EFI Shell doemt op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konkman
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-04-2016
Beste forumleden,

Na het schoonmaken van mijn zelfgebouwde PC wilde ik deze, natuurlijk, weer opstarten. In plaats van het bekende Windows icoontje, doemde het EFI Shell scherm op:

"EFI Shell version 2.31 [4.655] Current running mode 1.1.2 map: Cannot find required map name.

Press ESC in (5-1) seconds to skip startup.nsh, any other key to conitue. Shell>_"

Nu heb ik op verschillende fora gezocht naar een oplossing, waar ik uiteindelijk niet uitkwam,mede door te weinig kennis over pc's. Wel wist ik naar het bios-scherm te komen ("Shell>exit"). Daar kwam ik erachter dat mijn moederbord de SATA-systemen (HDD en CD-drive) niet herkent. Verder heb ik niets geprobeerd, aangezien ik sneller iets kapot maak dan repareer.:S

Hier, naar mijn idee de belangrijkste specs, mijn specs:
- Windows 10 64bit (alleen download van afgelopen juli, daarvoor Windows 8.1 64bit met CD etc)
- MoBo: MSI Z97 Gaming 3
- CPU: Intel i5-4670 3.4 GHz, 6mb
- GPU: Asus GTX-760 DC2
- HDD: Samsung HD103UJ 1000GB
- CD-Drive: LG GGC-H20L

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft, heb m'n PC hard nodig, niet alleen voor games :P.
Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg,

Rijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:16

franssie

Save the albatross

Met het niet herkennen van de SATA HDD bedoel je dat je BIOS deze niet ziet? Dan zit er toch misschien een kabel los, zit de kabel van de voeding er wel goed in?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konkman
De Bios geeft inderdaad aan dat er geen HDD en CD-Drive aangesloten zijn. Ik heb de voeding gecontroleerd en het opnieuw geprobeerd, maar geen resultaat...

• Martin96
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 22:44
Heb je je BIOS al eens gereset? Het is wel vreemd dat je SATA devices niet meer herkent worden in je BIOS na het schoonmaken.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:15
In je bios moeten alle SATA drives herkend worden, zo niet dan eerst alle aansluitingen controleren, zeker als je e.e.a. fysiek schoongemaakt hebt denk ik dat er een kabeltje los zit. Eventueel even alle SATA (moederbord+drives) en power aansluitingen van de drives goed aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konkman
Beste,

Bedankt voor het meedenken! Het bleek dat de voeding naar zn schrootje was. Hoogstwaarschijnlijk doordat ik mn pc deels met de stofzuiger had schoongemaakt😖. Na deze vervangen te hebben, moest ik alles helemaal opnieuw instaleren. Nu is er een nieuw probleem opgedoken... Als mn pc is opgestart en ik zit op mn bureaublad, dan:

- staat er geen enkel snelkoppeling,

- als ik een programma die in de taakbalk staat probeer te openen wordt deze wel gestart, maar wordt niet getoond (geldt niet voor start).

- de tijd, datum e.d., wat rechts in de taakbalk is te vinden, is verdwenen.

Ik denk dat het iets te maken heeft met het verkeerd instaleren van de drivers/windows. Overigens is het nu Windows 8.1 ipv Windows 10, aangezien ik alleen van 8.1 een disc heb.

Alvast bedankt!

Rijk

P.S. ik weet niet zeker of dit in een nieuw topic moet...
Pagina: 1