Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bclk overclocking op Skylake

Pagina: 1
Acties:

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Topicstarter
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: hiervoor zijn we tweakers, of niet?

ASrock heeft zojuist de eerste beta BIOSen vrij gegeven, waarmee je met een Z170 moederbord, ook non-K processors naar ver boven de 4GHz kunt tillen.

Zie ook:

http://www.guru3d.com/new...ioses-for-non-k-cpus.html

Achtergrond:

http://www.anandtech.com/...ke-processors-coming-soon

http://techreport.com/new...may-be-overclockable-soon

Waarom is dit interessant:

Sinds de Sandy Bridge generatie (de i5/i7 2500/2700K), heeft Intel de baseclock verwoven met verschillende andere frequenties in het moederbord. Dit hebben ze zo gedaan met Sandy Bridge, Ivy Bridge en Haswell als ook Devils Canyon. Met Skylake is echter de baseclock weer los gekoppeld van alle andere moederbord clocks.

Ten gevolge van het ontbreken van de mogelijkheid om te overclocken op baseclock, besloot Intel om naast de reguliere "Extreme Editions" (De i7 965, de i7 4960X, i7 5960X etc),ook de K-serie in leven te roepen na Nehalem. Je had dus een i5 2500 (van stel 180 euro), en een 2500K van 200 euro. Slechts 20 euro meer voor een overclockbare processor? Klinkt goed toch?

Juist. Helaas betekent het verwijderen van mogelijkheden tot een bclk OC, dat een i3, Pentium, of een lager geklokte i5 of i7 niet meer te OC'en was. Er was echter niet veel gemor vanuit de community, en eigenlijk accepteerde iedereen het maar.

Tot nu dan, want ASUS, MSI, ASRock en Supermicro hebben allemaal tests uitgevoerd met het overklokken van Skylake Pentiums, i3's en i7's.

Waarom belangrijk?
Om nu een i5 op 4,4Ghz te laten draaien, heb je een 6600K nodig, en een Z170 moederbord.

Dat wordt dus minimaal 250 euro voor de processor, en ongeveer 100 euro voor een moederbord.

Door de nieuwe blck mogelijkheden volsta je al met een moederbord van 80 euro, en een processor van slechts 190 euro (de 6400). En de resultaten liegen er niet om.

- 5,8 Ghz (!!!) op een i3 6300 (weliswaar onder LN2, maar de chip is tot grote dingen in staat)
- Supermicro toont een i3 die van 3,9 naar bijna 5Ghz gaat, door een baseclock van 127 MHz.
- ASrock heeft een i5 6500 (geen K dus) naar 4,5Ghz gebracht, op lucht.
- Techspot brengt een i3 6100 naar 4,7 Ghz.

Let even op dat het hier gaat om processors van 120 tot 180 euro, die opeens tegen de 5Ghz aanhikken! Gezien de basissnelheid meestal bij de lagere modellen een stuk lager ligt, heb je opeens 20+% meer performance voor hetzelfde geld. Dat is toch waar je blij van wordt als Tweaker?

Wat vinden we ervan, en wat verwachten we van de toekomst? Gaat Intel ooit nog terugkeren naar de Penryn en Nehalem gloriedagen, waarbij je gewoon ELKE processor kon overclocken, zolang je er maar tijd in stak, of vinden we het "K" tijdperk eigenlijk wel lekker makkelijk?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Jeroenneman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:57:
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: hiervoor zijn we tweakers, of niet?
Om maar gelijk een schopje te geven: hiervoor hebben we een apart subforum, of niet?

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
br00ky schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:00:
[...]

[mbr]Om maar gelijk een schopje te geven: hiervoor hebben we een apart subforum, of niet?[/]
Yes, ik had inderdaad de OC sectie over het hoofd gezien, vandaar in eerste instantie onder processors en moederborden (aangezien het ook gaat om een workaround voor die items ;) )

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:47

Harrie

NederVlaming

Nog weinig reacties hier. Ik was vooral benieuwd of er dan nog verschillen zijn tussen een gewone en een -T (35Watt TDP) variant. Zijn die effectief anders, of enkel wat lager geklokt en een lagere vcore? Hebben die meer marge?
Vroeger hadden we ook allemaal een Athlon XP-M (mobile) om over te klokken.

