Wasmachine: functie halve wasjes en snel wassen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-07 15:35
Hoi,

Ik zou graag het volgende willen weten.

Op mijn (oude) wasmachine zit een functie/knop voor halve wasjes.
Idd een functie/knop snel wassen.

Mijn vraag is. Kan iemand mij vertellen als je de halve wasjes kies of hij dan ook de helft van de energie/water vebruikt?

Wat gebeurt er precies bij snel wassen? Verbruik je dan ook meer energie? Omdat je misschien in een korte tijd het water snel opgewarmd moeten worden.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De standaard tegenvraag: wat heb je zelf al geprobeerd uit te zoeken? Welke wasmachine gaat het om?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:25
Staat allemaal in het boekje.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:37
Niet vergelijkbaar, maar ik had eens het verschil gemeten tussen het katoen programma (2,5 uur) en dagelijkse was programma (1uur). Zowel in water als in energie scheelde het nauwelijks.

Bij een "halve was" stand zal het wel wat minder zijn, waarom anders die optie toevoegen? Maar het zal geen 50% zijn.

Overigens zou de snelheid van het opwarmen van het water niet veel uit moeten maken voor energieverbruik. De hoeveelheid water wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Laatst online: 04-07 12:13

Jean Paul

Reservebelg

Vaak geen 50% nee, eerder 25% maar afhankelijk van machine en programma. Staat allemaal in de handleiding, inclusief waterverbruik en dat je wasmachine dan ook echt half vol of een derde vol mag zitten, anders wordt je was niet nat.

Vroeger beantwoordde je zulke vragen met RTFM...

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49
Let wel op snelle programmas kunnen heel duur zijn. Mijn zus gebruikte dit altijd zo ook op haar nieuwe machine na een jaar is hiervan de ballast losgetrild omdat de snelle programmas een aantal zaken behoorlijk abrubt doen. Dit staat notabene in de handleiding (maar ja wie leest die :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Jean Paul schreef op woensdag 16 december 2015 @ 07:04:
Vroeger beantwoordde je zulke vragen met RTFM...
Gelukkig zijn we dan ondertussen geëvolueerd en een beetje beleefder geworden. Oef.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Dit zou je moeten kunnen vinden in de handleiding.
Even een zijspoor, mbt een vaatwasser (geen wasmachine maar wellicht ter referentie).
Toevallig kort geleden uitgezocht wat de standen op mijn vaatwasser nou werkelijk deden.
(bosch) het verschil tussen "variospeed" (==snelwas) en "half programma" (==half programma). Half programma heeft namelijk maar minimaal effect op de tijd.Variospeed schraapt er zo even ~30% vanaf.

Blijkt:

Variospeed: Snel was programma, het water wordt minder lang mee gewassen en 1x vaker gewisselt. Ook wordt de temperatuur vehoogd (om in de kortere tijd toch het vuil te kunnen losweken).
Gevolg: Meer stoomverbruik, meer water verbruik, kortere tijd.

Half programma: Eigenlijk het tegenovergestelde van Variospeed. Er van uit gaande dat bij een half programma ook het water minder snel wordt vervuild, wordt het water minder vaak gewisselt, en ook de temperatuur gaat iets om laag. Ofwel, minder water en minder stroom verbruik. Het programma daarintegen is maar 10 minuten korter dan het "normale" programma.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

demichel schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:30:
[...]

Gelukkig zijn we dan ondertussen geëvolueerd en een beetje beleefder geworden. Oef.
Dat zal. Maar het gaat nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 07:44
Bij de aanschaf van mijn nieuwe wasmachine vertelde de verkoopster dat een snelle was meer energie verbruikte dan het normale programma. Weet niet of het waar is, ze leek er veel verstand van te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als ik met mijn auto ergens snel wil zijn dan verbruikt de auto ook meer energie.

Als ik een snelle was willen draaien verbruikt de machine ook meer energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 12:59
Goed RTFM is misschien wat onaardig, maar met het totale gebrek aan gegevens over merk/type en het hoge helpdeskgehalte van de vraag gaat hier een slotje op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.