Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-04 12:04

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Mijn plan is om na de HAVO te hebben gevolgd de HBO studie Luchtvaarttechnologie te gaan volgen in Delft en daarna door te studeren op de TU.

Zijn er tweakers die ook deze richting op zijn gegaan, zoja: bevalt de studie? en als je de studie af hebt: Waar werk je nu? Wat doe je zoal op een werkdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:22

Garyu

WW

Zelf niet gedaan, werk wel in de ruimtevaart nu, en hoor van allerlei kanten positief commentaar over de kwaliteit van de afgestudeerden.

Edit: ik bedoel hier de TUD dus, niet de hogeschool.

[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 15-12-2015 20:11 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

Inholland? Good luck with that. :$

Inhoudelijk kan ik je helaas niet verder helpen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Twhomp

Stayin' Alive

Ik heb LR gedaan.

Het is pittig. Erg pittig.

Maar belangrijker: Ben je iemand van de praktijk (lees: hands on, HBO) of van de theorie?

En het meest belangrijk: Kan je zelfstandig leren? Heb je geleerd om te leren? Want als de studie nog maar enigszins lijkt op toen ik er zat, dan is het een complete chaos, 0 sturing en je zoek het zelf maar uit.

Ohja: 1 op de 3 haalde het maar. En dan vooral de Belgen.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb luchtvaarttechnologie gestudeerd, overigens heette het de eerste drie jaar nog Hogeschool Haarlem. Daarna ging het onderwijs zeer hard bergafwaarts, InHolland wist de kwaliteit in een jaar al dramatisch naar beneden te halen.
Ik vond de studie erg interessant, heb de TU overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Een oud studiegenoot wel, die is nu projectmanager bij een luchtvaartgerelateerd bedrijf. Andere studiegenoten zijn engineer geworden in verschillende richtingen of ook in het projectenwerk in technische bedrijven. Zelf ben ik meer de kwaliteitshoek gegaan en momenteel HSEQ Manager van een afdeling van 500 man.

Ik zou me om de TU nu nog geen zorgen maken, tegen de tijd dat je het HBO bijna afgerond hebt kan je altijd nog kiezen om dat wel of niet te doen. Dan kan je ook de situatie van dat moment mee laten wegen (werkperspectieven, kan je blijven hangen bij een stage, heb je nog zin in studeren of wil je werken, etc.). Doe ook vooral eerst het HBO, de TU LR opleiding is een van de zwaarste die er is, dat moet je mijns inziens niet met HBO propedeuse willen proberen.

Uitleggen wat je hebt gedaan is trouwens wel eens lastig met deze studie, ik refereer maar naar werktuigbouw-plus (WB met extra vakken als aerodynamica, vliegtuigmechanica, etc.).

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 15-12-2015 21:03 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Twhomp schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:01:
Maar belangrijker: Ben je iemand van de praktijk (lees: hands on, HBO) of van de theorie?
Eigenlijk van beide, het lijkt me een goed idee om eerst een HBO opleiding te doen en daarna een WO opleiding zodat ik zowel de onderzoeksvaardigheden als de praktijkervaring heb (wat me dan weer aantrekkelijker maakt op de arbeidsmarkt).
Twhomp schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:01:
En het meest belangrijk: Kan je zelfstandig leren? Heb je geleerd om te leren? Want als de studie nog maar enigszins lijkt op toen ik er zat, dan is het een complete chaos, 0 sturing en je zoek het zelf maar uit.
Daar heb ik wel ervaring mee (natuurkunde les op mijn huidige school) :') en daar krijg ik het ook voor elkaar om regelmatig een 8 te halen O-)
breinonline schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:01:
Ik heb luchtvaarttechnologie gestudeerd, overigens heette het de eerste drie jaar nog Hogeschool Haarlem. Daarna ging het onderwijs zeer hard bergafwaarts, InHolland wist de kwaliteit in een jaar al dramatisch naar beneden te halen.
Ik vond de studie erg interessant, heb de TU overwogen maar uiteindelijk niet gedaan. Een oud studiegenoot wel, die is nu projectmanager bij een luchtvaartgerelateerd bedrijf. Andere studiegenoten zijn engineer geworden in verschillende richtingen of ook in het projectenwerk in technische bedrijven. Zelf ben ik meer de kwaliteitshoek gegaan en momenteel HSEQ Manager van een afdeling van 500 man.
Bedankt voor de info, heb me nog niet echt verdiept in wat voor baan ik later zou kunnen doen.
breinonline schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:01:
Ik zou me om de TU nu nog geen zorgen maken, tegen de tijd dat je het HBO bijna afgerond hebt kan je altijd nog kiezen om dat wel of niet te doen. Dan kan je ook de situatie van dat moment mee laten wegen (werkperspectieven, kan je blijven hangen bij een stage, heb je nog zin in studeren of wil je werken, etc.). Doe ook vooral eerst het HBO, de TU LR opleiding is een van de zwaarste die er is, dat moet je mijns inziens niet met HBO propedeuse willen proberen.
Het is momenteel mijn plan om naar de TU te gaan, dit kan inderdaad nog veranderen.
Twhomp schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:55:
En hoe is je wiskunde?

