Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuze stress; Doorrijden met huidige auto of andere kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 16:22
Ik zit met een dilemma waarbij ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien, excuses voor het lange verhaal, en mijn niet aanwezige literaire kwaliteiten.

Op het moment heb ik in het bezit een Volvo 440 1.9 TD uit 1994 met ongeveer 435k km op de teller, deze heb ik april 2014 gekocht voor wel 300 hele euro's. Nu is daar onlangs een aso tegen aangereden (uiteraard geen briefje), en moet hij binnenkort door de APK. Ik heb hem laatst alvast laten keuren en daar kwam een lijstje van 8 punten uit, voor details zie hier in het Volvo topic. Als ik alles zelf aanpak zou ik hem voor 300 tot 400 euro er weer door moeten krijgen. Laat ik wat dingen doen dan loopt het op tot 600 a 700 euro. Technisch gezien heb ik er alle vertrouwen in dat hij het dan nog wel een jaar volhoudt.

Nu is het zo dat mijn vrouw en ik, in iets mindere mate, wat gevoelig worden voor het milieu aspect, de 440 is een oude stink diesel die roet wolken uitbraakt als je een beetje doortrekt. Aan de andere kant is het een redelijk comfortable auto om te rijden, ook al ontbreekt elke luxe, met name door de befaamde Volvo stoelen.

Nu ben ik tot de volgende 4 opties gekomen:
1: We spenderen het geld aan de 440 en rijden daar nog weer een jaar mee door.
2: We geven weer een paar honderd euro uit en kopen een ander barrel het liefst op LPG, maar dan moet een dieseltje ook een optie zijn.
3: We spenderen wat meer, zeg max 2000 euro en kopen een LPG auto, hopelijk voor een jaar of 3.
4: We investeren ongeveer de helft van ons spaargeld, en we kopen een Toyota Prius II, en gaan daar zo lang mogelijk mee doen, hopelijk 5 plus jaar.

Wij rijden ongeveer 31000 km per jaar. Op basis daarvan heb ik het volgende lijstje aan maandkosten, brandstof (verbruik van Spritmonitor), belasting en verzekering:
Optie 1:
Huidige auto zou ons 270 euro in de maand kosten.
Plus:
Redelijk comfortabel
"Bewezen" betrouwbaar
Stiekem toch ook wel een beetje een emotionele band mee.
Min:
Eigenlijk de reparatie kosten niet waard
Milieu onvriendelijk

Optie 2:
Nog geen voorbeelden, als die het wordt dan is het een kwestie van kijken wat je tegen komt.
Plus,
Lage investering
Min
Weinig keus
Redelijke kans dat het dan toch weer een dieseltje wordt.
Je weet niet wat je krijgt, je kan geluk hebben en er een tijd probleemloos in rijden, of pech en naar een paar maanden kan hij naar de sloop.

Optie 3
Opties:
Volvo S/V40 (1.8/2.0) op LPG
265 euro in de maand
Comfortabel, motoren kunnen goed tegen LPG, en Volvo, das ook een plus :P

Peugeot 306 / Citroen Xzara beide 1.6
230 euro in de maand
Comfortabel, motoren kunnen goed tegen LPG

Mazda 323 laatste generatie 1.5/1.6
230 euro in de maand
Comfort eigenlijk geen idee. Kan geen eenduidig oordeel vinden of ze nu wel of niet goed tegen LPG kunnen.
Aanbod wisselt, soms staan er 10 te koop, momenteel maar 2

Mazda 626 1.8
250 euro in de maand
Comfort eigenlijk geen idee, motoren schijnen prima tegen LPG te kunnen.

Mitsubishi Carisma facelift model 1.6
230 euro in de maand
Pre facelift model gehad, die was qua comfort en betrouwbaarheid een ramp. Statistieken/reviews geven echter aan dat ze wel betrouwbaar moeten zijn. En de blokken kunnen goed tegen LPG, plus hydraulische klepstoters.

Nu zijn er nog een aantal andere opties, alleen vind ik het lastig te bepalen welke motoren nou wel of niet goed tegen LPG kunnen.
Nadeel is ook dat in deze prijsklasse LPG auto's bijna allemaal, en met name de Volvo's een KM stand hebben van boven de 3 ton, richting de 4, dat is niet automatisch een probleem, maar speelt wel mee.

Optie 4:
We kopen dus een Prius II, voor de helft van onze spaarrekening kan je een Prius II kopen met een KM stand van begin de 2 ton. Kosten per maand zouden ongeveer uit komen op 255 euro.
Voordeel:
Milieu
Statistisch gezien erg betrouwbaar.
Distributie ketting i.p.v. riem
Vaak relatief luxe uitgerust.
In theorie zouden we er tussen de 5 en 10 jaar mee vooruit moeten kunnen.
Flexibel, we rijden nu 31000 km per jaar, maar dat kan alle kanten op veranderen.
Nadeel:
Klap geld, de spaarrek is dan voor de helft leeg. Aan de andere kant, zijn we net verhuist, dus we hoeven voorlopig geen huis in te richten o.i.d. en kunnen we met de andere helft nog wel onvoorziene uitgaven opvangen als kapotte wasmachine, koelkast of eigen risico bij ziektekosten.
Lelijk, exterieur maakt mij niet uit, maar waarom kon Toyota er geen fatsoenlijk dashboard in hangen 8)7 :+ .

Mijn vraag is is eigenlijk: Wat zouden jullie doen en, belangrijker, waarom? En zie ik nog opties over het hoofd?

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik zou voor optie 4 gaan, maar heb uiteraard geen zicht op jullie financiën.

