Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Cisco VoIP telefoons registreren niet na een reboot.

Pagina: 1
Acties:

• FatalError
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 30-10 15:17
Als eerste wil ik even melden dat ik pas sinds enkele weken met Cisco VoIP apparatuur werk en dus absoluut niet van de hoed en de rand weet.

Ik heb hier een Cisco 2921 router met E1 interface naar buiten en diverse 7942 telefoons.
De router draait IOS 15.1(1)T met CME 8.0 Configuratie doen we via de commandline.
De telefoons draaien SCCP versie 9.3.1SR1-1S.

Het probleem is dat sinds kort telefoons na een reboot niet meer registreren. Als we we de telefoon factory resetten werkt de telefoon weer totdat we de UTP eruit trekken en de telefoon opnieuw op laten starten.. Dan blijft hij eindeloos proberen te registreren.
Een factory reset waarbij de software enzo opnieuw gedownload wordt laat de telefoon weer werken.

Voor zover ik kan zien zijn er geen relevante wijzigingen geweest in het netwerk en geen relevante configuratiewijzigingen in de voip router (enkel telefoons toegevoegd en nummer/namen aangepast).

"show ephone" laat de telefoon als REGISTERED zien na een factory reset en als DECEASED na een reboot.

De telefoon heeft dan wel een IP adres en is bereikbaar vanaf de voip router die in hetzelfde netwerk hangt. De VoIP router zelf is TFTP server, een van de switches in het netwerk is DHCP server en heeft DHCP optie 150 gezet.

Als test heb ik een 7945 telefoon erbij gepakt. Deze vertoont dezelfde kuren, ook met software versie 9.4.2SR1-1S.

Als het zin heeft kan ik tcpdumps neerzetten. De falende actie laat een SCCP Register bericht zien, en daarna alleen keepalives. Na een factory reset gebeurt er veel meer na de Register en werkt de boel dus.

Heeft iemand enig idee waar ik het moet zoeken? Voor mijn gevoel heb ik het hele Cisco support forum al gelezen.

If it ain't broken, tweak it!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar de captures (vooral de vergelijking werkend vs niet werkend), het lijkt me namelijk dat er in de voorgaande packets een reden te zien moet zijn waarom er bij een reboot na de register verder niets meer gebeurd.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Deze ook gecheckt? Als een support contract op de router zit kan je een case openen. Toevallig geen reboot geweest van de router of switches waardoor niet opgeslagen config wijzigingen, niet opgeslagen zijn bij de reboot?

[Voor 19% gewijzigd door Bl@ckbird op 16-12-2015 14:48]

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• FatalError
Ja, die heb ik doorgwerkt Bl@ckbird. Heeft niks opgelost.
We hebben toch maar een case geopend bij de leverancier. Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden.

Ik heb oude configuraties vergeleken met een recente. Die laat geen interessante verschillen zien helaas.

• Azhrarn
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-10 22:47
Het lijkt mij dus dat de eerste keer hij de goede gegevens krijgt van de DHCP, maar de config file op TFTP-server bevat misschien foute verwijzingen (overwite van tftp-server naar ander adres?) Zodat bij een volgende keer je eigenlijk niet kan registeren? Kan je checken met Wireshark captures denk ik.
Het is maar een idee, ik draai hier CUCM 11, geen praktijk ervaring eigenlijk met Express dingen...

• Vicarious
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-10 07:47

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Azhrarn schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 16:21:
Het lijkt mij dus dat de eerste keer hij de goede gegevens krijgt van de DHCP, maar de config file op TFTP-server bevat misschien foute verwijzingen (overwite van tftp-server naar ander adres?) Zodat bij een volgende keer je eigenlijk niet kan registeren? Kan je checken met Wireshark captures denk ik.
Het is maar een idee, ik draai hier CUCM 11, geen praktijk ervaring eigenlijk met Express dingen...
Het probleem zal inderdaad waarschijnlijk in de config van de TFTP config file zitten. Aangezien hij na een factory reset wel werkt krijgt hij gewoon netjes een IP en de juiste opties (verwijzing naar TFTP server etc.). Pas na de eerste registratie gaat het mis, dan heeft hij al de config van de TFTP server opgeslagen. Wellicht staat daar nog een verwijzing naar een verkeerde call server in?

Vicariously I live while the whole world dies

• knutsel smurf
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 27-10 22:47

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Zijn er dhcp opties aanwezig waardoor er wellicht een verkeerde dhcp server geraadpleegd wordt?

Datacenter Solution Architect @ Extreme Networks

• FatalError
Het is alweer even geleden... Ik heb het probleem bij de leverancier neergelegd. Zij hebben onderzoek gedaan, maar niks kunnen vinden. Daarna hebben zij een TAC case aangemaakt. Cisco had ook nog niks kunnen vinden.
Toen heb ik op oudjaarsdag toch maar de stoute schoenen aangetrokken en IOS 15.4.3M4 geinstalleerd op de voip router.
Nu werkt alles weer als een zonnetje! Telefoons registreren zich weer netjes bij de router als de stroom eraf geweest is!
Ik heb daarna gelijk alle telefoons naar de laatste 9-4-2SR1 versie geupgrade. Ook dat werkt prima.

Pagina: 1

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True