Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-06 21:32
Beste Tweakers,

Toen ik me langzaam aan een beetje aan het inlezen ben in wat ik in m'n volgende huis allemaal kan en wil doen aan energiebesparing, kwam ik radiatorthermostaten tegen. Dat die dingen bestonden was al nieuw voor me, maar ik zie eigenlijk maar 2 merken die telkens opduiken bij een zoektocht naar meer informatie.

Nu zie ik dus telkens dit soort thermostaten van Honeywell en eQ-3 voorbij komen. Zijn er hier toevallig mensen die een van deze 2 merken radiatorthermostaten hebben, en wat zijn jullie ervaringen hier mee? Werken en besparen ze echt, of is het vooral gebakken lucht?

En voor de mensen die een eQ-3 hebben, kun je daar een tijdschema op maken, of heb je dan ook de eQ-3 CUBE Lan gateway voor nodig?

• Nilvo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 17-06 09:35
Ik heb zelf de eQ-3 kranen icm cube. Als me mijn eerlijke mening vraagt vind ik het leuk speelgoed, maar echt voor het besparen hoef je het niet te doen. Om dit systeem goed te laten werken zal je altijd warm water aanwezig moeten hebben. Bij een normale CV ketel betekend dit een weersafhankelijke regeling (WAR). Deze zijn altijd minder zuinig als een ruimtegestuurde regeling. Ook als een WAR goed is afgesteld kost het nog steeds meer energie.

De echte toegevoegde waarde zie ik vooral als je warm water krijgt ipv een gas aansluiting. Dan kan je eenvoudig bepaalde ruimtes aan en uit zetten op de temperatuur die jij wit.

Let wel op, de kwaliteit van de tandwielen bij de eQ-3 kranen zijn niet echt heel... goed... 40 db in een stille kamer resoneert aardig op een radiator.

Mijn advies, een kraan dicht draaien is een kleine moeite. Als je echt wil is het echter wel leuk speelgoed.
Van het lokaal instellen van de klok weet ik niet veel. Kan wel even zoeken later vanavond.

• Kapotlood
Goh, dat valt me eigenlijk tegen van de (gebrek aan) besparing.

Op 't moment staat bij ons de slaapkamerradiator altijd open, en we vergeten gewoon dat ding dicht te draaien als we 'm niet gebruiken. In ons volgende huis hebben we 3 slaapkamers waar we dit dan zouden moeten doen, dus ik dacht: met 3 radiatoren die i.p.v. ±5uur per dag open staan, maar 1uur per dag open staan, dat dat wel geld zou schelen. Maar dat is dan niet zo?

Dat een radiator per dag ±4 uur minder lang warm water doorstuurt scheelt op zichzelf al toch?

• Nilvo
Theoretisch gezien scheelt het inderdaad. Nogmaals, als er ruimte gestuurd wordt (woonkamer met kamerthermostaat) is er lang niet altijd warm water. Sterker nog, er zijn hier maar drie momenten dat er echt even gestookt wordt.
1. smorgens als de verwarming aangaat
2. smiddags om even bij te warmen
3. savonds om van 19 naar 20 deg te gaan.
De rest van de dag is de cv gewoon koud. Dan verlies je ook geen warmte op de slaapkamers.

Hoezo straks drie slaapkamers? Je slaapt er maar op één toch? Of slapen jullie nu met z'n vieren op een kamer... Waar je niet bent hoef je ook niet warm te houden. Daarnaast vinden veel mensen het fijn om de slaapkamer iets kouder te hebben. Er wordt dus toch al niet vol gestookt.

Nu iets genuanceerder, ja zone regelingen besparen, mits:
- elke zone de cv kan aanzetten (Honeywell kan dit dacht ik, eQ-3 kan dit alleen met custom scripts) en er dus geen WAR nodig is
- of er warmtenet aanwezig is

De besparing is echter wel klein en voordat je die in tvt eruit hebt ben je wel even verder. Als je het echter goed doet is het wel (warmte) comfort verhogend. Dat is alleen niet in geld uit te drukken.

• Kapotlood
We hebben 1 slaapkamer, 1 (toekomstige) kinderkamer, en 1 kantoor/fitness kamer boven in ons nieuwe huis. We zijn dus in alle drie de kamers maar sporadisch aanwezig :)

Maar wat me een beetje verward is dat je het net als -36- het hebt over dat de radiatorthermostaat de cv moet aanzetten. Dat is toch niet nodig? Deze thermostaten sluiten of openen toch gewoon de radiator zelf: als we niet thuis zijn en de cv staat uit, doet het open/dichtdraaien van de radiator sowieso niets. Zijn we wel thuis, dan besparen deze thermostaten in de uren dat we stoken. Ze staan in mijn geval sowieso niet in contact met de cv, maar hebben een tijdschakelaar waarop ze zichzelf open en dichtdraaien.