[Voor 3% gewijzigd door Harrie op 19-12-2015 18:08]

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:19
kan dit ook met een niet skylake cpu?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Gaat intel via MS niet gewoon wat microcode updates windows in forceren zoals ze ook gedaan hebben met Non-Z overcloking op H en B bordjes? (Al schijnt dat vaak wel te verhelpen te zijn met mcupdate_GenuineIntel.dll hernoemen, het werkte hier iig met een g3258 en een h bordje.) En ze hebben non-z oc'ing ook uit de nieuwe biossen laten halen.

[Voor 10% gewijzigd door maratropa op 19-12-2015 18:36]

specs

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 01:24
Als het zover komt dat je kan overklokken met behoud van iGPU en dynamische clocks, zou het weleens zo kunnen zijn dat ik (eindelijk) ga upgraden vanaf een Celeron G1820.

iRacing Profiel

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:13:
kan dit ook met een niet skylake cpu?
Nee, op Skylake moederbord wordt de PCI-E en SATA bus apart getrokken van de BCLK.
Als je dit op Haswell/Ivy/Sandybridge probeert krijg je vanaf 105 BCLK al snel PCI-E of sata bus errors/crashes.
Gaat em niet worden helaas :)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
maratropa schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 18:19:
Gaat intel via MS niet gewoon wat microcode updates windows in forceren zoals ze ook gedaan hebben met Non-Z overcloking op H en B bordjes? (Al schijnt dat vaak wel te verhelpen te zijn met mcupdate_GenuineIntel.dll hernoemen, het werkte hier iig met een g3258 en een h bordje.) En ze hebben non-z oc'ing ook uit de nieuwe biossen laten halen.
Ik vraag me wel af hoe ze dat voor elkaar krijgen. Wordt je CPU dan gewoon niet volledig gebruikt in Windows? Want je kunt toch niet het BIOS veranderen met een update?

• Neuron Collider
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-10 14:56

Volgens mij zit er daar veel rek op en zouden die idd overclocken zoals Nehalem.
Ter duidelijkheid, dit is dus mijn cpu onder stress, met dus 1 v spanning op de cpu :/

Heb mijn gehele systeem gemeten, welliswaar zonder mijn gpu te stressen(wel cpu gestressed - met een minder betrouwbare aldi toestel dus neem het met korreltje zout ) ... 20 w.

"Vraag me af of er iets verkeerd is, want echt snel is dat ding ook niet...
Ik kom van Nehalem op 4 ghz. "

Op asrock zag ik dat zij 4.3x ghz hadden gehaald uit dat ding, zonder veel moeite.
Ook iemand anders poste dat hij "gewoon blck op 125 op 1.3v" en *poef* 4 ghz, ook dus op 6400.

Ik droom ervan, en als het niet doorgaat, dan kijk ik volgend jaar voor een Zen.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Neuron Collider schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:02:
[afbeelding]

Volgens mij zit er daar veel rek op en zouden die idd overclocken zoals Nehalem.
Ter duidelijkheid, dit is dus mijn cpu onder stress, met dus 1 v spanning op de cpu :/

Heb mijn gehele systeem gemeten, welliswaar zonder mijn gpu te stressen(wel cpu gestressed - met een minder betrouwbare aldi toestel dus neem het met korreltje zout ) ... 20 w.

"Vraag me af of er iets verkeerd is, want echt snel is dat ding ook niet...
Ik kom van Nehalem op 4 ghz. "

Op asrock zag ik dat zij 4.3x ghz hadden gehaald uit dat ding, zonder veel moeite.
Ook iemand anders poste dat hij "gewoon blck op 125 op 1.3v" en *poef* 4 ghz, ook dus op 6400.

Ik droom ervan, en als het niet doorgaat, dan kijk ik volgend jaar voor een Zen.
Welk moederbord heb je?

Asrock, MSI en Biostar hebben al BIOSen online met OC mogelijkheden.

• Neuron Collider
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 15-10 14:56
ik heb deze pricewatch: ASRock B150M Pro4S, echt een basic bord. Toen ik het kocht was dit nog niet bekend.

Ik quote van asrock:

"While ASRock SKY OC breathes life into Intel® non K series CPUs, currently it is still exclusive to motherboards with Intel's Z170 chipset. But have faith in ASRock's skillful engineers, sooner or later more Christmas gifts from ASRock are going to be delivered."