De Volvo vervangen vanuit een milieu perspectief is een nobel streven, realiseer je wel dat hij niet van de weg verdwijnt. De auto zal waarschijnlijk wel blijven rijden, tenzij hij gesloopt wordt.

Auto rijden is over het algemeen gewoon prijzig, dus de berekeningen van € 230 vs. € 255 zijn meer zelfbedrog dan realiteit. De kosten zijn voor alle opties door de bank genomen hetzelfde, er kan in elk scenario wel wat optreden waardoor de kosten worden beïnvloed.

Divide and conquer.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Uit eigen ervaring. Primera met 2.0 liter blok op LPG. Heb net de mijne weggegdaan met 553.000 kilometer en werkt nog als een tierelier (binnenkort in de Autoweek)

Zullen ook niet veel meer kosten als jouw opties. Alleen de P11/P11/144 trouwens, niet de P12 vanaf 2002.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Sjezus, wat een bericht en overwegingen.
De kans dat iemand alles doorleest en dan nog een antwoord gaat formuleren is gelijk aan niks komma nul.
Vragen kun je beter kort en bondig stellen.
Mijn tip (maar ik heb niet die hele lap doorgelezen): koop een polootje op diesel, die lopen altijd en halen bij vaak grote afstanden rijden wel 500K.

• Minneyar
wimpie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:03:
Ik zou voor optie 4 gaan, maar heb uiteraard geen zicht op jullie financiën.

De Volvo vervangen vanuit een milieu perspectief is een nobel streven, realiseer je wel dat hij niet van de weg verdwijnt. De auto zal waarschijnlijk wel blijven rijden, tenzij hij gesloopt wordt.

Auto rijden is over het algemeen gewoon prijzig, dus de berekeningen van € 230 vs. € 255 zijn meer zelfbedrog dan realiteit. De kosten zijn voor alle opties door de bank genomen hetzelfde, er kan in elk scenario wel wat optreden waardoor de kosten worden beïnvloed.
Bedankt. Uiteraard snap ik dat de berekeningen incompleet zijn en in de werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen . Geen rekening gehouden met afschrijving en onderhoudt. Afschrijving is lastig omdat ik auto's over het algemeen compleet af rijd, en dat dan weer afhankelijk is van hoelang ze het uithouden. Onderhoudt is lastig inschatten, veel doe ik zelf (beurtjes e.d.), en is ook weer afhankelijk van betrouwbaarheid.
Vermoedelijk gaat de 440 naar de sloop als er een vervanger komt, verkoop leverd niks meer op, of iemand moet hem willen exporteren naar Afrika of zo, maar ik geloof niet dat het een heel geliefd model is daar voor.
psy schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:03:
Uit eigen ervaring. Primera met 2.0 liter blok op LPG. Heb net de mijne weggegdaan met 553.000 kilometer en werkt nog als een tierelier (binnenkort in de Autoweek)

Zullen ook niet veel meer kosten als jouw opties. Alleen de P11/P11/144 trouwens, niet de P12 vanaf 2002.
Die staat naar aanleiding van je posts in het Nissan topic ook al op mijn lijstje. Helaas staan ze niet erg vaak te koop.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:04:
De kans dat iemand alles doorleest en dan nog een antwoord gaat formuleren is gelijk aan niks komma nul.
Mijn tip (maar ik heb niet die hele lap doorgelezen): koop een polootje op diesel, die lopen altijd en halen bij vaak grote afstanden rijden wel 500K.
Haha, probeer ik een uitgebreide topic start te maken schiet ik weer door :+.
Helaas zijn mijn rug en VAG stoelen geen goede combinatie, vandaar dat die niet in het lijstje staan plus dat ik dus liever geen diesel meer wil.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Minneyar schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:17:
Bedankt. Uiteraard snap ik dat de berekeningen incompleet zijn en in de werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk hoger uitvallen.
Niet zozeer hoger, maar een verschil van een paar tientjes tussen scenario's meenemen is onzinnig als het gaat om autorijden. Als het tegenvalt kan er zomaar €100 per maand bijkomen door onvoorziene kosten.

Divide and conquer.

• Minneyar
wimpie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:24:
[...]

Niet zozeer hoger, maar een verschil van een paar tientjes tussen scenario's meenemen is onzinnig als het gaat om autorijden. Als het tegenvalt kan er zomaar €100 per maand bijkomen door onvoorziene kosten.
Ah zo, ja daar heb je een punt. Het is ook eigenlijk meer om aan te geven dat de running costs niet veel verschillen. daarom zijn het ook allemaal opties, het verbaasde mij namelijk dat een Prius op benzine bij deze km's ong. net zo goedkoop (of duur) is als een LPG auto.

• psy

psy

Je zou ook de C5 of Laguna 2 ph2 kunnen overwegen als je graag LPG wil rijden, toch ook wel wat keuze.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
Misschien wel de belangrijkste vraag:
Wat vind je belangrijk?!
-betrouwbaarheid
-geen gezeur meer
-lage brandstofkosten
-comfort/luxe

Het goedkoopste blijft om een oude auto te kopen en die op te rijden totdat je hoge kosten krijgt.
Tip; kijk eens naar een honda civic op LPG van rond 1995. Op autoweek staat een verslag van iemand die daar al 1.1 miljoen! kilometers mee heeft gereden zonder echt gekke kosten.
http://www.gaspedaal.nl/Honda/Civic/?brnst=LPG-G3&srt=df
ergens rond de 1000 euro ben je dan kwijt.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Saab 9-5 op LPG of een 9-3 op LPG. :)

