Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-07 21:00
Goedemorgen,

Ik gebruik nu al enige tijd met plezier mijn Pioneer VSX-S510 in combinatie met de HKTS16 speakerset van Harman Kardon.
Destijds waren alle specificaties van de Pioneer nog niet bekend, wel dat 8 ohm ondersteund werd. Maar ik heb deze set eigenlijk gekocht omdat deze 110-watt per kanaal verstuurd. Aangezien de hkts16 op 120 watt zit.

Maar nu lees ik in de specificaties dat er maar 65 W/ch (8 ohms 20 Hz – 20 kHz, 0.5 % 1ch Driven) geleverd word. Dit is dus voor 1 kanaal. Welk wattage komt nu eigenlijk op mijn speakers terecht? Ik luister vrijwel altijd muziek op 5.1 (extreme stereo mode). En films op auto-surround als de film uiteraard 5.1 ondersteund.

Ik lees overal dat je niet zo met de cijfers van wattage bezig moet zijn, maar goed ik heb op verschillende sites gelezen dat een te laag wattage ook schadelijk kan zijn voor zowel je versterker als je set. Dit fenomeen wordt 'clippen' genoemd?

Ik heb bewust gekozen voor de Pioneer aangezien deze perfect in mijn tv meubel past. Dit is namelijk een kleine versterker. Ik heb ook geen andere versterker gevonden met zo'n kleine afmeting die zoveel levert.

Mijn grote vraag is eigenlijk: Is deze opstelling schadelijk voor mijn speakers of versterker of misschien voor beiden?

En als dit dan zo is zijn er dan versterkers die goed geschikt zijn voor de HKTS16 met een niet al te grote afmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Ik lees overal dat je niet zo met de cijfers van wattage bezig moet zijn, maar goed ik heb op verschillende sites gelezen dat een te laag wattage ook schadelijk kan zijn voor zowel je versterker als je set. Dit fenomeen wordt 'clippen' genoemd?
Hieruit opmakend dat je er al op hebt gezocht: nee, vermogen maakt niet zoveel uit. Een goede stelregel is: zolang je niks hoort vervormen is er niks aan de hand. En clipping hoor je heel duidelijk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Ik heb wel een goed gehoor maar niet heel veel verstand van audiosystemen. Kun je uitleggen hoe clipping moet klinken? En ik heb tot nu toe de volume nooit hoger dan 60 gehad (de reciever gaat tot vol.80). Stel ik zou dit wel dan zou er dan clipping ontstaan? En is dit per direct schadelijk of pas op langere termijn. Dus lang volume te hoog laten staan. (gemiddeld staat het volume tussen de 30 en 45 afhankelijk v/d bron).

kijkt op dit moment youtube video 'what is clipping'>

[ Voor 7% gewijzigd door basvis op 16-12-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kun je uitleggen hoe een schaap klinkt? ;) Nee, ik kan het je niet uitleggen. Misschien dat ik nog het beste kan zeggen dat het niet natuurlijk klinkt. Wellicht kun je iets vinden op Youtube. Het is in ieder geval duidelijk hoorbaar als vervorming als je te hard draait. Wellicht interessant leesvoer: http://www.avsforum.com/f...wering-clipping-myth.html

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
JT schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:27:
Kun je uitleggen hoe een schaap klinkt? ;) Nee, ik kan het je niet uitleggen. Misschien dat ik nog het beste kan zeggen dat het niet natuurlijk klinkt. Wellicht kun je iets vinden op Youtube. Het is in ieder geval duidelijk hoorbaar als vervorming als je te hard draait. Wellicht interessant leesvoer: http://www.avsforum.com/f...wering-clipping-myth.html
Bedankt _/-\o_

Ik lees net bij de speakerspecificaties het volgende:
Speaker Maximum Recommended Amplifier Power 10 ~ 120 watts
Dus dit zal inderdaad wel geen probleem zijn.

Maar stel ik vind een set die wel 120watt per kanaal wegstuurt bij 8Ohm klinkt het dan ook beter? Of maakt dit echt niks uit? En als ik dan het volume voluit draai gaat er niks kraken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tov 65w is 120w ongeveer 2,9db meer. Pas rond de 2db meer kan een mens waarnemen, 3db is nog steeds minimaal. Dus je kunt niet veel harder spelen. Verder zegt vermogensspecificatie niks over geluidskwaliteit (kort door de bocht maar zeker in deze klasse kun je dat aanhouden als stelregel).

