Lijm hardings pistool (Orthodontist)?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.938 views

Anoniem: 683571

Topicstarter
Nou weet ik niet of dit de correcte plek is om het te vragen maar ik ben vandaag weer sinds een tijd, terug naar de orthodontist gemoeten om mijn spalkje opnieuw te bevestigen. Deze was namelijk 1 week geleden kapot gegaan. :F Nou vroeg ik mij af: Wat is dat apparaat wat ze gebruiken om de lijm mee te harden? Het geeft een blauw fel licht en houden ze een tijdje voor de lijm. Ik heb er in het verleden nooit last van gehad maar nu werd de plek toch zo erg warm dat mijn tandvlees/gehemelte het niet heel fijn vond. Het voelt momenteel niet verbrand zoals dat je wel eens hebt nadat je té heette koffie drinkt maar op het moment dat het ervoor gehouden werd wel.

Dus ja, wat is dat apparaat en hoe werkt het eigenlijk? Wordt het simpelweg heel erg warm door het licht of is het iets anders? ( Daarnaast vind ik het vreemd dat ik er in het verleden geen last van heb gehad. )

Ps. Ik probeerde het te zoeken maar ik heb geen idee hoe het apparaat heet dus ik kwam niet heel ver. 8)7

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Dat wordt gedaan met een UV lamp.
Een witte vulling wordt door middel van een “plaktechniek” (prime & bonden) aan de tand of kies bevestigd en gaat zo een hechting aan met de eigen tand of kies.Voor deze plaktechniek is het van belang dat de omgeving van het gaatje droog is, dit bereiken we door wattenrollen in de mond aan te brengen of een rubber lapje(rubberdam) te gebruiken. Ook brengen we een vormpje of bandje aan bij het gaatje zodat de vulling een mooie vorm krijgt. Na het aanbrengen van het vormpje of bandje wordt het gaatje voorbewerkt met de plaktechniek waarna de laatste vloeistof wordt uitgehard met een blauwe lamp (UV-lamp). Na de plaktechniek wordt het vulmateriaal aangebracht in laagjes van ong. 2mm. Na ieder laagje wordt het uitgehard met de UV-lamp.

[ Voor 92% gewijzigd door Fly-guy op 17-12-2015 11:42 ]

Topicstarter
Aaah... dit had ik kunnen weten. Bedankt voor de reactie! Nu snap ik ook waarom het zo warm werd. Alhoewel het nog steeds apart is dat ik er in het verleden geen last van heb gehad.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 18:52
Als je eens een sterretje in u voorruit hebt laten maken is het ongeveer hetzelfde. Ook dat blauw licht om de lijm uit te harden.

Topicstarter
SmokingSig schreef op donderdag 17 december 2015 @ 11:47:
Als je eens een sterretje in u voorruit hebt laten maken is het ongeveer hetzelfde. Ook dat blauw licht om de lijm uit te harden.
Ik ben nog niet zo lang 18 en jammer genoeg heb ik dus ook nog geen auto gehad om dit mee te maken! ;)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
UV is niet persé warm?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Heb je wel een beschermings bril op gehad toen ze met het felle blauwe licht bezig waren?

Select * from fish

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

UV is per definitie niet warm :)
Alleen de straling kan wel worden omgezet naar warmte op het moment dat het iets raakt en dat is sterk afhankelijk van de hoeveelheid straling.

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10
Zeehond schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:45:
Heb je wel een beschermings bril op gehad toen ze met het felle blauwe licht bezig waren?
Een bril op voor een apparaat wat in je mond zit?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jero_B schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:55:
[...]

Een bril op voor een apparaat wat in je mond zit?
ja,

soms zit dat gele ding op de buis van de lamp
somd houden ze die voor je ogen
soms is het gewoon handig om je ogen dicht te houden omdat ze hem niet gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://static0.goedgevoel.be/static/photo/2010/16/0/11/20100817154959/media_xl_3835166.jpg
Afbeeldingslocatie: http://thumbs.dreamstime.com/z/van-de-het-gebruiks-de-uvlamp-van-de-tandarts-vrouwelijke-pati%C3%ABnt-26818755.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 17-12-2015 15:02 ]

Iperf

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10
Ik moest inderdaad gewoon men ogen dichthouden :)

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

Jero_B schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:09:
Ik moest inderdaad gewoon men ogen dichthouden :)
Oké :)

Overigens confusion niek_S is toch TS?

Aangezien hij zij dat er fel blauw licht werd gebruikt vroeg ik mij af of hij wel een bril op had, of de ogen dich heeft gehad.

Bij mij heeft een keer zo'n ding in de ogen zitten schijnen, zonder dat ik een bril op had, en ze vertelde ook niet dat ik mijn ogen dicht moest houden :N

Select * from fish

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

Hann1BaL schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:49:
[...]

