SSD Installeren, hoe pak ik dat het beste aan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
edit: 3e en 4e vraag toegevoegd

Ik heb zojuist mijn Samsung 850 EVO 250GB ontvangen, welke ik dit weekend in mijn HP EliteBook 8570w wil gaan inbouwen. (TU Delft laptopproject 2012, zeer traag opstartende laptop, vraag me of er eigenlijk wel een i7 in zit)
De huidige harde schijf is 500GB groot en heeft volgens mij zijn beste tijd gehad, aangezien mijn laptop de laatste tijd regelmatig crasht. Deze harde schijf ga ik in een case plaatsen om als externe opslag te gebruiken voor alle foto's/video's etc. waar ik niet dagelijks bij hoef te kunnen.

Ik weet meer dan de gemiddelde Nederlander over computers, maar veel minder dan de gemiddelde persoon hier op Tweakers. Dus mocht ik domme vragen stellen, excuses daarvoor.

Ik heb de volgende vragen:

1) Ik wil binnenkort de upgrade naar Windows 10 gaan uitvoeren, kan ik dat dan het beste eerst doen en daarna de schijf gaan migreren (met het oog op de licentie)? Of een clean install doen op de SSD? Kan dat uberhaupt? Moet ik dan de disk installeren en dan de laptop opstarten terwijl er nog geen besturingssysteem op staat, hoe zit dat?

2) Als ik de data migreersoftware gebruik, gaan dan ook alle fouten die nu in de schijf staan, waardoor regelmatig crashes plaatsvinden, mee naar de SSD?

3) Hoe zit het met het klonen van een 500GB HDD op een 250GB SSD?

4) Als je je schijf gemigreerd hebt, is je oude schijf dan nog bruikbaar? Oftwel, staat daar dan ook nog een besturingssysteem op en heb je dus in feite twee licenties? Moet je deze dan eerst formatteren om deze als opslag te gebruiken?

Ik wil het liefst hetgeen doen wat het beste is en minste problemen oplevert, kunnen jullie mij adviseren?
Alvast bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door gop1 op 16-12-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gop1 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:39:

De huidige harde schijf is 500GB groot en heeft volgens mij zijn beste tijd gehad...
Deze harde schijf ga ik in een case plaatsen om als externe opslag te gebruiken voor alle foto's/video's etc.
Dat is in ieder geval niet de beste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08
1. Ik zou eerst je huidige installatie overzetten naar je ssd, anders gaat het installeren van Windows 10 uren duren.
2. Hopelijk niet, maar zodra de upgrade naar Windows 10 klaar en geactiveerd is zou ik alsnog voor de zekerheid een schone installatie er overheen gooien.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik weet niet wat je het beste kan doen. Maar lijkt het jezelf slim om als je AL verwacht dat de HDD niet meer helemaal jofel is, deze extern te gebruiken voor (belangrijke) data :S:S.

En weet je zeker dat het aan de HDD ligt, wordt de CPU niet te heet (heatsink vol stof, koelpasta hard dat geen contact meer maakt, geheugen of controller ervan gaar, moederbord gaar).. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
tinzarian schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:43:
[...]

[...]

Dat is in ieder geval niet de beste manier.
Ik ben tot nu toe nog nooit data kwijtgeraakt, de laptop crasht alleen vaak, dit gebeurt sinds een reparatie door een monteur. Ik weet alleen niet zeker of dit door een hardwarematig probleem komt. Misschien moet ik dat anders verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
gop1 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:46:
[...]

Ik ben tot nu toe nog nooit data kwijtgeraakt, de laptop crasht alleen vaak, dit gebeurt sinds een reparatie door een monteur. Ik weet alleen niet zeker of dit door een hardwarematig probleem komt. Misschien moet ik dat anders verwoorden.
Eens zal de eerste keer zijn en dan kom je hier zeker op GOT de vraag stellen "is mijn data nog te redden?". Sorry hoor, maar dat argument is absoluut geen garantie dat je je data niet kwijtraakt. Hell, het zou zo vandaag maar eens kunnen gebeuren...

