Toon posts:

WiFi traag. netwerk te vol?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Laatste tijd heb ik t e.e.a. geautomatiseerd in huis. een NAS voor eigen cloud, IP camera voor beveiliging rondom etc.
Nu is het wifi erg traag geworden. doordat mijn eigen kennis hier niet zo ver in gaat, heb ik jullie hulp nodig!
Zelf heb ik geprobeerd te zoeken wat de oorzaak kan zijn, maar ik word werkelijk overspoeld door termen en type routers.

mijn vermoeden is dat er te veel staat aangesloten. de IP camera maakt gebruik van t wifi, de NAS niet.

Kan het zijn dat mijn router niet de capaciteit aankan? (Ik heb een Samsung router. Modem en router in 1 van Ziggo Horizon.)

Wat ik graag wil weten is de oorzaak waarom dit zo traag is geworden en ook een advies hoe ik dit kan checken en verbeteren.

Mvg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom!

Schets je plattegrond eens (alle verdiepingen als dat van toepassing is) en teken daarin de locaties van je netwerkcomponenten. Vertel ons ook wat voor apparatuur je hebt aangesloten: linkjes naar de Pricewatch worden op prijs gesteld (en als het toestel daar niet in voorkomt: een volledig typenummer).

Analyseer je omgeving met inSSIDer (PC) of Wifi-analyzer (Android) om te ontdekken of er (veel) stoorsignalen (op 2,4 GHz) in je omgeving zijn.

Verder: wat bedraad kan, daarin prik je een netwerkkabel. Telefoons, tablet en laptops uitgezonderd, maar bewakingscamera's verdienen eigenlijk een eigen draad.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Waar bestaat je netwerk uit? Gebruik je 2.4 en/of 5Ghz? Hoe druk is het op deze frequentie?

Er mist nogal wat informatie om je een goed advies te kunnen geven. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Sure, wel een NAS in je netwerk weten te proppen en van buitenaf bereikbaar kunnen maken, daarnaast je IP camera draadloos in je netwerk weten te hangen onder het mom "automatiseren" en dan ineens niet weten wat termen en routers zijn of hoe je Wifi/netwerk in elkaar zit......

Dat is het equivalent van het opvoeren/aanpassen van de motor in je auto om vervolgens op een autoforum de vraag te gaan posten dat je een zwarte auto hebt van een bepaald merk en dat je storingslampjes aangaan en ...vraag je daar ook even wat de oorzaak en de oplossing is, lekker makkelijk....

Geef zoals hier boven gevraagd eens is extra informatie en koppel eens alles los en ga dan maar eens testen of het beter is geworden ? Dan is het een kwestie van elimineren, maar als jij HD staat te streamen van bijvoorbeeld je camera en van je NAS naar een ander device via je WiFi netwerk en combineer dit met tig andere factoren, dan kan het heel goed zijn dat je bedraad netwerk en/of WiFi netwerk over zijn nek gaat, maar dat is puur speculeren zonder extra informatie.

Eventuele bandbreedte zou je via PRTG of SNMP kunnen inzien maar at vereist wel wat meer kennis en apparatuur, dan ga je naar een soort netwerkmonitoring toe.

http://www.paessler.com/prtg/download
http://oss.oetiker.ch/mrtg/

[ Voor 38% gewijzigd door Breezers op 16-12-2015 15:10 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik merk dat de laatste tijd niet alleen hier, maar ook in mijn kennissenkring. Van alles willen en kopen en tot op zekere hoogte aan de praat krijgen. Daarna mij vragen waarom het of dit niet werkt en ik vraag heb je al eens gegoogeld en zelf geprutst? Soms zijn er dingen die ze echt zelf wel hadden kunnen oplossen, maar soms ook zeer vreemde problemen, maar daarvoor moet ik ook flink prutsen en googlen.

EDIT: TS, heb je al eens de router gereboot, wat heb je verder proberen in te stellen etc?

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 16-12-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Tegenwoordig is het met alle How-To's vrij simpel dit allemaal te realiseren en dan achteraf tegen de beperkingen aan te lopen :)

Ik heb inSSIDer laten draaien en de situatie in kaart gebracht.
De Horizon box (Samsung smt-g7400) kan zowel 2.4 als 5.0 GHZ, maar hier in huis gaat alles over de 2.4 omdat simpelweg het apparatuur niet met 5.0 kan.
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/paz4v6lux/Home.png

de Horizon box functioneert zowel als router als modem. (niet ideaal. ook vanwege het ontvangst.. vandaar de wifi repeater.. ( http://freeimagehosting.n...c41c1ed02c3a4af1b2ae2.jpg )

Uit InSSIDer kwam het volgende, maar het zegt mij vrij weinig :'(
[img=http://s1.postimg.org/n25m12fbf/In_SSIDer.jpg]

Chromecast wordt niet intensief gebruikt.
De NAS momenteel als surveillance centrum voor de IP camera.

Vraag:
Ik snap dat dit te weinig en te vage informatie is voor iemand, maar wie kan mij adviseren hoe ik kan uitvinden waarom nu alles zo traag gaat? kan de router het niet aan omdat de IP camera ook via de wifi gaat?
Ik vraag niet om wonderen, maar een begin punt. Ook zodat ik hier van kan leren!

Nogmaals bedankt!

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 19:27 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 08:46

skate master

Autodesk Educator Expert

je zou simpel eens kunnen beginnen met devices stuk voor stuk uit te zetten en vervolgens de snelheid weer testen.
Dit is de eenvoudigste manier om een eventueel vertragend device te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:45

lier

MikroTik nerd

Zet als eerste de repeater uit (en gooi hem daarna weg 😉)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:53:
Zet als eerste de repeater uit (en gooi hem daarna weg 😉)
Hoezo dat? :)

Het is inderdaad de iP camera die t vertraagt.. Was ik dus al bang voor. Ontkoppel ik deze, is t probleem over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Repeaters halveren de doorvoer van je draadloze netwerk. Beter vervang je deze door een AP (of een router die je als zodanig instelt) die je via een netwerkkabel met je Horizondoos verbindt. Weggooien is misschien prematuur. Er bestaan repeaters die je ook bedraad kunt aansluiten, waardoor ze effectief een AP zijn. Maar aangezien je geen details geeft, is daarover weinig te zeggen op dit moment.

Kun je de camera (welke) bedraad aansluiten?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2015 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik de WiFi repeater vervangen door een oude router. Er is inderdaad geen optie dat ik m tot AP omzet. Goedkope Chineze meuk. Ach... :)

De camera hangt helaas ergens dat ik met geen mogelijkheid deze kan bedraden..

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:07:
Dan ga ik de WiFi repeater vervangen door een oude router. Er is inderdaad geen optie dat ik m tot AP omzet. Goedkope Chineze meuk. Ach... :)

Zorg dan voor extra WiFi Ap speciaal voor je camera en zorg dat deze door een igmp snooping switch geschieden blijft van je locale netwerk en Local WiFi.

Lesdictische is mijn hash#

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:19
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:07:

Hoewel niet ideaal zou een home plug verbinding eventueel een oplossing kunnen zijn. Met nadruk op kunnen omdat performance met home plug nooit gegarandeerd is.
Pagina: 1