Of begrijp ik je nu verkeerd?

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:16
Ik heb een hele andere ervaring. Wij hebben een houtkachel beneden en zochten een mogelijkheid om het boven toch warm te krijgen als de woonkamer al warm is en de centrale thermostaat dus afschuwelijk. Dat lukt nu, dankzij de eQ3 knoppen. Die zitten op ondermeer een convectorput, netjes ingesteld op een temperatuur van 20 graden. Dankzij eQ3 neemt de knop de temperatuur over van een wandthermostaat. Overdag staan ze trouwens op 17 graden. Als de houtkachel nu brandt kan ik de centrale thermostaat hoger zetten zonder dat de radiatoren in de woonkamer warm worden. Die hebben immer hun temperatuur (al lang) bereikt. Boven in de slaap/studeerkamers van de kinderen wordt het wél warmer, tot ook daar de ingestelde temperatuur bereikt is, of tot de woonkamer weer verder is opgewarmd door de houtkachel. Ik kan zelfs het eQ3 de cv-ketel laten schakelen, apart van de centrale thermostaat, maar dan moet ik die laatste op aan/uit zetten ipv modulerend, en dat wilde ik niet. Nu werkt het dus via de truc van het hoger zetten in de woonkamer.
En natuurlijk bespaart het, ik kan slaapkamers een programma geven zodat ze doordeweeks overdag op een lagere temperatuur staan. "dat kan ook met de hand" las ik net; probeer dat maar eens af te spreken met opgroeiende kinderen!
Zonder Cube kun je binnen één ruimte meerdere radiatorknoppen en een wandthermostaat laten samenwerken, met Cube kun je nog veel meer.

• Nilvo
quote:
joramoudenaarde schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 16:25:
Maar wat me een beetje verward is dat je het net als -36- het hebt over dat de radiatorthermostaat de cv moet aanzetten. Dat is toch niet nodig? Deze thermostaten sluiten of openen toch gewoon de radiator zelf: als we niet thuis zijn en de cv staat uit, doet het open/dichtdraaien van de radiator sowieso niets. Zijn we wel thuis, dan besparen deze thermostaten in de uren dat we stoken. Ze staan in mijn geval sowieso niet in contact met de cv, maar hebben een tijdschakelaar waarop ze zichzelf open en dichtdraaien.

Of begrijp ik je nu verkeerd?
Dat klopt deels. De kranen openen en sluiten zelfstandig. Als de CV ketel echter geen warmte levert op dat moment omdat de referentie ruimte geen warmte vraagt, kan de kraan wel open gaan, maar zal er geen warmte vrijkomen. Hierdoor is mijn ervaring dat het in die situatie niet lekker werkt. Juist als ik het boven warm wil krijgen, is het beneden aan het afkoelen (= geen vraag).

Om dit gedrag te voorkomen kan je een WAR gebruiken. Hierbij houdt de CV ketel het water in de leidingen altijd warm afhankelijk hoe koud het buiten is. Zoals je begrijpt is dit een stukje onzuiniger dan een gewone kamer thermostaat.
De andere kant klopt het inderdaad ook dat als je stookt maar geen vraag hebt in bepaalde kamers, er dan minder gebruikt zal worden.

• Kapotlood
Aha, nu snap ik je beter Nilvo, thanks! :)

Nu zal de cv in een uur tijd de temperatuur nog wel eens meten en indien nodig extra warm water doorsturen richting de radiator. Dus als ik de radiatorthermostaat zo instel dat hij een uur voor we naar bed gaan (bijvoorbeeld) even de radiator open zet, dan komt er nog wel een lekkere sloot warm water in de slaapkamerradiator.

Zo'n WAR klinkt me inderdaad niet echt bijzonder interessant in de oren. Ik wilde eigenlijk de (nieuw te plaatsen) cv-ketel gelijk laten cv-tunen om zo het ding optimaal in te stellen voor ons huis, en dan zoals hierboven omschreven met die radiatorthermostaten de slaapkamers afzonderlijk regelen. Ze voor 10 minuutjes aanzetten zal dan inderdaad niets uitmaken omdat de cv-ketel zelf dan misschien niet eens water doorstuurt.

