Pad om te leren programmeren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 22:06
Goedemiddag allemaal,

Ik ben afgelopen jaar begonnen met programmeren, met een cursus PHP en C#. Momenteel ben ik bezig met Free Code Camp, waar Javascript en JQuery meer centraal staan.

Waar ik er tegen aan loop is het volgende.
Ik snap de geschreven oplossingen meestal, maar vind het erg lastig om zelf zo'n oplossing te moeten schrijven van scratch.

Tevens heb ik het idee dat wat ik leer, niet 'onthou'.. Laat zeggen, waar toe te moeten passen en steeds maar weer op zoeken hoe bewijze van een for loop ook alweer geschreven dient te worden..

Wat ik wil weten is, liepen jullie hier ook tegen aan en zo ja, hoe ging je hier mee om? Hoe onthield je alles wat je had geleerd?

Hoop dat jullie de vraag begrijpen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 20:26

Rannasha

Does not compute.

Je onthoudt door te doen.

Begin dus met iets (simpels!) te bedenken om te maken. Dat kan iets totaal nutteloos zijn, puur voor de oefening. Daarna ga je aan de slag en zul je inderdaad regelmatig de precieze syntax en werking moeten opzoeken. Zorg dat je een goede "reference manual" (website of boek) hebt voor de taal die je gebruikt, zodat je snel en eenvoudig details op kunt zoeken.

En zo, door maar wat aan te klooien leer je steeds meer. Waar je eerst nauwelijks weet wanneer je een for loop moet toepassen en al helemaal niet wat de precieze syntax is, zul je na verloop van tijd steeds meer automatisch kunnen doen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Voor wat oefening, kijk eens naar Advent of Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik gebruik zelf vaak:

Codecademy -> https://www.codecademy.com/learn

Of inderdaad, wat Raynman al aangeeft, Advent of Code.

Ben zelf nu ook meer aan het leren coderen :) Puur omdat dit me meer trekt dan alleen maar support (wat ik nu doe)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Pepernoot schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:10:

Waar ik er tegen aan loop is het volgende.
Ik snap de geschreven oplossingen meestal, maar vind het erg lastig om zelf zo'n oplossing te moeten schrijven van scratch.

Tevens heb ik het idee dat wat ik leer, niet 'onthou'.. Laat zeggen, waar toe te moeten passen en steeds maar weer op zoeken hoe bewijze van een for loop ook alweer geschreven dient te worden..
1. door je op te lossen probleem in zo klein mogelijke stukjes op te delen die begrijpbaar zijn.

2. tjah hoe erg is dat, zolang je kan vinden en juist kan toepassen wat je zoekt is het geen probleem. Die basisdingen gewoon lekker op een 2e scherm ernaast houden en als referentie gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven al gezegd, de enige manier om het echt te leren is om het veel te doen. Nu kan ik me voorstellen dat je wellicht op dit moment weinig inspiratie hebt omdat je zelf geen goed beeld hebt van wat precies mogelijk is er zijn genoeg programming challenges op internet te vinden die erg leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Begin in ieder geval met een taal te kiezen en in die taal veel te programmeren. Programmeren is het omzetten van een probleem naar code, niet andermans code lezen. En dit leer je zoals aangegeven vooral door veel te doen. Van taal naar taal de basis syntax leren daar schiet je weinig mee op.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-10 12:10
Notities enzo zijn voor mij geen oplossing. Ik heb slechts een textfile met wat cryptische incantaties voor gnutools omdat ik dat niet ga en niet wil leren ;)

