[Auto] Auto trilt tussen > 90 km/u

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-03 22:31
Dag beste Tweakers,

Ik ben sinds een maandje eigenaar van een Citroën C3 - 1.4i Ligne Prestige (2005). Nu heb ik de laatste tijd gemerkt dat boven bepaalde snelheden (vaak boven de 90) de auto begint te trillen. De trillingen zijn vrijwel overal voelbaar (stuur, dashboard, stoel). Het maakt de auto niet onberijdbaar, maar de trilling zijn wel storend. Nu heb ik er vorig weekend nieuwe banden op laten zetten, waarbij de wielen zijn gebalanceerd en niet gek lang geleden voor de zekerheid even laten uitlijnen. Nu ben ik al meerdere keren tegen gekomen dat dit soort trillingen ook kunnen ontstaan door speling van de aandrijfas.

Enig idee waar de oorzaak zou kunnen liggen, zonder eerst een vermogen kwijt te zijn bij de garage?

EDIT: Titel moet dus zijn: Auto trilt > 90 km/u :P

[ Voor 4% gewijzigd door SpyroTechnik op 15-12-2015 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:15

Bommes

Capo del formaggio

Balanceren aan de auto al laten uitvoeren..??
Ben je bij een goede zaak geweest voor het balanceren dan kost je dit vaak niets als je binnen een paar weken na de banden wissel terug komt met deze klacht.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Balanceren is gebeurd toen de nieuwe banden gemonteerd zijn. Het was bij een lokale universele garage, of het balanceren goed is gebeurd zou ik niet kunnen zeggen. Het trillen was ook al aanwezig voor het monteren van de nieuwe banden (heb het idee dat het nu iets minder is, maar nog steeds zeer voelbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 10:52
Trilt de auto ALTIJD bij > 90 km/u, of is het bij gas geven of remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Kromme velgen lijkt mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 20:10
Vergeet je remschijven niet te checken, ook deze kunne trillingen veroorzaken als ze niet helemaal goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen of de auto altijd trilt, ik zal er morgenochtend eens op letten. Heb wel het idee dat de auto ongeacht gas geven trilt. Remmen heb ik het niet perse gemerkt, wanneer ik op een lagere snelheid zit is de trilling ook weer snel weg.

Ik heb bij het verwisselen van de banden gevraagd of ze inderdaad konden kijken naar de remschijven/velgen. Volgens de monteur draaien de wielen goed en zijn de schijven in orde (aantal maanden geleden vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Kan je aandrijfas zijn, dat er speling zit.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-05 15:03
Geen citroën kopen, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Vandaag even gelet op een aantal dingen en wat mij opviel was het volgende:

- De auto trilt ongeacht of ik gas geef
- De trillingen lijken van voor te komen
- Er is een soort zingend geluid te horen (vergelijkbaar met een wasmachine die centrifugeert)

Nou zit ik toch te denken dat het aan een van de velgen ligt (aangezien de remschijven nog prima in orde zijn). Wellicht toch maar eerst de velgen laten nakijken of opnieuw laten balanceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Of het is een lager die niet goed meer is. Heb je speling op de wielen?
Kan ook een gescheurd beschermingshoesje bij de fusee zijn. Dan heeft hij geen vet meer en is het ijzer op ijzer.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Komt me licht bekend voor, ik had tot voor kort een C3 Exclusive 1.4 uit 2003.

Voelt het een beetje alsof je over een fijne ribbelllijn rijd?Niet irritant qua gevoel maar wel merkbaar voelbaar en hoorbaar? Dat had ik iig en ook na uitlijnen, nieuwe banden, remmenschijven en stabilisatorpennen ging eht gewoon door. Nooit echt aandacht aan besteed want het was niet altijd en ik kwam er achter dat het stopte/minder werd als ik gas bij gaf.

Ook altijd qua onderhoud bij een niet merkgebonden/dealer garage gezeten en dat beviel op den duur slecht. Had ook wat typische (andere) C3 kwaatjes en die garage kwam daar na 8x uitlezen nog niet uit, een andere VW/Bosch vakgarage koste het 20-min. Anders even bij de lokale Citroën dealer informeren, die hebben mij ook al eens geholpen met een probleem waar niemand uitkwam en bij hen gewoon bekend was :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Of er speling op de wielen zit zou ik van het weekend even moet nakijken en de krik eronder zetten.

Het voelt inderdaad alsof je over een ribbellijn rijdt, of dat de motor heel erg bromt en dat doorslaat naar de carrosserie. Wellicht een goed idee om even contact op de te nemen met een lokale dealer.

Zo te horen helaas te veel aspecten waar het aan kan liggen, zonder over naar te laten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Kijk ook even naar de motor(ophang) rubbers, als die slecht zijn (kun je de motor met de hand heen en weer duwen zeg maar, of ligt ie muurvast )
, kún je dit ook krijgen, al neig ik naar een wiellager, al dat zo is zou ik maar naar een andere garage gaan, want dan is het balanceren en uitlijnen voor jan dokus gedaan natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door MEN-O op 16-12-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Het geluid wat ik er bij hoor (voornamelijk bij een bocht naar links) is vergelijkbaar met dit:

YouTube: AX wiellager rechtsvoor

Hoewel het bij mij minder 'zingend' klinkt en niet altijd hoorbaar is, komt het een beetje in de buurt. Dit in combinatie met trilling uit de voorkant van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Dan is het hoogstwaarschijnlijk het wiellager gewoon kapot/versleten. Waarschijnlijk hoor je in bochten eerder het geluid omdat er dan meer krachten op komen.

Ik zou er zou snel mogelijk mee naar een (andere) garage gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Binnenkort dan maar eens een bezoekje aan een andere garage. Kunnen de trillingen hier ook door ontstaan? Het aparte is wel dat de auto begin november opnieuw is gekeurd voor APK, lijkt me dat ze ook naar wiellagers kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:18

Angeloonie

Cheeseburger Addict

SpyroTechnik schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:02:
Binnenkort dan maar eens een bezoekje aan een andere garage. Kunnen de trillingen hier ook door ontstaan? Het aparte is wel dat de auto begin november opnieuw is gekeurd voor APK, lijkt me dat ze ook naar wiellagers kijken?
APK is echt geen diepgaande inspectie en daar worden dit soort dingen niet gechecked.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Garantie tot aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
SpyroTechnik schreef op woensdag 16 december 2015 @ 20:02:
APK is alleen een check of bepaalde dingen het doen voor de veiligheid.

Of je stuur trilt boeit ze weinig, dit komt allemaal naar voren bij een grotebeurt en ook dan komen de kosten om het te maken er natuurlijk nog bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpyroTechnik
Net even uit nieuwsgierigheid de auto opgekrikt. Rechter voorwiel zit geen speling en draait soepel uit/door bij een flinke zwaai. Linker voorwiel ook geen speling, echt hoor ik bij het draaien toch een wat metaal schurend geluid en draait de band niet soepel uit/door. Begin dus toch te denken dat de linker remschijf of velg niet in orde is (terwijl ik had gevraagd hier naar te kijken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Kijk, misschien zit de remklauw wel een beetje vast.. na een stuk rijden even voelen of de velg warm wordt.
Pagina: 1