Zorg eerst dat de laptop weer goed en stabiel blijft draaien, ga dan over op Windows 10. En voordat je ook maar iets doet, back-up je belangrijke data naar een 2e medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Doe eens een hd check en lees je s.m.a.r.t. waardes uit, dan weet je zeker of het aan de hd ligt en niet wat anders ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 08:38
[b]gop1 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:46
Eens zal de eerste keer zijn en dan kom je hier zeker op GOT de vraag stellen "is mijn data nog te redden?". Sorry hoor, maar dat argument is absoluut geen garantie dat je je data niet kwijtraakt. Hell, het zou zo vandaag maar eens kunnen gebeuren...
Iedereen loopt weer hard van stapel, terwijl alles wat TS eigenlijk zegt het volgende is:
De huidige harde schijf is 500GB groot en heeft volgens mij zijn beste tijd gehad, aangezien mijn laptop de laatste tijd regelmatig crasht
Die oorzaak-gevolgrelatie zou ik vooral proberen te staven met feiten. Hoe 'crasht' je laptop? Bluescreens? Bluescreenview. Als je dan toch de harddisk verdenkt is het checken van SMART info nuttig:

Check je SMART
Zorg eerst dat de laptop weer goed en stabiel blijft draaien, ga dan over op Windows 10. En voordat je ook maar iets doet, back-up je belangrijke data naar een 2e medium.
Dat kun je goed doen door een verse Windows 10 install op de SSD te zetten. Al dan niet na eerst te hebben nagelopen wat die 'crashes' werkelijk te betekenen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 16-12-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
ToFast schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:45:
Ik weet niet wat je het beste kan doen. Maar lijkt het jezelf slim om als je AL verwacht dat de HDD niet meer helemaal jofel is, deze extern te gebruiken voor (belangrijke) data :S:S.

En weet je zeker dat het aan de HDD ligt, wordt de CPU niet te heet (heatsink vol stof, koelpasta hard dat geen contact meer maakt, geheugen of controller ervan gaar, moederbord gaar).. Succes!
Dat is waar, ik zou het jammer vinden als er iets verloren gaat, maar zou het geen belangrijke data willen noemen.
Over de laptop zelf: de laptop werd steeds erg heet zonder externe koeling, hierop heb ik een paar maanden terug een garantieverzoek gedaan bij HP, waarop de heatsink assembly vervangen is. Door een foutje van de montrice is er kortsluiting ontstaan op het moederbord (kabeltje kapot geschroefd). Hierdoor is vervolgens het hele moederbord vervangen, inclusief koelpasta. Intern is de laptop dus helemaal fris.
sig69 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:45:
1. Ik zou eerst je huidige installatie overzetten naar je ssd, anders gaat het installeren van Windows 10 uren duren.
2. Hopelijk niet, maar zodra de upgrade naar Windows 10 klaar en geactiveerd is zou ik alsnog voor de zekerheid een schone installatie er overheen gooien.
1. Slim, had ik inderdaad niet aan gedacht dat dat ook nog een tijdje duurt, zeker met een HDD i.p.v. een SSD

2.Hoe gaat dat precies? Je gooit alsnog alles van je schijf nadat je alles overgezet hebt en dan installeer je alles opniew? Kan je dan niet beter meteen een clean install doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL3Y4R
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:06
Ik heb een clean install gedaan op mijn ssd, alle (belangrijke) data gebackupd, en toen mijn hdd geformateerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Iedereen alvast bedankt voor de tips tot nu toe.

Over de crashes:

1. De laptop start regelmatig op vanuit het niets
2. Blauw scherm is weleens voorgekomen, maar ook een zwart scherm met een hoop tekst
3. Het scherm valt regelmatig uit met de melding: "Display driver stopped responding and has recovered succesfully"

Bovenstaande gebeurt sinds dat er montrice aan gezeten heeft, moederbord is vervangen.
Soms gebeurt het een aantal keer achter elkaar, maar soms ook een tijdje niet, er is niet echt een pijl op te trekken. Alle drivers zijn up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08
gop1 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:55:
[...]

Kan je dan niet beter meteen een clean install doen?
Nee want Windows 10 moet eerst activeren. Daarna is je hardware id (of hoe het ook heet) gekoppeld aan je licentie en kan je een clean install doen (genoeg over te vinden overigens)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
sig69 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:05:
[...]

Nee want Windows 10 moet eerst activeren. Daarna is je hardware id (of hoe het ook heet) gekoppeld aan je licentie en kan je een clean install doen (genoeg over te vinden overigens)
Oké bedankt, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je een probleem laptop hebt, zou ik eerst kijken of de harde schijf nog goed is (crystaldiskinfo smart waarden),

is de schijf goed, dan zou ik eerst naar win10 gaan. Loopt dat lekker, dan was de oude windows dus niet lekker.

Werkt het goed, zet er de ssd in. Migreer windows, of zet het er weer clean op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
- Display driver stopped responding and has recovered succesfully. Dit heeft weinig te maken met je harddisk. Misschien toch eens andere (oudere) drivers daarvoor gebruiken. Het lijkt erop dat je 2 videochips hebt, een van de i7 integrated (aparte drivers) en een losse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Ik heb de CrystalDisk SMART check gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ocxinnyssbc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens de smart is de schijf goed, geen bad sectors enzo maar,
maar de gsense error rate is wel hoog, >14000

ik zou m toch niet meer vertrouwen en in de prullenbak doen..
Pagina: 1