Toon posts:

Nieuwe componenten en performancewinst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben niet helemaal tevreden over de huidige performance van mijn desktop. Het mag allemaal wat vlotter. De computer is helemaal clean, nauwelijks wat op geïnstalleerd en reageert in principe snel en goed. Het probleem is alleen dat ik alsnog niet tevreden ben. Toen ik deze desktop net in mijn bezit had was hij duidelijk sneller. (alweer 4 jaar geleden).

Waar ik tegenaan loop:

Booten mag vlotter;
Laden van games mag sneller;
Hogere framerates in games.

Ik zoek een?
Maakt me niet uit als ik maar een een (flinke) performancewinst kan boeken

Wat is je budget?
€500,- voor losse onderdelen en als dit niet mogelijk is €2000,- voor een nieuwe game computer

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidige hardware:

Core i7 2600 3.4ghz
8GB Ram
Radeon 280X 3GB
120GB Samsung SSD
2TB HDD Seagate

Ik wil alleen upgraden als het mij écht een flinke performancewinst kan geven. Als ik de nieuwe generatie i7 processoren vergelijk met mijn processor dan is de performancewinst te laag -+10%. Een duurdere videokaart is misschien een optie zolang ik met mijn huidige hardware setup het maximale eruit kan halen.

Alle advies is welkom :)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
waar zet je je je games en programma's op?
Als dit op de hdd staat,dan snap ik dat het sneller mag.
Echter als je dit al hebt,dan krijg je weinig winst verder qua laden.

Aangezien je moederbord waarschijnlijk S-ATA 2 heeft, ga je weinig merken van een nieuwe snellere SSD.

Voor hogere FPS,zou je een andere kaart kunnen aanschaffen, b.v een Nvidia GTX 970 of 390 van AMD

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-02 23:46
Kwa games valt de performance winst voor de cpu inderdaad wel mee. Voor andere taken kan een 6700k toch wel 50% sneller zijn. Zie de anandtech CPU bench

Ik zou inderdaad beginnen met een grotere SSD om je games op te installeren. Daarna, benchmarks zoeken tussen jouw grafische kaart en de nieuwere generaties.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
analogworm schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:55:
Kwa games valt de performance winst voor de cpu inderdaad wel mee. Voor andere taken kan een 6700k toch wel 50% sneller zijn. Zie de anandtech CPU bench

Ik zou inderdaad beginnen met een grotere SSD om je games op te installeren. Daarna, benchmarks zoeken tussen jouw grafische kaart en de nieuwere generaties.
En ook gamen kan je flinke winst maken met skylake.
Alleen moet je dan wel alles op low gaan zetten en op lage resolutie draaien. zodat je GPU half kan slapen. en je CPU als een malle moet werken. Alleen CPU bottleneck vormen tijdens gamen is niet ideaal. want dan krijg je weer veel stutter van.

Ik zou eens kijken naar een 500gb/1TB ssd. en eventueel een 980ti/fury-x. je i5 2600k kan nog wel even mee. Welk mobo heb je nu? misschien nog wat OC?

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

MarvinJames

Theatermaker

Oeh, TS heeft precies zo'n twijfelgeval samenstelling.
Het is niet echt een langzaam systeem, maar ik begrijp dat het sneller kan / mag.

Zoals anderen hier gezegd hebben ben je waarschijnlijk met een totale overgang op SSD gebaat. Of niet helemaal totaal... Maar zorg dat al je actieve programma's en Windows op de SSD staan, dat zou het laden enorm bespoedigen.

Qua in-game performance zou je het meest gebaat zijn met een betere videokaart, hoewel die 280X zo slecht nog niet is. Maar bekijk de vergelijkingen eens bij deze Anandtech review van de GTX 970. Daar zie je dat de GTX 970 steevast 40% - 50% betere fps haalt. Alleen weet ik niet in hoeverre jouw processor de bottleneck vormt.

Voor de videokaart zou dan ongeveer €350 kwijt zijn.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
Niemand nog gevraagd welke games? Welke Resolutie? Welke settings? Bij deze dan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows en Battlefield 4 op de SSD staan. Games worden zo verschrikkelijk groot de laatste tijd en de overige ruimte is voor een aantal foto`s,video`s en bestanden. Als ik volledig op SSD wil overgaan zal ik voor een 1TB SSD moeten gaan minimaal.