Bijkomend voordeel (of nadeel), is dat we op 't moment dat we er gaan wonen, nog enkel glas hebben op de 1e verdieping. In de winter zal 't dus best eens koud kunnen worden. Als we dan met die thermostaten de woonkamer dicht kunnen zetten terwijl de slaapkamers (een beetje) opengezet kunnen worden, dan helpt dat de behaaglijkheid ook behoorlijk... zonder dat je gelijk heel het huis loopt door te stoken :)

• Nilvo
CV tuning is ook goed en leuk om zelf te doen. Juist als je toch al bezig bent met de eQ-3 etc. Let er wel op of je radiator kranen voor-instelbaar zijn of niet. Vervangen is niet moeilijk, het kost alleen wat geld. Eventueel kunnen radiator kranen goedkoop via ebay.de besteld worden. Heeft mij toen 60% gescheeld ten opzichte van de Nederlandse (online) winkel prijzen

• Kapotlood
Wat bedoel je met "voor-instelbaar"?

Zelf m'n cv-tunen ben ik niet zo happig op om eerlijk te zijn... ik weet weinig tot niets van het afstellen en inregelen van zo'n ding namelijk :)

• Nilvo
Hier hebben we een uitgebreid topic over. Vooral de start post zal je veel duidelijkheid geven.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Voorinstelbare kranen zijn kranen die by default het debiet van een radiator al kunnen knijpen. Hierdoor is het mogelijk om een gelijke flow (delta temp) over alle radiatoren te krijgen. In feiten breng je dus je hele systeem in balans. Hierdoor zal de HR ketel zijn werk beter kunnen doen.
De thermostaatkraan (eQ-3) zal vervolgens afhankelijk van de gewenste temperatuur de kraan verder open/dicht sturen.

• MarFan
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 24-04 09:14
Ik gebruik de Q3 samen met de Cube. Dit omdat wij in een Multi-level woning wonen (de woonkamer is een halve verdieping hoger dan de keuken). Omdat de woonkamer (doordat deze hoger is) warmer is, dan de keuken, wil ik eerst alleen in de keuken verwarmen. Dan staan de radiatoren in de woonkamer dus dicht. Als de keuken op temp is, zet ik (automatisch) de radiatoren in de woonkamer open. Eigenlijk gebruik ik ze 'digitaal'. Op 13 graden voor uit, op 24 graden voor open. (de thermostaat zorgt voor de juiste temp in de ruimtes). In een programma stoppen op de radiatorknop gaat niet doordat ons programma iedere dag anders is. Het huis moet dus meebewegen met ons.

Voor de slaapkamers gebruik ik de eQ-3 L (hij is even niet leverbaar)
Deze heb ik zo ingesteld, dat ze enkele keren per dag terug gaan naar 13 graden, (eigenlijk dus gewoon uit). Als 1 van de kinderen gaat spelen of huiswerk gaat maken, draait hij de kraan open op 20 graden. Dicht gaat hij dan vanzelf.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Kapotlood
Dat klinkt goed allemaal! Is die eQ-3L zo anders dan de andere varianten die ze hebben? Ze hebben er nogal veel namelijk, en ze lijken (op de draadloze Max! variant) allemaal hetzelfde te doen :)

Maar jij hebt dus via de Cube alles geregeld qua programmering? En heb je de eQ-3's allemaal aangesloten via zo'n plastic converter-ringetje die bij de thermostaat werd geleverd?

• Nilvo
De plastic converter ringetjes zijn niet je-van-het. Ik heb zelf twee zoontjes van 15 maanden die het leuk vinden om met speelgoed te gooien. Twee ringetjes zijn inmiddels niet meer bruikbaar.

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:16
quote:
Nilvo schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 11:13:
De plastic converter ringetjes zijn niet je-van-het. Ik heb zelf twee zoontjes van 15 maanden die het leuk vinden om met speelgoed te gooien. Twee ringetjes zijn inmiddels niet meer bruikbaar.
Klopt!
ik heb dus net van Conrad een nieuwe kraan gekregen, na 1,5 jaar, omdat 1 van mijn knoppen vanzelf van de kraan werd afgeduwd. Die motortjes zijn best krachtig... De nieuwe er heel voorzichtig weer opgezet, er op lettend dat ik niet de schroefdraad overbelast. Hij zit er nu goed op (nog...)

Bij mijn moeder heb ik een (klein beetje) goedkoper model geplaatst, https://www.conrad.nl/nl/...at-8-tot-28-c-615950.html, en die heeft een metalen ring. Helaas geen onderlinge koppeling.

• esdeboer
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:19
De cube werkt alleen met de max! de rest kan je alleen lokaal tijdschema's in maken.
De ringetjes werken niet met alle merken radiatoren, soms heb je nog een extra convertor nodig, ligt aan je radiator ventiel.

