• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:54
Na het lezen van de vele topics hier ben ik een beetje aan het twijfelen wat ik nu moet doen.
Op dit moment luister ik veel muziek (soms films) via een Marantz SR5005, veelal in DTS formaat, via mijn 7.1 systeem. Dit beluister ik via een ACRyan PlayonHD Mini2 die middels een netwerkkabel verbonden is met mijn desktop waar ik al mijn muziek (en wat films) op heb staan. Op zich werkt dat prima maar het vervelende is dat ik altijd de tv aan moet zetten om mijn keuze te kunnen maken.
(opbouw:Desktop-netwerkkabel-ACRyan-hdmi-Marantz-hdmi-TV) En daar wil ik vanaf.
Ik zoek iets zodat ik via een laptop of iPad de toegang krijg tot mijn muziek/filmbestanden die op mijn desktop heb staan.
Ik heb zelf al zitten denken aan een NAS of een andere Mediaplayer die een mogelijkheid bied om via de laptop of iPad te bedienen.
Graag jullie advies.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

JT

VETAK y0

Zelfbouwding met Kodi.
- Je kunt Kodi direct bedienen met een afstandsbediening-app op TV of een IR remote
- Je kunt apps gebruiken om middels DLNA muziek naar je Kodi mediaplayer te streamen waarmee je dus via de app iets uitkiest en naar Kodi stuurt. TV staat dan dus niet aan.

Alternatief is voor een paar tientjes een RPi muziekspeler maken obv bijvoorbeeld Volumio of het Squeeze ecosysteem. Dan kun je ook zonder de TV aan muziek afspelen en kiezen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 11:34
[b][message=45452128,noline]JT schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:37
Alternatief is voor een paar tientjes een RPi muziekspeler maken obv bijvoorbeeld Volumio of het Squeeze ecosysteem. Dan kun je ook zonder de TV aan muziek afspelen en kiezen.
[/quote]

Heb ik zelf ook naar gekeken. Maar de analoge output van een RPi is niet heel erg best. Met een DAC gekoppeld aan de RPi heb je stuk betere geluidskwaliteit, maar dan ben je incl. behuizing toch al gauw richting de 100 euro kwijt.

Als je een low cost headless streamer wilt hebben, puur bedienen met tablet of telefoon dan raad ik echt een Chromecast Audio aan!
Ik hoop binnenkort de Chromecast Audio te kunnen A-B testen met een Bluesound Node op mijn Rotel en op een Bow versterker (jammie wat een mooi apparaat is dat)

Opper-prutser

• sonsan
Ik wil niet streamen vanaf een iPad of laptop maar ik wil de muziek die ik op de desktop heb staan, en via een netwerkkabel nu naar de ACRyan heb aangesloten, kunnen inzien zonder de tv aan te zetten. Dus d.m.v. een andere mediaplayer o.i.d. die deze optie wel bied.

[ Voor 9% gewijzigd door S1NN3D op 18-12-2015 07:29 ]

• JT

JT

VETAK y0

Dan moet je alsnog kijken naar Volumio. Volgens mij kun je daarin een netwerkshare mounten en dan via je je telefoon de Pi benaderen in een hele nette mobile webinterface waarin je je library kunt benaderen.

Maar het kan ook op de manier die ik eerder heb aangedragen ;)
FatalZero schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:51:
[...]

[/quote]

Heb ik zelf ook naar gekeken. Maar de analoge output van een RPi is niet heel erg best. Met een DAC gekoppeld aan de RPi heb je stuk betere geluidskwaliteit, maar dan ben je incl. behuizing toch al gauw richting de 100 euro kwijt.
Als je alles in NL koopt ;) Uit China ben je voor 65-70 euro klaar. Als je heel even wacht op de Pi Zero kun je 20 euro besparen nog. En je kunt je afvragen hoeveel beter de ChromeCast Audio DAC is voor dat geld :P

Het heeft beide z'n voordelen; ChromeCast is inpluggen en klaar maar geen speakers groeperen en je zit vast aan hun ecosysteem.

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 17-12-2015 12:47 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 01:08
sonsan schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:34:
Wellicht zit in nu te posten in een verkeerd topic...
Ik wil niet streamen vanaf een iPad of laptop maar ik wil de muziek die ik op de desktop heb staan, en via een netwerkkabel nu naar de ACRyan heb aangesloten, kunnen inzien zonder de tv aan te zetten. Dus d.m.v. een andere mediaplayer o.i.d. die deze optie wel bied.
Gewoon een DLNA server draaien op je desktop en klaar.

• FatalZero
JT schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:02:
Dan moet je alsnog kijken naar Volumio. Volgens mij kun je daarin een netwerkshare mounten en dan via je je telefoon de Pi benaderen in een hele nette mobile webinterface waarin je je library kunt benaderen.

Maar het kan ook op de manier die ik eerder heb aangedragen ;)
Klopt, Volumio is een mooi pakket! Goede web interface.
Als je alles in NL koopt ;) Uit China ben je voor 65-70 euro klaar. Als je heel even wacht op de Pi Zero kun je 20 euro besparen nog. En je kunt je afvragen hoeveel beter de ChromeCast Audio DAC is voor dat geld :P

Het heeft beide z'n voordelen; ChromeCast is inpluggen en klaar maar geen speakers groeperen en je zit vast aan hun ecosysteem.
Met de Pi Zero moet je wel even de GPIO headers erop solderen voordat je een deftige DAC kan aansluiten. Met een Pi wil je zekerweten een I2S (Inter-IC Sound) dac hebben. Zie ook: https://volumio.org/raspberry-pi-i2s-dac-sounds-so-good/

Opzich prima te doen, maar zoals je zelf ook aangeeft. Je moet er wel zin in hebben. :)

Sinds de laatste update van Chromecast Audio is er nu wel ondersteuning voor multiroom streaming en grouperen van meerdere chromecasts om simultaan te streamen. Je blijft wel 'overgeleverd' aan het eco-systeem van Google. Maar op het tempo waarop Google extra features toevoegd, en de hoeveelheid apps die voorzien worden van ondersteuning vind ik het de 39,- euro wel waard gebleken.