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Minneyar
psy schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:14:
Je zou ook de C5 of Laguna 2 ph2 kunnen overwegen als je graag LPG wil rijden, toch ook wel wat keuze.
Weer bedankt voor de suggesties. Zijn wel grote auto's, had ze al afgeschreven op het gewicht, maar nader onderzoek wijst uit dat ze net zo zwaar als een Volvo V/S40 ik had meer in de orde van de V70 verwacht, sorry ik ben eigenlijk stiekem een Volvo man, dus ik relateer alles aan een Volvo :P. (Al heeft de Laguna 2 ph1 wel een betrouwbaarheidsimago probleem en is de ph2 eigenlijk net te duur voor optie 3)
chrisborst schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:33:
Misschien wel de belangrijkste vraag:
Wat vind je belangrijk?!
-betrouwbaarheid
-geen gezeur meer
-lage brandstofkosten
-comfort/luxe

Het goedkoopste blijft om een oude auto te kopen en die op te rijden totdat je hoge kosten krijgt.
Tip; kijk eens naar een honda civic op LPG van rond 1995. Op autoweek staat een verslag van iemand die daar al 1.1 miljoen! kilometers mee heeft gereden zonder echt gekke kosten.
Betrouwbaarheid en dus geen gezeur staat redelijk hoog, lage brandstofkosten daarna en dan comfort/luxe. Al hebben wij beiden een grote voorkeur voor een auto met cruise control.
Honda lees ik wisselende verhalen over qua betrouwbaarheid op LPG zo moet je in elk geval geen VTEC hebben op LPG. Maar met name de Civic staat op de lijst voor optie 2.
Saab schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:41:
Saab 9-5 op LPG of een 9-3 op LPG. :)
Bedankt voor de suggesties. Ik vindt Saab mooie auto's, en ben erg fan van de Zweedse merken. Nadeel is echter dat ze relatief zwaar en onzuining zijn. Zelfs de 9-3, wat geen apart grote auto is, zit vaak in de gewichtsklasse 1350-1450, dan zou ik toch gaan voor zijn lichtere landgenoot de Volvo V/S40

Blijkbaar vindt iedereen wel dat ik een andere moet kopen, als in, ik heb nog niet gelezen "hou de 440".

• Aikon
  • Niet online
Als je daadwerkelijk voor het milieuaspect gaat moet je hem gewoon op rijden. Zo simpel is het, iets wat nog 'goed' is vervangen door iets nieuws is nooit goed voor het milieu. Nog los van het feit of iemand anders er in gaat rijden of dat 'ie naar de sloop gaat. Optie 1 dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Aikon op 17-12-2015 12:49 ]

Verwijderd

Optie 1 combineren met optie 4. Feitelijk heb je het over vier nieuwe banden (normaal onderhoud) en wat laswerk. Daar zou ik nooit een ander barrel voor de in de plaats nemen.

Optie 4 is echter heel aantrekkelijk behalve dan dat een halve spaarrekening niet erg concreet is. Voor 5000 euro heb je een Prius, maar voor 8000 euro al een Auris. Zeker de Auris Hybrid is aantrekkelijk want die ziet er normaal uit.

Al met al zou ik de 440 nog door de APK doen en doorsparen en zoeken naar een goede Auris.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Optie 2 zou ik sowieso niet doen: het levert je nu nauwelijks/niets op behalve éénmalig een paar honderd euro winst voor een klap risico. In dat segment moet je een beetje geluk hebben, maar je neemt eigenlijk een te grote gok als je er 31.000 km / jaar mee rijden wil zonder gezeur. Dan kan je beter optie 1 doen: je weet wat je hebt en je bent zuinig op je spullen.

Optie 3 lijkt eigenlijk erg sterk op optie 2, behalve dat je een iets groter budget ter beschikking stelt. De gok blijft er, wordt misschien zelfs iets groter omdat je budget hoger is: bij een miskoop (bijv onverwacht 700 euro aan kosten) van 300 piek kan je een deel afschrijven ( => wagen naar de sloop, je krijgt wat centen terug) en een nieuwe poging wagen, bij een miskoop van ~2000 piek wordt dat moeilijker.

Optie 4 lijkt mij het meest gunstig. Je gaat er het meest duidelijk op vooruit: uitstoot, luxe, laadruimte, geluid, prestaties? etc. en je kan het je veroorloven. De prius 2 staat als betrouwbaar te boek, er is veel keuze rond de 6 a 7000 euro (of mss zelfs minder, als je met een deukje of hogere kmstand leven kan) en je hebt dus de grootste kans dat je de komende jaren met relatief weinig zorgen rond kan blijven rijden. Ook is benzine gunstiger als je de auto eens een tijd niet nodig hebt. Ook mag je dan de binnensteden van Utrecht en veel Duitse steden weer in ;)

Optie 1 is mijn 2e keuze. Vroeger of later komt er toch weer een probleem aan wat eigenlijk niet de moeite waard is om te fixen.

Overigens, denk ook eens aan de Insight, Civic Hybrid, CRZ (gaaf ding, maar wel weinig ruimte), Jazz Hybrid (ook klein, maar wel heel handige ruimte, schijnt).

