Geen games meer --> huis, tuin en keuken pc config

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ben inmiddels de 30 gepasseerd. Waar ik 'vroeger' nog wel eens wat games speelde (C&C Generals, SCI & SCII) is dat nu niet meer het geval. Ik irriteer me met de huidige computer vooral aan het trage opstarten (van zowel pc als programma's). Een SSD wil ik dus zeker hebben. Hoeft niet groot te zijn aangezien ik nog een 2TB Synology in mijn netwerk heb zitten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een cap op het budget, vind het echter zonder om veel geld uit te geven voor een systeem dat qua performance overkill is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord en beeldscherm zijn reeds voor handen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niet zo gek veel. Ik vind het lastig om iets te kopen waarvan ik weet dat het niet tot het snelste behoort, maar ben realistisch genoeg om te weten dat ik een echt snelle PC niet meer nodig heb. Ik had het 5 jaar geleden niet gedacht, maar zelfs een videokaart is niet nodig. On-board graphics is voldoende.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mwja niet echt. Heb bij Intel wel een beter gevoel dan bij AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt op het bureau in een hoekje te staan. Liefst dus geen al te grote bak. Aangezien ik geen videokaart of grote processor koeler nodig heb is een kleine kast prima.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zit niet meer zo 'in de computers'. Heb de BBG bekeken en verschillende builds en reacties op dit forum gelezen. Tevens wat research gedaan naar de huidige processor ranges. Ik hoor graag van de experts of dit systeem de goedkeuring kan krijgen, of het veel beter kan, of het veel goedkoper kan, etc.

Mijn gevonden configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 126,95€ 126,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 59,90€ 59,90
1Sharkoon CA-M Zwart€ 43,95€ 43,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 46,50€ 46,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial BX200 240GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,95

Korte toelichting op configuratie:
Proc: Vind het een fijn gevoel om een nieuwe Skylake proc te hebben. Aangezien ik niet game is een quad core niet nodig en is een i3 volgens mij voldoende.
MB: Hoeft geen hippe features. Goedkoopste 1151 socket is €53. Mijn keuze kost €60, maar heeft wel DDR4 ondersteuning. Voordeel is ook HDMI out port. Denk het nu niet nodig te hebben, maar je weet nooit :)
Behuizing: Tja lastig. Ik vind dit wel een mooie. Aangezien de behuizing in de hoek komt te staan kan de aan/uit knop niet aan de rechterzijde zitten. Bij deze kast zit de knop en usb aan de voorzijde, dat is fijn. Ook zie ik mogelijkheid tot fan aan de bovenkant. Ook ivm met opstelling in hoek lijkt me dit mbt tot airflow wel handig.
Geheugen: Weinig verstand van. Dit zag er hip uit en heb ik in andere builds ook teruggevonden. Wel vragen over. Is dit beter dan dit: Crucial CT2K4G4DFS8213? Verschil is 2400mhz vz 2133 mhz. Ook zie ik verschil in 2 of 1 reepje, maakt dit nog wat uit? Uitbreiding naar de toekomst toe interesseert me niet. Tegen de tijd dat ik iets nieuw koop, koop ik waarschijnlijk toch nieuw mobo+cpu+geheugen.
Voeding: Heel veel wattage heb ik niet nodig. Volgens mij is bequiet een betrouwbare voeding met veel bang for the buck.
SSD: Crucial vind ik vaak terug als een betrouwbare SSD met goede controller. Verschil tussen 120Gb (BX100) en 240Gb is nihil, dan prefereer ik de 240Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 19:34
Als je niet met zware software gaat werken is een pentium cpu ook afdoende. het enige wat de pentium TOV i3 mist is hyperthreading.

Wat mogelijk in de toekomst jammer is, is dat je mobo geen support heeft voor nvme? Nu zal je SSD max tot 600 MB/S werken. Er zit meer rek in als je een mobo haalt met NVME support, maar of je die snelheid toekomistig nodig gaat hebben is punt 2.

Behuizing is persoonlijk, toch zou ik de pricewatch: Cooler Master Silencio 352 willen opperen: een erg stille nette case.

Voeding is prima! Volgens mij de beste low wattage voeding op de markt, prijs/performance wise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:45

Trygve

Redacteur
Mooie setup! De processor is inderdaad misschien al overkill voor jouw doeleinde. Wat betreft de SSD zou ik de BX100 250GB kiezen zolang deze voor een vergelijkbare prijs is te krijgen, deze is namelijk sneller dan de BX200 240GB.
But when it comes to sequential write performance? Oh, dear. These are the slowest-writing drives we've seen in a very long time. The BX200 falls especially far behind, losing to even the Intel X25-M G2, a SATA 3Gbps drive that was released in 2009. Yikes. Both drives fall far short of the high bar set by Samsung's TLC in the 850 EVO series—even the 250GB EVO. To be fair, the 850 EVOs are packing 3D V-NAND, not planar NAND. The older, MLC-based Arc 100 and BX100 look very good by comparison.
Bron: http://techreport.com/rev...ial-bx200-ssds-reviewed/2

[ Voor 57% gewijzigd door Trygve op 15-12-2015 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

BX100 zou mijn voorkeur ook hebben boven BX200. Prijs 'voordeel' van de BX200 is m.i. alleen interessant voor SI's die veel keer een paar euro kunnen besparen bij verkoop aan weinig snappende klanten.

