Printers deleten met VBscript

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03 00:40
Ik wil via VBscript een tool maken die het toelaat om (lokale) printers te deleten. Dit om het voor een gebruiker toe te laten om met enkele muisklikken een printer te deleten in het geval dat deze bijvoorbeeld stuk gaat.
Op zich is me dat gelukt, maar er is een probleem met printers deleten waarbij de queue nog niet leeg is. Deze kan je uiteraard niet deleten, rechtstreeks.
Nu had ik al geprobeerd om de inhoud vd map waar de printjobs staan te wissen (c:\windows\system32\spool\printers). Maar dat laat Windows niet toe omdat de print spooler service actief is. Ook na het (manueel) stoppen van deze service lukt het me nog steeds niet om een printer te wissen waarbij er nog een printjob actief is.

Met de ingebouwde Windows scripts (prnmngr.vbs, prnqctl.vbs) kom ik ook al niet veel verder.

Heeft er iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:59

TommieW

Numa numa.

Wat werkt er niet aan het eerste Google resultaat?

Waar ga je je script precies gebruiken? Kan je niet beter Powershell gebruiken, of als de computers in een domein hangen: group policy?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
Zoals ik al zei, het is me gelukt om printers te deleten waarbij de printqueue leeg is. Ongeveer zoals in dat 'eerste Google resultaat' inderdaad. Verder is dit (vooral) voor gebruik op laptops. Powershell heb ik nog niet getest trouwens.
Verder is het me ook al gelukt om een mobiele printer met bluetooth te deleten, wat niet van een leien dakje verliep. Blijft dus die printqueue over.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar wil wel enkele pogingen wagen voor het printqueue-probleem:
  • ik neem aan dat je deze stappen al geprobeerd hebt in een script (omdat dat overeenkomt met wat je beschrijft in de TS)... gebruikte je ook al het Force-argument?
  • laat je je script even wachten na het stoppen van de service alvorens te deleten? (of had je dat manueel gedaan?)... m.a.w. ben je zeker dat je printer spooler service gestopt was alvorens de bestanden te deleten in die map?
  • wat geeft bovenstaande handelswijze als resultaat als de printer uitgeschakeld is?
  • hier is een reactie (van John op 2/4/14) waarin de schrijver zegt dat hij ook de LPD service moest stoppen (
Hopelijk helpt het...

• BizonKid
edeboeck schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:56:
Ik heb geen ervaring met dit probleem, maar wil wel enkele pogingen wagen voor het printqueue-probleem:
  • ik neem aan dat je deze stappen al geprobeerd hebt in een script (omdat dat overeenkomt met wat je beschrijft in de TS)... gebruikte je ook al het Force-argument?
  • laat je je script even wachten na het stoppen van de service alvorens te deleten? (of had je dat manueel gedaan?)... m.a.w. ben je zeker dat je printer spooler service gestopt was alvorens de bestanden te deleten in die map?
  • wat geeft bovenstaande handelswijze als resultaat als de printer uitgeschakeld is?
  • hier is een reactie (van John op 2/4/14) waarin de schrijver zegt dat hij ook de LPD service moest stoppen (
Hopelijk helpt het...
edeboeck, ik heb het script inmiddels aan de praat gekregen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

BizonKid schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:08:
[...]
edeboeck, ik heb het script inmiddels aan de praat gekregen. Bedankt voor het meedenken!
Graag gedaan... kan je ook delen wat de oplossing was (voor het geval iemand met ditzelfde probleem te maken krijgt) en titel aanpassen met [SOLVED]?
Pagina: 1