaties/

Daarop zit een I7 950 (3GHz). Kan ik op dat moederbord een moderne grafische kaart plaatsen? Type 980 of 980TI? Is dat de moeite of is de cpu een te smalle bottleneck?

Ik zou dan later mijn processor en moederbord veranderen maar zou nu al de grafische kaart vervangen...

Op voorhand bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Starr0w op 17-12-2015 18:38 . Reden: Typo ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Starr0w schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:38:
Beste Tweakers,

misschien wat een simpele vraag maar goed:
ik wil mijn pc verzwaren. Hiervoor dacht ik te beginnen met de grafische kaart. Ik ben echter niet zeker of dat de moeite zal zijn. Momenteel heb ik volgend moederbord:

http://tweakers.net/price...-x58-pro-e/specificaties/

Daarop zit een I7 950 (3GHz). Kan ik op dat moederbord een moderne grafische kaart plaatsen? Type 980 of 980TI? Is dat de moeite of is de cpu een te smalle bottleneck?

Ik zou dan later mijn processor en moederbord veranderen maar zou nu al de grafische kaart vervangen...

Op voorhand bedankt!
Handiger als je dit topic in componenten aankoop advies had geplaatst.

Zonder verdere details van je PC, zoals voeding, welke grafische kaart je nu gebruikt e.d kan je geen degelijk advies krijgen. Alhoewel je geen advies vraagt over welke kaart je precies moet aanschaffen, lijkt me dat wel verstandig. Want je weet ook niet of deze videokaart in jouw systeem geplaatst kan worden. Lijkt mij er op dat je gewoon voor de duurste nvidia kaart gaat zonder eigenlijk weinig kennis te hebben verder.

Je stelt een aantal vragen zoals bv
Nieuwe Grafische kaart de moeite?
Kunnen we niet beantwoorden zonder te weten wat je verwacht van een grafische kaart, welke spellen, resolutie. En wat je nu in je bezit hebt.
Kunnen we niet beantwoorden zonder verdere info.
Kan ik op dat moederbord een moderne grafische kaart plaatsen?
Ja dat kan. Maar zonder verdere info is het nog steeds niet duidelijk of het wel zo verstandig, of een goede keuze is.

• Starr0w
Juist: het uiteindelijke doel is om een nieuw moederbord met een Skylake I7 6700K aan te schaffen samen met extra RAM (nu 8GBDDR3) en een nieuwe videokaart. Gezien de kostprijs wil ik dat in stappen doen en beginnen met de grafische kaart. Er komt zeker een NVIDIA 980 of 980TI in (nog even verder zoeken) bvb:

http://www.videokaartshop...gtx-980-ti-gaming-6g.html
ter vervanging van mijn huidige kaart: een MSI Radeon HD 6900.

Deze krijgt momenteel de voorkeur.
De bedoeling is uiteindelijk gamen zonder compromissen (alle genres). Ook weer om te beginnen op 1080p maar 4K komt er zeker over enkele maanden bij :-)

Eigenlijk wil ik dus gewoon weten of ik beter wat wacht en alles samen koop of dat ik nu al een merkelijk verschil zal zien door enkel de videokaart (en voeding) te vervangen en dan over enkele maanden de overige onderdelen.
Mocht ik nog info vergeten zijn, laat gerust weten, ik leer graag bij! :-)

• legendareN
Je moet waarschijnlijk ook een nieuwe voeding (leeftijd, kwaliteit wat je nu hebt?) en eventueel zelfs kast aanschaffen. En ook nieuwe ram. Tenzij je een ddr3 moederbord wilt kopen. Maar dat is maar erg basic op skylake. DDR4 is de nieuwe standaard.

Je kan denk ik beter kijken waar je nu wat te kort bij komt.

Ik zou zelf voor een nieuwe processor/moederbord/ram/ssd/voeding gaan.

Vooral met een SSD haal je veel prestatie winst, op het gebied van algemene snelheid. Applicaties e.d starten echt in veelvoud sneller op. En dan later een nieuwe videokaart.

een 980ti is zeker niet overdreven als je voor 4k gaat.

Sommige mensen gaan liever voor een nieuwere grafische kaart eerst en later de rest. Maar ik heb geen flauw idee in hoeverre de 980ti tot zn recht komt met je oudere i7. Met een nieuwe SSD/processor gaat je computer sowieso al een stuk vlotter aanvoelen. En qua FPS ga je ook wat vooruit.

Lood om oud ijzer naar mijn mening. Beide zijn het goede upgrade manieren. En vooral als het binnen enkele maanden naar elkaar gaat maakt het weinig uit.

Met de 980ti moet je dus waarschijnlijk een nieuwe voeding aanschaffen. En daarbij ook cable management en al je componenten weer netjes mee aansluiten. En je moet overal om heen werken, of sowieso alles er eerst uithalen om de voeding te installeren afhankelijk van de ruimte die je hebt. Ik zou ook om deze reden gewoon eerst de rest upgraden. Ben je daar meteen van af. Een andere videokaart heb je er zo in geprikt.

[ Voor 27% gewijzigd door legendareN op 17-12-2015 19:49 ]

• Starr0w
Dank je voor de reactie!!! Heel duidelijk!
Een SSD gebruik ik al dus dat zit dan goed. En als ik het goed begrijp kan ik (tijdelijk) op mijn MSI X58 pro-e die nieuwe 980TI inpluggen.
De voeding wordt dan een 850Watt voeding (corsair leek me dik ok).

En dan later de processor, moederbord en ram...

Reden waarom ik eerder voor de video-kaart zou gaan is omdat ik daar echt problemen ondervind EN omdat AMD sinds de nieuwe driverset (Crimson ipv Catalyst) mijn kaart niet meer ondersteunt waardoor ik geen updates meer krijg.