Wat betreft de schade: waarborgfonds!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Minneyar
Aller eerst allemaal weer bedankt voor de adviezen.
Aikon schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:48:
Als je daadwerkelijk voor het milieuaspect gaat moet je hem gewoon op rijden. Zo simpel is het, iets wat nog 'goed' is vervangen door iets nieuws is nooit goed voor het milieu. Nog los van het feit of iemand anders er in gaat rijden of dat 'ie naar de sloop gaat. Optie 1 dus.
Wat is jouw definitie van op?
Een 21 jaar oude auto met 435k km op de teller met een dagwaarde van, zeg 300 euro klinkt mij als redelijk "op" aangezien er minstens de dagwaarde nog een keer aan verspijkerd moet worden. Aan de andere kant heb je een punt, aangezien hij motorisch dikke prima is/lijkt.
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:21:
Optie 1 combineren met optie 4. Feitelijk heb je het over vier nieuwe banden (normaal onderhoud) en wat laswerk. Daar zou ik nooit een ander barrel voor de in de plaats nemen.

Optie 4 is echter heel aantrekkelijk behalve dan dat een halve spaarrekening niet erg concreet is. Voor 5000 euro heb je een Prius, maar voor 8000 euro al een Auris. Zeker de Auris Hybrid is aantrekkelijk want die ziet er normaal uit.

Al met al zou ik de 440 nog door de APK doen en doorsparen en zoeken naar een goede Auris.
Uiterlijk vind ik nou ook weer niet zo belangrijk, voor de mooiigheid en de lol heb ik ook een een 42 jaar oude Volvo 144 die ik aan het opknappen ben. Als we investeren en hem door de APK krijgen is het wel de bedoeling dat we er dan weer mee doorrijden tot aan de volgende APK ( of hij de geest geeft). Of is dat wat je bedoelt? (dan is het in feite gewoon optie 1 en de keuze over een jaar maken).
De bedoeling is idd dan een prius 2 voor tussen de 4 en 5000 te zoeken, dan heb je een wat hogere KM standen of een deukje hier en daar, maar dat durf ik wel aan en deukjes maken mij geen fluit uit, zolang hij maar niet roest op die plekken.
noes schreef op donderdag 17 december 2015 @ 14:16:
Optie 2 zou ik sowieso niet doen: het levert je nu nauwelijks/niets op behalve éénmalig een paar honderd euro winst voor een klap risico. In dat segment moet je een beetje geluk hebben, maar je neemt eigenlijk een te grote gok als je er 31.000 km / jaar mee rijden wil zonder gezeur. Dan kan je beter optie 1 doen: je weet wat je hebt en je bent zuinig op je spullen.

Optie 3 lijkt eigenlijk erg sterk op optie 2, behalve dat je een iets groter budget ter beschikking stelt. De gok blijft er, wordt misschien zelfs iets groter omdat je budget hoger is: bij een miskoop (bijv onverwacht 700 euro aan kosten) van 300 piek kan je een deel afschrijven ( => wagen naar de sloop, je krijgt wat centen terug) en een nieuwe poging wagen, bij een miskoop van ~2000 piek wordt dat moeilijker.

Optie 4 lijkt mij het meest gunstig. Je gaat er het meest duidelijk op vooruit: uitstoot, luxe, laadruimte, geluid, prestaties? etc. en je kan het je veroorloven. De prius 2 staat als betrouwbaar te boek, er is veel keuze rond de 6 a 7000 euro (of mss zelfs minder, als je met een deukje of hogere kmstand leven kan) en je hebt dus de grootste kans dat je de komende jaren met relatief weinig zorgen rond kan blijven rijden. Ook is benzine gunstiger als je de auto eens een tijd niet nodig hebt. Ook mag je dan de binnensteden van Utrecht en veel Duitse steden weer in ;)

Optie 1 is mijn 2e keuze. Vroeger of later komt er toch weer een probleem aan wat eigenlijk niet de moeite waard is om te fixen.

Overigens, denk ook eens aan de Insight, Civic Hybrid, CRZ (gaaf ding, maar wel weinig ruimte), Jazz Hybrid (ook klein, maar wel heel handige ruimte, schijnt).

Wat betreft de schade: waarborgfonds!
Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie. Qua optie 2 en 3 heb je een punt, huidige auto is een optie 2 geweest waar we eigenlijk enorm geluk mee hebben gehad, vorige auto was een optie 3 model, waar we enorm veel pech mee hebben gehad, die kon na 4 maanden naar de sloop. Wat N=2 betreft zou optie 2 dan de voorkeur hebben :P. Maar beide zijn in elk geval een risico.

Milieu zone's is idd een punt met optie 1, nu hoef ik eigenlijk nooit naar Utrecht of Duitsland, maar de kans is redelijk dat meer steden dit in gaan voeren.

Betreffende de Honda's, ja daar heb ik naar gekeken, ik vind ze over het algemeen mooier dan de Prius, maar:
Civic, niet praktisch, accu pakket achter de achterbank, en die kan dus niet plat.
De rest valt eigenlijk nog buiten mijn budget, maar die hou ik in de gaten. Al gaat voor de CRZ ook op dat hij te klein is.
Punt is, als ik dit bedrag ga "investeren" in een auto wil ik er zo lang mogelijk mee doen. De kans is aanwezig dat we in de komende 5 jaar kinderen krijgen, en dan lijkt een Prius mij ook een prima auto, qua formaat.

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ga het eens allemaal op een rijtje zetten en bespreken met mevrouw Minneyar, en laat jullie weten wat de uitkomst is.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Graag gedaan :)

Nog een aanvulling op de auto's van optie 2 en 3: als een auto goed is, wordt ie meestal niet weggedaan. Dit geldt al helemaal voor auto's op LPG, gezien die goedkoop rijden en een vrij hoge investering hebben gekost om dit mogelijk te maken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:04:
Beetje kansloze reactie. Kun je de moeite niet opbrengen een post te lezen, reageer er dan ook niet op :X

Gelukkig zat mensen die wel die moeite nemen, dus jouw kansrekening is even brak als je inzet :z
Minneyar schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 13:47:

[...]