UV is per definitie niet warm :)
Alleen de straling kan wel worden omgezet naar warmte op het moment dat het iets raakt en dat is sterk afhankelijk van de hoeveelheid straling.
Het is de chemische reactie van het drogingsprcoes, en daar komt warmte bij vrij.
Ik werk zelf de hele dag met UV-'curing' materialen. Het wordt altijd heet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
[b]-zeehond schreef op donderdag 17 december 2015 @ 16:25:

Bij mij heeft een keer zo'n ding in de ogen zitten schijnen, zonder dat ik een bril op had, en ze vertelde ook niet dat ik mijn ogen dicht moest houden :N
Volgende keer ogen dicht doen dus ;)
Het is ook weer niet zo dat je er gelijk een beschadiging aan overhoudt. Dat oranje kapje aan die uv-lamp is overigens ook niet voor de patiënt bedoeld, maar voor de behandelaar. Zelden wordt het echt gebruikt.

@ts
Je hebt verschillende typen lampen. Wellicht heeft jouw tandarts in de tussentijd een nieuwe gekocht. Tegenwoordig zijn ze vaak feller, waardoor het uitharden sneller gaat.

Die lijm is meestal een dunne versie van normaal wit vulmateriaal, oftewel composiet. En dat is weer een kunsthars.

• Zeehond
  • Niet online

Zeehond

Seal with it!

LA-384 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:08:
[...]

Het is ook weer niet zo dat je er gelijk een beschadiging aan overhoudt. Dat oranje kapje aan die uv-lamp is overigens ook niet voor de patiënt bedoeld, maar voor de behandelaar. Zelden wordt het echt gebruikt.
Is inmiddels al weer zeker meer dan 5 jaar gelden. Ik draag al lang geen beugel meer. Maar even een waarschuwing had toen wel gemogen.

Op de leeftijd die ik toen had realiseerde ik mij overiges gaan niet dat het blauwe licht uv licht was en schadelijk is voor de ogen, Daar kwam ik later pas achter. Ik heb toen dus vrolijk naar dat blauwe licht zitten kijken (niet direct in de lamp maar toch).

Select * from fish

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je krijgt er hooguit lasogen van en dat duurt maar een ellendige nacht :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Aangezien het UV licht gericht is op een tand/kies, zul je dus, tenzij de tandarts/assistent echt aan het klungelen is, nooit rechtstreeks in de lamp kijken.
Je ziet het gereflecteerde licht, wat toch echt geen schade aan je ogen gaat aanrichten.
Een brilletje of een waarschuwing niet in het licht te kijken is volgens mij ook meer mocht er iets mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Excuses allemaal voor het laat reageren. Zit namelijk op stage en had het weer eens druk. Maaaar.. bedankt voor alle reacties. Toch leuk om zo weer wat bij te leren over UV en de verschillende eigenschappen ervan.
Zeehond schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:45:
Heb geen bril op gehad en er is mij ook niet vertel dat ik mijn ogen moest dichthouden maar het apparaat zat overigens zover in mijn mond dat ik zelf weinig van het licht zag. In feite wat Fly-guy samenvat in zijn reactie.

Hopelijk hoef ik nu niet meer terug naar de orthodontist en blijft het spalkje deze keer gewoon zitten. Mocht het wel zo zijn dat zal ik ervoor zorgen dat ik voor de zekerheid deze keer mijn ogen dichthoud! ;)
LA-384 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:08:
[...]

@ts
Je hebt verschillende typen lampen. Wellicht heeft jouw tandarts in de tussentijd een nieuwe gekocht. Tegenwoordig zijn ze vaak feller, waardoor het uitharden sneller gaat.

Die lijm is meestal een dunne versie van normaal wit vulmateriaal, oftewel composiet. En dat is weer een kunsthars.
Ahh dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom ik er deze keer wel last van had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
warhamstr schreef op donderdag 17 december 2015 @ 22:41:
Je krijgt er hooguit lasogen van en dat duurt maar een ellendige nacht :')
Als je geluk hebt, ken ook mensen die na 2 dagen nog met branderige ogen zaten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 13:30
Weet iemand of er een UV epoxy hardings pen is zoals 5secondsfix die wel werkt. Liefst eentje uit China. Uit Amerika komen zoveel berichten dat het weer een as seen on tv oplichterij ding is, dat ik er geen een bij de Blokker ga halen voor 15 euro.

Dit is het enige topic op tweakers over UV epoxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
Ik vond de ad op google en moest toch wel even heel erg hard lachen. "we pulled this 4000 pound truck out of danger. NOW THAT'S AMAZING!"
YouTube: 5 Seconds Fix \[ 5 Seconds Fix Review ]

Ik weet niet wat je wilt maken, maar het klinkt in mijn ogen als pure oplichterij. Het lijkt mij dat zo'n lamp bij de tandarts, aanzienlijk sterker UV licht produceert dan zo'n pen van €15,- Zelfs daarbij is het al belangrijk dat de dikte van het composiet niet meer is dan 1 á 2 mm. Is het dikker, dan dringt het UV licht niet vergenoeg door en hard het niet voldoende uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:46
Goed, dit is wel een topickaap van jewelste. Aangezien de vraag in het verleden al is beantwoord, doe ik hem nu op slot.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.