Want LR is meer wiskunde dan de studie Technische Wiskunde (believe it or not). En een enorm struikelvak.
Als ik goed leer heb ik er geen moeite mee O-)

Bedankt voor de reacties iedereen

[ Voor 50% gewijzigd door Djesse8999 op 15-12-2015 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Twhomp

Stayin' Alive

En hoe is je wiskunde?

Want LR is meer wiskunde dan de studie Technische Wiskunde (believe it or not). En een enorm struikelvak.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik ben nu bezig met m'n PhD in control systems / optica voor ruimtetelescopen. Na mijn VWO heb ik (na eerst een half jaar Natuurkunde...) uiteindelijk HBO (Werktuigbouw) gedaan en daarna een universitaire Master. Naast m'n Master ben ik een aantal jaar als engineer werkzaam geweest in richting satelliet systemen / cryogene techniek / optica.

Dit is hoe ik het ervaren heb:
Op het HBO heb ik -helemaal niets- geleerd. Behalve tijdens mijn stage / afstuderen. Het maximale wiskundeniveau zat ongeveer op VWO eindexamen niveau (simpele differentiaalvergelijkingen oplossen).
Het schakelaar van HBO naar Universiteit was -mega- pittig (vooral wiskunde).
Nu, tijdens mijn PhD merk ik nog steeds dat ik behoorlijk wat wiskunde achtergrond mis.

Mijn tip is dus, als je echt richting de TU wil, ga nu gewoon VWO doen. Je HBO bachelor is niet heel erg nuttig als je bij een universitaire master in wil stromen, dus je moet in 1 jaar ongeveer alles leren van de universitaire bachelor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:15:

Mijn tip is dus, als je echt richting de TU wil, ga nu gewoon VWO doen. Je HBO bachelor is niet heel erg nuttig als je bij een universitaire master in wil stromen, dus je moet in 1 jaar ongeveer alles leren van de universitaire bachelor.
Het nadeel van VWO doen is dat ik dan Bio + Scheikunde erbij heb waar ik later helemaal niks aan heb, als dit niet zo was had ik inderdaad VWO gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Djesse8999 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:23:
Het nadeel van VWO doen is dat ik dan Bio + Scheikunde erbij heb waar ik later helemaal niks aan heb, als dit niet zo was had ik inderdaad VWO gedaan.
Aan scheikunde heb je echt wel het nodige als je de natuurkunde/wiskunde-hoek in gaat. Biologie kan geen kwaad, al is het maar omdat een bredere achtergrond altijd helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

@Shadow: Oneens. Ik heb VWO gedaan en toen luchtvaarttechnologie. Toen ter tijd was dst een van de moeilijkste HBO studies. Zeker ook het wiskundedeel. Ik had vrij weinig aan mijn VWO wiskunde B, het ging heel snel veel verder dan dat.

En de optie volledig HBO en dan eventueel TU lijkt me een logischer stap dan via de propedeuse.

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 15-12-2015 22:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Djesse8999 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:23:
[...]