Wij rijden ongeveer 31000 km per jaar. Op basis daarvan heb ik het volgende lijstje aan maandkosten, brandstof (verbruik van Spritmonitor), belasting en verzekering:
Optie 1:
Huidige auto zou ons 270 euro in de maand kosten.
Plus:
Redelijk comfortabel
"Bewezen" betrouwbaar
Stiekem toch ook wel een beetje een emotionele band mee.
Min:
Eigenlijk de reparatie kosten niet waard
Milieu onvriendelijk
Bewezen betrouwbaar is wat waard, en deze getallen weet je uit eigen ervaring. Verder mbt milieu-onvriendelijk: de hetze tegen oude diesels is veel op af te dingen. Feit dat het vrolijk ondersteund wordt door de autobranche zegt al veel, zij hebben er alle baat bij om je te overtuigen iets nieuwers te kopen.

#1 milieuprobleem met auto's is CO2 uitstoot, en die is direct evenredig met verbruik. Een oudere auto stookt IRL exact evenveel CO2 uit als nieuwere auto met zelfde verbruik, ongeacht allemaal tests die zouden wijzen op veel lager uitstoot.

Specifieke issue met diesels is roet. Mooi emotionele en ook zichtbare issue, maar ook hier zit vork marginaal anders in de steel. Fijnstof is schadelijk, maar het is juist het (onzichbare) ultrafijnstof dat het negatiefste impact heeft. Roetfilters verlagen het zichtbare deel, (PM10), maar doen weinig tegen de kleinste deeltjes (PM0.1) en zou mogelijk de concentratie daarvan verhogen door de grote deeltjes op te breken. Omdat meetapparatuur voor PM0.1 duur/moeilijk is, wordt PM10 gemeten. Jullie Volvo stoot overduidelijk flink meer PM10 uit dan een nieuwere auto, maar PM0.1 (de echte killer)... geen idee, wordt niet structureel gemeten en wat er gemeten wordt prefereert niet eenduidig nieuwere auto's.

En NOx... tja, volgens metingen zouden nieuwere auto's minder moeten produceren, maar of ze dat IRL doen... iig een flink aantal VW's zeker niet ;)

Keerzijde is dat een nieuwere auto grondstoffen kost - waarbij de Prius met z'n enorme accu's een extra negatieve melding mag krijgen.

Dit alles wil niet zeggen dat een nieuwere auto per saldo niet milieuvriendelijker kan zijn, maar het verhaal is een stuk genuanceerder dan "volgens fabrieksopgave is deze nieuwe Golf 10x milieuvriendelijker".
Optie 2:
Nog geen voorbeelden, als die het wordt dan is het een kwestie van kijken wat je tegen komt.
Plus,
Lage investering
Min
Weinig keus
Redelijke kans dat het dan toch weer een dieseltje wordt.
Je weet niet wat je krijgt, je kan geluk hebben en er een tijd probleemloos in rijden, of pech en naar een paar maanden kan hij naar de sloop.
Oftewel flink risico; als iemand een auto voor paar honderd EUR wegdoet is daar een reden voor, meestal dat het niet meer loont om hem op de weg te houden. Dit zou ik voor een tweede auto evt overwegen (als je er niet 100% afhankelijk van bent), maar lijkt me voor je enige auto minder handig. Dat gezegd, wel 'leukste' optie :)
Optie 3
Opties:
Volvo S/V40 (1.8/2.0) op LPG
265 euro in de maand
Comfortabel, motoren kunnen goed tegen LPG, en Volvo, das ook een plus :P
Twee enorme minnen:
1) S/V40 BiFuel is ranzig onzuinig. Je mag blij zijn als je 1:9.5 op LPG haalt. Daarmee is het nog steeds goedkoper om te rijden dan jullie 440, maar nagenoeg ieder andere auto in zelfde klasse op LPG verbruikt minder. Zelfs een V70 op LPG verbruikt niet meer :o
2) De 1.8 blok in de BiFuel past totaal niet bij de auto, het is hoogtoerig met een smalle powerband. Doet nog meeste denken aan blok in een Toyota Starlet IMHO. Dat betekent veel en onrustig schakelen en altijd veel toeren moeten maken. Dat is volledig tegenovergestelde van jullie zelfs voor een diesel laagtoerige 1.9TD. Tenzij je echt de tegenpool wilt van je huidige blok zou ik dat afraden...
Peugeot 306 / Citroen Xzara beide 1.6
230 euro in de maand
Comfortabel, motoren kunnen goed tegen LPG
Wij hebben na de V40 een 306 LPG gekocht. Veel 'minder auto', zeker minder luxe, maar comfortabel zat en veel prettigere motoreigenschappen. De Break heeft bovendien zowaar meer kofferruimte dan de V40. Grootste minpunt is ruimte op achterbank, daar is het best krap. Als je er eentje vindt zonder electronische problemen (waar wij tegenaan liepen) goed aan te raden :)
Mazda 323 laatste generatie 1.5/1.6
230 euro in de maand
Comfort eigenlijk geen idee. Kan geen eenduidig oordeel vinden of ze nu wel of niet goed tegen LPG kunnen.
Oh? Er staan meerdere uitvoeringen in de Vialle catalogus:
http://nitoautogas.com/upload/lpi_catalog_DE.pdf
Allemaal met 'Premium' garantie oftewel Vialle vertrouwt het volledig.
Aanbod wisselt, soms staan er 10 te koop, momenteel maar 2
Aanbod lijkt me inderdaad het probleem. Hou ook even rekening met verschil tussen LPG en LPG-G3. Als bestuurder hoef je er (muv zeer grove G1 installaties) weinig van te rekenen, maar in de motorrijtuigbelasting is het verschil als dag en nacht; LPG is bijna even duur als diesel, LPG-G3 is maar net iets duurde dan benzine. En wat ik bij de 323 aan LPG zie is geen G3 :'(
Mazda 626 1.8
250 euro in de maand
Comfort eigenlijk geen idee, motoren schijnen prima tegen LPG te kunnen.
Aanbod momenteel lijkt 0. Comfort hoor ik goede dingen over, al heb ik er zelf nooit in gezeten.
Mitsubishi Carisma facelift model 1.6
230 euro in de maand
Pre facelift model gehad, die was qua comfort en betrouwbaarheid een ramp. Statistieken/reviews geven echter aan dat ze wel betrouwbaar moeten zijn. En de blokken kunnen goed tegen LPG, plus hydraulische klepstoters.
Carisma = S/V40. Dus comfortabel, maar onzuinig blok waar ik iig geen fan van zou zijn.
Nu zijn er nog een aantal andere opties, alleen vind ik het lastig te bepalen welke motoren nou wel of niet goed tegen LPG kunnen.
Nadeel is ook dat in deze prijsklasse LPG auto's bijna allemaal, en met name de Volvo's een KM stand hebben van boven de 3 ton, richting de 4, dat is niet automatisch een probleem, maar speelt wel mee.
In deze leeftijdscategorie is dat vanzelfspreken bij LPG. Iemand die 5k km/j rijdt, rijdt geen LPG. Als je uitgaat van 20k km/j, wat zeker niet veel is, kom je op 15j al op 300k km uit. Ik zou alles daaronder juist wantrouwen.