Chinezen vieren geen kerst denk ik, dus hopen dat ze nog aan het werk zijn lol.
Mocht je nog moeten kopen, neem geen z170m modellen bij asrock, maar z170. Op de z170m werken de temperatuur lezing niet met de overclock. Nogal vervelend.
Ergens gelezen dat iemand een h170 van supermicro ook een non-k heeft overgeclockt.

Het zijn allemaal geruchten en posts van onbetrouwbare bronnen op fora.
Hoe langer het duurt, hoe meer ik vrees dat we toch in het zand gaan bijten bij de b150 chipsets.

• JKen
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:39

Op MSI Z170 PC Mate met een speciale bios om via Bclk te kunnen occen.

Enige waar ik tegen aanloop is dat bij die van mij de V-core erg hoog moet instellen willen ik hem stabiel krijgen op hogere snelheden. Doe ik niet dan krijg ik keiharde crashen waarbij complete computer in 1 keer hangt. heel gek want ik ben eigenlijk gewend dat de cpu eerst fouten gaat maken in prime95 wanneer die op zijn grens zit.
Of doet ik iets fout en zou met andere instelling alsnog mogelijk zijn om hoger te kunnen occen zonder zo hoge v-core voltage te hebben?

4,5GHz is mij wel stabiel gelukt, alleen dan met ingestelde vcore van 1.350v (en in werkelijk is dan 1.450v.
Onder belasting zit mijn CPU op 50 graden.

• JKen
BTW, de website saar ik mijn costum bios vandaan heb ;)
http://overclocking.guide/msi-z170-non-k-overclocking-guide/

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
JC Ken schreef op zondag 27 december 2015 @ 19:19:
[afbeelding]
[afbeelding]

Op MSI Z170 PC Mate met een speciale bios om via Bclk te kunnen occen.

Enige waar ik tegen aanloop is dat bij die van mij de V-core erg hoog moet instellen willen ik hem stabiel krijgen op hogere snelheden. Doe ik niet dan krijg ik keiharde crashen waarbij complete computer in 1 keer hangt. heel gek want ik ben eigenlijk gewend dat de cpu eerst fouten gaat maken in prime95 wanneer die op zijn grens zit.
Of doet ik iets fout en zou met andere instelling alsnog mogelijk zijn om hoger te kunnen occen zonder zo hoge v-core voltage te hebben?

4,5GHz is mij wel stabiel gelukt, alleen dan met ingestelde vcore van 1.350v (en in werkelijk is dan 1.450v.
Onder belasting zit mijn CPU op 50 graden.
Geen LLC mogelijkheden?

• JKen
Nee, tenzij het bij dit mobo PLL heet.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
JC Ken schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:01:
Nee, tenzij het bij dit mobo PLL heet.
CPU Load Line Calibration op Mode 1?

• JKen
Nee, die kon ik ook nergens vinden. Hem bewust screenshot van mijn bios gemaakt (zie hier boven).

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
JC Ken schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:10:
Nee, die kon ik ook nergens vinden. Hem bewust screenshot van mijn bios gemaakt (zie hier boven).
Hoe weet je trouwens dat het voltage in werkelijkheid anders is dan in het BIOS ingesteld? Volgens die guide moet je wel tot de 1,4V kunnen gaan.

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 00:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Natuurlijk heel leuk dit (meen ik echt, scheelt een hoop geld), maar het is natuurlijk wel zeer beperkt.
Zo heb ik op mijn AMD platform wel alles unlocked, maar als ik alleen toegang had tot de baseclock zou ik helemaal niet ver komen. Iets van 115Mhz i.p.v. de stock 100Mhz en dan staat het moederbord al klaar om zich van kant te maken, want iets anders dan een hard bios reset door 2 pinnen te verbinden werkt niet.

Nu past de baseclock natuurlijk de "snelheid" van het hele systeem aan, dus bij mij is het waarschijnlijk het RAM wat niet verder wil dan zijn basissnelheid, maar het lijkt me dat als je hier een setje RAM hebt wat niet mee wil werken dat je dan heel snel bent uitgekeken. Zo te zien kun je de RAM speed hier ook niet aanpassen buiten XMP profiles wat zich vaak beperkt tot de opgegeven snelheid van de fabrikant van het setje. Hoe dan ook, als ze al lopen op de K snelheden zou ik al meer dan tevreden zijn. Die 80 euro kun je weer in een GPU pompen die een stukje beter is.