Op dit moment speel ik 2 games veel:
Battlefield 4 (high/ultrahigh) 30-40fps 2x aa
GTA online 30-40 fps (high) 2x aa

resolutie is 1920x1024

1TB ssd zit op €350,-

Videokaart GTX970 €350,-

Ik zie idd dat de GTX970 goed presteert

€700,- uitgeven voor een upgrade vind ik best behoorlijk. Hoe weet ik dan zeker dat de rest van mijn setup het nog een aantal jaren gaat trekken? Is het dan niet beter om te gaan kijken voor een compleet systeem?

Ik weet nog goed met de E6600 processor dat het ineens afgelopen was met gamen. Ondanks dat ik een sterke videokaart had voor die tijd.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 10:04

Rannasha

Does not compute.

Je hebt zeker geen 1TB SSD nodig om wat meer ruimte voor games te hebben. Met een 500 GB (of zelfs 250 GB) kun je ook al flink wat meer kwijt dan op je huidige 120 GB.

Daarnaast zal niet iedere game evenveel baat hebben bij een SSD. Sommige games laden extra content tijdens het spelen van de schijf, dit kan met een HDD mogelijk vertragingen opleveren. Andere games laden juist alles bij het begin van het level, waardoor een SSD enkel de initiele laadtijd verbetert, maar verder geen effect heeft op de FPS en eventuele haperingen in-game.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-02 23:46
Rannasha schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:16:
Je hebt zeker geen 1TB SSD nodig om wat meer ruimte voor games te hebben. Met een 500 GB (of zelfs 250 GB) kun je ook al flink wat meer kwijt dan op je huidige 120 GB.

Daarnaast zal niet iedere game evenveel baat hebben bij een SSD. Sommige games laden extra content tijdens het spelen van de schijf, dit kan met een HDD mogelijk vertragingen opleveren. Andere games laden juist alles bij het begin van het level, waardoor een SSD enkel de initiele laadtijd verbetert, maar verder geen effect heeft op de FPS en eventuele haperingen in-game.
Precies zo. Fotos en videos zou ik lekker op je normale hdd laten staan. Tenzij je aan foto en videobewerking doet natuurlijk

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:12:
Ik heb Windows en Battlefield 4 op de SSD staan. Games worden zo verschrikkelijk groot de laatste tijd en de overige ruimte is voor een aantal foto`s,video`s en bestanden. Als ik volledig op SSD wil overgaan zal ik voor een 1TB SSD moeten gaan minimaal.

Op dit moment speel ik 2 games veel:
Battlefield 4 (high/ultrahigh) 30-40fps 2x aa
GTA online 30-40 fps (high) 2x aa

resolutie is 1920x1024

1TB ssd zit op €350,-

Videokaart GTX970 €350,-

Ik zie idd dat de GTX970 goed presteert

€700,- uitgeven voor een upgrade vind ik best behoorlijk. Hoe weet ik dan zeker dat de rest van mijn setup het nog een aantal jaren gaat trekken? Is het dan niet beter om te gaan kijken voor een compleet systeem?

Ik weet nog goed met de E6600 processor dat het ineens afgelopen was met gamen. Ondanks dat ik een sterke videokaart had voor die tijd.
De cpu kan wel mee :) een ander kaartje erin(gtx 970 of 390) en je hebt er echt een bak fps bij :) .
Je bent er trouwens nooit zeker van hoe lang een systeem mee gaat,zeker voor gamen is dat lastig.
Dat ligt aan je eisen en ook wat voor eisen de nieuwe games straks krijgen.

Zeker met de komst van VR gaat er denk ik veel veranderen,maar dat is nog allemaal afwachten,of dat alemaal doorzet en een succes word.

Wel gaat je system er erg op voorruit met games als je er dus een andere kaart inzet.En dus een grotere ssd erbij zetten,als je u ruimte kort komt om games op te zetten.Foto's en video's zou ik mooi op die HDD zetten :)

Het systeem is zeker nog wel waard om up te graden in elk geval vind ik :)
Pagina: 1