Het maakt voor kans op duur onderhoud of pech weinig uit, >>10j en >>120k km is die risico er altijd wel, en zegt staat van onderhoud veel meer dan leeftijd of km-stand.
Optie 4:
We kopen dus een Prius II, voor de helft van onze spaarrekening kan je een Prius II kopen met een KM stand van begin de 2 ton. Kosten per maand zouden ongeveer uit komen op 255 euro.
Voordeel:
Milieu
Statistisch gezien erg betrouwbaar.
Distributie ketting i.p.v. riem
Vaak relatief luxe uitgerust.
In theorie zouden we er tussen de 5 en 10 jaar mee vooruit moeten kunnen.
Flexibel, we rijden nu 31000 km per jaar, maar dat kan alle kanten op veranderen.
Nadeel:
Klap geld, de spaarrek is dan voor de helft leeg. Aan de andere kant, zijn we net verhuist, dus we hoeven voorlopig geen huis in te richten o.i.d. en kunnen we met de andere helft nog wel onvoorziene uitgaven opvangen als kapotte wasmachine, koelkast of eigen risico bij ziektekosten.
Lelijk, exterieur maakt mij niet uit, maar waarom kon Toyota er geen fatsoenlijk dashboard in hangen 8)7 :+ .
Tja, bovenstaande klopt allemaal (al zou ik bij 'milieu' grote slag om de arm nemen ivm de accu's - een Daihatsu Cuore met vergelijkbaar verbruik is zonder meer schoner)
Mijn vraag is is eigenlijk: Wat zouden jullie doen en, belangrijker, waarom? En zie ik nog opties over het hoofd?
Je noemt in je shortlist al twee auto's die wij gereden hebben, en rijdt zelf in eentje die m'n moeder ooit reed :P

Wij zijn na oude diesel (Seat Cordoba 1999 - betrouwbaar, zuinig en practisch maar ranzig oncomfortabel), V40 BiFuel (ultiem comfortabel met leren stoelen en ondanks verbruik toch goedkoper overall dan de Cordoba - maar niet veel) en 306 1.6 LPG (karig maar erg leuk rijdend en zuinig, helaas pech met onoplosbare massaproblemen waardoor boordcomputer op hol ging en auto continu afsloeg) afgelopen zomer uitgekomen op een Renault Megane II 1.6 LPG uit 2005 voor EUR 1600. Even ruim als de V40 (ruimere kofferbak zelfs), niet even comfortabel maar komt in de buurt, lekker stil, een stuk zuiniger (1:11 gemiddeld, en ik doe niet bepaald m'n best ervoor), een belastingscategorie lichter en dus goedkoper, en wel dingen als cruise control die ik echt miste op de 306. Tot nu toe een nare rekening gehad voor vervanging krukastandwiel (onderdeel van tientjes, maar hele blok moest uit elkaar en distributieset gelijk vervangen - typisch zo'n ding dat je met oude bakken altijd riskeert en 1000x liever zoiets dan gare electra), verder dik tevreden. Let trouwens op jaartal, de Megane II was de eerste jaren ongelofelijk brak, vooral op gebied van electra. Dus als je een Megane overweegt, ofwel voor de I gaan (gezien rest van je shortlist zou de leeftijd daarvan niet onoverkomelijk moeten zijn) danwel voor minstens 2004 jaargang.

Wat je ook zou kunnen overwegen is de Citroen Xsara. Eigenlijk gewoon een 306 (wat weer een nieuwere ZX is), maar net iets luxer aangekleed. Daar vind je opties als cruise control ook sneller. Nadeel: de Break is paar kilo zwaarder waardoor het net in een duurdere belastingscategorie valt, zelfde als de Megane - wat echt meer auto is. Is een hatchback groot genoeg, dan zit je nog in zelfde goedkopere categorie als de 306 en dan is het een prima optie.