Scheikunde heb je zeker wel heel veel aan. Straks krijg je vakken als materiaalkunde en thermodynamica. Als je nu geen scheikunde hebt mis je nóg meer achtergrondkennis. Een brede basis (ook Biologie) is nuttig in alles wat je later gaat doen.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, en het is zeker mogelijk om van HBO naar een master te gaan. En luchtvaarttechniek zal ongetwijfeld ook heel anders zijn dan werktuigbouw (alleen al omdat een groot deel bij WTB weer van het MBO kwam). Ik denk alleen dat via VWO naar een universitaire bachelor naar master veel beter op elkaar aansluit dan via het HBO.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 15-12-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
breinonline schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:25:
@Shadow: Oneens. Ik heb VWO gedaan en toen luchtvaarttechnologie. Toen ter tijd was dst een van de moeilijkste HBO studies. Zeker ook het wiskundedeel. Ik had vrij weinig aan mijn VWO wiskunde B, het ging heel snel veel verder dan dat.

En de optie volledig HBO en dan eventueel TU lijkt me een logischer stap dan via de propedeuse..
Dat is momenteel mijn plan, maar zoals eerder is gezegd zou het ook zo kunnen dat ik na de HBO studie gelijk ga werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:29:
[...]

Scheikunde heb je zeker wel heel veel aan. Straks krijg je vakken als materiaalkunde en thermodynamica. Als je nu geen scheikunde hebt mis je nóg meer achtergrondkennis. Een brede basis (ook Biologie) is nuttig in alles wat je later gaat doen.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, en het is zeker mogelijk om van HBO naar een master te gaan. En luchtvaarttechniek zal ongetwijfeld ook heel anders zijn dan werktuigbouw (alleen al omdat een groot deel bij WTB weer van het MBO kwam). Ik denk alleen dat via VWO naar een universitaire bachelor naar master veel beter op elkaar aansluit dan via het HBO.
De bredere achtergrond van het VWO is zeker een pré, maar vanuit mijn eigen ervaring (VWO > HBO luchtvaarttechnologie) denk ik te kunnen stellen dat deze opleiding breder en dieper gaat dan het VWO en daardoor toch beter aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 11:30

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

HK > AZ

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik heb een iets ander traject doorloopt, wat je misschien wel helpt in dit geval.

Ben na mijn VWO naar de HBO opleiding Aviation Studies in Amsterdam gedaan en daar de afstudeerrichting Aviation Engineering. Ik weet dat een aantal klasgenoten na deze studie nog een master hebben gevolgd of aan het volgen zijn op de TUD of op Cranfield in Engeland.

Zelf daar geen zin in gehad en werk nu als Engineer bij een bedrijf dat onder andere producten maakt voor de luchtvaartindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik ben vorige week toevallig net afgestudeerd aan de TU (uiteraard LR) en zoals velen al zeggen: het is een pittige studie waar je vooral ook zelf de regie in handen hebt. Alle basis krijg je mee vanuit colleges en instructies, maar uiteindelijk moet je het zelf doen. Wat naar mijn mening van belang is om een goede engineer te worden.
Ook krijg je, met name tijdens je BSc, veel vakken die vooral gericht zijn om bepaalde analytische kwaliteiten aan te leren en die op dat moment weinig aanspreken, dus pittiger om je voor te motiveren (vond ik dan).

Dus niet de makkelijkste studie, maar zoals gezegd: je hebt dan wel een diploma in je bezit waar ook extern waarde aan toegekend wordt. Het is ook een hele brede opleiding, dus ook buiten de Aerospace sector ben je gewild.

Overigens ben ik via het VWO ingestroomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steef2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:59
Beste Jesse,

Ik zit momenteel op de opleiding luchtvaarttechnologie en ik moet zeggen dat ik het niveau van de opleiding vind tegenvallen. De docenten maken de opleiding en er lopen niet heel veel goede docenten rond. Ik heb eerst een half jaar LR gedaan maar die studie was echt te pittig voor mij. (Ik kom van het vwo) De dagen waren extreem lang, 5 dagen van 08.45-17.30uur, en dan nog heen en weer reizen naar huis. (Waren eigenlijk gewoon dagen van 7 tot 7..) Dus mocht je LR overwegen zou ik zeker aanraden om op een kamer te gaan wonen en héél veel wiskunde te gaan doen, want daar struikelde de meeste mensen over bij mij in het jaar.

Als je nog vragen hebt kun je me altijd een PM sturen.

Groeten!
Pagina: 1