Windows 10 alle gegevens weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik krijg zojuist een aantal paniek berichtjes van mijn moeder, waar blijkbaar iets mis is met de Windows installatie.

Voor zover dat via de telefoon en met foto's van hetgeen op de monitor staat kan, heb ik het volgende kunnen herleiden.

Het gaat om een Medion PC van de Aldi, die met Windows 8 geleverd was. Deze is geüpdatet naar 8.1 en daarna naar 10. Dit werkte gisteravond nog prima.
Vandaag start mijn moeder de computer weer op, en blijkt ineens alles weg te zijn. Geen documenten meer, geen afbeeldingen. Windows heeft de standaard bureaubladachtergrond (die hele dure foto van een raam) en er staan alleen standaard icoontjes op het bureaublad (wat Aldi en Medion dingetjes, de prullenbak, een McAfee snelkoppeling en Chrome).
Verder zijn ook alle geïnstalleerde programma's weg

Systeemherstel geeft alleen een mogelijkheid om het systeem opnieuw naar fabrieksinstellingen in te stellen (wat nu dus eigenlijk al geval lijkt te zijn) en een optie voor geavanceerde opstartopties, maar niets met een systeemherstel voor gisteren. Overigens heeft dat voor zover ik al gevonden heb toch geen invloed op documenten.

Ik wil vanavond langs gaan om te kijken wat ik kan doen, maar vooralsnog heb ik nog geen idee wat hier aan de hand kan zijn.
Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt kan zijn, en belangrijker, of en hoe dit ongedaan kan worden?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Vermoedelijk userprofile naar de knoppen/onbereikbaar. Daar zitten o.a. ook de links naar je documentenmappen in. En dan is het niet zo gek dat je ze niet meer ziet. Ze zijn er nog wel in C:\Users\%Username%.

Kwam in Win7 en 8 ook voor. In essentie wordt er even een kopietje gemaakt van een registersleutel tijdens afsluiten en een tijdelijke andere neergezet met de originele naam.
Als dat niet correct terug gezet wordt, krijg je een blanko profiel (of kan je helemaal niet meer inloggen).

In HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\ CurrentVersion\ProfileList staat dan een submapje met de extensie '.bak' er achter. Dat is het correcte profiel. De gelijknamige zonder '.bak' verwijderen of hernoemen en bij de huidige '.bak' versie haal je gewoon '.bak' er af.

Rebooten en klaar.

Ik vermoed iig dat dat het probleem is. Snelle check in Regedit en je weet genoeg :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-07 21:55

Salmon

.NET developer

Als wat hierboven niet kan maar een rollback doen naar W8.1 indien mogelijk? Ik vind 't een gek verhaal.

Zoals hier aangegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Salmon schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:34:
Als wat hierboven niet kan maar een rollback doen naar W8.1 indien mogelijk? Ik vind 't een gek verhaal.

Zoals hier aangegeven wordt.
Let wel op, die downgrade/rollback optie verdwijnt na 1 maand gebruik van Win10.
Dus als dat langer geleden is, heb je die optie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Rollback zal niet meer mogelijk zijn, volgens mij is het al wel langer dan een maand geleden. Ik ga er vanavond langs, en dan zal ik de optie van McKaamos eens proberen.

Bedankt in ieder geval zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
The_Fes schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:22:
Heeft iemand enig idee wat hier gebeurt kan zijn, en belangrijker, of en hoe dit ongedaan kan worden?
Op basis van deze informatie is het maar raden. Je moeder kan ook zelf de PC naar fabriek instellingen teruggezet hebben.

Je kan kijken of je nog haar profiel kan vinden op de harde schijf, als het inderdaad alleen om een kapot profiel gaat. Indien het om een reset naar fabrieksinstellingen gaat wordt het lastiger. Je kan dan nog van die herstel programma's proberen, maar hoeveel je er mee weet te redden is op voorhand niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
McKaamos schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:32:
[...]
Ik vermoed iig dat dat het probleem is. Snelle check in Regedit en je weet genoeg :)
Heb even telefonisch consult gegeven, en dit bleek het inderdaad te zijn. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

The_Fes schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:20:
[...]

Heb even telefonisch consult gegeven, en dit bleek het inderdaad te zijn. Bedankt!
You're welcome! :)

Pagina: 1