Sowieso een beetje erg ruk hoe de prijzen er tegenwoordig voor staan. Uiteraard door de dollarprijs, maar kom op zeg, eerst kocht je een i5 2500K voor 200 euro en de i7 2600K voor rond de 300 euro. Nu betaal je 250 voor de i5 en maar liefst 390 voor de i7. In andere woorden, voor de prijs van de goedkoopste non-K i5 nu kon je een paar jaar geleden topmodel i5-K krijgen, en als kers op de taart ook nog met goedkopere moederborden.

[Voor 17% gewijzigd door Kuusj op 03-01-2016 22:20]

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
kuusj98 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:15:
Natuurlijk heel leuk dit (meen ik echt, scheelt een hoop geld), maar het is natuurlijk wel zeer beperkt.
Zo heb ik op mijn AMD platform wel alles unlocked, maar als ik alleen toegang had tot de baseclock zou ik helemaal niet ver komen. Iets van 115Mhz i.p.v. de stock 100Mhz en dan staat het moederbord al klaar om zich van kant te maken, want iets anders dan een hard bios reset door 2 pinnen te verbinden werkt niet.

Nu past de baseclock natuurlijk de "snelheid" van het hele systeem aan, dus bij mij is het waarschijnlijk het RAM wat niet verder wil dan zijn basissnelheid, maar het lijkt me dat als je hier een setje RAM hebt wat niet mee wil werken dat je dan heel snel bent uitgekeken. Zo te zien kun je de RAM speed hier ook niet aanpassen buiten XMP profiles wat zich vaak beperkt tot de opgegeven snelheid van de fabrikant van het setje. Hoe dan ook, als ze al lopen op de K snelheden zou ik al meer dan tevreden zijn. Die 80 euro kun je weer in een GPU pompen die een stukje beter is.
Tja, zeer beperkt zou ik het niet willen noemen. Voorbeelden te over van simpele i3's en i5's die ook de 4,5Ghz + halen, terwijl je met een dure K dan misschien net de 4,7Ghz haalt.

Je kunt bclk overclocken tussen AMD en Intel natuurlijk ook niet vergelijken. Zelfs verschillende generaties Intel kunnen juist prima of helemaal niet met de blck spelen.

En je kunt je RAM toch gewoon met de multiplier instellen op wat je maar wil? Je "hoeft" die XMP profielen niet te gebruiken.

• Kuusj

Kuusj

Jeroenneman schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:18:
[...]

Tja, zeer beperkt zou ik het niet willen noemen. Voorbeelden te over van simpele i3's en i5's die ook de 4,5Ghz + halen, terwijl je met een dure K dan misschien net de 4,7Ghz haalt.

Je kunt bclk overclocken tussen AMD en Intel natuurlijk ook niet vergelijken. Zelfs verschillende generaties Intel kunnen juist prima of helemaal niet met de blck spelen.

En je kunt je RAM toch gewoon met de multiplier instellen op wat je maar wil? Je "hoeft" die XMP profielen niet te gebruiken.
Het is natuurlijk zo dat baseclock overclocking niet te vergelijken is, maar de andere baseclock afhankelijke onderdelen kunnen wel onstabiel zijn en dan ben je dus snel klaar met je baseclock.

(Qua instelbaarheid RAM, ik keek naar de verkeerde regel) Vandaar mijn opmerking over RAM, bij DDR3 was het namelijk niet ongebruikelijk om bij de release RAM met 1033 of 1333Mhz te kopen, waarbij het dus niet mogelijk was het nog veel trager te zetten. Dit probleem had ik dus ook met een 1333Mhz stickje, het kon niet trager en was dus al heul snel de beperkende factor.

Dit is natuurlijk makkelijk op te lossen door sneller RAM te kopen, qua kosten loopt dit niet meer zo de spuigaten uit als DDR3. Het is echter wel lastig als je al RAM hebt gekocht.

[Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 03-01-2016 22:27]

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• JKen
kuusj98 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:25:
Het is natuurlijk zo dat baseclock overclocking niet te vergelijken is, maar de andere baseclock afhankelijke onderdelen kunnen wel onstabiel zijn en dan ben je dus snel klaar met je baseclock.
Klopt! Vandaar dus die costum bios die andere baseclock afhankelijke dingen los klopt zodat je uitendelijk die base klok bijna oneinig kunt verhogen.
Mijn 3.2 ghz kan zonder problemen op die manier op 4.5ghz alleen vcore moet dan wel erg omhoog.

