polyurethaan in een nylon mal

Pagina: 1
Acties:

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:54
Voor een hobby project ben ik opzoek naar wat expertise.
Ik wil graag een aantal model componenten maken door middel van deze te gieten met polyurethaan. ( shore 75D, zelfde materiaal als waar veiligheidshelmen mee worden gemaakt)

Hiervoor zit ik te denken aan een 3d geprinte mal, welk dus gemaakt is van nylon.

Nou wil ik graag weten of de polyurethaan niet blijft plakken aan de nylon mal. Ik kan namelijk nergens vinden of dit kan. Het enige wat ik tegen ben gekomen is dat er een aantal lijmen op polyurethaan basis zijn die gebruikt worden om nylon te verlijmen met andere plastic soorten.

Ik heb zelf overigens wel ervaring met het maken van mallen uit silicone, maar gezien het onderdeel wat ik wil maken redelijk klein is en de mal uit twee stukken moet bestaan is het erg lastig dit hiermee te doen.

Natuurlijk zijn andere tips met betrekking tot het maken van de mal ook welkom. ( moet wel een beetje betaalbaar blijven uiteraard)

ps: ik heb geen idee of dit de juiste plek is om topic aan te maken

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 21:11
Het probleem met een 3D print als mould is dat je je 3d stuk zal moet maken om je product eruit te halen.

Wat je beter kan doen is de model 3D printen en vervolgens met de print een siliconen mould maken. Ze verkopen sets voor de siliconen moulds.
Daardoor heb je dus een negatief van je product in de mould en kan je daarin vervolgens gaan gieten.

Let er wel op dat bij moulding er vaak krimp ontstaat bij het afkoelen. Dus als je een redelijk precise product nodig hebt je hiermee rekening moet houden. De krimpfactoren zijn gewoon op te zoeken.

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Heb zojuist eenzelfde soort project afgerond. Maar dan met een 3D geprinte mal van PLA. Deelbare en dus herbruikbare mal. Hebben een redelijk complexe vorm verschillende keren kunnen gieten. Dat ging verassend goed en gaan dat waarschijnlijk vaker toepassen. (shore 35 en dacht 70 uit dezelfde mal overigens.)

[ Voor 33% gewijzigd door warhamstr op 17-12-2015 08:13 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• lordprimoz
Marinusvw schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:03:
Het probleem met een 3D print als mould is dat je je 3d stuk zal moet maken om je product eruit te halen.

Wat je beter kan doen is de model 3D printen en vervolgens met de print een siliconen mould maken. Ze verkopen sets voor de siliconen moulds.
Daardoor heb je dus een negatief van je product in de mould en kan je daarin vervolgens gaan gieten.

Let er wel op dat bij moulding er vaak krimp ontstaat bij het afkoelen. Dus als je een redelijk precise product nodig hebt je hiermee rekening moet houden. De krimpfactoren zijn gewoon op te zoeken.
Ik heb rekening gehouden met de vorm van de mal om mijn product er zo makkelijk mogelijk uit te halen. Opzich zou ik nog een keer een mal kunnen maken van silicone, het probleem is dat dit erg dik is en tijdens het mengen er veel lucht in komt. Ik heb geen vacuumvat om dit er weer uit te trekken, wat dus zorgt voor bubbels in de mal...

Heb je eventueel een link naar zon set? ik heb de vorige keer gewoon een litertje silicone aangeschaft.
warhamstr schreef op donderdag 17 december 2015 @ 08:05:
Heb zojuist eenzelfde soort project afgerond. Maar dan met een 3D geprinte mal van PLA. Deelbare en dus herbruikbare mal. Hebben een redelijk complexe vorm verschillende keren kunnen gieten. Dat ging verassend goed en gaan dat waarschijnlijk vaker toepassen. (shore 35 en dacht 70 uit dezelfde mal overigens.)
de shore 35 is wel een hele zachte polyurethaan variant, die 75D is keihard. Kreeg je die shore 70( D?) ook nog een beetje fatsoenlijk uit de mal?

• warhamstr
Allebei losten ze net zo goed, mal wel zo gefabriceerd dat er niets opgesloten werd.

• lordprimoz
warhamstr schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:03:
Allebei losten ze net zo goed, mal wel zo gefabriceerd dat er niets opgesloten werd.
maak je ook nog gebruik van een mold release? ( ikzelf heb een bus met een wat hard achtig spul wat je met een doekje in je mal kan smeren). Denk dat een vloeibare/spuitbare variant wel handig is om te gebruiken.

Hebben jullie ook toevallig nog kleurstof door de polyrethaan gemengd? Mijn onderdelen moeten namelijk zwart worden. Bij epoxy, wat ik dus voorheen gebruikt heb, deed ik er een soort zwarte pigment op epoxy basis doorheen.

• warhamstr
Het gieten hebben we uitbesteed. Maar ben daar wel nauw bij betrokken geweest. Volgens mij werd de mal met een soort siliconen ingesprayed en meer niet. Mal aangepast met vulgat en ontluchtgat. Dat doen we vanaf nu meteen in de mal mee printen (er moet nog een mal gemaakt worden voor een ander product). product loste perfect en er bleef niets achter in de mal.

Ons eindproduct was knalgeel, omdat met dat daar nu eenmaal had staan :+

[ Voor 9% gewijzigd door warhamstr op 17-12-2015 13:38 ]

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 21:11
lordprimoz schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:42:
Ik heb rekening gehouden met de vorm van de mal om mijn product er zo makkelijk mogelijk uit te halen. Opzich zou ik nog een keer een mal kunnen maken van silicone, het probleem is dat dit erg dik is en tijdens het mengen er veel lucht in komt. Ik heb geen vacuumvat om dit er weer uit te trekken, wat dus zorgt voor bubbels in de mal...

Heb je eventueel een link naar zon set? ik heb de vorige keer gewoon een litertje silicone aangeschaft.
Ik moet eerlijk zeggen, de moulds die ik onlangs heb laten maken waren allemaal metalen moulds met speciale slides.

Ik zag hier heel wat nuttige info staan: http://www.siliconesandmo...and-models/documents.html

En hier een filmpje waar ze juist uitleggen hoe je ervoor zorgt dat je silicone mould niet te veel bellen hebben. Je moet namelijk heel langzaam gieten waardoor je de luchtbellen tijd geeft om naar boven te komen. YouTube: Siliconen Culinair Eetbare stenen

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Pagina: 1