Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• gidoneas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik zoek een?
Smartphone, die niet op android draait, omdat ik tot nu toe eigenlijk alleen maar android gehad heb en wel toe ben aan iets nieuws.

Wat is je budget?
35-45 euro per maand bij een abonnement. Wordt Tele2 denk ik, gezien de lage tarieven

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Een goede, degelijke smartphone te hebben. Ik ben altijd wel weg van high-end geweest, maar dit keer wil ik net onder de top class zitten, omdat de prestaties van deze toestellen ten opzichte van de echte high-end toestellen, naar mijn idee, niet opwegen tegen de prijs.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals de titel al zegt heb ik drie toestellen op het oog.
Allereerst de Iphone 6 (64gb).
Aangezien de veranderingen van de 6s t.o.v. de 6 het in mijns inziens niet waard zijn om zoveel meer te betalen, dacht ik toch voor de iphone 6 te gaan, alleen is 16 Gb wel weinig.

Daarnaast de Microsoft Lumia 950 of de 950 XL.
Supermooie toestellen, alleen ben ik er nog niet helemaal over uit of Windows 10 stabiel genoeg is. verschillende functies zijn nog in beta, cortana is in nederland niet beschikbaar, etc. was W10 wel stabiel en was cortana al in het Nederlands, had ik de 950 gedaan, of de XL natuurlijk.

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat vinden jullie? Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar als het ene nog niet helemaal af is, is het dan niet makkelijker om er over twee jaar weer eens naar te kijken?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
Ik heb beide toestellen, de iPhone 6 voor werk, en de 950XL prive.
De iPhone 6 is saai en degelijk, alles doet het er wel op, overal zijn 100 apps voor, en je zit strak in het Apple jasje wat mag en niet mag. In mijn ogen is er maar 1 echt min punt, er is geen terug knop, dat zit in de apps overal ergens anders verwerkt, of je moet op de Home knop klikken en van voor af aan beginnen na afsluiten app.
De 950XL met W10 is niet helemaal af, maar voor mij wel stabiel, uniek met iris scanner, verwisselbare batterij, SD kaart, maar soms geen app, of alternatieve app, of website waar je op aangewezen bent. Windows is het kleinste platform dus meestal niet eerste keuze voor updates of nieuwe apps, andere kant, mis je dan probeersels van fabrikanten die falen ;) Grote voordeel, wel terug knop. Cortana mis ik niet, maar gebruik ook Siri niet en op mijn vorige Prive telefoon ook geen Google Now.

In jou geval zou ik lekker de iPhone 6 nemen aangezien je gewoon een saaie degelijke telefoon wilt net onder de topklasse, en dat is de iPhone wel. De 950XL vereist toch een iets avontuurlijker insteek plus het is iets om mee gezien te worden, geen 13 in een dozijn.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De stabiliteit van W10M is hit or miss. Mijn 950 is volgens mij een van de stabielste van het forum, merk qua stabiliteit geen achteruitgang bij dagelijks gebruik vergeleken met mijn Lumia 820, die gewoon zeer stabiel was. Geen vreemde battery drains, SD kaart doet het gewoon vanaf dag 1 zonder gedoe, geen crashende apps, geen reboots, irisscanner werkt goed, op de krakende achterkant na niks aan het handje.

Maar, er zijn ook mensen die de meest interessante en irritante problemen hebben met hun 950 en 950xl, al zullen er ook mensen zijn met de meest interessante problemen bij de iPhone.

De kans op gedoe is bij de iPhone wel kleiner dan bij de 950 en 950xl ,dat moet ik eerlijk zeggen. Die laatsten hebben gewoon meer kans op probleempjes, gelukkig wel softwarematige probleempjes, de telefoon zelf is op zijn kraak-achterkantje heerlijk degelijk, voelt net zo solide als de oude baksteen Lumia's van weleer.

Bij W10M moet je inderdaad met apps pragmatisch zijn. Kranten apps missen bijvoorbeeld, ook geen 3th party, maar de websites zijn prima, en pinbaar op het startscherm als je dat wil. Apps zijn wat kaler dan hun Android en iOS neefjes, Whatsapp en bank-apps hebben daar bijv. last van. Of je zit aan 3th party, zoals voor bijv. de NS [Trein] en Youtube [Metrotube].

Sommige mensen vinden dat vervelend, ik niet. Jij misschien wel, of niet, dat is iets wat je aan jezelf moet vragen.

Nederlandse Cortana zie ik pas over tijden gebeuren, wel moet ik zeggen dat ze mijn Nederlandse-Engels erg goed verstaat, en de zoekopdrachten zijn vergeleken met W8.1 veel meer geoptimaliseerd voor je locatie, iets in het Nederlands zoeken werkt nu zowaar best goed als je telefoon qua taal in Engels-VS staat.

Ik denk dat komend vanaf Android W10M misschien wel makkelijker te begrijpen is dan iOS. Het settings menu is behoorlijk gejat van Android bijv, net als het hamburgermenu, en ook de notificatiedrawer-ding heeft zo zijn Android trekjes. Mijn overstap van android 4.0 naar W8 vond ik iig vrij makkelijk [en W8 was nog behoorlijk niet-android], en met Androids kan ik ook nog wel overweg, maar iOS vind ik zelf, vooral door het gemis van de terugknop, echt niet lekker en logisch werken. Maar, da's persoonlijk.

En dan moet je ook nog eens kijken wat je nou wil met je telefoon. Grote voordelen van de Lumia's kunnen zijn Continuum en de geweldige camera, net als de verwisselbare accu en het SD slot. Maar, heb je die dingen niet echt nodig, zijn dat natuurlijk niet echt voordelen.

De Lumia's zijn wat high-end'er, en misschien qua telefoon zelfs wel degelijker: polycarbon verslaat in mijn ogen alu echt wel als het op duurzaamheid aankomt. Qua OS weet je bij de iPhone gewoon precies wat voor vlees je in de kuip hebt, maar, je krijgt naar mijn mening wel minder telefoon voor je geld.

Al met al zijn ze allebei prima keuzes, maar wat de beste keuze is, tja, dat ligt echt aan je verdere eisen.

People as things, that’s where it starts.