Maar met jou uitleg ben ik er wel uit!
Dank je! :-)

• legendareN
Ja de 980ti kan je zo inpluggen. Let wel op de lengte van de grafische kaart, of je die ruimte ook in je kast hebt.

Succes ermee. Misschien ook leuk als je weer een berichtje hier plaatst in dit topic zodra je de kaart binnen hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door legendareN op 17-12-2015 19:54 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:22
post even het hele systeem en voeding, de i7 wil nogal stroom vreten,dus je mag wel een aardig stevige voeding hebben om die met een 980ti te combineren.Verder vraag ik mij ook serieus af of een recente kaart wel tot z'n recht komt in je systeem.

Ik ben van een i7 920 naar een 4790k gegaan en dat verschil was groot.
Het hele systeem werkt,reageert sneller en met de 920 had ik wel problemen in bepaalde games,waar veel cpu power vereist was.

Ik denk wel dat je een bottleneck gaat merken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:00

D4NG3R

kiwi

:)

Starr0w schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:52:
De voeding wordt dan een 850Watt voeding (corsair leek me dik ok).
850W is zwaar overkill, een degelijke 550W voeding zou al volstaan als je naast die processor en een nieuwe GPU geen gekke dingen draait.
freaky35 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:55:
post even het hele systeem en voeding, de i7 wil nogal stroom vreten,dus je mag wel een aardig stevige voeding hebben om die met een 980ti te combineren.Verder vraag ik mij ook serieus af of een recente kaart wel tot z'n recht komt in je systeem.

Ik ben van een i7 920 naar een 4790k gegaan en dat verschil was groot.
Het hele systeem werkt,reageert sneller en met de 920 had ik wel problemen in bepaalde games,waar veel cpu power vereist was.

Ik denk wel dat je een bottleneck gaat merken.
Ik acht de kans klein dat de 920 echt een bottleneck gaat vormen in moderne games. Hooguit de extreem CPU intensieve RTS en Simulation games zullen er echt last van gaan krijgen.

Als je echt zo'n grote sprong maakte had dat meer te maken met je OS/Software of met het soort games wat je speelt. Maar de grote AAA games hebben er meestal niet veel last van.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• legendareN
D4NG3R schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:59:
[...]

850W is zwaar overkill, een degelijke 550W voeding zou al volstaan als je naast die processor en een nieuwe GPU geen gekke dingen draait.

[...]

Ik acht de kans klein dat de 920 echt een bottleneck gaat vormen in moderne games. Hooguit de extreem CPU intensieve RTS en Simulation games zullen er echt last van gaan krijgen.

Als je echt zo'n grote sprong maakte had dat meer te maken met je OS/Software of met het soort games wat je speelt. Maar de grote AAA games hebben er meestal niet veel last van.
Maar het gaat om de bottleneck 980ti met een 920. Of de kaart dan wel voor de volle 100% benut kan worden. En dat denk ik niet. Ik heb zelfs met mn 290 een bottleneck probleem icm mn 2500k. In battlefield bijvoorbeeld. Daar moet ik mn fps locken op 80-90 omdat ik anders drops van 120 naar de 70 krijg iedere paar seconde met veel schokken. Omdat cpu op 100% draait dan op volle servers. Met fps lock op 80-90 daalt t cpu verbruik naar de 80-90% en blijft mn fps stabiel 90. Merk ik ook niks schokkerigs.

Oke het is dus een beetje situatie afhankelijk, en vrij weinig spellen zijn zo intensief voor de cpu zoals battlefield 4. Maar het is er zeker wel.

Dus zoals je al zei
meestal
dat klopt aardig.

Ik zou dus zelf ook liever eerst cpu/mobo/ram/voeding upgraden en dan pas de videokaart. Maar goed, situatie afhankelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door legendareN op 17-12-2015 20:04 ]

• Starr0w
Hey bedankt voor de extra feedback. Ik moet wel zeggen dat verschillende sites al aangeven om zeker een 750W voeding te nemen met die kaart... Ik heb nu een Corsair voeding van 650W zitten. Volgens jou zou ik dan moeten toekomen?

En ik laat zeker wel eens weten hoe het gelopen is... :-)

• legendareN
Starr0w schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:05:
[...]

Hey bedankt voor de extra feedback. Ik moet wel zeggen dat verschillende sites al aangeven om zeker een 750W voeding te nemen met die kaart... Ik heb nu een Corsair voeding van 650W zitten. Volgens jou zou ik dan moeten toekomen?

En ik laat zeker wel eens weten hoe het gelopen is... :-)
550 watt is zeker voldoende voor 1 enkele 980ti. Maar kwaliteit van de voeding is belangrijker dan het aantal
Watt wat op de doos staat. Als je in de toekomst een 2e 980ti wilt aanschaffen is een 850 of 750watt voeding aan te raden.

De 650watt die je nu hebt zou misschien nog prima volstaan, maar dan moet je vertellen welke het precies is en hoe oud de voeding is. Als de voeding ook alweer 5-7 jaar oud is zoals je cpu dan zou ik direct de voeding upgraden. Je hangt er een videokaart van 750 euro aan.

• Starr0w
De voeding is een TX650 van Corsair die net als de rest van de pc nu 4 jaar oud is...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Starr0w schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:05:
[...]

Ik moet wel zeggen dat verschillende sites al aangeven om zeker een 750W voeding te nemen met die kaart
Dan heb je op sites gekeken die geen flauw benul hebben waar ze over praten.

Tevens schopje naar CAA, want dit is natuurlijk gewoon aankoopadvies.

• Starr0w
Dank je voor de link! Kaartje besteld... :-) thanks!!
Pagina: 1