Geheugen, ik snap niet waar je over hebt want die kan je gewoon op elke snelheid zetten door de mulitiper te veranderen.

• Kuusj

Kuusj

JC Ken schreef op zondag 03 januari 2016 @ 22:55:
[...]

Klopt! Vandaar dus die costum bios die andere baseclock afhankelijke dingen los klopt zodat je uitendelijk die base klok bijna oneinig kunt verhogen.
Mijn 3.2 ghz kan zover problemen op die manier op 4.5ghz alleen vcore moet dan wel erg omhoog.

Geheugen, ik snap niet waar je over hebt want die kan je gewoon op elke snelheid zetten door de mulitiper te veranderen.
Ah zo gaat dat bij deze Bios, nu wordt het verhaal een stuk duidelijker :P

En RAM, het zal wel aan AMD AM3+ en FM2+ liggen, maar ik kan de snelheid op beide platformen niet onder de 1333Mhz krijgen. Dit gaat bij Intel klaarblijkelijk anders, dus negeer mijn gebrabbel maar :)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Topicstarter
Leuk nieuws:

Naast het feit dat je geen dure K processor meer nodig hebt, blijkt het nu ook te werken op non Z chipsets!

Kosten besparen dus op zowel moederbord als CPU!

Zie:
http://nl.hardware.info/n...3-6100-naar-41-ghz-op-ces

Een H170 bordje, met een i3, naar de 4,1 Ghz! Hoppa.

Eindelijk af van die kunstmatige onzin waarbij Intel je verteld wat je wel en niet mag overclocken.

• ronald92
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
dus eigenlijk kan je geld besparen door een i5-6400 te kopen en de base klok aan te passen, dan heb je de zelfde performance als een i5-6600 en zelf een i5-6600k tot op zekere hoogte?

is er al meer bekend over het H170 mobo verhaal? kan eigenlijk maar alleen het boven genoemde verhaal vinden

• WahWah
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 25-10 09:50
Al een tijdje aan het kijken om een nieuw systeem te bouwen, erg interessant dit.

Deze link werd gepost in de comments van de vorige link:
http://www.tomshardware.c...-z170-chipsets,30962.html
(onderin nog een update dat hyper-threading niet wordt disabled)

Hier de link dat ASRock van plan is een B150 bordje en twee H170 bordjes uit te brengen ervoor.
http://www.tomshardware.c...pset-overclock,30915.html

Nog even afwachten zo te zien.

• ronald92
  • Niet online
Maar zijn ASRock en msi de enige twee die officieel het overclocken van non k cpu supporten ?
Of is het allemaal custom bios ?

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 13-10 22:52

Madrox

Oh, Pharaoh!

Jeroenneman schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:29:
Naast het feit dat je geen dure K processor meer nodig hebt, blijkt het nu ook te werken op non Z chipsets!
Kosten besparen dus op zowel moederbord als CPU!
Zie: http://nl.hardware.info/n...3-6100-naar-41-ghz-op-ces

Een H170 bordje, met een i3, naar de 4,1 Ghz! Hoppa. Eindelijk af van die kunstmatige onzin waarbij Intel je verteld wat je wel en niet mag overclocken.
Dat is voorlopig nog het enige H170 plankje dat dat kan en heb je die prijs gezien ?
185 euro! hoezo besparen 8)7

Desalniettemin is non-k overklokken interessant en voordelig.
Skylake cpu's gaan in de regel in verhouding meer verstoken zodra je boven de 4.2/4.3 Ghz komt.
Boven de 4.5/4.6Ghz word dat alleen maar erger. De laatste 100mhz extra kunnen dan zomaar 30watt verstoken. Dat is in verhouding heel erg veel.

Een slimme overklokker die gewoon "wat meer" performance wil trekken, klokt de Skylake dan ook
liever niet verder over dan de 4.5/4.6Ghz.
Artikel hierover: http://overclocking.guide...tion-and-voltage-scaling/

Juist daarom zijn de non-k cpu's nu interessant. Als gematigde overklokker wil je niet hoger dan die 4.6Ghz max, en dat kan goed met de non-k. Heb je geen K model voor nodig.