Code schrijven is net als tekst schrijven: oefening baart kunst. Als je vind dat je niet goed bent, gewoon meer code schrijven! Zoek dus ideeen of projecten waarbij je het leuk vind je vast te bijten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wat ook wel eens helpt is het probleem in pseudocode op papier te schrijven. Niets is zo fijn als een heel programma op papier neer te zetten, het vervolgens in echte code op je computer te zetten en dat je programma het dan in één keer goed doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 19:09

page404

Website says no

wimjongil schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:44:
Wat ook wel eens helpt is het probleem in pseudocode op papier te schrijven. Niets is zo fijn als een heel programma op papier neer te zetten, het vervolgens in echte code op je computer te zetten en dat je programma het dan in één keer goed doet. :)
Ik denk dat de pseudocode wel een goeie tip van je is. Daarmee dwing je jezelf eerst te begrijpen hoe je een probleemstelling oplost met code. Dat is voor mij na 30 jaar programmeren wel een makkie, ik zou bijna vergeten dat ik dat ook moest leren ;)
Ik heb ooit geleerd om een soort diagrammen te tekenen, maar die methodiek zie ik nergens meer terug en ik weet ook niet hoe het heet.
Ik denk ook dat het helpt om één taal gelijk te leren. Nu ik meerdere talen naast elkaar gebruik merk ik dat ik vaker de syntax van soms simpele constructs op moet zoeken :(
ach, hoe erg is dat eigenlijk :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

page404 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:33:
[...]

Ik denk dat de pseudocode wel een goeie tip van je is. Daarmee dwing je jezelf eerst te begrijpen hoe je een probleemstelling oplost met code. Dat is voor mij na 30 jaar programmeren wel een makkie, ik zou bijna vergeten dat ik dat ook moest leren ;)
Ik heb ooit geleerd om een soort diagrammen te tekenen, maar die methodiek zie ik nergens meer terug en ik weet ook niet hoe het heet.
Ik denk ook dat het helpt om één taal gelijk te leren. Nu ik meerdere talen naast elkaar gebruik merk ik dat ik vaker de syntax van soms simpele constructs op moet zoeken :(
ach, hoe erg is dat eigenlijk :P
UML? Klassendiagrammen, state diagrammen enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Laatst online: 19:09

page404

Website says no

Rmg schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:38:
[...]

UML? Klassendiagrammen, state diagrammen enz enz.
Nee, UML is redelijk recent, ik heb het echt over informaticalessen uit de jaren '90 :o

Ik heb het, Nassi-Schneiderman-diagrammen 8)7

http://users.evtek.fi/~ja.../DBeech/3gl_nassi_ex1.htm

[ Voor 18% gewijzigd door page404 op 16-12-2015 16:44 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Kunnen we voor dit soort vragen geen vast topic aanmaken en vastpinnen? Net als de boekentopic oid? Dit is al de zoveelste keer dat ik een dergelijke vraag zie voorbij komen. Allemaal met verglijkbare antwoorden. En dan ook gelijk een verbod op nieuwe topics met eenzelfde strekking :p

[ Voor 12% gewijzigd door Laurens-R op 16-12-2015 17:45 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Ja ik liep er ook tegenaan, maar toen ik begon met programmeren was ik 9. Toen kende ik niet eens genoeg engels om te begrijpen dat het 'without' keyword in msx basic niets met wit hout te maken had. :+)

Iets serieuzer. Als je het leuk vindt, gewoon door blijven gaan. De taal & API kennis komt vanzelf.

[ Voor 20% gewijzigd door Grijze Vos op 17-12-2015 12:54 ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenViV
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2018
"Don't learn to code, code to learn!"
Ik doe meestal een cursus op codecademy of codeschool om de syntax een beetje onder de knie te krijgen. Vanuit daar maak ik kleine projectjes. In het begin zul je veel moeten opzoeken maar het dit wordt steeds minder en op een gegeven moment klikt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oerdond3r
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 11:56
Grijze Vos schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:52:
Ja ik liep er ook tegenaan, maar toen ik begon met programmeren was ik 9. Toen kende ik niet eens genoeg engels om te begrijpen dat het 'without' keyword in msx basic niets met wit hout te maken had. :+)
Wit hout Haha!

On-topic: Ook ik stond een keer in jouw schoenen, maar zoals andere mensen al zeggen: veel doen :) Verzin een simpel projectje om te doen, waarvan je denkt dat het haalbaar voor je is, en begin gewoon.