Waarom echter nog een grote kast pakken als je enkel een SSDtje gebruikt. Een ITX moederbordje is marginaal duurder, en een kast/voeding combinatie wellicht ook een klein beetje duurder, maar je systeem kan wel tig keer kleiner. Je zou een pricewatch: Silverstone Sugo Series 13 (plastic front panel met nep aluminium... kunnen overwegen, een pricewatch: Cooler Master Elite 110 , of nog kleiner, iets als de In Win Chopin (100E, maar met ingebouwde voeding)
https://www.caseking.de/i...eil-schwarz-geiw-088.html

2400MHz vs 2133MHz maakt voor jouw build geen ... uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Dank voor reacties.

Proc: als ik bijv. de pricewatch: Intel Pentium G4500 Boxed pak ben ik €39 minder kwijt. Niet echt een schokkend bedrag, maar wel bijna 10% van het totaalbedrag :) Als de performance voor de zaken waar ik de computer voor gebruik echt niet uitmaakt kan ik net zo goed die Pentium pakken. Geeft hyperthreading echt alleen verschil met games?
MB: snelheid tot 600mb/sec kan ik mee leven.
Behuizing: die Coolermaster 352 ziet er degelijk uit met dat schuim van binnen. De kast is echter te diep, aangezien de verhoging op mijn bureau waar de pc op komt slechts 37cm diep is. De 110 is qua formaat goed, vind hem echter niet zo mooi als de Sharkoon. Die Sugo is wel een mooi alternatief! Ik ben nog niet helemaal overtuigd van de ITX variant. Wordt het dan niet heel klein? Beetje mannelijk computer moet je toch wel zien staan eigenlijk :)
SDD: Mooi, de 200 gaat er dan zeker uit, BX100 erin of is dan een Samsung sowieso de betere keuze?
Geheugen: Zie nu bij mijn proc (i3 of Pentium) idd 2133 staan. Kan ik wellicht net zo goed voor deze gaan: pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als je niet op een paar tientjes kijkt zou ik lekker die i3 pakken. Net even meer 'oomph', zeker met een beetje oog op de toekomst. Niemand heeft een glazen bol, maar stel dat je nu volgend jaar toch een keer iets van foto of video werk op wil pakken dan komt die i3 veelal goed van pas.

Die Sharkoon is ook gewoon een prima kastje hoor, als je die mooi vindt, laat hem lekker staan. Ik wilde enkel aangeven dat je in theorie zonder echt in te leveren een flinke stap kleiner zou kunnen.

BX100 blijft vooralsnog een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Heb mijn mannelijkheid aan de kant gezet en ben toch gezwicht voor zo'n klein kastje. Hiermee hangt samen een ander moederbord. Ik heb goede ervaringen met Asus, jullie ook of kan ik beter voor ASRock oid gaan? Features als RAID bieden voor mij iig geen meerwaarde. Intel i3 laat ik toch in de configuratie staan. Zo'n Pentium geeft me een minder gevoel. Lijstje wordt dan als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 124,-€ 124,-
1Asus H110I-PLUS D3€ 74,80€ 74,80
1Cooler Master Elite 110€ 40,95€ 40,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 40,-€ 40,-
1Crucial BX100 250GB€ 80,95€ 80,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,65

Wel grappig. Tov van mijn oorspronkelijke lijst is enkel Cpu en voeding ongewijzigd gebleven. Voordeel is dat de vorige lijst niet correct was berekend. Betekent dat het nog goedkoper is dan ik eerst dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Op die plank moet helaas ddr3L. Je kunt een ddr4 bord nemen zoals de pricewatch: MSI H110I Pro maar is nog slecht leverbaar want splinternieuw. Anders pricewatch: ASRock H170M-ITX/DL, is wel wat duurder. Je kunt ook ddr3L ram uitzoeken maar Skylake met ddr3 vind ik eigenlijk zonde. DDR4 kost nauwelijks meer en gaat in de toekomst vast en zeker verschil maken met ddr3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Al een Intel NUC overwogen?

http://tweakers.net/serie/3528/nuc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Anoniem: 660294 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:46:
Op die plank moet helaas ddr3L. Je kunt een ddr4 bord nemen zoals de pricewatch: MSI H110I Pro maar is nog slecht leverbaar want splinternieuw. Anders pricewatch: ASRock H170M-ITX/DL, is wel wat duurder. Je kunt ook ddr3L ram uitzoeken maar Skylake met ddr3 vind ik eigenlijk zonde. DDR4 kost nauwelijks meer en gaat in de toekomst vast en zeker verschil maken met ddr3.
Dank voor de tip, wist ik niet! Ik heb nu een laptop en zie dat de moederborden lang niet allemaal wifi ondersteunen. Als ik filter op DDR4 en wifi kom ik uit op pricewatch: ASRock H170M-ITX/ac. Wel wat duurder, maar gezien ik wifi moet hebben lijkt een goedkoop mobo er toch niet in te zitten.
Ik verlies voor mijn gevoel al veel mannelijkheid met mn mini kast, NUC vind te weinig computer :) Heb ook zin om de PC in de kerstvakantie in elkaar te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 17:24
Als je geen games meer speelt, kun je dan niet gewoon je huidige pc een upgrade geven naar een SSD ? Ik heb zo een oude laptop van 6 jaar een nieuw leven gegeven.