Opper-prutser

• JT

JT

VETAK y0

Het staat scherp in de markt, dat ben ik helemaal met je eens. Zou voor mij nog bijna een overweging worden, alleen:

- Zelfbouw = zelf meer tijd in steken maar ook veel meer opties en niet vast aan het ecosysteem van Google
- Ik ga 1 RPi2 meer functies laten bekleden, zowel camerabeelden laten opnemen als streamen. En wellicht later nog een monitoring progsel erbij :P (Nagios ofzo)
- 1 RPi wil ik aansluiten op de DAC van m'n HT versterker
- 1 mediaplayer sluit ik aan op m'n HT versterker en dmv dezelfde software kan die voor muziek in hetzelfde ecosysteem draaien

Overigens heb ik zelf een USB DAC op de Pi en dat klinkt prima. Met de kanttekening dat dat niet is aangesloten op een losse versterker maar dockspeakers zoals een JBL Radial. Maar dat klinkt echt dikke prima voor het geld :)

[ Voor 28% gewijzigd door JT op 17-12-2015 14:58 ]

Ecodan warmtepomp

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, even een kleine opruiming gehouden. Het gesprek dat binnen het verkeerde topic was gestart verplaatst naar het nieuw gestarte eigen topic.

• sonsan
pacificocean schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:45:
[...]

Gewoon een DLNA server draaien op je desktop en klaar.
Lijkt de oplossing, maar hoe kan ik dan de ACRyan bedienen die het geluid naar de receiver verzorgt?
Dat moet nu via de tv waar ik juist van af wil. Zoals ik al schreef gaat het nu zo:
desktop-netwerkkabel-ACRyan-hdmi-receiver-hdmi-tv
Met een DLNA server kan ik dus de desktop benaderen maar dan ben ik er nog niet....

• everteend
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-01 03:50
Kijk een naar de app (http://www.ryanremote.com/), of probeer eens via http (poort 1024) wat je kunt aansturen. Ik heb er zelf geen ervaring mee overigens.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 01:08
sonsan schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:24:
[...]

Lijkt de oplossing, maar hoe kan ik dan de ACRyan bedienen die het geluid naar de receiver verzorgt?
Dat moet nu via de tv waar ik juist van af wil. Zoals ik al schreef gaat het nu zo:
Met een DLNA server kan ik dus de desktop benaderen maar dan ben ik er nog niet....
Daar zijn wel dlna clients voor die dan op je laptop en of tablet kan instaleren en waarbij je kan selecteren op welk device het geluid moet worden afgespeelt. Google maar even. Vroeger wel gedaan, maar ik gebruik al weer een tijdje squeezebox.

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
sonsan schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 09:24:
[...]

Zoals JT al zei: met Kodi.
Had eerst zelf een ouwe ACRyan Playon HD en een paar maanden geleden vervangen door een oude pc met Kodi. Mijn mediafiles staan (voorlopig) ook nog gewoon op een desktop PC.
Je kunt vanuit de PC media gewoon laten afspelen op het apparaat waar Kodi op staat of middels een app (Kore) op je telefoon/tablet de media selecteren en afspelen, alles zonder de TV te hoeven aanzetten.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
FatalZero schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:51:
[...]

[/quote]

Als je een low cost headless streamer wilt hebben, puur bedienen met tablet of telefoon dan raad ik echt een Chromecast Audio aan!
Ik hoop binnenkort de Chromecast Audio te kunnen A-B testen met een Bluesound Node op mijn Rotel en op een Bow versterker (jammie wat een mooi apparaat is dat)
Ik heb zelf nooit met de RPi gespeeld, maar je zou toch een digitale output naar de input van de Marantz kunnen leiden? Dan maakt de DAC niks meer uit.

• FatalZero
PageFault schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 11:54:
[...]

Ik heb zelf nooit met de RPi gespeeld, maar je zou toch een digitale output naar de input van de Marantz kunnen leiden? Dan maakt de DAC niks meer uit.
Klopt, als jij alleen de digitale output gebruikt (via HDMI bijvoorbeeld) dan heb je geen externe DAC nodig. Sterker nog, een hoop high-definition meerkanaals audiostream (zoals DTS-HD of Dolby TrueHD) lopen zo ver ik weet alleen maar via HDMI. Als ik mij niet vergis heeft dit te maken met HDCP.

Mocht je een RPi als video/mediaspeler zal je 'm toch wel via HDMI aansluiten en hoef je over een DAC geen zorgen te maken. Wil je de RPi via een toslink of s/pdif aansluiten dan heb je wel een add-on bordje nodig die je zulke uitgangen geeft. Veelal goedkoop in china te krijgen.

Opper-prutser

• sonsan
Ik heb de oplossing gevonden. Ik heb een Mede8er MED800X3D aangeschaft met 3TB HD. Ik kan met een app op de iPad de Mede8er benaderen en daar mijn muziek en films bedienen zonder de tv aan te zetten. Dit is precies wat ik zocht!
Nu nog kijken hoe ik met een laptop de Mede8er kan benaderen...
Pagina: 1