[Voor 37% gewijzigd door Madrox op 27-01-2016 13:21]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• ronald92
  • Niet online
Dan is het voor mij duidelijk.. mij doel was om een i5-6400 op 4ghz te laten draaien.. dat is dus heel goed te doen.

Maakt het wat uit welk merk mobo je gebruikt? Natuurlijk ben je de z170 chipset nodig (of de h170 185 euro mobo)

• WahWah
Update, 1/21/16, 12:05pm PT: During CES, ASRock showed us some non-Z170 motherboards designed for overclocking, and we produced this story below. We spoke with many other companies during the show, and there were varying opinions on the matter. We followed up with this article. Behind the scenes, Intel hasn't been pleased. In fact, one source at Intel said outright that the company did not support these efforts in the slightest. Now, word comes from ASRock that the company has decided it will not be moving forward with these boards. Here is the statement, in full:

ASRock has decided to remove SKY OC technology from these motherboards’ feature lists since it is not compliant with Intel Skylake CPU specifications.

Super Micro also got in touch with us to inform us that its non-Z170 overclocking motherboards will have C-State and Turbo Boost enabled when the BCLK is set to 100 MHz, but the system automatically disables these features to ensure stability when overclocking beyond 100 MHz.
Zo te zien zijn ze ermee gestopt...dus heb je toch een z170 bordje nodig wil je dit gaan doen.

Hier een lijst van bordjes met een bios update for Non-K Overclocking, misschien handig om even te checken of je gewenste bordje erbij staat.
http://overclocking.guide...k-overclocking-bios-list/

• pehhpeh
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12-07 13:17
WahWah schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:24:
[...]

Zo te zien zijn ze ermee gestopt...dus heb je toch een z170 bordje nodig wil je dit gaan doen.

Hier een lijst van bordjes met een bios update for Non-K Overclocking, misschien handig om even te checken of je gewenste bordje erbij staat.
http://overclocking.guide...k-overclocking-bios-list/
IDD, ook mijn non-K skylake processor i6500 overgeclockt naar 4,5Ghz,
Draait nu ook stabiel kan misschien nog wel hoger.

TIP, voor diegenen met een Asus moederbord.
Het is niet mogelijk om via CPU-Z de temperatuur uit te lezen.
Echter is het wel mogelijk via asus fan xpert!

Dus dan kan je gewoon nog je Temps checken.
succes !

• ronald92
  • Niet online
Het lijkt er nu op dat het overclocken van skylake non -K versies niet meer mogelijk is.
Intel heeft aangedrongen bij de moederbord fabrikanten om een bios update door te voeren dat dit niet meer mogelijk is.

Asrock en hoorde Gigabyte hebben deze update al door gevoerd en ondersteunen het overclocken van niet K cpu's niet meer

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15-10 02:48
ronald92 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:24:
Het lijkt er nu op dat het overclocken van skylake non -K versies niet meer mogelijk is.
Intel heeft aangedrongen bij de moederbord fabrikanten om een bios update door te voeren dat dit niet meer mogelijk is.

Asrock en hoorde Gigabyte hebben deze update al door gevoerd en ondersteunen het overclocken van niet K cpu's niet meer
Dan zetten we toch gewoon weer de oude bios erop?

• ronald92
  • Niet online
maks11223344 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:55:
[...]

Dan zetten we toch gewoon weer de oude bios erop?
Ze hebben wel maatregelen genomen dat de non -k cpu niet meer over geclocked kan worden. Denk dat het een dingetje worst van geniet er van zo lang het nog kan

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:47

millman

6708Mhz @ -185c

ronald92 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:56:
[...]

Ze hebben wel maatregelen genomen dat de non -k cpu niet meer over geclocked kan worden. Denk dat het een dingetje worst van geniet er van zo lang het nog kan
Nee hoor, gaat expliciet om een bios update die je dan zou moeten doen. Dus gewoon lekker blijven klooien ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• WahWah
Denk je het verhaal is voorbij, komen ze met dit:
nieuws: ASRock omzeilt overklokbeperkingen met externe klokgeneratorchip

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:47

Harrie

NederVlaming

Interessant! Hopelijk blijft bij deze methode wel de IGP ook werken.
Ik ben geen gamer, en kan prima zonder een dedicated GPU.
Maar de Fatal1ty reeks is dan juist weer erg gericht op gamers...

[Voor 6% gewijzigd door Harrie op 09-03-2016 17:50]

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True