Koop alleen wat anders als het beter klinkt (kan best met een versterker met hoger vermogen zijn maar dan ligt het niet aan de toename van vermogen) en/of de andere versterker heeft features die je graag wil hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 16-12-2015 15:58 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
JT schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:57:
Tov 65w is 120w ongeveer 2,9db meer. Pas rond de 2db meer kan een mens waarnemen, 3db is nog steeds minimaal. Dus je kunt niet veel harder spelen. Verder zegt vermogensspecificatie niks over geluidskwaliteit (kort door de bocht maar zeker in deze klasse kun je dat aanhouden als stelregel).

Koop alleen wat anders als het beter klinkt (kan best met een versterker met hoger vermogen zijn maar dan ligt het niet aan de toename van vermogen) en/of de andere versterker heeft features die je graag wil hebben.
Ok dankjewel hier kan ik mee vooruit. Ik laat mijn installatie voorlopig zoals hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Ok ik kom er toch nog even op terug. Hadden jullie voor de HKTS-16 van Harman kardon een andere reciever gekocht? Of is de Pioneers-VSX s510 een prima keus?

De VSX s510 wit kost op dit moment nog €370 nieuw zoiets heb ik er ook voor betaald. Het grote voordeel van dit apparaat is de connectiviteit (spotify, internet radio en 6 hdmi inputs + 1 arc voor naar tv).

(Even buiten het feit dat een grote reciever niet in mijn tv meubel past).

Ik ben namelijk nieuwsgierig of er een reciever is die veel beter geluid produceert dan de Pioneer die ik nu heb voor rond het zelfde budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik had eerder een andere speakerset gekocht :P

Als je zoekt naar een kleine/lage receiver heb je niet veel keuze. Of deze serie van Pioneer of de NR-reeks van Marantz. Verschil zit hem in het type versterker: Klasse D van Pioneer en A/B van Marantz. Verder is het vooral persoonlijke voorkeur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
FeaR schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:10:
Ik had eerder een andere speakerset gekocht :P

Als je zoekt naar een kleine/lage receiver heb je niet veel keuze. Of deze serie van Pioneer of de NR-reeks van Marantz. Verschil zit hem in het type versterker: Klasse D van Pioneer en A/B van Marantz. Verder is het vooral persoonlijke voorkeur.
Je bent niet positief over de HKTS16? Ik ben geen audiofiel maar ik vind het geluid wat deze set produceert echt goed. Misschien mist het geluid wel wat 'warmte' maar daar kan ik mee leven. Ik ben benieuwd wat jij in deze set mist of waarom je een andere set zou kopen.

Qua versterker ligt de marantz ligt dan alweer best ver uit de prijsklasse vergeleken met de Pioneer. (Prijs/Specificaties). Je zegt dat het een persoonlijke voorkeur is, maar kan over het algemeen gezegd worden dat Marantz betere kwaliteit levert?

Ik luister vooral muziek en kijk films (waar 5.1 echt wel mooi is op de HKTS16).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En muziek dus duidelijk een stuk minder ;) Je werkt met melkpakjes, en de sub moet het meeste werk doen. Dat hoor je gewoon :)

Of Marantz betere kwaliteit levert dan Pioneers: das geen algemene uitspraak. Een zware pioneer kan een instap Marantz wegspelen en andersom. Maar zie het als: beide geven alle waar naar zijn geld.

Hamvraag is: waarom zet je je installatie zo hard, omdat je wat mist? Zo ja, dan moet je dat in je speakers zoeken en niet in je versterker.

