[Windows 10] grotere SSD, clonen of clean install?

Pagina: 1
Acties:

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Onlangs heb ik een Peaq laptop gekocht met een 32Gb SSD.
Omdat er ook een ouderwetse harddisk inzit dacht ik eerst hieraan voldoende te hebben.

Daar het met windows 10 toch wat krap blijkt worden, heb ik nu een grotere SSD gekocht, een Samsung 850 EVO 250GB om beide schijven te vervangen.

Ik weet dat bij het vervangen van een 'normale' HD naar SSD het beter is om een clean install te doen.
Maar kan ik nu het beste een clean install doen, of is een clone overzetten naar de grotere SSD even goed?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Om problemen te voorkomen is een clean install wel aangeraden ja ;)

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 18:36

watercoolertje

Untertitel

Simba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:47:
Onlangs heb ik een Peaq laptop gekocht met een 32Gb SSD.
Omdat er ook een ouderwetse harddisk inzit dacht ik eerst hieraan voldoende te hebben.

Daar het met windows 10 toch wat krap blijkt worden, heb ik nu een grotere SSD gekocht, een Samsung 850 EVO 250GB om beide schijven te vervangen.

Ik weet dat bij het vervangen van een 'normale' HD naar SSD het beter is om een clean install te doen.
Maar kan ik nu het beste een clean install doen, of is een clone overzetten naar de grotere SSD even goed?
Ik zou hem klonen, en als het blijkt dat het niet (lekker) werkt alsnog een reinstall doen :) Maargoed ik ben daar dan vrij lui in, dus eerst met zo min mogelijk moeite dingen proberen voor elkaar te krijgen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Als het inderdaad een tijdskwestie is zou ik gewoon klonen en gaan met die banaan. Alle veronderstelde optimalisaties die Windows onderwater zou doen bij een SSD zijn al gedaan omdat de laptop voorheen ook al een SSD had. Wil je helemaal op safe spelen, kan je ook clean beginnen met een Windows 10 USB-stick, gemaakt met Media Creation tool. Voordeel is dat je eventuele bloatware dan niet meer hebt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:08

WCA

Ik ben altijd voor een clean install, dat is gewoon de meest probleemloze manier en je moet toch wel eens in de 1,5 à 2 jaar een reinstall doen.

Share and Enjoy!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-10 17:33
Een clean install heeft de voorkeur, maar het is ook prima mogelijk om de hdd te klonen naar de ssd hoor. Ik zou eerst kijken of klonen lukt (dat is toch een stuk sneller) en indien dat problemen geeft een clean install te doen. In beide gevallen wel een backup maken voordat je begint!

Bij de buren hebben ze daar twee jaar geleden wat over geschreven: http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment. Ik heb deze procedure ook gevolgd voor het vervangen van een hdd door een ssd en die laptop draait nog steeds prima.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:05
Ik zou een clean install doen, klooien met clonen om achteraf alsnog een clean install te moeten doen is tijdverspilling.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Klonen kan, maar heeft hier weinig tot geen voordeel.
Want, je hebt alleen die kleine c . Daarop staat windows met veel verwijzingen naar D , waar je programmas opstaan. Dat klonen heeft dus geen nut.

Gewoon een clean install dus.
Nu is het wel de vraag of windows zal activeren, maar dat is van latere zorg.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 09:49
Reepje schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:20:
Klonen kan, maar heeft hier weinig tot geen voordeel.
Want, je hebt alleen die kleine c . Daarop staat windows met veel verwijzingen naar D , waar je programmas opstaan. Dat klonen heeft dus geen nut.

Gewoon een clean install dus.
Nu is het wel de vraag of windows zal activeren, maar dat is van latere zorg.
Ik zeg klonen omdat het ssd->sdd is
partities kun je later vergroten/verplaatsen met programma's als partition magic of schijfbeheer :+

and @reepje je windows key is geregistreerd op je mobo niet op je ssd

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
klonen heeft vooral nut als je de instellingen naar de programmas wil meenemen. die kan je niet meenemen, wat die verwijzen voor het grootste deel naar D. Die niet meer bestaat. Je zit bij klonen dus meteen met een verontreinigde Windows.
Klonen heeft ook nut als je al die updates niet opnieuw wil doen. Ook dit is niet van toepassing, er is nog maar 1 update voor win10.1511
De activatie zal wel lukken, maar hier is nog weinig over te zeggen. Je hebt een hardware id gekregen, en dat staat opgeslagen op de servers van MS. De chipset op het moederbord is daar een belangrijke variabele, maar ook de rest van het systeem telt. Daarbij komt dat we niet weten hoe de huidige 32 GB SSD is geconfigureerd icm de harde schijf.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Ik ga voorlopig inderdaad maar proberen een clean install te doen dan, zoveel programma instellingen had ik nog niet.

Als het niet lukt kan ik nog altijd de oude ssd klonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 19:39
Ik zou absoluut een clean install uitvoeren, als er mogelijk rommel achterblijft of bugs voorkomen, dan moet je alsnog een clean install doen. Ik zou het in een keer goed doen!
Pagina: 1