Sowieso zal je een SSD in je nieuwe zetten, denk je na de upgrade nog steeds dat een compleet nieuw systeem nodig is, heb je niks verloren!

• DopjeD
svennd schreef op woensdag 16 december 2015 @ 13:40:
Als je geen games meer speelt, kun je dan niet gewoon je huidige pc een upgrade geven naar een SSD ? Ik heb zo een oude laptop van 6 jaar een nieuw leven gegeven.

Sowieso zal je een SSD in je nieuwe zetten, denk je na de upgrade nog steeds dat een compleet nieuw systeem nodig is, heb je niks verloren!
Was opzich een optie geweest maar de laptop is wel op. Cpu is te traag, 4gb geheugen wordt weinig, dus tijd voor iets nieuws.

Heb de config nu wel aardig staan. Ben nog benieuwd of er aanmerkingen op moederbord zijn.

Tevens een aardige n00b vraag. Als ik nu Windows 10 erbij koop, komt dit dan op een cd? Hoe installeer ik zoiets dan op mijn zelfbouw pc?

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 17:24
Het kan met een usb stick, je krijgt wss enkel een key in de mailbox.

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:59
Hmm weet je het zeker dat je niet meer wil gamen? Ik ben inmiddels ook al een tijdje de 30 gepasseerd en heb af en toe toch echt wel eens zin om ff mezelf terug te trekken en ff te gamen. Dan is het toch wel fijn dat ik dat af en toe kan. Oké niet op het aller hoogste grafische niveau, maar als je nu toch geld gaat uitgeven kan je er misschien op voorsorteren.

• DGNL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05-2018
@ DopjeD & Chedara: Same here, ben ook een tijdje terug de 30 gepasseerd en heb toen mijn Core i7 met GeForce GTS 250 de deur uit gedaan voor een zuinige Sapphire Edge VS8 met AMD A8-4555M APU. Echter het begon toch weer te kriebelen en ik mis af en toe SC2 en C&C Tiberium Wars op een luie zondag of als vriendin de deur uit is. Maar aangezien C&C Generals zelfs niet te spelen is op 800x600 LOW op de AMD A8-4555M, ben ik weer op zoek naar een nieuw systeem (zie mijn andere topic wat hier sinds vandaag loopt).

Een Intel NUC heeft trouwens zeker mijn aandacht, puur vanwege het energieverbruik en om bijkomende kosten lekker laag te houden. Voor huis, tuin en keukengebruik hebben die kastjes meer dan voldoende kracht en verbruiken maar een fractie van een normale desktop met losse videokaart. Ik heb alleen nog nergens echt bewijs gevonden dat je met de nieuwe Iris Graphics een beetje normaal SC2 kan spelen (Medium of High).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
@Chedara & DGNL: Kans dat ik de komende jaren ga gamen is toch wel echt klein :) Echter, nu ik C&C Generals zie staan... man dat vond ik wel een mooie game

Om de mogelijkheid om te gamen open te houden ga ik bewust niet voor een NUC. Een Skylake processor voelt toch best toekomstproof. Met de mogelijkheid om er een videokaart bij te zetten houd je de mogelijkheid om te gamen nog open. Dit is wel de reden dat ik nog beetje twijfel over uATX of ITX. uATX geeft wat meer ruimte in de kast voor een degelijke videokaart.

Het wordt dan dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H170M-ITX/ac€ 110,50€ 110,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,25

of dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,-€ 54,-
1Cooltek C2 Zilver€ 46,50€ 46,50
1Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth€ 24,77€ 24,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 407,07

[ Voor 82% gewijzigd door DopjeD op 18-12-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinSteve
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik ben momenteel naar een soortgelijk systeem aan het kijken en denk dat mijn setup ongeveer hetzelfde wordt. Mijn keuze is echter wel gevallen op de Samsung 850 EVO 250GB aangezien die nu voor €81 te krijgen is.
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
Ehm ja, als ik de reviews zo lees maakt dat elkaar weinig. Ik ben op de een of andere manier geen mega Samsung fan dus blijf trouw aan mijn Crucial.

Ik wil graag alles bij dezelfde winkel bestellen. Megekko heeft alles behalve moederbord. Voor de zekerheid, past dit moederbord ook bij de rest?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,70
Pagina: 1