• Kapotlood
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Conrad ook gewoon koperen/stalen converter ringetjes verkoopt. Misschien dat ik die er gelijk wel bij haal in dat geval. Met het oog op 't krijgen van kinderen in de toekomst wil ik dat voor zijn :)

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 15-06 23:16
Ik gebruik EQ3 max in combinatie met stadsverwarming. Ik had het probleem om boven niet te kunnen verwarmen omdat de thermostaat in de huiskamer hing, en het beneden altijd warm is.
Hoofd thermostaat uitgeschakeld en in de huiskamer een wandthermostaat gehangen met een kraan op de vloerverwarming. Tevens een kraan in de badkamer. Samen met de cube kan ik nu alles automatisch instellen en kan ik boven warmte vragen wanneer ik dat wil. In alle ruimtes, dus ook die zonder de max kranen. Besparen? Weet ik niet, het heeft me wel veel meer comfort gebracht, in combinatie met Domoticz heb ik van alles een goed overzicht.

De kraan maakt wel wat herrie bij het openen, ik heb daar zelf geen last van. In een slaapkamer kan ik het snappen.

vanputten80 wijzigde deze reactie 25-12-2015 21:28 (8%)

• brui2957
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 28-08-2018
Voor mijn radiators moest ik nog een extra verloop kopen.De ringen passen niet rechtstreeks.Kosten per radiator € 10 extra.Om de klep van de stadsverwarming open te houden de eigen thermostaat op 21 staan.Dan elke radiator voorzien van een EQ3.
Na plaatsing van meer dan 10 eenheden kreeg ik wel een melding tijdens de installatie dat door het aantal er problemen zouden kunnen voordoen.
Merk dat soms de wifi niet helemaal lekker werkt.
Maar omdat de thermostaten allemaal zijn geblokkeerd en niet hoger kunnen als 19,5 verder geen probleem.
Omdat het voor een verhuurde woning is waar iedereen denkt zijn/haar verwarming maar max te kunnen instellen is dit zeker een zeer besparende oplossing.Laatst nog ergens een gewone thermostaat gezien die gewoon op max 6 was gezet...
Dus de EQ3 max in combinatie met het beperken van de druk naar de radiators is zeer zeker een aanzienlijke besparing. :) :)

Totaal 19,500Kw op 3x AEG pv 4600 en 1 Chint 4K FP4all-live PV output

• Kapotlood
Zo, 10 stuks is inderdaad een aardige hoeveelheid ja :) Ik zal er zelf niet meer dan 3-4 "nodig" hebben, dus dat zal wel loslopen. Wat betreft het wifi-signaal moet ik alles nog ondervinden. Ik heb best een sterk signaal/ontvangst met m'n huidige router, maar het wordt m'n eerste gezinswoning: desnoods zet ik er een extra bridge tussen... daar kom ik wel uit :)

Maar ik ben in ieder geval benieuwd! Eerst maar eens verhuizen, en even goed nadenken of ik de (wat vergeelde) radiatoren een likje verf geef, en als we er eenmaal zitten wil ik toch eens gaan knutselen met die eQ-3 thermostaatjes. Zeker omdat er in de eerste (winter)maanden nog enkel glas in onze slaapkamers zit, kan het best eens extra lekker zijn om die radiatoren in de slaapkamers een uurtje te laten werken. En zo gaan ze automagisch ook weer dicht zonder dat ik dat hoef te onthouden om zelf te doen, dus een beetje besparen zou ook mooi zijn.

• brui2957
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 28-08-2018
Aan 1 cub zitten om precies te zijn 2 wandthermostaten,1 beneden en 1 boven met totaal 13 regelaars.
Wandthermostaten niet gekoppeld aan de regelaars.Dit met opzet gedaan,om alleen de ruimtetemperatuur te kunnen monitoren van afstand.
Gebruik de Max app en soms ook de app van Koczewski

brui2957 wijzigde deze reactie 28-12-2015 14:45 (12%)

Totaal 19,500Kw op 3x AEG pv 4600 en 1 Chint 4K FP4all-live PV output

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:17
Bestaat er een app die direct met de cube te praten?
Ik vind de Max app niet geweldig en de app van Koczewski is er alleen voor Android.
(En ik heb inmiddels ook geen portal account meer)
Het kan wel via Windows maar dan moet ik elke keer mijn laptop gebruiken om iets te kunnen wijzigen.