Oslik blyat! Oslik!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
^^ Volgens mij was je goedkoper uit geweest om gewoon met die Volvo door te rijden ondanks dat ie 'ranzig' onzuinig was...

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Minneyar
Ik zal eigenlijk al een beetje te wachten op een reactie van jou :+. Als eerste ook jij bedankt voor de zeer uitgebreide post.

Reactie:
Puntje milieu:
Mooie toelichting, meeste had ik al wel bedacht, maar met name de specifieke roet informatie wist ik niet.

Optie 2:
Besef ik terdege, rationeel. Puntje is alleen dat we met het huidige 300 euro barrel terdege geluk hebben gehad, dat het onbewust meespeelt. Ondanks het besef van N=1 denk je toch, oh dat doen we nog een keer, apart toch die menselijke geest.

Optie 3:
Dank voor de ervaringen en toelichting. Ja verschil G3 en G2/G1 heb ik door, ik controleer tegenwoordig ook altijd even op de RDW site, aangezien ik een keer bijna een Volvo 460 op LPG had gekocht, die volgens de MP advertentie G3 zou moeten bevatten, echter bleek het G2 op kenteken te zijn.
Lijstje van Vialle en de zwarte lijst van Prins heb ik en neem ik mee, was blijkbaar even vergeten dat de 323 motoren daar op staan als premium.
Nog 1 puntje:
Carisma != S/V40, ja ze zijn gezamenlijk ontwikkelt en delen het onderstel (en de Renault diesel motor). Echter gebruikte Mitsubishi voor de Carisma alleen eigen benzine motoren, Volvo grotendeels ook, al is een paar jaar naast de eigen 1.8, de 1.8 GDI van Mits geleverd, fabriek af Bifuel model zijn echter allemaal Volvo blokken.
De Carisma 1.6 doet ongeveer 1 op 11, als je je best doet 1 op 12, op LPG, en is voor de facelift 2 belastingklassen lager dan de Volvo, na de facelift nog maar 1. Ik heb een pre facelift model gehad, dat was niet zo'n succes, dus ondanks dat wij waarschijnlijk pech hebben gehad, zou het niet mijn eerste keus zijn. (weer die verdraaide N=1 ervaring die toch meespeelt)

Rest,
Dank, ik neem het mee, Xsara staat al op mijn lijstje. Megane van na 2004 komt in de pot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Saab schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 00:41:
^^ Volgens mij was je goedkoper uit geweest om gewoon met die Volvo door te rijden ondanks dat ie 'ranzig' onzuinig was...
Ja en nee.

We zijn van 25-30k km/j teruggegaan tot 7.5k km/j. Op dat moment is de hogere wegenbelasting van de V40 behoorlijk hard gaan aantikken. Het was die belasting (en niet het verbruik) dat maakte dat we echt iets anders wilden.

Overigens zou het niet eens zoveel gescheeld hebben al waren we veel blijven rijden. Wij hebben al het uitlaat moeten laten vervangen. De volgende eigenaars (vrienden van ons) hebben dat ook nog twee keer moeten laten doen (8)7) en na bijna twee jaar was koppeling op en besloten ze dat het niet meer rendabel was om dat te vervangen. Alles bij elkaar was het niet significant duurder geweest, maar zeker ook niet goedkoper.
Minneyar schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:01:
[...]

Optie 2:
Besef ik terdege, rationeel. Puntje is alleen dat we met het huidige 300 euro barrel terdege geluk hebben gehad, dat het onbewust meespeelt. Ondanks het besef van N=1 denk je toch, oh dat doen we nog een keer, apart toch die menselijke geest.
Uhuh. Ik kan ook zo een rits voorbeelden noemen waar het goed ging, dingen als een vriendin van me die een Opel Corsa A uit 1987 kocht, lelijk als de nacht en opgebouwd uit delen van verschillende auto's zo bleek bijv dat er op versnellingspook maar 4 versnellingen vermeld stonden, maar op gegeven moment heeft ze toch een 5e versnelling gevondnen toen ze zonder na te denken gewoon verder schakelde - blijkbaar is toen het blok vervangen was ook gelijk een andere bak erin gezet die voor EUR 350 kocht waar ze jarenlang dwars door Europa heen reed, een paar keer flink ergens tegenaan geknald is spiegel erafgevlogen door knal? duct tape uit kofferbak, vastplakken en weer verder rijden, het twee keer voor ramkraak gestolen en gebruikt is (!) en nog steeds vrolijk verder reed - tot ze een keer vergat dat het ongeveer 1:500 olie verbruikte en dus het blok in de soep reed zonder smering.