Laat je vooral niet ontmoedigen door mensen die al zoveel verder zijn dan jouw. Neem zoveel tijd als je zelf nodig hebt om een probleem op te lossen. Ook al doe je hem de eerste 3(0)x fout. De volgende keer dat je weer tegen een soortgelijk probleem aanloopt doe je hem in een keer goed. Maar schroom niet om een mede-programmeur (online of rl) te vragen als je gewoon echt vast zit.

Dat klinkt als een heel erg traag en lang proces, maar je zult al gauw merken dat de problemen waar je tegen aanloopt steeds meer op elkaar gaan lijken, en voordat je het weet ben je een ervaren programmeur :) Ook zul je zien dat het wisselen naar een andere programmeertaal steeds minder moeite zal kosten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Oerdond3r op 22-12-2015 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Behalve veel doen: code is meer dan een lap tekst 'die wat doet'. Er zitten patronen en plannen achter. Er zijn modellen en systemen die veel gebruikt worden, en je hebt algemene architectuur van je programma. Stel dat je wel wat code kan schrijven en snapt wat het doet, maar niet een probleem uiteen kan zetten en kan kijken hoe je dat het beste kan oplossen moet je niet nog meer code bekijken, maar dieper gaan en kijken naar de achterliggende gedachte en patronen.

Het lastige aan software maken is eigenlijk niet de code of tooling, maar het bedenken van datgene wat je gaat maken.

Ga op zoek naar:

- Software Architectuur
- Software Patronen
- Data Structuren

Waarschijnlijk kom je al een heel eind verder als je uit die dingen wat basic kennis krijgt. Je hoeft niet meteen big-O notatie van je code te kunnen analyseren, maar als je snapt waarom code op een bepaalde manier geschreven wordt en je de patronen terug gaat zien in code die je leest of overtikt zie je steeds meer verbanden tussen bekende architectuur, patronen en de code die je voor een probleem gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht kun je ook wat tips vinden in Noob leren programmeren: waar te beginnen?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de opleiding applicatieontwikkeling maken we om de paar weken een projectopdracht. Deze opdracht verschillen van website met content tot webapp zoals een reserveringssysteem.

Als je ideeën nodig hebt kan je me pm'en of andere gewoon om ideeën vragen.

Programmeren leer je natuurlijk door te doen. Ik heb ook heel lang met dezelfde vraag gezeten. Toen kwam ik erachter dat wanneer ik kleine projectjes ging doen ik het meeste ging leren. Als de opdracht te moeilijk was dan probeerde ik een stapje terug te doen en iets makkelijkers te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaporitraha
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Interessant hier vind ik persoonlijk vooral dat de TS, sinds het openen van dit topic -op 15 december, bijna 4 weken geleden- niets meer gereageerd heeft.

je mag me nickname afkorten (vapori bv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

vaporitraha schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:38:
Interessant hier vind ik persoonlijk vooral dat de TS, sinds het openen van dit topic -op 15 december, bijna 4 weken geleden- niets meer gereageerd heeft.
Veel mensen denken, oh, dat programmeren, dat ga ik ook even leren, zonder te beseffen dat het wel degelijk een vak is en je er duizenden uren in moet stoppen. Als er dan niet na 3 weken een gloednieuwe website staat maar nog steeds een 'hello world' haken ze af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaporitraha
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Zoijar schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:51:
[...]

Veel mensen denken, oh, dat programmeren, dat ga ik ook even leren, zonder te beseffen dat het wel degelijk een vak is en je er duizenden uren in moet stoppen. Als er dan niet na 3 weken een gloednieuwe website staat maar nog steeds een 'hello world' haken ze af ;)
Absoluut niets mis mee natuurlijk, ieder zijn vak of hobby. Maar dan zeg je zoiets hier toch gewoon? :?

spoiler:
Sowieso geen probleem als hij het toch niets vindt, destemeer werk heb ik :P

je mag me nickname afkorten (vapori bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Pagina: 1