• bgiebels
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-03 19:27
Ben de eq-3 max! kranen met cube aan het uitproberen. Software voor windows is gammel, maar kreeg het uiteindelijk toch aan de praat. De app is slecht. Die heeft gewerkt, maar na een tijdje was er geen communicatie meer tussen de cube en de kranen. Wilde daarom eigenlijk alles terugsturen, maar vond ineens een goede app: Max remote. Hiermee komt het systeem wél tot zijn recht.

Probeer met de eq-3/cube gas te besparen op 3 dagen in de week. Dan is maar 1 persoon thuis en hoeft alleen de woonkamer te worden verwarmd. De slaapkamers programmeer ik dan "dicht". Denk gezien de prijs dat dat aardig zal lukken. Desondanks vindt ik het gestoei met de materie het interessants.

Ook gekeken naar evohome. Dat lijkt me een perfect systeem, omdat je dan echt alle ruimtes apart kan regelen. Maar die prijs...... Ik schat voor mijn huis ca. 1200 euro ligt. Niet alleen het scherm, maar ook de ketelsturingsunit én op alle radiatoren een thermostaat van 75-80 euro..... En dan nog een adder: het kan zijn dat als de thermostaatkraan te laag bij de grond is, de gemeten temperatuur niet representatief is voor de kamer. Er moet dan weer een thermostaatkastje in de ruimte worden gezet. Ik vraag me trouwens af of, als elke ruimte apart geregeld kan worden, je dan bespaart. Misschien wordt het verbruik wel hoger.

Kortom, voor comfort is de evohome geschikt, wil je besparen dan maak je met de eq-3 de meeste kans. Je moet dan wel alle beslommeringen op de koop toe nemen.

• moniquwtb
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 14-03 12:33
super werkt die MAX eq 3 cube, themostaten en app. Ik gebruik het met mijn stadsverwarming en niks dan lof. Ik bespaar meer dan 1000 euro per jaar.
Dit spul is veel goedkoper dan andere systemen en reken maar dat ik mij erin verdiept heb.
De spullen bij Conrad zijn er goed en omdat ik eerst iets had gedaan merkte ik ook hun perfecte service, op zulke goedkope spullen.
De koperen extra tussenring maakte de installatie op mijn hele oude radiatoren kinderspel en eenmaal vast is vast, de batterijen gaan zelfs al 3 jaar mee.
Systeem ligt er nooit uit en de app werk zelfs vanuit frankrijk kan ik mijn huis warm of koud maken.
Kortom als je klein beetje handig bent en wat tijd erin wil stoppen doen! prima spul.

Ik heb een programma op welke tijden bepaalde ruimtes warm moeten zijn en dat werkt hij gewoon af, dus is net zoals een tijdklok per radiator. Wil je iets anders dan draaj je aan de knop en dat blijft staat (als hij op automaat staat) tot hij van zn normale programma op bijvoorbeeld 17 graden moet.
Je kan hem ook op manual zetten natuurlijk dan blijft hij doen wat je ingesteld hebt.

De nieuwe knoppen zijn iets duurder van de oude vierkante maar weken verder hetzelfde. Ik vind die nieuw knoppen veel mooier, de oude zijn iets lomp maar misschien wl iets beter af te lezen.

Het zelflerend vermogen van de kop is geniaal. De adaptie duurde bij mij wel een week voordat ie wist hoelaat ij aan moest gaan om de ruimte op tijd warm te krijgen.

ik ben er super blij mee het werkt nu 4 jaar storingsvrij en ik heb echt duizenden euros bespaard!

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:35
@moniquwtb
Ja, natuurlijk... Een vijf jaar oud topic omhoogschoppen met een overdreven, ongeloofwaardig positieve reactie...
Ow, en het is ook nog de enige reactie die je op het hele forum hebt?
Sorry, maar ik geloof er helemaal niks van.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 19:01

psy

Kennis is macht

Nouja, alhoewel het inderdaad ietwat positief is en het een ouder topic is, kan ik het meeste wat gezegd wordt wel bevestigen. Ik heb die spullen in mijn vorige huis gebruikt (ook met stadsverwarming) en in feite heb ik dezelfde ervaringen.

Alleen de besparing van duizenden euro's slaat nergens op.

psy wijzigde deze reactie 14-03-2019 11:40 (19%)

• bumke63
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20-05 20:04
ik heb vaak problemen met de verbinding met een kraan en de lan-cube. De kraan is al uitgewisseld (andere kraan hetzelfde probleem), de lan-cube heb ik al wat verplaatst maar de afstand blijft blijkbaar te groot. . Ik meen een keer een filmpje gezien te hebben waarin een stukje draad als antenne aan de lan-cube gesoldeerd werd. iemand meer info ?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True