Helaas zijn dit wel de uitzonderingen, genoeg andere gevallen waar zo'n ding nog op de rit naar huis uit elkaar viel. Nu, voor een bedrag als dit (zeker gezien jullie indien nodig een veelvoud ervan kunnen betalen) is dat financieel geen drama, maar de vraag is hoe leuk het blijft als je pech hebt en er niet op kunt vertrouwen.
Optie 3:
Dank voor de ervaringen en toelichting. Ja verschil G3 en G2/G1 heb ik door, ik controleer tegenwoordig ook altijd even op de RDW site, aangezien ik een keer bijna een Volvo 460 op LPG had gekocht, die volgens de MP advertentie G3 zou moeten bevatten, echter bleek het G2 op kenteken te zijn.
Lijstje van Vialle en de zwarte lijst van Prins heb ik en neem ik mee, was blijkbaar even vergeten dat de 323 motoren daar op staan als premium.
Nog 1 puntje:
Carisma != S/V40, ja ze zijn gezamenlijk ontwikkelt en delen het onderstel (en de Renault diesel motor). Echter gebruikte Mitsubishi voor de Carisma alleen eigen benzine motoren, Volvo grotendeels ook, al is een paar jaar naast de eigen 1.8, de 1.8 GDI van Mits geleverd, fabriek af Bifuel model zijn echter allemaal Volvo blokken.
De Carisma 1.6 doet ongeveer 1 op 11, als je je best doet 1 op 12, op LPG, en is voor de facelift 2 belastingklassen lager dan de Volvo, na de facelift nog maar 1. Ik heb een pre facelift model gehad, dat was niet zo'n succes, dus ondanks dat wij waarschijnlijk pech hebben gehad, zou het niet mijn eerste keus zijn. (weer die verdraaide N=1 ervaring die toch meespeelt)
Ja, qua blok heb je gelijk, maar het zijn beide hoogtoerige (4k rpm max koppel) blokken met erg vergelijkbare specs. De GDI zou iets zuiniger zijn idd, maar je moet het nog steeds als racewagen bedienen met zo'n toeren. Totaal niet mijn stijl van rijden, ook totaal niet wat ik bij een Volvo vind passen. Ter vergelijking, z'n voorganger de 440 1.8i GLE heeft max koppel op 2500rpm. Dat is voor een benzineblok ook vrij extreem, maar wel exact wat ik zou willen in zo'n lompe beest :z

Oslik blyat! Oslik!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:18
onthoud ook dat je bij een duurdere auto of meer verzekering gaat/wilt betalen (niet alleen meer WA zeg maar). Een voordeel van een goedkope auto is natuurlijk dat het geen ramp is als er iemand tegenaan rijd. Maar als jij een Prius van 5000 hebt en je hebt een ongelukje (1zijdig met alleen maar blikschade) dan kan het aardig in de papieren lopen, tenzij je meer verzekerd (en daar dus ook meer geld aan uit geeft).

• Minneyar
Fr33z schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:01:
onthoud ook dat je bij een duurdere auto of meer verzekering gaat/wilt betalen (niet alleen meer WA zeg maar). Een voordeel van een goedkope auto is natuurlijk dat het geen ramp is als er iemand tegenaan rijd. Maar als jij een Prius van 5000 hebt en je hebt een ongelukje (1zijdig met alleen maar blikschade) dan kan het aardig in de papieren lopen, tenzij je meer verzekerd (en daar dus ook meer geld aan uit geeft).
Ja, hou ik rekening mee, echter blijkt dat voor een Prius WA + verzekering ik minder zou gaan betalen dan voor mijn huidige diesel die alleen WA is verzekerd, raar maar waar 8)7 .

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Diesels rijden ongelofelijk lekker, maar aan alle kanten zitten er financiele nadelen aan :(
Dat gezegd, voor EUR 5k kun je een moderne, zuinige diesel nemen die qua totale kosten niet significant duurder uit zal vallen dan een Prius, puur doordat de brandstof zelf zoveel goedkoper is.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 18-12-2015 22:59 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

chrisborst schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:33:
Haha in jou lijstje komt een Honda Civic Hybrid voor met LPG. Als je goedkoop wilt rijden moet je zoiets doen. Weet alleen niet hoe die blokken het doen op LPG.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Minneyar
Schopje met een update.

Na besloten te hebben dat we het niet konden verantwoorden om zo'n groot gedeelte van ons spaargeld aan een auto uit te geven ben ik rond gaan kijken naar koopje.

Uiteindelijk 2 optie 3's gevonden en daarin proef gereden. De keuze is gevallen op een Volvo V40 2.0T op LPG met 283k km's. Gekocht van een particulier met volledige onderhoudshistorie en nog bijna een jaar APK. Hopelijk kunnen we hier een aantal jaar mee vooruit.
Jullie in elk geval allemaal bedankt voor de adviezen!

• psy

psy

Klinkt als een goede keus!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 21:55
Minneyar schreef op zondag 17 januari 2016 @ 14:41:
Schopje met een update.

Na besloten te hebben dat we het niet konden verantwoorden om zo'n groot gedeelte van ons spaargeld aan een auto uit te geven ben ik rond gaan kijken naar koopje.

Uiteindelijk 2 optie 3's gevonden en daarin proef gereden. De keuze is gevallen op een Volvo V40 2.0T op LPG met 283k km's. Gekocht van een particulier met volledige onderhoudshistorie en nog bijna een jaar APK. Hopelijk kunnen we hier een aantal jaar mee vooruit.
Jullie in elk geval allemaal bedankt voor de adviezen!
Daar moeten natuurlijk foto's bij!
En hoeveel heb je er nou uiteindelijk aan uitgegeven?

• Minneyar
Laten we het hopen, blijft altijd een gok natuurlijk.
chrisborst schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:58:
[...]

Daar moeten natuurlijk foto's bij!
En hoeveel heb je er nou uiteindelijk aan uitgegeven?
Sorry nog maar een foto van:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-HNLvEGvG3rk/VpuRzODRNYI/AAAAAAAAP_o/x-KVCIr9xr0/s512-Ic42/WP_20160116_16_15_39_Rich.jpg

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verwijderd

Prima bak. Rij zelf een v70ii naast de 740. Maar voor mijn broer een v40 uitgezocht en die rijdt er alweer 6 jaar probleemloos in. Alleen het standaard onderhoud, nooit gekke dingen. Het is een mitsubishi met volvo blok.
Pagina: 1