En waarom FeaR een andere speakerset zou kopen kan ik wel invullen. Ben zelf ook geen fan van melkpakjes. Geef ons maar vloerstaanders :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
The Eagle schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 14:40:
FeaR een andere speakerset zou kopen kan ik wel invullen. Ben zelf ook geen fan van melkpakjes. Geef ons maar vloerstaanders :)
Het hoeft niet meteen een vloerstaander te zijn, een mooie boekenplankspeaker mag ook. Maar toch wel iets met minimaal een 5" woofer zodat je iets verder door loopt in het laag en niet zo op de subwoofer leunt. Waarbij de Harman Kardon sowieso een set is die niet ver doorloopt in het laag desondanks de losse subwoofer: 45 Hz-20 kHz (-6 dB). Een beetje speaker perst er al meer uit.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 19-12-2015 16:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat dus idd. En het zou me niks verbazen als dat exact de reden is waarom TS het idee heeft dat zijn combi niet helemaal lekker is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Ok ik snap het, deze speakertjes zijn eigenlijk gewoon te klein voor een 'vol' geluid en hij leunt dus teveel op de sub. Vloerstaanders is wel de toekomst. Het appartement waar ik nu in zit is echter maar 32m2, de zitruimte is zon 10m2.
Dus vloerstaanders passen qua ruimte al bijna niet en word misschien juist weer een overkill. Maar voor de toekomst wil ik hier graag heen. Nu kan dat qua ruimte en financiën nog niet (Student). Ook de buren zullen zo'n set niet waarderen. Heb al gekeken naar een andere set hiervan vond ik Klipsch een interessant merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als je 4 Ohm speakers koopt, kunnen ze wel tot 110W versterkt worden. Het beste zijn misschien speakers van rond de 80W of zie ik dat verkeerd? Dat zeggen ze in onderstaande video. :P

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat gaat over PA systemen en das een iets andere tak van sport dan een gewone thuisinstallatie. Bij PA tellen sommige zaken een stuk meer mee. Heeft met name te maken met het feit dat je zoveel mogelijk mensen wilt kunnen bereiken met je geluid. Vandaar ook de naam PA: staat voor Public Address :)
basvis schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 19:04:
Ok ik snap het, deze speakertjes zijn eigenlijk gewoon te klein voor een 'vol' geluid en hij leunt dus teveel op de sub. Vloerstaanders is wel de toekomst. Het appartement waar ik nu in zit is echter maar 32m2, de zitruimte is zon 10m2.
Dus vloerstaanders passen qua ruimte al bijna niet en word misschien juist weer een overkill. Maar voor de toekomst wil ik hier graag heen. Nu kan dat qua ruimte en financiën nog niet (Student). Ook de buren zullen zo'n set niet waarderen. Heb al gekeken naar een andere set hiervan vond ik Klipsch een interessant merk.
Grote vloerstaanders snap ik dat niet past. Maar een kleine Klipsch (zeg de F10 ofzo) heeft niet een hele grote footprint en kun je dus meestal wel kwijt. Heb zelf de F1's als rears en das een heel volwassen speaker. Kost bovendien geen kont, voor 100 euro per stuk ben je de man. Wereld van verschil met die HK melkpakjes, trust me.
En dan merk je ineens ook het voordeel van een goede hifi set: dan hoor je ook op lage volumes alles. Hard spelen is niet zo moeilijk, zacht des te meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
Dankje voor de feedback.

En het merk Jamo zie ik veel voorbijkomen. Is er ergens misschien een ranking qua HiFi audio? Dit lijkt me bijvoorbeeld ook een mooie (betaalbare) set. Jamo S626.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee want het is afhankelijk van smaak. Er is ook geen ranking voor kleur. Als je een impressie wil van wat goede merken zijn volgens de hobbyisten/enthousiastelingen koop dan een beetje fatsoenlijk hifiblad (geen Nederlands blad want dat is commercieel of heel zweverig). Hifi+ of HifiChoice of iets dergelijks. Duitse bladen hebben vaak ook metingen erbij, is ook wel handig.

Maar zelfs dan, elk merk heeft z'n goede en slechte producten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvis
JT schreef op maandag 21 december 2015 @ 09:48:
Nee want het is afhankelijk van smaak. Er is ook geen ranking voor kleur. Als je een impressie wil van wat goede merken zijn volgens de hobbyisten/enthousiastelingen koop dan een beetje fatsoenlijk hifiblad (geen Nederlands blad want dat is commercieel of heel zweverig). Hifi+ of HifiChoice of iets dergelijks. Duitse bladen hebben vaak ook metingen erbij, is ook wel handig.

Maar zelfs dan, elk merk heeft z'n goede en slechte producten.
Ok bedankt. Ik snap wel wat je bedoelt, het is natuurlijk ook zeer onderhevig aan smaak. Maar als ik het met bijv. auto's vergelijk kan je bijvoorbeeld zeggen dat Duitse auto's bekend staan om kwaliteit en luxe. Maar ik ga me er verder in verdiepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

En ik kan je genoeg uitzonderingen noemen daarvan ;) Zo is het precies ook met speakers.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1